כותרות חמות :

תנו לי את החיים עצמם ברשת
תנו לי את החיים עצמם ברשת

תנו לי את החיים עצמם ברשת

שתי רשתות חברתיות חדשות מנסות להפוך עולם שנחשב למלאכותי ולפעמים אכזר לעולם קצת יותר טוב והרבה יותר אותנטי. האם יש למתחרות החדשות סיכוי מול פייסבוק וטיקטוק?

הרשתות החברתיות החדשות מנסות להיות חיוביות יותר מפייסבוק וחברותיה. האם זה יעבוד להן? ימים יגידו.

הרשתות החברתיות כבשו את העולם. בשנים האחרונות תפס תאוצה טרנד הסרטונים הקצרצרים והסטורי. הביקורות עד כמה זה עלול להיות בעייתי עוד מהדהדות, וכבר צומחות אפליקציות חדשות שמנסות, לפחות על פי תפיסתן, לתת מענה חדש וחיובי ככל האפשר.

המתחרה הבולטת שמתיימרת להתחרות בטיקטוק, באינסטגרם ובפייסבוק היא BeReal, רשת חברתית חדשה שמזנקת אל על בחנויות האפליקציות, גם בישראל. בזמן ששקעתם בסטורי, בי-ריל רשמה זינוק של 315 אחוזים בהורדות בחנויות האפליקציות מתחילת השנה האזרחית.

בי-ריל כשמה כן היא: מבקשת להוריד את מסך הפילטרים ולעודד אותנטיות. זו אפליקציה פשוטה לשיתוף תמונות, כפי שנכתב בתיאור האפליקציה הרשמי: "שתף את החיים האמיתיים שלך בתמונה עם חברים". מזכירה קצת את פייסבוק התמה בתחילת דרכה.

בבי-ריל זה עובד ככה: אחרי הרשמה קצרה ובחירת שם משתמש המשתמשים מתבקשים לשתף תמונה אחת ביום. שימו לב לקאץ': אי אפשר לשתף כל הזמן או כשנראה לכם. פה יש חוקים אחרים: אפשר לשתף תמונה אך ורק כשמקבלים התראה מבי-ריל.

ההתראה קופצת בהפתעה ומאפשרת לעדכן את העוקבים במה שאתה עושים 'הרגע'. בזמן הזה מוקצבות לרשותכם שתי דקות בלבד שבהן תוכלו לשתף את התיעוד, שנעשה בו זמנית משתי המצלמות, וכך אפשר לקבל תמונה אותנטית של מה שמכונה 'החיים עצמם' (זוכרים שהיו פעם כאלה?).

מגבלת הזמן והצילום בשתי מצלמות מצמצמים מאוד את היכולת לערוך תמונות ושומרים על העברת 'החיים עצמם' כפי שהם אל הציבור הרחב, ובא לפילטר גואל.

בי-ריל כשמה כן היא: מבקשת להוריד את מסך הפילטרים ולעודד אותנטיות. זו אפליקציה פשוטה לשיתוף תמונות, כפי שנכתב בתיאור האפליקציה הרשמי: "שתפו את החיים האמיתיים שלכם בתמונה עם חברים"

אותנטיות בהתגלומתה

טיקטוק כבר בלחץ מהמתחרה החדשה. "בי-ריל גורמת לטיקטוק לפחד", אומר דניאל צ'יפ, מומחה לדיגיטל ויזם גם בחיים האמיתיים המחזיק עם אשתו מאות אלפי עוקבים במגוון פלטפורמות. "כנראה בעקבות בי-ריל טיקטוק הכניסה את 'טיקטוק נאו', פיצ'ר שכולל פונקציה דומה לבי-ריל.

"לדעתי בי-ריל יכול להיות חיובי, כי לאנשים אין מספיק זמן להוסיף פילטרים ותוספות. אומנם אני מאמין שתמיד יהיו אנשים זריזים שיספיקו לערוך תמונה בתוך שתי דקות, אבל המגמה פה היא בסופו של דבר להוציא לעולם הרשתות החברתיות את המציאות עצמה, או להגיע כמה שיותר קרוב אליה".

עד כמה הפרמטר הזה ממלא תפקיד בעולם הרשתות?

"חיפוש האמת הוא אלמנט שתמיד דיבר לבני אדם. יש כאלה שזה דיבר אליהם פחות ויש כאלה שיותר. ככה או ככה, האמת היא שזה עובד. אשתי למשל מעלה דברים אותנטיים, וזה אחד הגורמים בצמיחה של העוקבים שלה. היא נותנת עצות מהחיים שעזרו לה.

"תגיד לי, יש ברכה גדולה יותר מלעזור לאנשים? ברור שבסושיאל יש גם קיצוניים שמעבירים תכנים יצריים יותר. בסופו של דבר לאדם יש יצר הרע, והוא יכול להימשך לדברים האלה". לדבריו, החלק הזה היה עוד הרבה לפני הרשתות החברתיות: בטוקבקים. "אבל יש גם צד חיובי בכל זה; כן, יש גם טוקבקים חיוביים. לפעמים אנחנו מקבלים תגובות, ואני לא מבין איך כותבים לנו דבר כל כך מדהים שממש משמח את הלב.

"אני מאוד מאמין בה'. מאמין שצריך כיוצר להציב מטרה חיובית וצריך דרך ארץ גם בדיגיטל. לגבי בי-ריל, זה עולם של שיווק והשקעות. אם ישקיעו מיליארדים בשיווק, כולנו נשתמש בזה, לא פחות משאנחנו משתמשים ברשתות אחרות".

גאס עונה על צורך חברתי שקרוב יותר ללב ממה שמוצע כיום ברשתות חברתיות ותיקות. היא נותנת למשתמשים את מה שהלב שלהם צריך: פרגון

הגיע הזמן לאהבת חינם

לצד עליית הדרישה לאותנטיות צומחת פלטפורמה חברתית חדשה בארצות הברית בלבד, ששמה Gas. כיום היא הפופולרית ביותר בחנות האפליקציות אפסטור בארצות הברית ואינה ניתנת להתקנה בארץ. האפליקציה מבוססת על דירוג חיובי של משתמשים, ויודעי דבר טוענים שיש לה סיכוי להיעשות לכוח מרכזי בשוק הרשתות החברתיות.

הטענה מתבססת על העובדות בשטח: אף שגאס נפתחה לשימוש רק בשתים עשרה מדינות בארצות הברית, היא זכתה לפופולריות רבה ולמאות אלפי הורדות בתוך כמה חודשים. גאס עונה על צורך חברתי שקרוב יותר ללב ממה שמוצע כיום ברשתות חברתיות ותיקות. היא נותנת למשתמשים את מה שהלב שלהם צריך: פרגון.

בגאס המשתמשים מקובצים לפי מוסד הלימודים שבו הם לומדים ועונים על סקרים מפרגנים הנוגעים לחבריהם. כך הם צוברים תחושות נעימות הרבה יותר ממה שמוצע להם ברשתות חברתיות אחרות.

למען האמת, רעיון הפרגונים של גאס אינו חדש. הוא היה קיים אי-אז לפני שנים אחדות באפליקציה בעלת פונקציות דומות ששמה TBH. לאפליקציה ההיא נרשמו כחמישה מיליון משתמשים, ופייסבוק רכשה אותה במהירות, כשלושה חודשים בלבד אחרי השקתה, ושנה לאחר מכן סגרה אותה. הסיבה: "היקף שימוש נמוך". אומרים שזאת שיטה ידועה לחיסול מתחרים דיגיטליים.

אבל בסופו של דבר דברים טובים צצים בדלת האחורית. זה קורה דווקא עכשיו, כשהעולם משווע לרשת חברתית חיובית שתחליף את פייסבוק. כך יצא שמאחורי גאס הנוכחית עומד אחד המייסדים של האפליקציה ההיא, TBH. גלגל חוזר בעולם, ועולם כמנהגו נוהג. כשהוא ממש מבקש חיוביות הוא מקבל אותה. בעיתו ובזמנו.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן