כותרות חמות :

העומדת לשרתכם, אליזבת
העומדת לשרתכם, אליזבת

העומדת לשרתכם, אליזבת

 

ג'וני ליפצר, מנהל תקשורת במורשת הרב זקס

"הנותן תשועה למלכים, וממשלה לנסיכים, מלכותו מלכות כל עולמים… ". אצלנו בבריטניה, התפילה למען משפחת המלוכה היא חלק בלתי נפרד מתפילות השבת. ואכן, גדלנו כשאת את המילים הללו אנו מכירים בעל פה.

למתבונן מבחוץ, נאמנות זו למלכות שאינה יהודית, נראית כעניין מוזר שיש בו שמץ של בגידה בזהות ובגאווה היהודית. לא כן עבור יהודי בריטניה. מה היה בהן, בהוד מלכותה המלכה אליזבת ובמשפחת המלוכה, שזיכה אותן בהערצתם ובהערכתם של יהודי בריטניה?

התפילות שאנו נושאים לשלום המלכות, מסמלות את הכבוד העמוק שיהודים רוחשים למלכה ולמשפחת המלוכה. הערכנו את המלכה כי ידענו שהיא מעריכה אותנו באמת.

ערב יובל הפלטינה שלה, במלאת שבעים שנה לקבלת הכתר, כתבה המלכה לאומה מכתב נוגע ללב, ובו הצהירה כי לנצח תהיה אסירת תודה על הנאמנות והחיבה שזכתה להן. היא חתמה עליו במילים: "העומדת לשרתכם, אליזבת".

חייה של המלכה היו חיים של מחויבות ושירות, והיא הייתה מונרכית ששירתה את עמה ולא שיעבדה אותו לצרכיה. בעידן האובססיה של העצמי, היא הייתה – במילותיו של הרב יונתן זקס – "מודל לחיקוי של מילוי חובה מתוך הקרבה וגדלות נפש".

ככלל, עם ישראל נרדף תמיד לאורך גלותו: בעבדות מצרים, בחורבן בתי המקדש, במסעי הצלב, בפוגרומים ובשואה. לאורך ההיסטוריה חיינו תחת שליטים ומשטרים רודניים.

לעומת זאת, יהודי בריטניה נהנינו מחופש ומהגינות. אי אפשר לקבל זאת כמובן מאליו, שכן עקרונות אלה אפשרו לנו לחיות את חיינו בשקט וללא מורא.

התפילות שאנו נושאים לשלום המלכות, מסמלות את הכבוד העמוק שיהודים רוחשים למלכה ולמשפחת המלוכה. הערכנו את המלכה כי ידענו שהיא מעריכה אותנו באמת

מאז המאה השש־עשרה תפקידו הדתי של המונרך היה "מגן האמונה" כראש הכנסייה האנגליקנית. אך בתפקידה האזרחי, ניתן לומר שלנגד עיני המלכה עמדה טובתם של נתיניה כולם, בני כל הדתות והאמונות. היא איחדה את האומה.

הרב זקס חלק עימנו סיפור נפלא שהדגיש את טוב ליבה של המלכה, והעצים את חיבת הקהילה היהודית כלפיה.

במלאת 60 שנה לשחרור אושוויץ, נפגשה המלכה עם קבוצה של ניצולי שואה. כשהגיעה העת לעזוב, המלכה התעכבה עוד ועוד. אחד ממלוויה ציין כי לא זכור לו מקרה דומה שהמלכה מתעלמת מלוח הזמנים ופשוט נשארת באותו מקום זמן כה רב לאחר שעת העזיבה המתוכננת.

הייתה זו קבוצה גדולה של ניצולים, והיא העניקה לכל אחד ואחת מהם את מלוא תשומת ליבה, ללא כל סימן של קוצר רוח. היא נותרה לעמוד ליד כל אחד מהם עד שיסיים את סיפורו האישי.

מות המלכה מסמן קץ עידן עבור בריטניה וחבר העמים. אך בפרוס עידן חדש, הקהילה היהודית של בריטניה מקדמת בברכה את עלייתו של המלך צ'ארלס לכס המלכות.

הוד מעלתו המלך, שביקר בישראל בהזדמנויות רבות, תמך תמיד בארגוני חסד יהודיים ונאבק למען הנחלת ערכי החינוך לזכר השואה. ב־2013 הוא השתתף בטקס הכתרתו של הרב אפרים מירוויס לרב הראשי לבריטניה, והיה הראשון מבני המלוכה שכיבד אירוע כזה בנוכחותו. כעבור כמה שנים, ב־2020, התאבל עימנו המלך על הסתלקותו של מורנו הרב זקס, ואמר כי "איבד מדריך נאמן ומורה רב־השראה".

מות המלכה אליזבת עבורנו הוא אובדן אישי של מנהיגה נערצת, שבמשך שבעה עשורים שימשה מקור השראה לקהילה היהודית, לאומה ולעולם כולו.

מילות התפילה לשלום משפחת המלוכה משתנות מטבע הדברים, אך תוכנה נותר כשהיה: א־לוקינו שבשמיים, נצור וברך את המלך החדש צ'ארלס, ונתברך בו אף אנו, אמן.

 

ערב יובל הפלטינה שלה, במלאת שבעים שנה לקבלת הכתר, כתבה המלכה לאומה מכתב נוגע ללב, ובו הצהירה כי לנצח תהיה אסירת תודה על הנאמנות והחיבה שזכתה להן

 

 

לא מתה המלכה

אליעז כהן

 

שׁוּב בָּא יוֹם הַשִּׁשִּׁי.

מִכָּל עֵבֶר קוֹרְאִים הֶהָרִים חֲרִישִׁית

הַמַּלְכָּה מֵתָה.

יוֹם הַשִּׁשִּׁי מְבַקֵּשׁ אֶת נַפְשִׁי.

יוֹם הַשִּׁשִּׁי נוֹטֵל אֶת רֹאשִׁי, זוֹעֵק:

לֹא מֵתָה הַמַּלְכָּה

לֹא מֵתָה הָעַתִּיקָה, הַנִּצְחִית, הַמַּלְכָּה

הָאֲמִתִּית, לֹא מֵתָה!

הִנֵּה, מַפְקִיד יוֹם הַשִּׁשִּׁי בְּיָדִי קְלָף מְגֻלְגָּל, מַלְכוּתִי

 

הִנְנִי מֻזְמָן, יַחְדָּו עִם נַפְשִׁי

אֶל טֶקֶס הַהַמְלָכָה הַשְּׁבוּעִי,

שֶׁיֵּעָרֵךְ בְּקָתֶדְרָלַת הַזְּמַן

הַיּוֹם בְּדִיּוּק בְּשֵׁשׁ וּשְׁלוֹשִׁים

 

נכתב בערב שבת המלכה פרשת כי תצא , סמוך להודעה על פטירת המלכה אליזבת

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן