כותרות חמות :

אדוני הרמטכ"ל, תן לנו להמשיך ולתרום למדינה ולצה"ל
אדוני הרמטכ"ל, תן לנו להמשיך ולתרום למדינה ולצה"ל

אדוני הרמטכ"ל, תן לנו להמשיך ולתרום למדינה ולצה"ל

על מכתב שמיניסטים שממוען לרמטכ"ל חתמו אלף מיועדים לשירות צבאי שמסבירים לראשי הצבא ששירות קרבי עם בנות כמוהו כחילול שבת שלא לצורך, והעירוב יגרום להדרת אלפי דתיים מהשירות הקרבי

זה התחיל בגדוד קרקל, הגדוד הקרבי המעורב הראשון בצה"ל. משם זה נמשך בגדודי הגנת הגבולות, משם בגדודי פיקוד העורף, ומשם בתותחנים וביחידות נוספות. ההחלטה של צה"ל לנסות לשלב לוחמות בשריון הגבירה את התיאבון, והעתירה באה מייד: שלוש מתגייסות עתרו בסיוע עורכי דין במימון ארגוני הנשים ותבעו מצה"ל לפתוח במלואן את כלל החטיבות הלוחמות – גולני, צנחנים, גבעתי וכל השאר, וכן את הסיירות – כדי שלוחמות ישרתו שם כתף אל כתף עם הלוחמים.

צה"ל התמהמה במתן התשובה לבג"ץ, ובינתיים הודיע על פיילוט נוסף, פתיחה של יחידה 669 ללוחמות, ועל יחידת ניוד קרבית שתיפתח לנשים. צה"ל לא יזם את העתירות הללו, אבל אי אפשר לומר שהוא טומן ידו בצלחת: כל מי שעוקב אחר פעילות יחידת דובר צה"ל בשנים האחרונות, מאז החלו להיפתח היחידות הקרביות לפני נשים, יזהה ללא קושי שכל יחידת דובר צה"ל מגויסת למאמץ המלחמתי: הרגלת הציבור לשירות הקרבי הנשי והאדרת סיפורי לוחמות ומפקדות ששברו עוד תקרת זכוכית וסיפורי בנות דתיות אמיצות שבחרו כמובן שלא לשמוע לרבנים והתגייסו להגן על המולדת בחיל השריון.

חטיבות החוד הלוחמות, יש לציין, טרם נפתחו רשמית ללוחמות, אך מי שמסתובב כיום בשטח רואה שהמצב משתנה מלמטה: צה"ל משלב בגדודי החי"ר רופאות קרביות, אחיות קרביות, מפקדות פלוגות סיוע מנהלתי ועוד בעלות תפקידים שלמעשה נמצאות עם הלוחמים בשטח, מה שמעורר אתגרי שירות משותף חדשים ולא פשוטים בעיקר לחייל הדתי, אך לא רק לו.

עד כה נראה שצה"ל לא נלחץ במיוחד מהרעש הציבורי בעניין, כולל ממכתב שחתמו עליו רבנים מכל קצוות המגזר הדתי-לאומי. את מחאות הרבנים נהגו לבטל בצה"ל – באמירה שיוחסה לרמטכ"ל – כי הצעירים הדתיים לא יישמעו לרבנים בנושא הזה, והם יתגייסו בכל מקרה לכל מקום שישלחו אותם. ייתכן שהרמטכ"ל צודק, אך מכתב שמיניסטים שהופץ לאחרונה בקרב תלמידי השמינית הדתיים בכל רחבי הארץ מעיד שייתכן שצה"ל הלך רחוק מדי, בטוח בעצמו מדי ומזלזל בערכי הציבור הדתי-לאומי ורבניו הרבה יותר מדי בסוגיה הזו.

ללא ספק מדובר במכתב השמיניסטים שחתמו עליו הכי הרבה תלמידי י"ב עד כה: בתוך שבועיים חתמו עליו יותר מאלף שמיניסטים מיותר ממאתיים וארבעים מוסדות, וכולם חתומים בשמותיהם המלאים ובפרטיהם האישיים. למעשה כל שמיניסט רביעי במגזר הדתי-לאומי חתם על המכתב האמור.

במכתב, שכותרתו "כבוד הרמטכ"ל – אל תהרוס את צה"ל", נכתב כך: "אנו, שמיניסטים ושביעיסטים ותלמידי ישיבות ציוניות העומדים בפני גיוס לצה"ל, שמענו בצער על החלטתך לפתוח את חטיבות החי"ר לשירות מעורב כחלק מהמגמה לערב נשים וגברים בעוד ועוד יחידות קרביות בצה"ל… חשוב לנו להבהיר שאורח חיינו וההלכה שאנו מאמינים בה לא מאפשרים לנו שירות קרבי מעורב או שירות בחטיבה מעורבת, משום שהשירות הקרבי מזמן מעצם טיבו מצבים של קרבה האסורים בין גברים לנשים על פי ההלכה היהודית, בדיוק כמו חילול שבת וחמץ בפסח.

"כבר עכשיו ישנם תפקידים רבים בצה"ל בהם איננו יכולים לשרת בשל העירוב ההולך וגובר שקורה במשמרת שלך. זה מעמיד אותנו בפני הדילמה האם לוותר על התפקיד החשוב, או על ערכינו". הכותבים מלינים: "זו הדרה שלנו מתרומה לביטחון המדינה – רק בשל היותנו שומרים על ההלכה! האם כך ראוי לקרות במדינת היהודים? האם כך ראוי בצבאו של העם היהודי? שידירו יהודים רק בשל אמונתם ודבקותם בהלכה המסורה לנו מדורות?!"

המכתב נדרש להצעה להקים פלוגות נפרדות לדתיים בגדודים המעורבים ושולל את האפשרות הזו: "עונים לנו שידאגו לנו לשיבוצים ליחידות נפרדות. זה אסון! זה יהיה חזרה לימי הפלוגות הדתיות, הפלמ"ח והמחתרות. אנו רוצים לשרת עם כל עם ישראל ביחד, להיות חברה אחת מאוחדת, צבא אחד לעם אחד. אל תפרידו אותנו זה מזה לצבא של דתיים וצבא של חילונים".

המכתב נחתם בקריאה: "אנו מפצירים בך שלא לפלג את צה"ל ואת החברה בישראל. היו מספיק מלחמות יהודים בהיסטוריה של ממלכות ישראל, כדי שנדע כמה חשובה לנו הערבות ההדדית והדאגה לכל אדם מישראל. אדוני הרמטכ"ל, תן לנו להמשיך ולתרום למדינה ולצה"ל. כבד את אורחות חיינו ושמור על זהותו של צה"ל כצבא האומה היהודית. בנפשנו הדבר!"

יוזם המכתב, חננאל זקבך, בוגר ישיבת שפע, לומד כעת בשיעור א' בישיבת מצפה רמון. "התחלנו להעביר את המכתב מפה לאוזן, כל אחד שהכיר תלמיד מישיבה אחרת, וזה התגלגל כאש בשדה קוצים. בתוך שבועיים חתמו אלף תלמידים מכל מוסדות החמ"ד. זה מדגיש כמה הלב של הציבור בוער".

חננאל זקבך: "החלום שלנו הוא להתגייס לצה"ל ולהיות לוחמים בגדודים ובסיירות, ואנחנו רואים שלא נוכל לעשות את זה. חייל דתי לא יכול להיות במארב עם חיילת, הרמטכ"ל חייב להבין את זה, זה כמו כשרות, כמו שבת. אנחנו לא יכולים להיות ביחידות מעורבות! בתותחנים ניסו, וכיום אין תותחנים דתיים חוץ מכמה בודדים"

מה המטרה שלכם?

"החלום שלנו הוא להתגייס לצה"ל ולהיות לוחמים בגדודים ובסיירות, ואנחנו רואים שלא נוכל לעשות את זה. חייל דתי לא יכול להיות במארב עם חיילת, הרמטכ"ל חייב להבין את זה. אנחנו לא יכולים להיות ביחידות מעורבות! בתותחנים ניסו, וכיום אין תותחנים דתיים חוץ מכמה בודדים".

זקבך מציין את הטריגר לשליחת המכתב: "בזכות התמיכה הרבנית מקצה לקצה גם אנחנו הבנו שיש קו אדום. אנחנו ממלכתיים, אוהבים את הצבא ואת המדינה, אבל זה לא אומר שאנחנו לא מקשיבים לרבנים. זה בוער בנוער, וזו ההוכחה, אם לא נוכל, פשוט לא נוכל, מדירים אותנו! אנחנו ציבור ערכי, ויש גם לנו גבולות משלנו".

פלוגות נפרדות זה לא פתרון טוב?

"זה לא צבא העם! וגם בתותחנים היו הרבה דתיים בעבר, ובסוף הכול שם מעורב ואין שם דתיים. הרי יש לחץ של הגורמים הרדיקליים לפתוח עוד ועוד. יעשו תרגיל לדתיים ותרגיל לחילונים?! זה בסוף מעורב".

זקבך מסיים בבקשה לרמטכ"ל הבא: "שירות נפרד הוא קו אדום כמו כשרות וכמו שבת. בבקשה אל תדירו אותנו".

גורם באיגוד הישיבות: "הסכנה היא לחור שחור במוטיבציה של הציבור הדתי-לאומי. אם חושבים שישפילו אותם כל הזמן ולא יקרה כלום, המכתב הזה הוא תמרור אדום בוהק. הרמטכ"ל הבא חייב להדגיש שכל מה שלא ביטחוני, לא יהיה בצה"ל. אם אתה רוצה את צבא העם, תתעסק רק במה שנכון למטרה"

הנוער מציית לרבנים

גורם מהנהלת ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות טוען: "זה הגיע כבר לקצה. דובר צה"ל מוציא כל הזמן כתבות, כולל בערוצי המגזר, על בנות שירות שעכשיו הן לוחמות או על עוד מג"דית ראשונה. כוכבי נותן לזה לקרות, יש כאן מערכת שכבר מרשה לעצמה להשתמש בצה"ל כדי להכפיש את הציונות הדתית, רבניה וערכיה.

"בצה"ל טוענים שהצעירים לא מקשיבים לרבנים. אבל הנה, הנוער עושה את זה בעצמו, וזה עף. זו התקוממות כלפי הדריסה. הציונות הדתית היא חמישה עשר אחוזים מהאוכלוסייה, ובצה"ל השיעור שלה גבוה בהרבה. הסכנה היא לחור שחור במוטיבציה של הציבור הדתי-לאומי. הרי יש אקלים לציבור הזה, וקוראים לו רבנים.

"חיילים הולכים להגנת המולדת ולא עושים לביתם מתוך הרוח של הרבנים, זה לא בא מעצמו. אם חושבים שישפילו אותם כל הזמן ולא יקרה כלום, המכתב הזה הוא תמרור אדום בוהק. הרמטכ"ל הבא חייב להדגיש שכל מה שלא ביטחוני, לא יהיה בצה"ל. אם אתה רוצה את צבא העם, תתעסק רק במה שנכון למטרה".

מארגון תורת לחימה, המלווה חיילים דתיים ועוסק בחיזוק המרחב היהודי בצה"ל, נמסר: "הדרתם של החיילים שומרי המצוות מהיחידות קרביות הולכת וגדלה. יש כאן מגמה שמטרתה לשנות את המרחב הציבורי בצה"ל ולפגוע בצביונו היהודי של הצבא, ובמניפסטים גלויים של ארגוני שמאל כתוב ששילוב הלוחמות ימנע את שילוב הדתיים.

"הפגיעה בחיילים המאמינים היא רק סימן שבשנים האחרונות לצערנו הרב בכירים בצה"ל בוחרים להיות קשובים לארגונים פרוגרסיביים שלתפיסתם ערך השוויון גובר על ערך הניצחון, וזאת מתוך מטרה להחליש את עוצמתו הצבאית של צה"ל ומדינת ישראל.

"מכתב השמיניסטים מעודד ומעיד שיש כאן דור בריא שמבין את זה, ואנו קוראים לרמטכ"ל כוכבי להיות קשוב לקולות שלהם".

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן