כותרות חמות :

רבי נחמן מאומן לירושלים
רבי נחמן מאומן לירושלים

רבי נחמן מאומן לירושלים

מכתבים לראשי הממשלה יצחק רבין ואהוד אולמרט ואפילו לראש הממשלה הנוכחי יאיר לפיד, עתירה לבג"ץ ומאות אלפי שקלים שהושקעו בקמפיין בציבור החרדי * חסיד ברסלב שרון תל-צור אינו מניח כבר שלושים שנה לחזון שלו להעלות את עצמותיו של רבי נחמן לארץ ישראל. הוא משוכנע שעידן חדש יפציע על הציבור בישראל ביום שזה יקרה. במיוחד על הציבור החרדי

 

"מבצע הנץ החמה – הלוויה מלכותית של רבי נחמן מאומן לירושלים לפני ראש השנה תשפ"ג.

כבוד ראש ממשלת המעבר, שר החוץ והשר לשירותי דת, מר יאיר לפיד היקר.

שלום רב.

עכשיו ממש זמן הגאולה, וצריכה עכשיו ממש ממשלת המעבר שלך לקחת אחריות מלאה ולהעלות את עצמות רבי נחמן מאומן להר ציון בירושלים במטוס ראש הממשלה 'כנף ציון' בליווי מטוסי חיל האוויר הישראלי… צריכה הממשלה להעביר את כל חסידי ברסלב הנמצאים בסכנת חיים מיידית באומן במטוסים לארץ.

בכבוד רב, ולשנה טובה ומתוקה, תכתבו ותחתמו בספר הצדיקים האמתיים ותזכו למצוות, ולהצלחה גדולה מאוד בעזרת ה' יתברך.

העתקים:

נשיא המדינה מר יצחק הרצוג, שרי הממשלה והח"כים".

זה שלושים שנה ששרון תל-צור (שלצר), בן 66, חותר להעלות ארצה מאוקראינה את עצמות רבו רבי נחמן מברסלב, אבל ימים טרופים אלה באוקראינה מעלים מחדש על פני השטח את הסוגיה העתיקה ובהחלט גם את סיכוייה. הוא חסיד ברסלב מהסוג הארץ ישראלי, אפשר לומר אפילו ציוני. הוא תלמיד ה'סבא', רבי ישראל אודסר, בעל הפתקה המפורסמת. במקור הוא בן קיבוץ הזורע של השומר הצעיר וגדל בחילוניות מוחלטת. משהו מהשמוצניקיות כנראה נותר בו, כי למרות הלבוש החסידי בסגנון נטורי קרתא הוא מדבר בחריפות נגד העולם החרדי ונציגיו בכנסת.

תל-צור משוכנע שדווקא עכשיו יש שעת כושר נדירה להעלאת עצמות רבו ארצה: "הכול כעת בידי יאיר לפיד. כל המערכת הפוליטית מצויה במבוי סתום. בכל הצדדים כבר לא יודעים מה למכור לציבור, ואף אחד כבר לא קונה את מה שהמפלגות מנסות למכור. אין משהו אחר שיוציא אותנו מהתוהו ובוהו שאנחנו נמצאים בו. עכשיו צריך להכניס את רבי נחמן לירושלים, ונגמר הסיפור עם כל האדמו"רים. הקבר שלו ימשוך את כולם. מיליונים יבואו. משיחיות השקר תיגמר. לא יהיו יותר משיחי שקר. לא ברלנד בתוך ברסלב, לא חב"ד, לא אף אחד.

"כל המלחמה באוקראינה נועדה רק בשביל זה, להביא לכאן את רבנו. זה ברור כשמש. כשהקורונה לא הספיקה, כשאלו שהלכו אז לאומן לא למדו את הלקח כשעצרו אותם בגבול, הקב"ה הביא את המלחמה הזו. עכשיו יש כאלו שמוציאים אלפיים דולר ונוסעים שעות וימים כדי להגיע לציון, כמה מאות ואולי כבר אלף איש כבר נמצאים שם. זה שיגעון. יש שם מלחמה וזו סכנה גדולה, אבל הם לא לומדים".

"הכול כעת בידי יאיר לפיד. כל המערכת הפוליטית מצויה במבוי סתום. בכל הצדדים כבר לא יודעים מה למכור לציבור, ואף אחד כבר לא קונה את מה שהמפלגות מנסות למכור. אין משהו אחר שיוציא אותנו מהתוהו ובוהו שאנחנו נמצאים בו. עכשיו צריך להכניס את רבי נחמן לירושלים, ונגמר הסיפור עם כל האדמו"רים. הקבר שלו ימשוך את כולם. מיליונים יבואו. משיחיות השקר תיגמר"

 

לפני כשנתיים הגיש תל-צור עתירה לבג"ץ בעניין, שתבעה לאלץ את ממשלת ישראל להביא לכאן את עצמות רבי נחמן. בעתירה שהגיש עו"ד (והיום ח"כ) איתמר בן גביר צוטטו בין השאר אמירותיו של רבי נחמן בנוגע לארץ הקודש: "אמר המקום שלי הוא רק ארץ ישראל. מה שאני נוסע אני נוסע רק לארץ ישראל ולפי שעה אני רועה בברסלב". "מי שרוצה להיות איש ישראלי באמת… אי אפשר כי אם על ידי קדושת ארץ ישראל". לעתירה נלוותה עצומה אינטרנטית להעלאת עצמות האדמו"ר, וכמעט מאה אלף איש חתמו עליה.

"בן גביר היה בטוח שבג"ץ יזרוק אותנו מכל המדרגות", משחזר תל-צור, "אבל זה לא קרה". בשלב הראשון העבירה השופטת דפנה ברק-ארז את העתירה לתגובת המדינה. לבסוף, לפני כשנה וחצי, נדחתה העתירה, כמובן. השופטים יצחק עמית, דפנה ברק ארז ודוד מינץ כתבו בפסק הדין: "בירור שנערך עם גורמי המדינה השונים, ובהם השר לשעבר זאב אלקין שכיהן כיושב ראש הוועדה הכלכלית ישראל–אוקראינה, העלה כי לא ידוע על מגעים שהתקיימו בשנים האחרונות בין שתי הממשלות בנוגע לסוגיה שבמוקד העתירה".

"התשובה על השאלה של העתקת קבר, ואף לארץ ישראל, אינה ברורה מאליה", הוסיפו השופטים. "יעקב הורה שלא לקוברו במצרים וביקש להיקבר בארץ ישראל, שלא כמו יוסף, שהורה על העלאת עצמותיו לארץ ישראל לאחר שייקבר תחילה במצרים. אכן, אחד החריגים המסורתיים לאיסור על העתקת קבר הוא העלאת עצמות המת לארץ ישראל (שו"ע, יורה דעה, סימן שסג). אולם ההיתר אינו מלמד כשלעצמו על חיוב.

"מבלי לפרט ניתן להוסיף כי לאורך השנים נדונו שאלות של העתקת קברי אבות לארץ ישראל בהקשרים שונים, ודי יהיה להזכיר בהקשר זה את הפולמוס על העלאת עצמותיו של משה מונטיפיורי לארץ. התשובות שניתנו במישור ההלכתי ובמישור הציבורי לשאלות אלה לא היו אחידות, אלא נדרשו למכלול נסיבותיהם של המתים והחיים, ובכללן רצון המת עצמו".

 

"עיקר הגאולה תלוי בזה"

בארכיון של תל-צור, שמנהל בנו, יש אינסוף מכתבים, מסמכים וקטעי עיתונות בעניין הזה. מתברר שגם אהוד אולמרט כשהיה ראש ממשלה זימן לפגישה בעניין את הוועד להעלאת עצמות רבי נחמן, מייסודו של תל-צור. ב-2007, כששוב עלתה על סדר היום הציבורי האפשרות שהקבר יועלה לירושלים, קיבל תל-צור מכתב משמעון פרס, אז נשיא המדינה: "נשיא המדינה חושב כמותכם שיש להעלות את עצמות רבי נחמן מאומן לירושלים. הנשיא מקווה שהמאמצים הנעשים בנידון על ידי גורמים במשרד ראש הממשלה יישאו פרי והדבר יבוא על פתרונו במהרה בימינו". בידיעות אחרונות התפרסמה אז ידיעה שכותרתה "לשכת אולמרט מקדמת בחשאי את העלאת עצמות רבי נחמן מאומן להר הזיתים".

אלי יצפאן כתב אז במאמר נלווה בעיתון: "הגיע הזמן. נסעתי לקבר רבי נחמן שלוש פעמים, וזו חוויה מדהימה. אם הקבר יהיה כאן, זה יאפשר להרבה יותר יהודים בעלי קשיים כלכליים להגיע אליו. זה היה יכול להיות אדיר אם כל הצדיקים היו קבורים בארץ הקודש".

תל-צור עצמו, לא בדיוק אדם בעל אמצעים, השקיע ארבע מאות אלף שקלים בקמפיין הזה. בשיחתנו הוא תוקף את ביקורו של ח"כ ניר ברקת מהליכוד באומן בשבוע שעבר. כפי הנראה מהדיווחים משם, זה קרה במתקפת טילים כבדה. "ברקת מנוצל בידי חסידי ברסלב", טוען תל-צור ומשתלח בציניות בגורמים שלדעתו "רוצים שרבי נחמן יישאר על אדמת אוקראינה הקדושה, הארץ הכי קדושה בעולם".

"ללפיד יש חזון להיות סופרמן. ואם זה על חשבון החרדים, בכלל טוב. הכול משחק פוליטי. כל הרבנים והאדמו"רים לא רוצים את רבי נחמן פה כי הוא ימשוך את כל החסידים שלהם אליו"

למה שלפיד ירצה להעלות את עצמות רבי נחמן לירושלים?

"הוא ראש ממשלת מעבר. הוא יודע שאין קולות חרדיים שיצביעו בעד יש עתיד, כי זו ממשלה שחרתה על דגלה מלחמה בחרדים. החרדים לא רוצים את רבי נחמן פה, כי ברגע שרבי נחמן פה כל המשחק נגמר".

למה דווקא רבי נחמן? הרי באוקראינה יש קברים של גדולי ישראל רבים נוספים, כדוגמת הבעל שם טוב, בעל התניא ורבי לוי יצחק מברדיצ'ב.

"זה ברור. אבל רבי נחמן הוא הפקק שחליצתו תפרוץ את הסכר. העמותה שלנו מעוניינת להעלות את עצמות כל הצדיקים ולקבור את כולם בשטח של שבעה עשר דונם בבית הקברות הסמבוסקי העתיק בהר ציון. אריאל שרון, כשהיה ראש הממשלה, אפשר לנו קבורה בשטח הזה בחתימתו, אבל תוקפה פג בינתיים. לא נורא, נחדש אותה כשזה יתאפשר".

אבל דרוש איזה חזון דתי ולאומי כדי להבין את הצורך להעלות לכאן את עצמות רבי נחמן ושאר הצדיקים הקבורים באוקראינה. דווקא ללפיד יהיה חזון כזה?

"ללפיד יש חזון להיות סופרמן. ואם זה על חשבון החרדים, בכלל טוב. הכול משחק פוליטי. כל הרבנים והאדמו"רים לא רוצים את רבי נחמן פה כי הוא ימשוך את כל החסידים שלהם אליו".

אתה לא רואה בעצמך חרדי?

"אני לבוש בדיוק כמותם, אפילו עוד יותר גרוע, הכי גרוע שאפשר. אני לבוש כמו נטורי קרתא, אבל אני בא מקיבוץ של השומר הצעיר, מבית ציוני מאוד. ההורים שלי עלו מגרמניה לפני השואה. ההורים של אימא שלי הושמדו באושוויץ. היא דאגה שאיראה כמו גוי כדי שאסתדר בחיים. פעם אמרה לי שלדעתה העם הנבחר זה העם הגרמני, כי הוא איכותי מאיתנו. על זה גדלתי.

"שמעתי מאבא שלי לאורך כל הילדות שהחרדים רוצים רק כסף. זה אגב דבר שאני ככלל מסכים איתו עד היום. אני לא מצדיק את ההתנהגות של ליברמן, והדיבורים שלו על גבלס וכדומה מגעילים אותי, אבל הנקודה שהוא צודק בה היא שאי אפשר לשבת עם הציונים רק בשביל כסף, שכל המגע שלנו עם חילונים הוא רק בשביל לקחת כספים".

 

"עוד לפני שאני עצמי נכנסתי לעניין שאלו את רבי ישראל אודסר זצ"ל על העלאת עצמות רבי נחמן ארצה. זה היה בעקבות מקרה בשנת 1992 שבו כמה חבר'ה התחילו לחפור סביב הקבר של רבי נחמן כדי להעלות את עצמותיו. אחד מהם התקשר לברלנד, והוא אמר שבשום אופן אסור לגעת בקבר, כי אז כל העולם יחזור לתוהו ובוהו. ה'סבא' אמר מייד שאם ברלנד אמר ככה, סימן שיש לעשות את ההפך, לחתור להעלות את עצמותיו. באתי אליו וביקשתי ברכה שאצליח בכך, והוא אמר לי: הלוואי שתזכה. הוא אמר לי: ובא לַציוּן גואל"

"העולם יחזור לתוהו ובוהו"

לפני ארבעים ואחת שנה הגיע תל-צור לאומן בפעם הראשונה, באמצעות דרכון שאיננו שלו, ונעצר בידי השלטונות הסובייטיים. "עוד לפני שאני עצמי נכנסתי לעניין שאלו את רבי ישראל אודסר זצ"ל על העלאת עצמות רבי נחמן ארצה. זה היה בעקבות מקרה בשנת 1992 שבו כמה חבר'ה התחילו לחפור סביב הקבר של רבי נחמן כדי להעלות את עצמותיו. אחד מהם התקשר לברלנד, והוא אמר שבשום אופן אסור לגעת בקבר, כי אז כל העולם יחזור לתוהו ובוהו.

"ה'סבא' אמר מייד שאם ברלנד אמר ככה, סימן שיש לעשות את ההפך, לחתור להעלות את עצמותיו. באתי אליו וביקשתי ברכה שאצליח בכך, והוא אמר לי: הלוואי שתזכה. הוא אמר לי: ובא לַציוּן גואל.

"שלחתי אז בשם ה'סבא' מכתב לרבין, שהיה ראש ממשלה, והעתק לשר החוץ פרס ולנשיא דאז חיים הרצוג. נשיא אוקראינה, לאוניד קרבצ'וק, עמד להגיע לביקור בארץ. הוא בא להתנצל על מה שהאוקראינים עוללו לנו. כשהנשיא האוקראיני הגיע ארצה, בראשית 1993, הרצוג ביקש ממנו לאפשר את העלאת עצמותיו של רבי נחמן. בכל התקשורת דווח אז שקרבצ'וק הבטיח שכך יקרה. ה'סבא' נפגש עם מנכ"ל בית הנשיא דאז אריה שומר ואמר לו שלדעתו 'עיקר הגאולה תלוי בזה', כלומר בהעלאת ארונו של רבי נחמן".

תל-צור רוצה להעלות את רבי נחמן כי הוא חסיד ברסלב ומאמין אמונה עמוקה בתמורה המיסטית שהדבר יחולל. אבל גם מי שאיננו נמנה עם חסידי ברסלב יכול למצוא עניין בפעולה כזו. בשנים האחרונות, לכל הפחות עד פרוץ הקורונה והמלחמה באוקראינה, נרשמה במדינה המזרח-אירופית הזו תחייה יהודית מרשימה.

סביב קברי הצדיקים במז'יבוז', בהאדיטש, בברדיצ'ב וכמובן באומן נבנו מלונות פאר, וענף התיירות החסידית נעשה מכניס מאוד לעם שהצטיין במאות האחרונות בעיקר ברצח סיטונאי של יהודים. אין ספק שאם ניטול את אותם קברי צדיקים ונעביר אותם לירושלים, תישמט בקרקע תחת מפעל התיירות המתעצם, והעניין היהודי בארץ ההיא יאבד וישקע בתהום הנשייה.

בנו של תל-צור, נחמן, בהחלט מוסיף לעניין גם את השיקול הכלכלי: "בשנה ממוצעת פוקדים את אומן יותר ממאה וחמישים אלף ישראלים. מתוכם חמישים עד שבעים אלף רק בראש השנה. עלות ממוצעת של ביקור באוקראינה לאדם עומדת על כשמונה מאות דולרים. אם הקבר יועתק לירושלים, ההכנסות מתיירות-פנים ואף מתיירות-חוץ של יהודי העולם שיגיעו לישראל יסתכמו בעשרות מיליוני שקלים, והם יוזרמו הפעם לקופה המקומית". מלבד זאת תל-צור הבן מציין את ריבוי מקרי האנטישמיות באוקראינה ובאומן בפרט כסיבה נוספת לנטוש סופית את העיר הזאת ולהעביר את נכסיה היהודיים אל ארץ הקודש.

"בשנה ממוצעת פוקדים את אומן יותר ממאה וחמישים אלף ישראלים. מתוכם חמישים עד שבעים אלף רק בראש השנה. עלות ממוצעת של ביקור באוקראינה לאדם עומדת על כשמונה מאות דולרים. אם הקבר יועתק לירושלים, ההכנסות מתיירות-פנים ואף מתיירות-חוץ של יהודי העולם שיגיעו לישראל יסתכמו בעשרות מיליוני שקלים, והם יוזרמו הפעם לקופה המקומית"

 

בשנת 2017 נדרש לסוגיה שגריר אוקראינה בישראל: "העניין אינו נתון לדיון. אין כל כוונה לקדם מהלך שכזה, ואין סיכוי שממשלת אוקראינה תסכים לכך". מאז כידוע השתנו כידוע כמה דברים באוקראינה. התיירים נטשו את המדינה גם כך מאימת הקרבות, וייתכן שהעמדה האוקראינית העדכנית פתוחה לשינוי ולכל הפחות למשא ומתן. עם זאת אין ספק שתידרש תמורה הולמת לפעולה דרמטית כמו זו המתבקשת. האם תקום כאן במוקדם או במאוחר הנהגה שתכיר בחשיבות המהלך הזה ותוציא אותו אל הפועל?

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן