כותרות חמות :

מה עושים כאשר מעלית נתקעת?
מה עושים כאשר מעלית נתקעת?

מה עושים כאשר מעלית נתקעת?

לא מעט אנשים חוששים להיתקע במעלית מסיבה כזאת או אחרת. ברוב המקרים, המעלית קטנה ודחוסה ולכן חשים במצוקה ועלולים להתקשות בנשימה. כאשר המעלית נתקעת, עלולים לחוות חרדה, במיוחד אם לוחצים על פעמון האזעקה ללא הועיל. מאחר שאין תגובה, חשוב קודם כל להירגע, לנשום עמוק, לנסות שוב ללחוץ על המקשים במעלית כדי לבדוק אם היא מגיבה וזזה ואם היא עדיין תקועה, חשוב ללחוץ מספר פעמים על פעמון האזעקה וכן כדאי לדפוק על הדלת כדי שאחד האנשים בבניין יוכל לשמוע את הקריאה ולטפל בנושא.

מדוע אנחנו כל כך מפחדים להיתקע במעלית?

למעשה, אנשים עם פחד ממעליות חווים השלכות שליליות רבות של הפוביה המדוברת על היבטים שונים של החיים שלהם. הסטטיסטיקה אומרת כי כמעט שליש מהאנשים אשר נתקעו במעלית יפתחו פוביה ממעליות. הפוביה המדוברת, תשפיע על החיים שלהם ולא תמנע מהם רק להשתמש במעליות, אלא אפילו לוותר על עבודות במשרדים אשר נמצאים בקומות שמחייבות נסיעה במעלית ועוד. פוביה ממעליות כוללת קשת רחבה ומגוונת של תסמיני חרדה מסוגים שונים, אך קרוב לוודאי כי כל אותם תסמיני חרדה, החלק של ההימנעות מסיטואציות מסוימות הוא מה שמפריע לרוב  האנשים אשר מתמודדים עם פוביה ממעליות, מפני שאותה הימנעות עלולה לגרום לשיבושים רבים בחייהם.

מה תעשו אם נתקעתם במעלית?

אף אדם לא מעוניין לחוות מקרים מלחיצים בהם הוא נתקע במעלית בבניין מגורים, בבניין משרדים, במבנה מסחרי כמו קניון ועוד. אם מגיעים למצב חשוב מאוד לשמור על קור רוח ויש לפעול בשיקול דעת כדי לאותת את המצוקה שלכם לאנשים אחרים, הנמצאים בבניין. במבנים מסחריים ובבנייני משרדים יש מעליות מתקדמות עם מיקרופון ועם רמקול. לאחר לחיצה על פעמון האזעקה, לרוב יטפל בנושא אחד מאנשי התחזוקה במקום הממונה על מקרים מעין אלה. עם זאת, ישנם מקרים בהם יש צורך להזמין טכנאי שירות מעליות כדי לטפל בבעיה ובכדי לחלץ את האנשים אשר תקועים בדלת המעלית.

הנה כמה דברים שחשוב שתעשו אם נתקעתם במעלית:

  1. ראשית, חשוב שתנשמו עמוק כדי להימנע מחרדה וממצוקה נפשית
  2. חשוב ללחוץ מספר פעמים על פעמון האזעקה אשר מותקן בלוח המקשים במעלית.
  3. כדאי לדפוק על הדלתות של המעלית כדי לעורר את תשומת הלב של עוברי אורח בבניין או של אחד מאנשי התחזוקה.
  4. יש לחפש בתוך המעלית מדבקה עם טלפון של טכנאי שירות מעליות ולהתקשר אליו במידת האפשר באמצעות טלפון נייד.
  5. במעלית שבה מותקנים רמקול ומיקרופון, לאחר שאות המצוקה שלכם הגיע לאיש התחזוקה בבניין, הוא יוכל לתקשר אתכם ולעדכן אתכם לגבי תיקון המעלית ולגבי ההיחלצות ממנה.

במקרה שאתם לא לבד המעלית, חשוב לוודא כי שאר האנשים חשים בטוב. אם אחד הנוסעים חש ברע או מתעלף יש להשכיב אותו על רצפת המעלית ולהרים את רגליו למעלה. חשוב לזכור כי תא הנוסעים של המעלית קטן ודחוס ועל כן אתם עלולים לסבול מחרדה הגורמת לנשימה מואצת ולירידה בריכוז הפחמן הדו חמצני בדם ועלייה בריכוז הפחמן הדו חמצני בחלל המעלית הסגור ובשל כך אתם עלולים לחוש סחרחורות ובמקרים קיצוניים לאבד את ההכרה ולכן חשוב מאוד שתרגיעו את עצמכם כמה שיותר, השתמשו בדמיון מודרך ודמיינו כי אתם מצליחים להיחלץ ולצאת לאוויר הפתוח.

נכתב באדיבות חברת "עדן מעליות"

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן