כותרות חמות :

מדריך הלכתי: על עבודות בגינה ועל קניית פירות וירקות לאחר השמיטה
מדריך הלכתי: על עבודות בגינה ועל קניית פירות וירקות לאחר השמיטה

מדריך הלכתי: על עבודות בגינה ועל קניית פירות וירקות לאחר השמיטה

 

הרב יצחק דביר, מכון התורה והארץ

שנת השמיטה הסתיימה זה כבר, אבל השפעותיה ההלכתיות ילוו אותנו עמוק אל תוך שנת תשפ"ג. מכון התורה והארץ מציג מדריך הלכתי מפורט אילו מלאכות ניתן לעשות בגינה לאחר שנת השמיטה וכיצד נדע מתי אפשר לקנות פירות וירקות כמו לפני שנת השמיטה.

 

גינת הבית

  1. יש לקנות שתילים רק ממשתלות שלא עבדו בשמיטה באיסור (השבתה, מצע מנותק, היתר מכירה או גויים).
  2. בצמחים חד-שנתיים יש להקפיד על כך לפחות עד ט"ו בחשוון, ובצמחים רב-שנתיים לפחות עד חנוכה. בפקעות ובעצי נוי יש להקפיד עד לסוף השנה השמינית (ראש השנה תשפ"ד).
  3. עצי פרי בכל השנים יש לרכוש רק ממשתלות שבפיקוח הלכתי כדי למנוע חשש כלאיים ומניין מוטעה של שנות עורלה.
  4. שיחי תבלין שבגינה – עלים שנקטפים מהם כעת אינם קדושים בקדושת שביעית.
  5. ירקות בגינה שהחלו לגדול מעצמם בשמיטה אסורים באיסור ספיחין עד התאריכים המפורטים בלוחות השביעית שבאתר המכון.
  6. פירות העץ שהתחילו לגדול בשמיטה – קדושים בקדושת שביעית, ולכן אין לעשות עבודה ישירה בפרי עצמו, אולם עבודה בקרקע ובעץ מותרת.
  7. פירות אלו הם הפקר. אם נתינת רשות להיכנס ולקטוף היא הפרעה לפרטיות ולשימושי החצר, אין חובה לאפשר זאת, אך ראוי למצוא הסדר כדי שמי שירצה לקוטפם יוכל לעשות זאת (קביעת שעות מסוימות וכדומה).
  8. אין לקצוץ ענפים בשעה שעליהם פירות קדושים בקדושת שביעית ועדיין אינם בשלים, משום שבכך גורמים להם הפסד.
  9. לאחר שהפירות הבשילו מותר לקצוץ את הענפים כרגיל (ויש מקילים לאחר שעבר שליש מגידולם ואפשר לאוכלם בדוחק), אך יש להניח את הגזם בצד עד שהפירות יירקבו, ורק לאחר מכן להשליכו לאשפה.
  10. מי שיש עץ לימון בגינתו – ראוי שיסמן את הלימונים שכבר החלו לגדול לפני ראש השנה, כדי שידע אילו לימונים קדושים בקדושת שביעית ופטורים ממעשרות, ואילו התחילו לגדול לאחר השמיטה ואינם קדושים וחייבים במעשרות.

 

קניית פירות וירקות

  1. פירות העץ שהחלו לגדול בשמיטה קדושים בקדושת שביעית, והם ימשיכו ללוות אותנו גם בחודשים הקרובים. רוב פירות החורף שייכים לשביעית, ואפילו חלק מפירות הקיץ.
  2. על ירקות שנקטפים בתחילת שנה זו חל איסור ספיחין עד שיעבור די זמן שהיה אפשר לגדל אותם לאחר השמיטה או עד לחנוכה.
  3. תבלינים שנקטפו בשמיטה ויובשו יכולים להישאר בשווקים עוד זמן רב.
  4. יין ושמן מהשמיטה יגיעו לשווקים בחודשים הקרובים.
  5. פרחי נוי שנמכרים במוצאי השמיטה נשתלו בשמיטה עצמה, וצריך לוודא שלא נשתלו באיסור.

בלוחות השביעית, שאפשר למצוא באתר מכון התורה והארץ, מפורטים התאריכים המשוערים שמהם הפירות והירקות כבר אינם שייכים לשנת השמיטה. מובן שבכל שנה יש להמשיך ולקנות דווקא פירות וירקות בפיקוח כשרות כדי להימנע מאיסורי טבל, עורלה ורבעי וכדי לחזק את מי שאיננו מכשיל את הרבים.

 

ביעור פירות שביעית

פירות או מוצרים הקדושים בקדושת שביעית שכלו מן השדות, צריך לקיים בהם מצוות ביעור ולהפקירם אם יש בבית מהם בכמות העולה על כמות הנאכלת במשפחה בשלוש סעודות. הדבר מצוי בעיקר ביין, פירות יבשים (אגוז, שקד, תמר וכדומה), פירות הנשמרים לזמן ארוך במחסני קירור (אגס, תפוח, אשכולית, תפוז, לימון, אבוקדו, קיווי, רימון וכדומה) או פירות שכבשו אותם או עשו מהם ריבות בבית.

בלוח השמיטה מובא התאריך המשוער שבו כלה מין זה בשדות. בתאריך זה יש להוציא את הפירות (או המוצרים) מן הבית, להפקירם לפני שלושה אנשים ולומר: "אחינו כל בית ישראל, כל מי שצריך ליטול – יבוא וייטול". לאחר מכן אפשר לקחתם חזרה הביתה.

מי שקונה מאוצר בית דין לאחר תאריך הביעור הנקוב בלוח אינו צריך לבער, משום שהתקיים בהם הביעור ברשות בית הדין. אומנם מי שמקבל מחברו מוצר הקדוש בקדושת שביעית או אוכל אצלו מוצרים כאלה, צריך לברר שנתקיימה בו מצוות ביעור, ואם לא, יפקירו ויבערו כעת.

 

שנת השמיטה אומנם הסתיימה, אך ההשפעות ההלכתיות שלה נמשכות גם בשנה זו. חשוב שכולנו נשים לב לכך ונמשיך להקפיד על דיני השמיטה.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן