כותרות חמות :

גם בצה"ל מודים: עלייה דרמטית בפיגועי הטרור
גם בצה"ל מודים: עלייה דרמטית בפיגועי הטרור

גם בצה"ל מודים: עלייה דרמטית בפיגועי הטרור

המספרים שצה"ל מודד לא כוללים כמעט כלום מאירועי הטרור המושתק שרק את חלקם אנחנו מדווחים כאן מפעם לפעם. רק מעט ממקרי יידויי אבנים ובקבוקי התבערה נכנסים לתמונה, אבל כעת גם בצה"ל מסרבים להשתתף בהשתקה  

ראש הממשלה לשעבר בנט ולאחריו יאיר לפיד ציינו לא פעם את השקט לדבריהם ששורר ביהודה ושומרון, הודות לפעילות המוגברת של צה"ל בערים הערביות מאז גל הטרור שהתרחש בתחילת השנה. "זו השנה השקטה ביותר", אמר בנט לא אחת. בשטח, מתברר, המצב שונה בתכלית, או שמישהו חושב שאם עם ישראל לא יודע על שורת הפיגועים שמתרחשת מדי שבוע בכל רחבי יהודה ושומרון, כנראה זה לא באמת קורה.

התקשורת הכללית סבורה כמנהג בת היענה שטמינת הראש בחול והתעלמות מעשרות רבות של פיגועי ירי, סכינאות, אבנים ובקבוקי תבערה מדי שבוע תיצור אווירה מדומה של אידיליה, אבל טרור כמו טרור – מוסיף תיאבון ומתגבר. כמות הפיגועים בשבועות האחרונים הצליחה להוציא גם מצה"ל הודאה שמשהו לא טוב מתרחש בשטח, ומה שמתנהג כמו ברווז הוא ללא ספק סוג של ברווז.

"צה"ל עושה כל שביכולתו להגן על המתיישבים והצירים, אך לא ניתן לשים חייל בכל מטר כדי למנוע לחלוטין את יידויי האבנים ובקבוקי התבערה"

השבוע, על רקע הפיגוע בבקעה שהסתיים בסוג של נס, כשהמחבלים מנסים להשתמש למילוט בציר שנפתח עבורם על ידי צה"ל וכעת שוב נסגר, פרסמה כתבת השטחים של כאן 11, אחת הכתבות הבודדות שמתייחסת ברצינות לדיווחים ומספרת עליהם בזמן אמת, כי מהשנה שעברה חלה עלייה דרמטית בכמות הפיגועים בשנה זו, ועל פי נתונים שהעביר לה גורם בצה"ל, בשנת 2021 כולה נרשמו 91 פיגועים, בעוד בשנת 2022, שטרם הסתיימה, אירעו כבר יותר מ־150. חשוב לציין כי המספר הנ"ל כלל לא כולל יידויי אבנים, בקבוקי תבערה וצמיגים בוערים; אלו כלל לא נספרים בסטטיסטיקה, משל היו חלק מסתם שגרה נורמלית.

השבוע, בין השאר, היו גם אירועים שרובנו לא שמענו: לוחם צה"ל נפצע בינוני בשל מחבל שדקר אותו בצוואר ובפנים. 4 לוחמי נצח יהודה נפצעו מירי לעברם באמצעות רובה ציד. בן 39 פונה לבית חולים בשל אבנים שיידו עליו מחבלים באזורים המועדים הרגילים, בין שילה לעפרה.

במקרה נוסף שאיש לא טרח לדווח עליו, הוטמן בלון גז בתוך צמיגים בוערים שהונחו על ציר 465 בבנימין, והוא פורק על ידי חבלן ללא פגע. במוקד 'הצלה ללא גבולות יו"ש' דיווחו השבוע ובכלל בשבועות האחרונים על מספר גדול במיוחד של פיגועי אבנים ובקבוקי תבערה – רבים מהם לעבר אוטובוסים המשמשים מטרה קלה יותר עבור המחבלים, עם פוטנציאל הרג ופגיעה רב יותר, בהם הסעות תלמידים.

קצין בכיר ששוחחנו עימו, מאחת החטיבות המרחביות ביו"ש, מסכים כי ללא ספק מדובר בעליית מדרגה וכי צה"ל עושה כל שביכולתו בכלים המאושרים לו על ידי הדרג המדיני. לדבריו, "סד"כ הלוחמים מתוח עד הקצה, יש הרבה כוחות בשטח והרבה פיגועים נמנעים". עם זאת הוא מסכים כי קיימת מדיניות מרסנת מצד מקבלי ההחלטות שבגינה נמנעים ככל שניתן מתוצאה של הרג מיידי אבנים או בקבוקי תבערה מחשש להתלקחות גדולה יותר בשטח. הקצין ציין כי בדרך כלל רגילים לעלייה כזו סביב חודש הרמדאן, מה שלא נכון כעת, וציין שוב כי "צה"ל עושה כל שביכולתו להגן על המתיישבים והצירים, אך לא ניתן לשים חייל בכל מטר כדי למנוע לחלוטין את יידויי האבנים ובקבוקי התבערה". הרמטכ"ל כוכבי, מצידו, האשים בעלייה בטרור את מנגנוני הביטחון הפלסטיני שלא עושים די, לדבריו, כדי למנוע את הפיגועים.

ולסיום – לפני כמה חודשים עסקנו כאן בטרור המושתק. קיימנו אז שיחה קשה עם אדווה ביטון, אימה של אדל ביטון שנפצעה קשה בשל יידוי אבנים לעבר המכונית שנסעה בה עם אימה, עד שנפטרה לבסוף לאחר תקופת טיפולים ממושכת. אדווה זעקה כאן את חוסר המשילות ואת היד הרכה וחוסר הנחישות מול זריקות האבנים, שכפי שהראינו, כלל לא נספרים כ'פיגועים'. השבוע פורסם כי אחד מהרוצחים של בתה עתיד לעמוד לפני ועדת השחרורים בשבוע הקרוב וככל הנראה להשתחרר, בשל היותו קטין בעת הפיגוע. אדל שוכבת למנוחת עולמים, והמחבל, לאחר 9 שנים בלבד, יצא ככל הנראה לחופשי.

 

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן