כותרות חמות :

המסתערבים שצה"ל מפעיל כדי לאפשר בניית כפר ערבי ביו"ש
המסתערבים שצה"ל מפעיל כדי לאפשר בניית כפר ערבי ביו"ש

המסתערבים שצה"ל מפעיל כדי לאפשר בניית כפר ערבי ביו"ש

כבר שלוש שנים שצה"ל והמשטרה מקצים כוחות נרחבים לאבטחת בניית כפר פלשתיני חדש בשטח B. בשבועות האחרונות הגדילו כוחות הביטחון לעשות והפעילו פעולות הסתערבות נגד היהודים המוחים על הקמת הכפר

השבת האחרונה לא הייתה שקטה ורגועה לתושבים רבים ביהודה ושומרון: בליל שבת ירו מחבלים ערבים לעבר סייר הביטחון של היישוב שבי שומרון, והוא אך בנס יצא ללא פגע למעט נזק לשמשות הרכב. כמה שעות לאחר מכן, לקראת צאת השבת, ירו מחבלים מקלנדייה לעבר היישוב כוכב יעקב בבנימין, וגרמו לפציעתה של ילדה בת 7 תושבת היישוב.

פיגועי הירי הללו חתמו שבוע סוער ומתוח במיוחד בשטחי יהודה ושומרון, שבמהלכו התרחשו לא פחות מתשעה פיגועי ירי לעבר אזרחים וכוחות צה"ל לצד עשרות פיגועי אבנים ובקבוקי תבערה.

אם מישהו מאיתנו עוד ציפה לתגובה נחושה של מערכת הביטחון בעקבות פיגוע הירי שגרם לפציעתה של ילדה יהודייה חפה מפשע, מטחי הירי הערבי מקלנדייה שנשמעו עד לחלון ביתי בכל השעות שלאחר הפיגוע החזירו אותנו אל המציאות הכואבת והבהירו שמה שהיה הוא שיהיה, וגם מחר ימשיך האויב לפגע בחופשיות כשהוא שלו ובטוח באקס-טריטוריה שהקים לעצמו.

בכל הזמן הזה, כשאחת לכמה שעות פילח צרור יריות את האוויר במקום אחר ביו"ש, עמלו מפקדי מחלק הפשיעה הלאומנית של היחידה המרכזית של המשטרה במחוז ש"י עם קציני מג"ב ויס"מ על תפירת הפרטים האחרונים של המבצע המשטרתי המסוערב הגדול שעמד לצאת לדרך בבוקר יום השבת. השוטרים חולקו לצוותים, רכבים מסוערבים הובאו לנקודת הכינוס, ומפקד הפעולה הורה על יציאה לשטח לאחר תדריך מסודר.

זה אולי ישמע לכם הזוי, אבל יעדי המבצע לא היו פעילי טרור חמושים בקלנדייה וגם לא סוחרי אמל"ח בסילוואד או בשכם אלא תושבים יהודים בבגדי שבת מיישובי גוש שילה בבנימין. מטרת המבצע: לאפשר את המשך בניית הכפר הערבי החדש שנבנה בימים אלו על הרכס המתנשא מעל ליישובים עמיחי ועדי עד שבגוש שילה.

בימ"ר ש"י כנראה לא ממש התרשמו מפסק הדין החריף של השופטת שהתריע מפני אסון עם נפגעים בנפש, ועשו מאז יותר מעשרה מארבי הסתערבות נגד מתיישבים. בכולם חוזר הריטואל הקבוע: שוטרים מתחפשים לערבים ומתקרבים ליישוב, תושבים מבחינים בדמויות חשודות ויוצאים לבדוק מה מתרחש, עשרות שוטרים מגיחים מבין השיחים וגוררים את התושבים למעצר באשמת "תקיפה ממניע גזעני" ושלל האשמות

בית נאמן בפלשתין

הכול החל לפני כשלוש שנים. בוקר אחד הבחינו תושבים מגבעת גאולת ציון בכלים ערביים כבדים שהחלו בעבודות מסיביות על ההר הסמוך. קפיצה מהירה לשטח, תשאול זריז של מנהל העבודה הערבי וכמה שיחות טלפון חשפו לתושבים איום חדש ומסוכן בדמות כפר ערבי חדש שעומד להיבנות בשטח ההר, ובתיו מתוכננים להגיע עד למרחק של כמה עשרות מטרים מבתי היישוב עמיחי.

התושבים פנו מייד לדרגי הצבא באזור והתריעו כי נוסף על הסכנה הביטחונית החמורה שיעורר הכפר, בנייתו תגרום לחנק של היישובים בסביבה ותמנע את התפתחותם, שכן היא משתרעת על כל הרכס האסטרטגי המתנשא מעל ליישובי הגוש. אך את קציני הצבא זה לא ממש עניין, ואחד מהם אף ענה בלעג: "אם נצטרך, נשים פילבוקס עם חיילים שישמור על היישוב". ביישובים לא חיכו הרבה זמן. בתוך כמה ימים גובש מטה מאבק ראשוני, והתושבים יצאו למאבק נחוש ועיקש נגד בניית הכפר.

עשרות פעילים חסמו מדי יום את הטרקטורים הערביים ומנעו מהם להמשיך בעבודות, משמרות מחאה של נשים וילדים הפגינו לרכס, וחברי כנסת הוזמנו לשטח כדי לראות בעיניים את הרכס האסטרטגי שהולך ונכבש ועלול להיות לאיום ממשי על ביטחון התושבים.

מאחורי פרויקט הבנייה של הכפר החדש עומד חאלד אל-סבאווי, איל הון ערבי שמתגורר כיום בקנדה ועומד מאחורי חמישה עשר פרויקטים של בנייה למטרות השתלטות ברחבי יהודה ושומרון; מרביתם באזור בנימין.

אל-סבאווי אינו מסתיר לרגע את שאיפותיו הלאומיות העומדות מאחורי הפרויקטים. כך למשל כתב באתר המכירות של הפרויקט, בהזמינו את הלקוחות הערבים "לקנות בית או קרקע בפלשתין", ובכך לסייע למאבק הפלשתיני כולו. "בקנייתך חלקת אדמה שתירשם על שמך בטאבו, אתה שותף במאבק ההגנה על אדמות פלשתין מפני השוד הבלתי חוקי… כשאתה רושם על שמך קרקע בפלשתין, אתה מציל אותה מפני ההתנחלויות וההשתלטות ומחזיר אותה לבעלותם של הפלשתינים".

למרות ההצהרות הלאומניות של יוזמי הפרויקט והסכנה הביטחונית המובהקת, במערכת הביטחון לא ראו בעין יפה את המחאות כנגד בניית הכפר, ופעלו בנחישות כנגד התושבים באמצעות מעצרים, אלימות שכללה גז פלפל ואגרופים ושיחות אזהרה ואיומים לפעילים מרכזיים (גילוי נאות: כותב שורות אלה השתתף בחלק ניכר מהמחאות באותה התקופה). התושבים לא אמרו נואש, והמאבק הנחוש שניהלו הביא לידי עצירת העבודות.

כמה חודשים עמד ההר שומם ובנוי למחצה, אך בעקבות פסיקת בג"ץ בעתירה שהגישו הערבים והוראתו של "גורם מדיני בכיר", כלשון גורמים במערכת הביטחון, החליטו במערכת הביטחון שהכפר ייבנה ויהי מה. מאז העלו הילוך במשטרה ובצבא ופעלו חודשים ארוכים למיגור המחאה ולהרתעת התושבים. העבודות חודשו, והן מתנהלות במרץ בימים אלו.

זה הגיע למצב הזוי שבמשך כמה ימים עמדו עשרות שוטרי מג"ב בסמוך לטרקטורים ודחקו בהם לעבוד בכל רגע נתון. כשעצר לרגע מפעיל הטרקטור את עבודתו, האיץ בו מפקד מג"ב שישוב לחצוב בקיר האבן.

השבת, כך נראה, נשבר שיא חדש בניסיונות מערכת הביטחון לאפשר את הקמת הכפר בכל מחיר. עשרות שוטרים, חלקם מסוערבים, הגיעו לשטח ופתחו בפרובוקציה משטרתית כדי למשוך תושבים יהודים למקום. כשאלה יגיעו לעצור את העבודות, תכננו במשטרה, יזנקו לעברם השוטרים המחופשים עם תגבורת שהוצבה בסמוך מבעוד מועד, יתפסו אותם וייקחו אותם למעצר.

הפרובוקציה המסוכנת נחלה כישלון חרוץ ב"ה בזכות ערנותם של תושבים שטיילו בסמוך והבחינו בפרטים מחשידים. "טיילנו ליד היישוב עמיחי ופתאום הבחנו בשמונה ערבים שהתנהגו מוזר", סיפר אחד התושבים. "הם צעקו, זרקו חפצים והדליקו אש בכמה מוקדים. היה נראה שהם מנסים בכל דרך למשוך תשומת לב.

"חשדנו שמדובר במארב של המשטרה, ואכן, בדיקה קצרה בשטח אימתה את החשד. מיניבוס לבן שטייל בכל השטח הסמוך ליישוב ונראה רכב ערבי התגלה עמוס שוטרים, ולאט ולאט התחלנו להבחין בעוד ועוד שוטרים ובלשים שהיו מפוזרים בשטח, חלקם מסוערבים. הם כנראה ניסו לעורר פרובוקציה ולגרום לתושבים להתעמת איתם", אמר.

השימוש בפרובוקציות מסתערבים כלפי מתיישבים יהודים אינו דבר חדש, ובית המשפט כבר מתח עליו ביקורת חריפה ונוקבת. בשנת 2015 זיכה בית המשפט שלושה יהודים תושבי היישוב סוסיא בהר חברון שנעצרו במהלך פרובוקציית מסתערבים דומה. השלושה הבחינו בכמה ערבים מתקרבים לעבר בתי היישוב וחשו לעברם, אלא ששם התברר שמדובר בכלל בשוטרים מחופשים שהגיעו בפעולה מתוכננת.

בהכרעת הדין ביקרה בחריפות השופטת חגית מאק קלמנוביץ את פעולת משטרת מחוז ש"י וקבעה כי הפעלת המסתערבים סיכנה חיים והייתה מעשה "פרובוקטיבי". בהמשך כתבה: "לא ניתן שלא לתהות על כך שתכנון המבצע העמיד בסכנה ממשית את שלומם ואף את חייהם של השוטרים. כל תקלה קלה, התפתחות לא מתוכננת אי הבנה בין המעורבים שהיתה גורמת להסלמה או הימצאות נשק חם בידי התוקפים, עלולה היתה להעמיד בסכנה של ממש את שלומם של השוטרים ושל כל המעורבים".

בימ"ר ש"י כנראה לא ממש התרשמו מפסק הדין החריף של השופטת שהתריע מפני אסון עם נפגעים בנפש, ועשו מאז יותר מעשרה מארבי הסתערבות נגד מתיישבים. בכולם חוזר הריטואל הקבוע: שוטרים מתחפשים לערבים ומתקרבים ליישוב, תושבים מבחינים בדמויות חשודות ויוצאים לבדוק מה מתרחש, עשרות שוטרים מגיחים מבין השיחים וגוררים את התושבים למעצר באשמת "תקיפה ממניע גזעני" ושלל האשמות שונות ומשונות.

הטרור בכבישים ימשיך להשתולל ולגבות נפגעים בנפש ובגוף, הפשיעה החקלאית תמשיך להדיד שינה מעיניהם של חקלאי יהודה ושומרון ותכלה באחת את מפעל חייהם, ונשק חם בכמויות סיטונאיות יוסיף להסתובב בכפרים, אך היחידה המרכזית של מחוז ש"י לא תמצא זמן להתעסק ב'זוטות' מעין אלו.

 

רוח גבית לטרור

שלושה שבועות חלפו מאז התחקיר המקיף שפרסמנו מעל דפי עלון זה בנושא הוועדה למאבק בהתנחלויות של הרשות הפלשתינית, שמהתלת שוב ושוב במערכת הביטחון ויוזמת מאות אירועים אלימים, ונראה כי במערכת הביטחון עדיין מסרבים להפיק לקחים ולעשות סוויץ' בכל הנוגע לטיפול בחבורת הפורעים המדוברת.

ביום חמישי שעבר שוב קיבלנו מידע על התפרעות אלימה שמארגנים בוועדה, הפעם בנקודת התיישבות חדשה שהקים ארגון נחלה בסמוך ליישוב עינב בשומרון. והנה הפלא ופלא, שוב צה"ל נערך בכוחות מצומצמים ולא הצליח להתמודד עם הפורעים המנוסים שחדרו לשטח הגבעה.

יו"ר הוועדה, השר מועיד שעבאן, אף תועד משתתף בהרס אחד המבנים במקום ומתעמת עם חיילת, וזו מנסה ללא הצלחה להדוף אותו אחורה. ההתפרעות הסתיימה בלי שאפילו אחד מהפורעים נורה או נעצר. התמונות של השר שעבאן נאבק עם חיילת צה"ל בשטח המאחז זכו לתפוצה רחבה ברשתות הערביות ורק נתנו רוח גבית להתפרעות הבאה.

האם עד אז יפיקו לקחים בצה"ל? חוששני שהתשובה תהיה מאכזבת.

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן