כותרות חמות :

"קם דור צעיר שמשוחרר מ'מה יגידו'"
"קם דור צעיר שמשוחרר מ'מה יגידו'"

"קם דור צעיר שמשוחרר מ'מה יגידו'"

האם רשימת הציונות הדתית בראשות חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר אכן תהיה הפתעת הבחירות או שברגע האחרון יפוג הקסם? מה שבטוח הוא שהשניים האלה הם לכל הדעות מרכז מערכת הבחירות הזאת: השמאל לא מפסיק להפחיד מהם, ונתניהו צופה בהם בזהירות ובדאגה. והציבור? לגמרי איתם * לקח זמן לכנס אותם לשיחה משותפת, אבל הנה זה קרה * התוכניות לשינוי. התגובות ברחוב. היחס לנתניהו. וגם האפשרות העוד לא נראית לעין לאחדות סופית

רגע לפני סיום המרוץ ראשי מפלגת הציונות הדתית ועוצמה יהודית מניחים לעקרונות הקמפיין הנפרד ויושבים לשיחה משותפת. הם פונים לקהלים אחרים לפי ההצהרה וגם לפי האינטואיציה, אבל שני סיפורי השטח שהם מביאים לא נראים רחוקים מאוד זה מזה במהותם.

"הייתי בשבוע שעבר בחוג בית גדול ביישוב להבים שבדרום", פותח יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ'. "היו שם כמאה איש. רובם העידו על עצמם שהם אנשי שמאל אבל מתכוונים להצביע לנו מכיוון שחמישים משפחות בדוויות נכנסו ליישוב ופשוט מחריבות אותו. כולם כיום מבינים שזה לא אירוע של בחירות בין ימין לשמאל אלא אירוע קיומי. הבחירות הללו יכריעו אל הקיום שלנו כאן".

"אני רוצה לספר על סיור שעשיתי בפאבים וברים בתל אביב", אומר יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר. "לפני שיצאנו אליו ערכנו במטה דיונים על שאולי צריך לתגבר את האבטחה שלי כי זה עלול להיות מסוכן. הערכנו שיהיו שם הרבה אנשים שיצעקו וימחו, אבל היה פשוט מדהים לראות באיזו אהדה ואהבה התקבלתי שם".

בן גביר: "בסרטון שהעליתי לאחרונה על סיור שערכנו בירושלים רואים שבסוף הסיור מישהי התחילה לצעוק נגדי, ואני שמחתי כל כך! רצנו אליה עם המצלמה ואמרנו: תראו, נשארה שמאלנית בירושלים! גם כשהיינו בתל אביב היו כמה מוחים, אבל התחושה היא שהצלחנו בקמפיין הזה להתקבל ולקבל אלינו כל כך הרבה יהודים מכל כך הרבה קצוות. אפילו ערבים באים, אומנם בשקט, ואומרים: אתם תעשו אצלנו סדר"

ומה עם נאצות ומחאות? בכל זאת לצד התמיכה בן גביר זה מותג שעדיין מושך אש.

"זה כמעט לא קיים", הוא מפתיע. "בסרטון שהעליתי לאחרונה על סיור שערכנו בירושלים רואים שבסוף הסיור מישהי התחילה לצעוק נגדי, ואני שמחתי כל כך! רצנו אליה עם המצלמה ואמרנו: תראו, נשארה שמאלנית בירושלים! גם כשהיינו בתל אביב היו כמה מוחים, אבל התחושה היא שהצלחנו בקמפיין הזה להתקבל ולקבל אלינו כל כך הרבה יהודים מכל כך הרבה קצוות". הוא מוסיף כי גם הרבה דרוזים תומכים במפלגתו ואפילו ערבים "שבאים אומנם בשקט ואומרים: אתם תעשו אצלנו סדר".

למה החלטתם על קמפיינים נפרדים?

"בסוף לכל אחד מאיתנו יש קהל משלו", אומר סמוטריץ'. "ביחד של איתמר ושלי יש משהו מאוד אותנטי, אמין וחדש במובן החיובי, והוא באמת ישנה דברים בתחומים רבים. יש בזה גם משהו מאוד מחייב, כי כשאתה גדל גם הציפיות ממך גדלות והאחריות שלך גדלה. צריך לעבוד קשה מאוד ולהתפלל על זה כדי לזכות לאמון שהבוחרים נותנים בנו ולמלא את הציפיות".

האם יש תכנון ששתי המפלגות שלכם יתמזגו בעתיד הנראה לעין?

בן גביר אינו מסתיר את הסתייגותו: "אני לא רוצה לבוא בהבטחות שאיני יודע אם ומתי יקרו. אנחנו שתי מפלגות, והתאחדנו לרשימה אחת. נכון שרב המשותף על המפריד ושבתשעים ותשעה אחוזים מהדברים אנו רואים עין בעין, אבל אנחנו פונים לציבורים שונים זה מזה. בצלאל מייצג את הציונות הדתית, ועוצמה יהודית אינה מפלגה מגזרית. יש לנו DNA אחר".

 

בן גביר: "מה שבטוח הוא שהכרעת הבחירות צריכה להיות מובהקת. כל מי שקורא את הכתבה הזו, אנא שריינו את ראשון, שני ושלישי נטו בעבור ארץ ישראל ותורת ישראל: לצאת לצמתים ולשכנע אנשים, לכתוב ברשתות החברתיות, לשכנע חברים ובני משפחה להצביע. לא תקום ממשלת ימין על מלא אם אנחנו לא נהיה גדולים, אם אנשים ישבו בבית ויהיו אדישים ואם בריכוזי השמאל ובמגזר הערבי יהיו שבעים ושמונים אחוזי הצבעה ובימין רק ארבעים אחוז"

תשעים ותשעה אחוזים של המשותף מצדיקים שתי רשימות?

"זה לא סוד שאני חשבתי שצריך מפלגה אחת דמוקרטית והליך של פריימריז", אומר סמוטריץ'. "בעיניי זה מה שיחסוך את המתח והעימותים בכל פעם מחדש לפני הבחירות, וזו גם הדרך לגדול מאוד". עם זה הוא אומר: "לא נכון לדחוק את הקץ, ולכן כיבדתי את ההחלטה של איתמר שלא לבוא למהלך הזה. אמון הוא דבר שנבנה לאט, וצריך לכבד את הבחירה ואת המקום של כל אחד".

"בצלאל מנהל את הדברים בצורה מעוררת כבוד", אומר בן גביר, "אבל דווקא אחרי התהליך של הפריימריז שהיה בציונות הדתית אני לא בטוח שזו הדרך הנכונה לבנות רשימה, אם כי אין לי התנגדות עקרונית. חשבתי שנכון שעוצמה יהודית תשמור על ייחודיותה".

בצלאל, כמי שמופקד על הציבור הציוני-דתי בחבילה הזאת, אתה סבור שהגרעין הקשה של הקהל חזר הביתה?

"בסקרים רואים באופן פשוט שהציונות הדתית איתנו. בטח לא אצל שקד. הציבור מבין שאנחנו בית פוליטי אמין מאוד. הסקרים מראים גם שיעורי הצבעה גבוהים מאי-פעם של הציבור הדתי-לאומי למפלגה ציונית דתית. נכון שעדיין יש מתלבטים, ואנחנו מנסים לעבוד על זה ולהסביר שיש להבחין בין עיקר לטפל, כי מדובר פה בעתיד מדינת ישראל. לא חייבים להסכים על הכול, אבל מה שעומד מנגד זה ממשלת לפיד וגנץ עם המשותפת ורע"ם".

בן גביר: "כאשר בתוכנית מאוד פופולרית מציגים אותי בדמותו של היטלר, זה קמפיין התרת דם. בכל יום מתווסף אמצעי ביטחון בסביבתי: פעם מוסיפים חבלן ופעם מאבטחים, כי האיומים וההתראות הגיעו לשיא. לאן השמאל מוביל אותנו? מה זה חוסר האחריות הזה?"

ובכל זאת יש ציבור ציוני-דתי לא מבוטל שמעריכים שיצביע לגנץ.

"גנץ מסתתר מאחורי מסך ערפל. הוא מסתיר את העובדה שהוא שמאל על מלא, ולכן הוא גם מסתיר את איזנקוט, שהוא שמאל מובהק. למה הוא שיבץ כל כך הרבה ציונים דתיים ברשימה עכשיו? כי הוא מבין שלשמאל אין סיכוי לעלות לשלטון. הימין הוא הרוב במדינת ישראל, ולכן הדרך היחידה היא להביא מנדטים מהימין ולהעביר אותם לשמאל. גנץ הוא שר ביטחון רע להתיישבות, הוא חונק אותה, מקים מדינה פלשתינית דה פקטו ותומך בבנייה מסיבית של ערבים בשטחי C. הצבעה לגנץ היא הצבעה לממשלה עם מרצ, רע"ם והמשותפת".

בן גביר: "מה שבטוח הוא שהכרעת הבחירות צריכה להיות מובהקת. כל מי שקורא את הכתבה הזו, אנא שריינו את ראשון, שני ושלישי נטו בעבור ארץ ישראל ותורת ישראל: לצאת לצמתים ולשכנע אנשים, לכתוב ברשתות החברתיות, לשכנע חברים ובני משפחה להצביע. לא תקום ממשלת ימין על מלא אם אנחנו לא נהיה גדולים, אם אנשים ישבו בבית ויהיו אדישים ואם בריכוזי השמאל ובמגזר הערבי יהיו שבעים ושמונים אחוזי הצבעה ובימין רק ארבעים אחוז. חייבים לצאת, להשפיע ולשנות".

"אם לא נהיה מספיק גדולים, לא נוכל לשנות ולהשפיע", מוסיף סמוטריץ'. "דמוקרטיה מחייבת גיבוי של ציבור גדול. זה לא היה ברור בשנה האחרונה, וזו עוד אחת מהסיבות שזה לא הצליח להם. יש הבדל בין עשרה לחמישה עשר ולשבעה עשר מנדטים. רק אם נהיה גדולים, תהיה לנו לגיטימציה לדפוק על השולחן ולתבוע שינוי. מימוש רצון הבוחר בדמוקרטיה איננו זכות אלא חובה".

 

לא מש"קי דת

כבר היו בעבר ממשלות ימין. המצב היה טוב יותר מהיום, אבל קשה לומר שנעשו שינויים מרחיקי לכת. איך הציבור יכול לדעת שהפעם אכן ייעשו השינויים המיוחלים?

"לא באנו לעשות אקזיט על הציבור", אומר בן גביר. "כבר עמדנו במבחן והוכחנו שאנחנו לא נגררים אחרי פיתויים. שנינו יכולנו להיות שרים אבל העדפנו לעמוד על העקרונות שלנו".

"אני לא רוצה לפתח אשליות שזה יהיה קל", אומר סמוטריץ'. "יהיו לנו הרבה מאבקים, גם בתוך הימין. אנחנו רוצים ממשלת ימין יציבה לארבע שנים, ואנחנו לא יכולים להפיל ממשלה על כל דבר. יש לנו אחריות, וזה מורכב.

"עם זאת השנה הרעה והמסוכנת הזו עשתה שני דברים מאוד טובים: היא נתנה סטירת לחי מטלטלת לימין וגרמה לחשבון נפש. הבנו שבהרבה דברים לא עשינו מספיק, כמו תיקון מערכת המשפט וחיזוק המשילות. יש ציפייה ציבורית גדולה לתיקון בעקבות השנה הזו. הציבור לא יסלח לנבחרי ציבור שלא יביאו לידי שינוי אמיתי.

עוד דבר טוב שגרמה הממשלה הנוכחית הוא שלמדנו לשלוט: בממשלה הזו אין שומרי סף, אין שלטון של יועצים משפטיים ואין נוהג חוקתי. אני מסתובב עם פנקס ועט ולומד איך לשלוט. שנים היינו רוב שחי בתודעת מיעוט, לא השתחררנו משלטון מפא"י, אבל עכשיו קם דור צעיר שמשוחרר מנטלית מ'מה יגידו'. אני לא צריך לקבל אהדה של עיתון הארץ. גם ציבור הליכוד, החרדים וכמובן הציבור שלנו עבר שינוי תודעתי, והוא לא יקבל גמגומים".

"אנחנו לא מגיעים עם רגשי נחיתות ואין לנו תחושה שעשו לנו טובה", אומר בן גביר. "אנחנו לא אורחים או מש"קים לענייני דת. מדינת ישראל שלנו לא פחות משל אחרים במערכת הפוליטית. לא עושים לנו טובה. אנחנו מייצגים ציבור רחב מאוד, מאות אלפים".

סמוטריץ' מביא את משל הטרמפיסטים שלו: "הרכב הוא מדינת ישראל. טרמפיסט הוא אורח, ולכן לא נעים לו להחליש את הרדיו, לפתוח חלון או לבקש להדליק מזגן, וכשהרכב פונה לכיוון שלא מתאים לו הוא מבקש לרדת. לנו יש לגיטימציה מלאה להיאבק על הערכים ועל הדרך, ואנחנו גם לא יורדים מהרכב בכל פעם שמשהו לא נראה לנו.

"כמובן, יש המון כוחות נגד של הצד השני במפה הפוליטית, שלא כל כך אוהב דמוקרטיה כאשר היא לא משחקת לטובתו. צריך סבלנות. ההתחייבות שלנו היא לעבוד קשה ולהיות נחושים מתוך נאמנות לדרך ולערכים שלנו".

 

"לשמאל אין חזון"

השניים מגיבים על קמפיין ההשחרה של השמאל שממוקד בשניהם בתסריטי הפחדה מרחיקי לכת. "צריך לדעת שזה גורם להפך ממה שהם רוצים", אומר סמוטריץ'. "כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ. הם תוקפים אותנו כי הם יודעים שאנחנו נגרום לשינוי אמיתי". הוא מסביר שבעיניו הקמפיין של השמאל משקף שלא נשאר להם שום דבר חיובי למכור: "אין תוכניות עבודה, אין חזון, ומה שנשאר לשמאל זה רק להשחיר, לפלג ולהסית.

"השמאל כבר הרבה מאוד שנים לא מנסה לנצח בדיון אלא למנוע אותו. גם איתמר וגם אני שמים על השולחן תוכניות עבודה מפורטות, טובות, ריאליות ורציניות. אין להם מה לשים מנגד, אז הם בורחים לדמוניזציה. הבוחר הימני יותר חכם מזה ומעריך את זה שאנחנו לא מזלזלים באינטליגנציה שלו".

"זה לא סתם קמפיין השחרה", אומר בן גביר בכאב ואפילו בנימת דאגה, "כאשר בתוכנית מאוד פופולרית מציגים אותי בדמותו של היטלר, זה קמפיין התרת דם. בכל יום מתווסף אמצעי ביטחון בסביבתי: פעם מוסיפים חבלן ופעם מאבטחים, כי האיומים וההתראות הגיעו לשיא. לאן השמאל מוביל אותנו? מה זה חוסר האחריות הזה?

"למרות הקמפיין האגרסיבי שמתנהל נגדנו, במיליוני שקלים, והם מציגים אותנו כמפלצות, ואני מודה שחשבתי שזה עלול לפגוע בנו גם אלקטורלית, נדהמתי לראות שזה עובד הפוך: רוב הציבור מבין שמדובר בקמפיין של אנשים שאין להם מה למכור ורוצים להשתלט על המדינה בדרכים נלוזות". הוא נותן דוגמה לחרם שהכריז השמאל על הבעלים של זארה מאחר שאירח בביתו חוג בית של עוצמה יהודית: "למה? כי אדם תמך במפלגה כזו ולא אחרת? אם זה היה הפוך, הם היו צורחים על קץ הדמוקרטיה. אבל הבשורה המדהימה בעיניי היא שזה מתהפך עליהם, וככל שהם תוקפים יותר כך התמיכה בנו גדלה".

סמוטריץ': "השנה הרעה והמסוכנת הזו עשתה שני דברים מאוד טובים: היא נתנה סטירת לחי מטלטלת לימין וגרמה לחשבון נפש. הבנו שבהרבה דברים לא עשינו מספיק, כמו תיקון מערכת המשפט וחיזוק המשילות. יש ציפייה ציבורית גדולה לתיקון בעקבות השנה הזו. הציבור לא יסלח לנבחרי ציבור שלא יביאו לידי שינוי אמיתי. עוד דבר טוב שגרמה הממשלה הנוכחית הוא שלמדנו לשלוט: בממשלה הזו אין שומרי סף, אין שלטון של יועצים משפטיים ואין נוהג חוקתי. אני מסתובב עם פנקס ועט ולומד איך לשלוט"

להחזיר את האמון בפוליטיקה

בשבוע האחרון הודלפה לכלי התקשורת שיחה אישית של בצלאל סמוטריץ' שבה כינה את נתניהו 'שקרן בן שקרן' ואמר עוד אמירות לא פשוטות, ושב ועלה המתח בינו ובין מי שלעת עתה הוא המנהיג הבלתי מעורער של הימין. "מדובר בשיחה מאוד ישנה ובאדם שעשה מעשה שלא ייעשה ומעל באמון, הקליט בסתר שיחה אישית והדליף אותה לתקשורת", אומר סמוטריץ'. הוא טוען שאינו יודע מי הדליף את השיחה.

"למדתי שיעור חשוב", הוא אומר. "אמרתי דברים שלא ראוי שייאמרו, והתנצלתי עליהם. אני לא עסוק במי הוציא את זה, ואני מקבל עליי את האחריות. גם בשיחות אישיות אסור לדבר בבוטות כזו. אבל שימו לב לעיתוי שבו השיחה דלפה לתקשורת: רגע לפני הבחירות, כשהימין קרוב לניצחון. הוציאו את זה כעת כדי לפלג את המחנה".

סמוטריץ' מדגיש כי שוחח עם נתניהו מייד לאחר פרסום הדברים והתנצל לפניו. "יש לי הרבה מאוד הערכה לנתניהו, אנחנו שותפים. זה לא סוד שיש בינינו גם מחלוקות, אבל צריך לדעת לנהל את המחלוקות הללו, ואנחנו משתפים פעולה בדרך לניצחון".

הוא מוסיף כי בניגוד לאנשים אחרים במערכת הפוליטית, "שלא יודעים לשים בצד את המחלוקות והמשקעים למען הערכים, ולכן הלכו להקים ממשלה עם השמאל, אנחנו מסוגלים לעשות את זה. היחסים שלי עם נתניהו ידעו עליות ומורדות. אני מזכיר לכם שהוא כמעט פיטר אותי מתפקיד שר התחבורה כי העברתי עליו ביקורת חריפה, אבל שנינו משתפים פעולה למען מדינת ישראל ועם ישראל. הוכחתי שאני יודע לעבוד עם נתניהו מצוין, אני מעריך אותו מאוד וחושב שהוא ראש הממשלה הטוב ביותר כיום למדינת ישראל, אבל אני גם יודע לעמוד מולו בנחישות כשצריך".

"אותי מטרידים כל מיני גורמים בתוך הליכוד שניצלו את הסיטואציה והלכו מאולפן לאולפן, תקפו אותנו וניסו לפגוע בנו אלקטורלית", אומר בן גביר. "אני אומר משהו פשוט וברור, ושמעתי את זה מנתניהו עצמו לא פעם ולא פעמיים: אם נהיה גדולים, תהיה פה ממשלת ימין על מלא, ואם לא, לא תהיה ממשלת ימין. זה לא סוד שיש גורמים בליכוד שמהרהרים על אפשרות של ממשלה עם גנץ".

גם לך איתמר היה עימות עם נתניהו לאחרונה כאשר הוא סירב לעלות לבמה במוצאי שמחת תורה כל עוד אתה עומד שם.

"זה היה מעליב ממש", מודה בן גביר ומבהיר כי אף שנשמעו טענות כאלה, התקרית ההיא בכפר חב"ד לא הייתה מתוכננת או מבוימת. "זה לא רק עניין של צילום משותף", הוא אומר. "הם לא רצו שאנאם, וביקשו שארד מהבמה". בן גביר אומר כי מי שדחף לכך לא היה נתניהו אלא אחד מיועציו. "לא אהבתי את ההתנהלות הזו, אבל המטרה היא ממשלת ימין על מלא, ורק זה מה שמניע אותנו".

לשניהם חשוב להדגיש שהם עומדים מאחורי נתניהו, המנהיג הבלתי מעורער של המחנה הלאומי העת הזו. "נתניהו הוא המנהיג של המחנה הלאומי. אין לנו שיגעון גדלות. נעבוד בהתאם לכוח האלקטורלי שלנו", אומר סמוטריץ'. "הרבה פעמים צועקים לי 'הו-הא מי זה בא ראש המשלה הבא', אבל אני תמיד אומר שאני רק בן 46. בצלאל בן 42, ואנחנו לא שם. אין לנו יומרות להיות מחר בבוקר ראשי ממשלה. אנחנו רוצים להיות גדולים ומשמעותיים אבל לא קופצים מעל הפופיק".

עם אילו תובנות אתם יוצאים מסיפור בנט-שקד?

"בעיניי יש לקח חשוב מהסיפור של בנט ושקד", אומר בן גביר. "לא כל הנוצץ זהב. זה בעיקר לקח לציבור שלנו. נפתלי ואיילת לא באו מרקע אידאולוגי או מרקע של עשייה ועבודה קשה. אני זוכר את הוויכוחים שלי ושל חברי ד"ר מיכאל בן ארי עם ראשי אולפנות, רבנים וראשי ישיבות. אמרנו שלא מספיק להצניח מישהו עשיר, מצליח ונוצץ וזה כבר יעשה את הכול". בן גביר סבור שיש ללמוד לקח חינוכי מהפרשה, "לדעת שדברים נבנים לאט, בעשייה אינטנסיבית ובשנים ארוכות של עמל".

סמוטריץ': "אחד הנזקים שנפתלי עשה זה שהוא לקח רעיון טוב ונכון כשלעצמו, מפלגה דתית-לאומית גדולה ורחבה שתקבל עליה תפקיד של הובלה והנהגה על בסיס ערכים דתיים לאומיים, והרס אותו ברגע. אין ספק שהרבה יותר קשה לקחת רעיון שמישהו הרס ולבנות אותו מחדש. גם בתוך הציבור שלנו אנחנו כל הזמן נעים בין הרצון שלנו להיות גדולים ומרכזיים לבין העובדה שכל הזמן אנחנו שומעים 'עוד פעם תעשו לנו מעשה בנט?' 'עוד פעם לא מעניין אותם המחנה?' 'הם בטח שוב יברחו לנו' וכו'. יש עלינו נטל הוכחה כבד מאוד, ואנחנו צריכים לבנות אמון. בכלל, אנחנו חיים באקלים שלא מאמינים לפוליטיקאים, לא מעט בשל המעשה של שקד ובנט. יש לנו אתגר גדול להחזיר את האמון בפוליטיקה ולהוכיח שיש ערך למילה ולהתחייבות".

סמוטריץ': "מדיניות הקרקע של רמ"י אינה ציונית בעשורים האחרונים, והיא מתעדפת את הערבים על סמך העדפה מתקנת למיעוטים. היום היהודים הם המיעוט בגליל וזקוקים להעדפה מתקנת. צריך לעשות העתק-הדבק של ההטבות שניתנות לחברה הערבית גם לחברה היהודית"

לייהד את הנגב והגליל

מה התוכניות שלכם בנוגע למשילות ולהתיישבות בגליל?

"אני כל הזמן מדבר על הגליל והנגב", אומר בן גביר, "אני רואה את אוזלת היד. יש לנו תוכנית לגליל ולנגב בעניין הדיור. כרגע עיקר הדיור וההשקעות במדינה הולכים למרכז, בין גדרה לחדרה. בדיונים בכנסת שמעתי שאם בדווי בחורה ובלקיה ייכנס לגבולות היישוב, הוא יקבל קרקע חינם. שאלתי למה, ונעניתי שזה האינטרס של מדינת ישראל.

"בעיניי האינטרס של מדינה ישראל הוא לייהד את הנגב והגליל ולאפשר קרקעות לחיילים משוחררים, לבנות שירות לאומי, לבני ישיבה". בן גביר מוסיף כי במחלק ש"י מוצב כוח האדם הטוב ביותר במשטרה: "אני רוצה להקים מחלק של פשיעה לאומנית, אחד בנגב ואחד בגליל, ושכל מי שיורה בחתונה או גוזל אדמה וכו' ימצא את עצמו במחלק הלאומני כדי ששלטון החוק יתקיים וייאכף בכל שטחי מדינת ישראל".

"איתמר דיבר על ה'סור מרע'", אומר סמוטריץ'. "הסור מרע הוא המאבק בפשיעה הערבית, שהשורש שלה הוא לאומני. אנחנו מצייתים לחוק כי זו המנטליות שלנו ואנחנו רוצים שתהיה פה מדינת חוק ריבונית. הערבים כופרים בסמכות ובריבונות היהודית במדינה, ולכן הם לא מצייתים".

הוא מבקש לדבר גם על ה'עשה טוב': "מדיניות הקרקע של רמ"י אינה ציונית בעשורים האחרונים, והיא מתעדפת את הערבים על סמך העדפה מתקנת למיעוטים. היום היהודים הם המיעוט בגליל וזקוקים להעדפה מתקנת". סמוטריץ' סבור שהחלטת ממשלה ראשונה צריכה להעביר ולהחיל את כל ההעדפות שיש ליישובים ערביים בגליל גם על יישובים יהודיים. "צריך לעשות העתק-הדבק של ההטבות שניתנות לחברה הערבית גם לחברה היהודית".

אם תקום ממשלת ימין, האם היא צריכה לדעתכם לבטל החלטות של הממשלה הנוכחית, כמו הסכם הגז עם לבנון?

"התשובה היא כן", אומר בן גביר. "ההסכם עם לבנון הוא בושה וחרפה. לא ייאמן שבית המשפט העליון אישר אותו. ידוע שבממשלת מעבר של ימין השופטים אסרו אפילו להחליף ראש מועצה דתית בקריית אונו, ועכשיו הולכים להעביר פה הסכם ענק שערורייתי. יאיר לפיד עשה מחטף שמסכן את החיים של תושבי מדינת ישראל. מדובר בתשלום פרוטקשן לנסראללה".

ח"כ בן גביר היה מהעותרים לבית המשפט העליון נגד ההסכם. "כמובן, צריך לשמוע את גורמי הביטחון ולכנס את הקבינט, אבל הכי לגיטימי שממשלת ימין תתכנס ותחליט שההחלטה הזו עוברת קו אדום ומסכנת את תושבי מדינת ישראל".

בן גביר אף שלח מכתב לגורמי ממשל בלבנון. "כתבנו להם שמדובר בהסכם לא חוקי ושאם נחזור לשלטון אין להם מה לבנות על ההסכם הזה". הוא סבור שממשלת ימין צריכה לבטל עוד חוקים שעברו בממשלה הנוכחית, כמו ביטול לימודי תנ"ך, מיסוי שתייה מתוקה ושינוי נוהלי הפתיחה באש. "ההפקרות הזו חייבת להיפסק. כך גם בבתי הכלא ובתנאים שמקבלים מחבלים רוצחים. יש דברים שאם לא נשנה אותם, לא תהיה הצדקה לממשלת ימין!"

בן גביר מסיים את הריאיון בסיפור שבעיניו משקף את המהפך התודעתי שעובר הציבור הישראלי: "אחד הזקיפים שלי סיפר לי סיפור מדהים: הוא שמע שיחה בבר בין כמה צעירים שדיברו על שחייבים לפתוח עוד סניפי טיב טעם במדינת ישראל כדי שלא יצטרכו ללכת רחוק כדי להגיע לשם. אחר כך הם עברו לדבר על הבחירות, ואחד מהם שאל את חברו: 'מה אתה מצביע?' 'בן גביר', הייתה התשובה, וגם חבר נוסף אמר שיצביע לנו. השואל הקשה על חבריו: 'אבל הרגע ביקשתם לפתוח עוד סניפים של טיב טעם!' 'שמע, עם כל הכבוד, יותר חשוב לי שנוכל לחיות כאן משנוכל לאכול טוב', ענה לו חברו".

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן