כפיית בחירות
המעסיק שלי מכריח אותי להצביע לו בבחירות בתמורה להעסקתי אצלו. מותר לי לשקר שאני מצביע לו?
הרב אבינר: כן. הוא עושה דבר אסור של שוחד בחירות.
מצוות או דבקות
מה מטרת החיים, מצוות או דבקות בד'?
הרב אבינר: אין דרך אחרת לדבקות בד' אלא מצוות. מסילת ישרים א. בספר הזוהר כתוב שהמצוות הן תרי"ג עצות של התורה להגיע לדבקות (זוהר ח"ב פב, ב).
קימה לפני תפילה
כמה זמן יש לקום לפני התפילה?
הרב אבינר: לפחות חצי שעה כדי להספיק להתכונן היטב. שו"ע או"ח א (פס"ת א ב – מ"צ).
כדורי אבטיח
האם מותר להגיש לשולחן כדורי אבטיח?
הרב אבינר: בתנאי שלא זורקים את החתיכות העודפות שנחתכו משום בל תשחית. פס"ת קעא 50.
לימוד בהרהור
האם מי שלומד בהרהור, בלי להוציא מפיו, יוצא ידי חובת מצוות תלמוד תורה?
הרב אבינר: בעל התניא כתב שאינו יוצא ידי חובה, ככל מצווה שבדיבור, אלא אם כן שומע מפי המדבר, כי שומע כעונה. שו"ע הגר"ז הל' ת"ת ב, יב. ויש שהוסיפו שהוא הדין שומע מפי קלטת או אפילו שידור חי. פס"ת קנה, הערה 51. אבל זה חידוש. ובאופן פשוט יוצא ידי חובה. אך ודאי יותר טוב בדיבור. * אבל אין מברכים ברכת התורה על הרהור? שו"ע או"ח מז, ד. הרב אבינר: כי אין זה מעשה. אבל זה בכל זאת לימוד. בלי להזכיר שיטת הגר"א שם, שגם על הרהור מברכים. על כל פנים, המצווה היא ללמוד, והרי גם בהרהור הוא לומד. ובוודאי לא יימנע מלימוד בהרהור איפה שאינו יכול בדיבור, כגון אם יש דבר לא צנוע. פס"ת קנה ו, הערה 53. וכן מותר במקלחת נקייה, שדינה כחדר אמצעי.
רב מדבר לשון הרע
האם מותר ללמוד תורה אצל רב שמדי פעם מדבר לשון הרע?
הרב אבינר: אין אדם צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא. גם לנביאים היו מעט חסרונות במידות, ובכל זאת נבואה שרתה עליהם. רמב"ם שמונה פרקים ז.
קפה שהכין גוי
האם קפה או תה שהכין גוי מותר לשתותם או אסור משום בישול גוי?
הרב אבינר: מותר. כי הרוב מים, ומים מותרים בבישול גוי, כיוון ששותים אותם גם בלי בישול (עיין שו"ת יחוה דעת ד, מב – מ"צ).
עירוב תבשילין
מי שאין לו מה לבשל ולהדליק ביום טוב לקראת שבת, חייב בעירוב תבשילין?
הרב אבינר: יש פוטרים. אגר"מ. ועדיף לעשות כדי להיות בטוח (שו"ת אגרות משה או"ח ה, כ – מ"צ).
הבדלה כשאין יין
אם אי אפשר להשיג יין, על מה אפשר לעשות הבדלה?
הרב אבינר: חמר מדינה, כלומר משקה שאדם שותה לכבוד ולא להרוות צימאונו. פסחים קז ע"א. בירה, מיץ ויש מתירים תה או קפה (עיין שמירת שבת כהלכתה ס, ג–ו – מ"צ).