כותרות חמות :

מכתב פתוח למועצה הציבורית של בית הציונות הדתית
מכתב פתוח למועצה הציבורית של בית הציונות הדתית

מכתב פתוח למועצה הציבורית של בית הציונות הדתית

 

עו"ד יאיר גבאי

זכיתי להתחנך במוסדות הציונות הדתית, ומשנתה היא חלק בלתי נפרד מאישיותי. החזון של שילוב התורה בחיי המעשה, תורה ועבודה, תורה עם דרך ארץ, תורה עם צבא, מדע וכלכלה הוא החידוש הגדול של הציונות הדתית והאור הגדול שהפיצה בעולם היהודי. עם פתיחת בית מורשת הציונות הדתית בכפר הרא"ה אני מבקש דווקא להפנות זרקור לטעות בתום לב של הציונות הדתית הממסדית ולקוות שתשקיעו מחשבה כיצד לתקנה.

כמו רבים מבני הצינות הדתית התחנכתי בישיבה תיכונית. נוסח התפילה שלי מהבית היה נוסח עדות המזרח, אך באולם בית המדרש של ישיבת נתיב מאיר לא הייתה אפשרות להתפלל בנוסח שאיננו הנוסח האשכנזי. בשבתות שבילינו בישיבה זמירות השבת היו רק הזמירות האשכנזיות, והפעם היחידה שיכולתי לשמוע פיוטים מזרחיים בחדר האוכל הייתה בפורים. אפליה תרבותית זו הייתה בולטת מאוד לנוכח העובדה שרבים מהתלמידים היו מבית כמו שלי, ולכן היה עוד יותר קשה להבינה.

גם בעולם ישיבות ההסדר המצב לא היה טוב יותר, ולמעט מספר מצומצם של ישיבות שנתנו מקום גם למורשת המפוארת של יהדות המזרח היה קשה למצוא ישיבת הסדר שהכילה באולם בית המדרש תפילה בנוסח עדות המזרח.

לימים רציתי לדעת אם הזרות הזאת שהרגשתי לעיתים הפריעה גם לאחרים, ובאחד מהכינוסים המשפחתיים שלנו פניתי לבני הדודים שלי ושאלתי אותם על התחושות שלהם. מכולם קיבלתי תשובה זהה של עלבון על שנאלצו להתעלם מחלק חשוב בזהותם במהלך תקופת לימודיהם. לכולנו היה ברור שהמניעים לאפליה זו לא היו על רקע צבע עור, שם משפחה או מוצא אלא על רקע מניעים תרבותיים שלא נבעו מרוע לב אלא מרצון לאחידות.

אני סבור שכפי שבן-גוריון רצה לייסד בישראל כור היתוך שייצר טיפוס אחד של ישראלי, גם הציונות הדתית הממסדית רצתה טיפוס אחד של ציוני-דתי, אולם ברבות השנים הוכח שאחדותו של עם ישראל איננה תלויה באחידות. דווקא הפסיפס המרהיב של המסורות השונות מקנה לעם ישראל את גדולתו.

זכיתי לפני כעשור לייסד בירושלים עם אבי מורי את מרכז חיבה לתרבות יהודית. המטרה המרכזית של המרכז היא לתעד ולהנחיל את מסורות ישראל. בימים אלה פרויקט הדגל שלנו, ערוץ היוטיוב 'חיבת הפיוט', חוגג יותר משלושה מיליון צופים בקליפים של פיוטים שהקלטנו עם טובי האומנים בישראל.

המהפכה הגדולה שאנו במחולליה הגיעה גם לבני הציונות הדתית, שרבים מהם צמאים להקשיב וללמוד את מורשת יהדות המזרח. בתזמורת שהקמנו אפשר למצוא בני עדות אשכנז שמנגנים מוזיקה מזרחית קלסית בכלים מזרחיים, ובהרבה בתי כנסת ספרדיים אפשר למצוא בעת אמירת הסליחות ובשבתות בני עדות אשכנז מבני הציונות הדתית שמרגישים חיבור לנוסח התפילה.

מאז למדתי אני בישיבה התיכונית עברו שנים לא מעטות, וחלו בהן תמורות גם במוסדות הציונות הדתית ואפשר להצביע על שיפור גדול, אולם במרבית המוסדות עדיין אין ביטוי הולם למסורת של עדות המזרח באולם המרכזי של בית המדרש ובתפילה.

אני מברך על הקמת בית הציונות הדתית. בשלל הפעילויות החשובות שמתוכננות בה עתידה לקום בה מדרשה חינוכית אשר תעסוק בהיבטים התוכניים, החינוכיים, הערכיים וההיסטוריים של הציונות הדתית, ואני פונה אליכם לתת מקום ראוי גם למורשת יהדות המזרח ולדמויות המופת שהצמיחה והיו שותפות לחזון הגדול של הציונות הדתית. כמו כן ראוי שתובילו תוכנית לשילוב תפילות ושירה בנוסח הספרדים ועדות המזרח במוסדות הציונות הדתית.

 

מהמועצה הציבורית של בית הציונות הדתית נמסר: "כחלק מהחזון הכולל בהקמת בית הציונות הדתית, שבראשה עומד מאיר בן שבת, לשעבר ראש המל"ל, יינתן דגש בטיפול רבים ושונים הקשורים לחיי המעשה, לרבות שילוב תפילות ושירה בנוסח הספרדים ועדות המזרח".

 

Lead:

מאז למדתי אני בישיבה התיכונית עברו שנים לא מעטות, וחלו בהן תמורות גם במוסדות הציונות הדתית ואפשר להצביע על שיפור גדול, אולם במרבית המוסדות עדיין אין ביטוי הולם למסורת של עדות המזרח באולם המרכזי של בית המדרש ובתפילה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן