כותרות חמות :

הרבנות הראשית במכתב לרבנות כוכב יאיר: תעודת כשרות מטעמכם בירושלים הינה ללא תוקף משפטי
הרבנות הראשית במכתב לרבנות כוכב יאיר: תעודת כשרות מטעמכם בירושלים הינה ללא תוקף משפטי

הרבנות הראשית במכתב לרבנות כוכב יאיר: תעודת כשרות מטעמכם בירושלים הינה ללא תוקף משפטי

בעקבות הפרסום בשבוע שעבר על מתן כשרויות מחוץ לערים באופן מנוגד לכאורה אפילו להוראות ברפורמת הכשרות, הוציאה הרבנות הראשית מכתב התראה לרב כוכב יאיר * ח"כ משה ארבל פנה ליועמ"ש

בשבוע שעבר פרסמנו כאן כתבה גדולה על כמה רבני ערים ויישובים המעניקים כשרות מחוץ לתחומי העיר או היישוב שהם מכהנים בו, זאת בניגוד להחלטה הגורפת של רבני הערים רובם ככולם, וחלקם אף לכאורה בניגוד לחוק ולהנחיות המשרד לשירותי דת, שקבע כי רבני יישובים אינם רשאים להעניק כשרות מחוץ לתחומם בהיעדר מערכת כשרות שיש לה מפקחים בפועל.

אם לא די בכך, רבה של כוכב יאיר הרב שמואל שפירא מעניק כשרות במסעדות ובתי עסק בירושלים וביבנה, והמשגיחים בפועל בבית העסק הם אנשי כשרות צהר, ארגון הרב חבר בכיר בו. על התעודה חתומה הרבנות כוכב יאיר, אך ההשגחה בפועל היא של כשרות צהר.

הכתבה עוררה תגובות רבות והעלתה את הנושא למודעות גם בקרב צרכני הכשרות וגם בקרב אנשי ציבור, ובעקבות הדברים שפורסמו כאן שלח חבר הכנסת משה ארבל ממפלגת ש"ס למשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד כרמית יוליס ולעו"ד גליה קליין, יועמ"ש המשרד לשירותי דת, מכתב שכותרתו 'מתן תעודות כשרות מחוץ לתחום הרשות המקומית בהתבסס על משגיחי כשרות פרטיים'.

במכתבו נדרש ח"כ ארבל לנכתב כאן בשבוע שעבר, ולדבריו במכתב השימוש של רבנות כוכב יאיר בכשרות צהר כקבלן ביצוע של הכשרות בפועל בעוד על התעודה חתום רב היישוב כוכב יאיר מנוגדת לדין. לדבריו, "מטרתה המרכזית של הרפורמה בכשרות היא להכניס תחרות בין גופים פרטיים בתחום הכשרות. הרפורמה עוד לא נכנסה במלואה לתוקף ובדין שקבוע כיום, רב עיר רשאי לתת תעודת הכשר מחוץ לתחום הרשות המקומית שבה הוא מכהן אך ורק אם ביום פרסומו של החוק יש לו מערך שירותי כשרות הכולל מפקחים ולשם מתן תעודת ההכשר הוא ייעזר במפקחים אלו".

עוד טען ארבל: "העברת האחריות לפיקוח כשרות לארגון פרטי מנוגדת באופן מפורש לדין אם כן. למיטב ידיעתי, הרשויות שהוזכרו היו חסרות מערך שירותי כשרות הכולל מפקחים בשנה שעברה עת עבר החוק, ועל כן רבני הערים הללו מנועים מליתן תעודות הכשר מחוץ לתחום הרשות".

ארבל טוען בהמשך מכתבו כי השימוש בכשרות צהר בשלב הזה על ידי כמה רבני יישובים מעניקה לצהר יתרון תחרותי בלתי הוגן, והוא מסיים בבקשה: "אבקש את התערבותכן הדחופה בעניין והוצאת הבהרה לרבני הערים בדבר לשון החוק והמגבלה הקבועה בו בדבר הוצאת תעודות הכשר לעסקים שמחוץ לתחום הרשות בתקופת ביניים זו".

היועץ המשפטי של הרבנות מסכם את מכתבו בקביעה כי לתעודה שהעניקה רבנות כוכב יאיר בירושלים ובמקומות אחרים אין תוקף משפטי: "כאמור, תעודת הכשר הניתנת על ידי רב מקומי מחוץ לתחום כהונתו, מבלי שיש לו מערך שירותי כשרות הכולל מפקחים כאמור בסעיף החוק שלעיל, חסרת תוקף משפטי, על כל המשתמע מכך"

לחיזוק הכשרות בישראל

בהמשך לדברים שפורסמו כאן בשבוע שעבר החליטה הרבנות הראשית עצמה להוציא לרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר, מכתב חריף בחתימת המחלקה המשפטית של הרבנות הראשית לישראל: "…בנסיבות המתוארות לעיל, כבודו מעניק, לכאורה, אישורי כשרות בכתב לבתי עסק מחוץ לתחום בו הרב מכהן כרב המועצה הדתית כוכב יאיר-צור יגאל מבלי שיש לרב שרותי מערך כשרות כנדרש", נכתב במכתב.

"בהתאם למצב החוקי הקיים, נושא משרה שלטונית או בעל סמכות שכזו, ובכלל זאת רב נותן הכשר – רשאי לפעול אך ורק במסגרת הסמכות שהמחוקק הקנה לו… ככל שאלו הם פני הדברים, פעולת הרב במתן הכשר מחוץ לתחום כהונתו בהעדר קיום מערך של מפקחים מהווה, לכאורה, חריגה מסמכות".

היועץ המשפטי של הרבנות מסכם את מכתבו בקביעה כי לתעודה שהעניקה רבנות כוכב יאיר בירושלים ובמקומות אחרים אין תוקף משפטי: "כאמור, תעודת הכשר הניתנת על ידי רב מקומי מחוץ לתחום כהונתו, מבלי שיש לו מערך שירותי כשרות הכולל מפקחים כאמור בסעיף החוק שלעיל, חסרת תוקף משפטי, על כל המשתמע מכך. בטרם נשקול את צעדינו בעניין זה, נודה לקבלת התייחסות כב' לאמור לא יאוחר מ-7 ימים מיום מכתב זה".

ארגון כושרות שלח דרישה בחתימת עורך הדין של הארגון למנהל אגף הכשרות ברבנות הראשית הרב רפי יוחאי, בדרישה להורות לרב דוד סתיו, רבה של שוהם, לחדול ממתן כשרות בערים אחרות, משום שלדבריהם גם ברשותו לא עובדים מפקחי כשרות.

הרב שמואל שפירא שלח לבקשתנו את תגובתו: "במסגרת הרפורמה בכשרות ניתנה אפשרות לרבני ערים ורבני מועצות מקומיות לתת הכשר לעסקים הנמצאים בערים ומקומות מחוץ לתחומם. מתוך רצון לתרום לכשרות בארץ ולאור פניות שהתקבלו בנושא, הצטרפנו גם אנו למהלך, בשיתוף עם מערך הכשרות של ארגון צהר. במקביל, ישנם רבנים נוספים, הפועלים למתן הכשר מחוץ לתחומם. למיטב הבנתנו, המהלך נעשה בהתאם לחוק. כוונתנו היא אך ורק לשם שמיים ולחיזוק הכשרות בישראל.

"מכיוון שמדובר ברפורמה חדשה, מטבע הדברים כל שינוי מעורר התנגדות. כך היא דרכה של תורה, שדברים נבנים ונבחנים דרך מחלוקות ובירורים, כאשר המחלוקת היא לשם שמיים. אנו נמשיך לפעול רק בהתאם לחוק, ולמען הרבות כשרות ואור".

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן