כותרות חמות :

אין שלמות, ואני לא מושלם. אבל מה החלופה?
אין שלמות, ואני לא מושלם. אבל מה החלופה?

אין שלמות, ואני לא מושלם. אבל מה החלופה?

ההגדרה של מדינה יהודית. ההאשמות על שהיה מכניס את רע"ם לממשלה. הלקחים שהוא לוקח מהשנה האחרונה * ראש האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בראיון ערב בחירות

 

מר נתניהו, אילו לקחים אתה מפיק מהשנה הזו, שבה הודחת מהשלטון?

"תראו", הוא פותח, "אין מישהו חי וחושב שלא מפיק לקחים, אבל הלקח המרכזי שהופק כאן הוא על ידי אזרחי ישראל שרואים מה קרה כאן מה קרה כשלקחו את ממשלת הימין, את ממשלת הליכוד בראשותי, ושמו בראשה את בני גנץ, יאיר לפיד והאחים המוסלמים.

"ראינו הידרדרות בכל התחומים: בביטחון האישי, ביוקר המחיה, במעמד הבינלאומי של ישראל, בזהות היהודית של המדינה. מעבר ללקחים האישיים, והם מופיעים בספרי, הדבר העיקרי הוא שמוכרחים להוריד את הממשלה הזו כדי להבטיח את עתיד המדינה. הבחירה בבחירות הללו חדה כתער: או ממשלת לפיד, גנץ, מנסור עבאס ואחמד טיבי, או ממשלת ימין חזקה ויציבה לארבע שנים בראשותי".

אנחנו מנסים בכל זאת להוציא מיו"ר האופוזיציה לקחים אישיים שהפיק. האם נתניהו הבא יהיה אותו נתניהו של העבר? "אין מישהו שלא משתנה", הוא עונה. "אני מקשיב ושומע את האזרחים. בשנה הזו אני הולך כל יום ברגל, ובאים אליי אזרחים, ואני מקשיב להם ושומע אותם. הלקח הכי טוב שלי הוא להקשיב לקול העם. אני שומע את הזעקה שלהם: לקחו לנו את המדינה".

חרף כל ההכחשות נראה שחלק לא מבוטל בציבור משוכנע לגמרי שגם אתה היית יושב בממשלה עם מנסור עבאס.

"זה שקר מוחלט. בבחירות 2019 היו לי שישים מנדטים. לא היו אז סמוטריץ' ובן גביר, יכולתי להקים ממשלה עם מנסור עבאס, שהתחנן שאני אקח אותו, אבל לא עלה על דעתי להקים ממשלה עם תומך טרור שמתנגד למדינת ישראל כמדינה יהודית.

"זה דבר מדהים שקרה כאן, שגנץ ולפיד הלכו והקימו ממשלה עם אנשים שכופרים במדינת ישראל כמדינה יהודית ושולחים את נציגיהם, וגם הולכים בעצמם לסוכות של מחבלים פלשתינים, אומרים שנסראללה הוא גיבור ושחמאס גיבורים. איך אפשר להקים איתם ממשלה שתילחם בטרור? אי אפשר, זה הלקח שאזרחי ישראל צריכים לדעת".

נתניהו ממשיך ואומר כי מדובר בהבל הבלים: "הדבר היחידי שדיברנו עם עבאס, יריב לוין ואני, היה כשהדגשנו לו שהוא לא יהיה חלק מהקואליציה, אלא רק ביקשנו ממנו תמיכה לבחירה ישירה לראשות הממשלה, מה שהיה מוציא אותנו מהפלונטר, אבל הוא לא הסכים לזה. מכאן מי שרצה מנסה לקחת את זה כאילו אני הכשרתי אותו".

"אני מקשיב ושומע את האזרחים. בשנה הזו אני הולך כל יום ברגל, ובאים אליי אזרחים, ואני מקשיב להם ושומע אותם. הלקח הכי טוב שלי הוא להקשיב לקול העם. אני שומע את הזעקה שלהם: לקחו לנו את המדינה"

 

איך אתה מגדיר את מדינת ישראל כמדינה יהודית?

"זו מדינה שכל יהודי יכול להגר אליה, יהודים מתקבלים לכאן אוטומטית. זו מדינה שמקיימת את המורשת היהודית, את חגי העם היהודי, מניפה דגל כחול-לבן עם מגן דוד. היא בנויה על התשתית של ההיסטוריה, התרבות והדת של העם היהודי". לדבריו, "יש מקום גם ללא יהודים, יש להם שוויון זכויות אזרחי, אבל זכויות לאומיות והגדרה עצמית יש רק לעם היהודי, ולו בלבד".

זה מעוגן בחוק? הרי היום תאורטית וגם מעשית יכול להיות כאן שר פנים מוסלמי.

"זה מעוגן בחוק. אני העברתי את חוק הלאום שנועד להכשיר את זה, והשמאל מתנגד ורוצה לבטל אותו, זה מה שלפיד וגנץ רוצים לעשות. הם מסכנים את עתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, ויש להם נכונות למחוק את הזהות היהודית.

"שרת החינוך שאשא ביטון מוציאה את התורה והתנ"ך מבגרות חובה חיצונית, וזה אומר הכול. בני גנץ אומר שהוא מוכן להקים מדינה פלשתינית בירושלים, וזה אומר הכול. אלו בחירות חדות מאוד, או ממשלה של לפיד, גנץ והאחים המוסלמים או ממשלת ימין חזקה, לאומית ואיתנה בהנהגת הליכוד".

"הדבר היחידי שדיברנו עם עבאס, יריב לוין ואני, היה כשהדגשנו לו שהוא לא יהיה חלק מהקואליציה, אלא רק ביקשנו ממנו תמיכה לבחירה ישירה לראשות הממשלה, מה שהיה מוציא אותנו מהפלונטר, אבל הוא לא הסכים לזה. מכאן מי שרצה מנסה לקחת את זה כאילו אני הכשרתי אותו"

בפעמים הקודמות פנית בהתחלה למפלגות השמאל-מרכז.

"אתה טועה", הוא טוען. "כי ב-2015 נאלצתי לבטל את התוכנית שלי להקים ממשלת ימין על מלא בגלל ברית האחים של נפתלי ולפיד. אנחנו נקים קודם כול ממשלת ימין על מלא. גנץ זה שמאל. זו לא בושה להיות שמאל אלא בושה להסתיר את זה. הוא מדבר על בירה פלשתינית בירושלים, הוא סיכן חיילי גולני לטובת פלשתינים וגאה בזה, הוא הביא כמה מסוקים לרשות הפלשתינית שהם יבריחו בהם נשק ואמל"ח. אנחנו לא נקים שום ממשלה בלי כל הימין, בלי השותפים שלנו. גנץ ועבאס זה ספין".

מה הלקחים שיש לך משומר החומות? הרי הסאגה הזאת התרחשה בסוף בממשלת ליכוד.

"יש לנו הרבה מה לעשות", הוא עונה מייד אך אינו מפרט. "הקמתי אחת עשרה משטרות במגזר הערבי, וגם הפעלתי והקמתי את אגף סי"ף, שנלחם בכנופיות הפשע ברחוב הערבי. יש הרבה מה לעשות, אבל הם, השמאל, לא יעשו את זה, ממשלת שמאל שתלויה באחים המוסלמים לא תעשה את זה".

גם ההזנחה בגליל ובנגב היא תוצר של שנים ארוכות של הזנחה של ממשלת ליכוד לכאורה. רמ"י מתעדפים בגלוי ערבים על יהודים.

"אתמול נסעתי לקריית שמונה, משם לצפת ומשם לחצור, לטבריה ולבית שאן. נסענו בכבישים מהירים שבנינו, עם מנהרות וגשרים. בנינו את הערים היהודיות, שהלכו ונבנו, ויש עוד הרבה מה לעשות, משילות וטיפול בטרור הערבי. אבל מה הם עשו לטובת המשילות והמאבק בטרור החקלאי? כלום. מה הם עשו לטובת הצפון? כלום. את הגליל התחלנו לפתח בקצב אדיר. כמו שהפכנו את הדרום, ככה אני אעשה בגליל. ומה הם עשו לטובת הגליל? כלום".

 

"יש מקום גם ללא יהודים, יש להם שוויון זכויות אזרחי, אבל זכויות לאומיות והגדרה עצמית יש רק לעם היהודי, ולו בלבד"

 

איזה תיקון נמצא בראש סדר העדיפויות שלך אם תיבחר?

"יש הרבה פעולות. המשך המאבק להשלטת המשילות הפנימית, זה ברור. יש דברים נוספים שצריך לעשות ולתקן. האינפלציה הייתה אצלנו חצי אחוז, ואצלם זה עלה בפי תשעה ל-4.5 אחוזים. לפיד וגנץ לא מבינים דבר וחצי דבר בכלכלה, השארנו להם כלכלה מעולה, הוצאנו בשבילם את הגז מהאדמה. יש להם שישים-שבעים מיליארד שקל שהם יכלו להוריד בהם את האינפלציה".

נתניהו מנצל את ההזדמנות כדי להבטיח: "אנחנו ניתן חינוך חינם מאפס עד שלוש, כמו שנתנו בעבר מגיל ארבע, כי כיום זוגות צעירים לא יכולים לשלוח את ילדיהם לגנים. זה עוד לקח שלמדתי לאחרונה".

"אנחנו ניתן חינוך חינם מאפס עד שלוש, כמו שנתנו בעבר מגיל ארבע, כי כיום זוגות צעירים לא יכולים לשלוח את ילדיהם לגנים. זה עוד לקח שלמדתי לאחרונה"

נתניהו פונה אלינו ושואל: "אבל מה הלקח שאזרחי ישראל למדו? האם פעם אחת לא הספיקה? הגיעה ממשלת השינוי שהביאה רק שינוי לרעה, אסור להישאר בבתים. אנחנו נגיד להם בשבת הבאה, בפרשת לך לך, ללכת הביתה.

"אנחנו כמה ימים לפני הבחירות. אין שלמות, ואני לא מושלם. אבל מה החלופה? נכון, יש הרבה מה לעשות והרבה לקחים. אבל איפה אתם? העתיד של המדינה היהודית על הכף, ואתם רוצים להשאיר את החובבנים האלה בממשלה? אפילו הציבור הערבי יודע שבזמן שלנו היה הרבה יותר טוב, וזה רק הקדימון להמשך ההידרדרות אם תקום כאן ממשלה ישראלית-פלשתינית כפי שאחמד טיבי כינה את הממשלה האחרונה".

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן