כותרות חמות :

ביטחון במספרים
ביטחון במספרים

ביטחון במספרים

שנה לממשלת לפיד-בנט-עבאס. תיק הביטחון אצל בני גנץ, וערב בחירות הוא הזמן לתמונת מצב עדכנית על המספרים ועל המגמות: בנייה בלתי חוקית, פיגועים מדווחים ופינויים בהתיישבות

 

 

איתמר סג"ל

 

בשטחי C ייסדנו את המדינה הפלשתינית

מאיר דויטש

השבוע השקנו בתנועת רגבים את דו"ח 'מלחמת ההתשה 2022' על הבנייה הבלתי חוקית הפלשתינית בשטחי C ביהודה ושומרון במפגן מחאה מול בית שר הבטחון, שבמסגרתו הקמנו מבנה לא חוקי מעוטר בדגלי פלשתין והאיחוד האירופי.

תושבי השכונה שבה מתגורר בני גנץ בראש העין התעוררו למראה חריג: מבנה לא חוקי שהקימו אנשי התנועה, ועליו מתנוססים דגלי פלשתין והאיחוד האירופי, ולצידו גרף המציג את העלייה בהיקפי הבנייה הבלתי חוקית בשטחי C. בתוך דקות אחדות הגיעו למקום ניידות משטרה וסיור עירוני ודרשו מאנשי רגבים לעזוב את המקום.

על פי נתוני הדו"ח שהפצנו, בשנה זו נבנו 5,535 מבנים בלתי חוקיים חדשים, והם מצטרפים ל-81,317 מבנים בלתי חוקיים שנבנו עד כה בשטחי C בכל רחבי יהודה ושומרון, היוצרים רצפי התיישבות פלשתינית וחונקים את צירי התנועה וההתיישבות היהודית. עשרות אלפי המבנים האלו תופסים על פי ההערכות כ-150,000 דונם, פי שניים מכלל שטח ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון, חוקית ולא חוקית.

מדי שנה אנו רוכשים תצלומי אוויר ועורכים מחקר מעמיק על הבנייה הבלתי חוקית. בחודש האחרון השלמנו את ניתוח הנתונים מחודש מאי 2021 עד אפריל 2022 ונדהמנו לראות עלייה מטאורית בהיקף הבנייה הבלתי חוקית, גידול של 80% בקצב הבנייה ביחס לשנים קודמות. הנתונים האלו מבהירים: מוקמת לנו כאן מדינה פלשתינית דה פקטו.

במערכה על שטחי C יש צד אחד שנלחם בכל האמצעים וזוכה למימון ממשלות ועמותות זרות, וצד שני שעוצם את העיניים ומתעלם מהמתרחש, וגרוע מכך, כפי שנוכחנו בשנה האחרונה, נותן רוח גבית להשתלטות הערבית באמירות כמו של שר הביטחון על הצורך לחזק את הרשות הפלשתינית ושל ראש הממשלה לפיד על פתרון שתי המדינות.

המאבק הפלשתיני על השטח מתבטא בבנייה מסיבית, בהשתלטות חקלאית ובפריצת דרכים וגם בהתקפות טרור בלתי פוסקות. השנה האחרונה במשמרת הממשלה הנוכחית הוכיחה את המשוואה הפשוטה: ככל שהשטח מופקר ומדיניות משרד הביטחון היא חידלון, חוסר מעש והכלה של ההשתלטות הפלשתינית, כך עולה הטרור ומתגבר, ואנו מגיעים למצב של עשרות פיגועים. לצערנו המדיניות בשנה האחרונה של משרד הביטחון היא של שטחים תמורת טרור.

 

במערכה על שטחי C יש צד אחד שנלחם בכל האמצעים וזוכה למימון ממשלות ועמותות זרות, וצד שני שעוצם את העיניים ומתעלם מהמתרחש

 

 

 

לעומת עצימת העיניים, האינתיפאדה השלישית כבר כאן

איתמר סג"ל

על הטרור שמשתולל בגלוי בשבועות ובחודשים האחרונים בכל רחבי יהודה ושומרון אי אפשר לומר שלא התרענו מראש. כמעט שבוע אחר שבוע דיברנו כאן על הטרור, "הטרור המושתק", כינינו אותו. כעת כבר ברור לכול שהטרור אולי מושתק אבל לא שותק, אלא בועט ומתגבר, תאבונו מתעורר מיום ליום.

המספרים שבגרף שלפניכם מבהילים: אין יום ביו"ש בלי עשרות, ולפעמים עשרות רבות של פיגועי אבנים מדווחים, ורבים אינם מדווחים כלל. פיגועי ירי, שהורגלנו אליהם בימי האינתיפאדה השנייה, חזרו בירי חי על יישובים כמו בית אל, פסגות, שקד ועוד. מטעני צינור מוטמנים בצידי הדרכים, וחוליות שודדי רכב אלימים נעות בחופשיות בכבישים ושולפות נהגים ממכוניתם תוך כדי נסיעה, משאירות אותם בצידי הדרך ובורחות ברכבם.

הנתונים, המספרים והאווירה בשטח לא משקרים. מי שעוצמים את העיניים ומשקרים לעצמם הם לפיד ושר הביטחון שלו בני גנץ, שבוחרים להתעסק בכל מה שלא חשוב חוץ ממה שחשוב באמת, חייהם של אזרחי ישראל, תושבי יו"ש שהורגלו לחוש כסוג ב'. זריקת אבן על רכב בתל אביב שמסיימת נסיעה תמימה לאירוע משפחתי באשפוז בבית חולים הייתה פותחת כותרות, שלא לדבר על זריקת אבן של נער יהודי על רכב ערבי. אבל דמם של תושבי יו"ש, אין דרך אחרת להגדיר זאת, זול יותר. האירועים כמעט אינם מדווחים, והם מקבלים זמן אוויר רק כשמאוחר מדי, כשיש חלילה נפגעים בנפש.

צה"ל יודע לנצח את הטרור, אבל ידיו קשורות. שר הביטחון טוען שאין שינוי בהוראות הפתיחה באש, אבל זה לא העניין. שיטת הפינצטה נכשלה, וכבר מזמן הגיע הזמן לפעולות נרחבות שיחזירו את ההרתעה האמיתית שהייתה לנו בשטח בעבר. גנץ שבוי בקונספציית שיתוף הפעולה עם אבו מאזן ומנסה בכל כוחו להימנע מפעולות שעלולות לגרום לביטול תחושת השקט המדומה. גם בעניין הוראות הפתיחה באש גנץ אינו אומר את האמת, אם נשתמש במילים יפות. חיילים מדווחים שמונעים מהם לירות לעבר מיידי בקבוקי תבערה, מה שהיה מותר בעבר. אנחנו נחשפים פעם אחר פעם לסרטונים שבהם חיילי צה"ל מגיבים באש לעבר חמושים ערבים רק לאחר שפתחו באש חיה לעברם.

ברוך ה' צה"ל נוכח בערים ובשטח מאז חומת מגן ומצליח לסכל רבים מהאירועים בסיוע השב"כ, אמצעים מיוחדים וסדר כוחות גדול. אבל לאחר השנה הכי בוערת שהייתה כאן בשנים האחרונות, הציון שניתן בה לאחראי הראשי, שר הביטחון בני גנץ, שלילי ביותר.

 

גנץ אינו אומר את האמת, אם נשתמש במילים יפות. אנחנו נחשפים פעם אחר פעם לסרטונים שבהם חיילי צה"ל מגיבים באש לעבר חמושים ערבים רק לאחר שפתחו באש חיה לעברם

 

 

אובססיית המאחזים של בני גנץ

אלישע ירד

מסעות ההרס שהוביל שר הביטחון גנץ בהתיישבות היהודית לא נראו בשטח כבר קרוב לעשור. תושבי הגבעות, שהתרגלו להרס אחד בשנה בכל גבעה, שעוד אפשר לתושבים מרחב נשימה, קמו למציאות אכזרית שבה חרב הגירוש מונפת תדיר מעל ביתם.

בהוראת גנץ החל המנהל האזרחי לצאת במסעות הרס חריגים בהיקפם ובאכזריותם כמעט מדי שבוע. נקודות התיישבות חדשות שעלו לשטח פונו פינוי אלים והוכרזו שטח צבאי סגור בתוך פחות מיממה, וגבעות ותיקות בנות עשור הוחרבו אף הן עד היסוד במבצעי בזק שכללו מאות שוטרים. האלימות המשטרתית בפינויים החריפה, ונראה שהשוטרים קיבלו גיבוי מראש לכל כלי שיפעילו נגד המתיישבים.

גנץ ואנשי משרדו, ובראשם סגן השר אלון שוסטר, הקימו צוות מיוחד למאבק בהתיישבות שתפקידו בין היתר הכנסת כלים חדשים ודרקוניים לארסנל של מערכת הביטחון, כמו השתת הוצאות הפינוי על משפחות שבתיהן הוחרבו ומעצר בעלי משפחות בביתם בעילה של "צו שטח מתוחם" שהוטל על המקום בן לילה.

תוך כדי כתיבת שורות אלו, כאילו כדי להוכיח את אמיתות הדברים, אני מקבל דיווח נוסף על קו אדום שנחצה במערכה שמנהל גנץ כנגד ההתיישבות. באישון ליל, שעות אחדות לפני מסיק מאורגן והתפרעות אלימה נגד גבעת עוז ציון בבנימין שיזמו שלושה מכפרי האזור, פשטה פלוגת מג"ב על הגבעה.

השוטרים פרצו לבתי התושבים, הסתערו לעבר חדר השינה של אחת המשפחות ועצרו את אב המשפחה במיטתו. חרף תחנוניה של אשתו סירבו השוטרים לאפשר לו להתלבש ולהתארגן, והוא נלקח לתחנת המשטרה בבגדי שינה בלבד. עימו נעצרו עוד שישה תושבים. מטרתה של הפשיטה הייתה ברורה: 'ניקוי' השטח והפקרת הגבעה לידי הפורעים הערבים.

רק התגייסות מהירה של עשרות יהודים מהסביבה שזרמו לגבעה ולחץ ציבורי נרחב מנעו מערביי הכפרים להעלות את הגבעה באש, והם נאלצו להסתפק ביידוי אבנים וירי זיקוקים מרחוק ובהצתת שרפה למרגלות הגבעה.

לא מדובר בשנאת מתיישבים גרידא אלא במהלך מדיני סדור שמוביל שר הביטחון ותכליתו הקמת מדינה פלשתינית בשטחי יהודה ושומרון. עם ידידו אבו מאזן פועל גנץ להשגת המטרה בשני מישורים: האחד, העלמת עין גורפת מהבנייה הערבית הלא חוקית שצומחת בקצב מטאורי מדי שנה בהתאם לתוכנית פיאד לצד הענקת גושפנקה רשמית לאלפי יחידות דיור נוספות בשטחי C, והאחר, מאבק נחוש נגד נקודות ההתיישבות היהודיות בשטח ששומרות על השטחים הפתוחים ובולמות בגופן את ההשתלטות הערבית.

גנץ אינו ימין ואפילו לא מרכז. למען האמת הוא אולי הפוליטיקאי המסוכן ביותר כיום למדינת ישראל, והיחיד שמוביל תוכנית מדינית הרסנית, שעוברת לצערנו כמעט בשקט מוחלט.

 

לא מדובר בשנאת מתיישבים גרידא אלא במהלך מדיני סדור שמוביל שר הביטחון ותכליתו הקמת מדינה פלשתינית בשטחי יהודה ושומרון

 

 

ההקפאה השקטה של שר הביטחון

שלמה נאמן, יו"ר מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית גוש עציון

השבוע יצא מכתב המפרט את מיעוט אישורי הבנייה שניתנו בשנה האחרונה, והמכתב מדבר בעד עצמו, כי המצב לא טוב. המספרים של אישורי הבנייה שניתנו נמוכים, אבל הסיפור החשוב לא פחות הוא צורת העבודה.

אין קשר בין הבחירות לבין ישיבת ועדת המת"ע. זו ועדה מקצועית שצריכה להתכנס במדינה רגילה כמו בעירייה, מדי שבועיים-שלושה, בכל פעם שיש תוכניות מוכנות לאישור. בשנה האחרונה התכנסה הוועדה רק פעם אחת. אי אפשר לתפקד כך. תוכניות הולכות וחוזרות, יש תהליכים סטטוטוריים שנמשכים זמן רב. לכן אלו לא רק מספרים נמוכים אלא כל היכולת של קידום התוכניות נעצרה. לא רק התכנון של היום הוא שנעצר אלא התהליך, ולעצירתו יש השפעה חמורה על תכנון העתיד. את השנה של הממשלה היוצאת אנחנו נרגיש גם בעוד שנתיים. בשנתיים הקרובות לא תהיה בנייה בגלל מה שעשה שר הביטחון.

שר הביטחון אומר לנו כל הזמן שהוא משתדל לכנס את הוועדה, אומר שיהיה בסדר, מבטיח שהנה, בשבוע הבא היא מתכנסת. הוא לא אומר שלא יהיה אלא דוחה אותנו. הוא לא אומר בגלוי שהוא מקפיא את הבנייה. אני תוקף אותו שיש הקפאת בנייה, והוא מתגונן במקום לומר את האמת כמו מרב מיכאלי, שאמרה בכנות שהיא אינה משקיעה ביו"ש מתוך אידאולוגיה. אני קורא לגנץ להסתכל לנו בעיניים ולא למכור לנו סיפורים.

אין ישיבות ועדה, ועכשיו הנהיג השר בני גנץ נוהג חדש: הוועדה לא תתכנס אלא אם כן יש תוכניות גם של יהודים וגם של ערבים. יש צורך לתכנן גם לערבים, אבל לומר שלא תתכנס ועדה אם אין בלו"ז שלה גם תוכנית לערבים אומר לעצור לנו את החיים כאן ביהודה ושומרון. יש להם בנייה חוקית מעטה מאוד בשטחי C, והליכי התכנון שלנו שונים מאוד, אבל השר גנץ החליט להעניש אותנו ולא לכנס ועדה בלי שתידון בה תוכנית ערבית.

כשבנט נבחר הוא הבטיח שתהיה בנייה כמו בתקופת נתניהו, שאז התכנסה הוועדה בכל שלושה חודשים. כעת הוועדה מתכנסת פעם בשנה, וזה לא מאפשר לקדם תוכניות, ולכן מעט מאוד תוכניות נמצאת בשלבי אישור סופיים. יש בגוש עציון תוכניות לבנייה של שלושים אלף יחידות ביישובים, יש תוכניות לבנות עיר בבקעת הירדן ואצלנו בגבעות בגוש עציון, מה שיכול לסייע גם במשבר הדיור, אבל בני גנץ רוצה לחזק את הרשות הפלשתינית, לעזור להם לבנות מדינה, שתי מדינות לשתי עמים, אז למה שבנייה ליהודים תשרת את המטרה שלו? הוא מעדיף פוליטית שלא להעביר את זה כתפיסה, ועוטף את זה בכל מיני עטיפות.

 

עכשיו הנהיג השר בני גנץ נוהג חדש: הוועדה לא תתכנס אלא אם כן יש תוכניות גם של יהודים וגם של ערבים. זה אומר לעצור לנו את החיים כאן ביהודה ושומרון. יש להם בנייה חוקית מעטה מאוד בשטחי C, והליכי התכנון שלנו שונים מאוד, אבל השר גנץ החליט להעניש אותנו

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן