כותרות חמות :

השפעת המתח הנפשי על הבריאות
השפעת המתח הנפשי על הבריאות

השפעת המתח הנפשי על הבריאות

מהו המתח הנפשי?

תחושת הלחץ, שאין כנראה אדם שהצליח לחמוק ממנה, איננה נעימה ולא יכולה להיחשב לחריגה או חלילה למחלה. לעתים הופך הלחץ לקבוע וגורר בעקבותיו פגיעות נפשיות ופיזיות. הלחץ הקבוע הוא המתח הנפשי. לא מעטות הן הסיבות שעלולות לגרום לתגובת לחץ ומתח נפשי . מריבה עם השכן, מעבר דירה, תאונה‘ בעיות במערכות יחסים בינאישיות – בקיצור, כמעט כל דבר שאנחנו נתקלים בו בחיי היומיום עלול להביא אותנו לתחושת לחץ. החוט המקשר בין שלל המצבים הללו הוא חוסר היכולת הראשונית שלנו לצפות אותם ו/או לשלוט בהם, או במה שקורה לנו בתוכם. כתגובה למצב הלחץ נכנס הגוף שלנו למצב של ערנות. מאחר ואנחנו חווים חוויות שכאלה במהלך כל יום מימות השבוע, תגובת הלחץ והדחק של הגוף מתעוררת פעם אחר פעם, והיא באה לידי ביטוי בהגברת קצב הלב והנשימה ובמתח שרירים גבוה.

השפעת המתח לטווח הארוך

לתגובת הלחץ ארוכת הטווח (הכרונית), השפעה משמעותית על הבריאות הנפשית והגופנית.
המערכת, שאמורה לשלוט במצבי הלחץ, הפסידה חלק מגמישותה ואין היא מסוגלת לחזור למצבה הרגיל. קיים קשר הדוק בין מתח ומחלות שונות, כולל מחלות נפש. מתח כרוני מגביר את הסיכון לפתח דיכאון וחרדה אצל אנשים מסוימים. מרגע שנדמה לאדם שהוא נמצא ב“מתח“, במקביל משתחררים כימיקלים ובהם סרוטונין ואדרנלין. בעקבותיהם, משתחררים הורמוני הלחץ, אשר משפיעים על מערכת הנשימה והלב וכלי הדם. במהלך תגובת הלחץ, הנשימות מהירות מתוך צורך להזרים דם עשיר בחמצן למערכות הגוף. הורמוני הלחץ משפיעים על אותם אזורים במוח שמווסתים את הרגשות ואת הזיכרון. המחקרים מראים, שמתח ארוך טווח עלול לשנות את מבנה המוח, במיוחד באזורים התומכים בלמידה ובזיכרון.

מחלות לב ושבץ

תחת לחץ, הלב פועם במהירות, כלי הדם מתכווצים ומופנה יותר חמצן לשרירים – כתוצאה מכך עולה לחץ הדם. מתח כרוני גורם ללב (שהוא שריר) לעבוד קשה זמן רב. עם עליית לחץ הדם גוברים הסיכונים ללקות בשבץ התקף לב.

לתגובת הלחץ הארוכה, השפעה על מערכת החיסון

בעת לחץ מופעלת מערכת החיסון כדי לגונן על גופנו. מתח כרוני והפעלה חוזרת של מערכת החיסון עלולים להשפיע לרעה על אופן פעולת המוח ואצל אנשים מסוימים – להוביל לדיכאון ומחלות נפש נוספות. מחקרים העלו שאצל מעל ל 30% מהאנשים הלוקים בדיכאון, ישנה פעילות חיסונית מוגברת. כמו שאתם יכולים לקרא, למתח הכרוני ישנן השפעות ארוכות טווח על כל מערכות גופנו. לא את כל הסיכונים הבאנו כאן לפניכם, אבל אנחנו מקווים שהכרת חלקם, תעודד אתכם, אם אתם בלחץ כרוני, להפחית גורמי לחץ בחייכם ואף לגשת ולקבל את הטיפול הנכון כדי להימנע מכל אלה.

 

אפשרויות טיפול

מתח מוגבר הוא דבר שניתן לנהלו ואף להפחיתו, אולם חלקנו יכול למצוא עזר בכלים חיצוניים הניתנים בטיפול מסודר. הפסיכותרפיה הינה האמצעי השכיח ביותר לטיפול במתח נפשי. ישנן גישות טיפוליות שונות, כגון טיפול דינמי הבוחן יחד עם המטופל/ת את הכוחות והרחשים הפנימיים שבנפשו ואת הדינמיקה של הכוחות הללו באישיותו של המטופל. לחילופין, קיים טיפול קוגניטיבי התנהגותי הנהוג כיום לטיפול בסטרס וכן לחרדה . אפשרות נוספת הינה פסיכותרפיה בשם EMDR, אשר בוחנת ארועים נבחרים אשר מזינים בעיות שוטפות בהווה ופועלת בשלשה מישורים—הווה, עבר ועתיד.

בכל שאלה והתייעצות, ניתן לבקר באתר טנא פסיכותרפיה. טנא הינו מיזם חברתי שנוסד על-ידי מטפלים ומטפלות מוסמכים, לצורך הנגשת הטיפול הפסיכולוגי הפרטי במחיר אפשרי. באתר ניתן לאתר מגוון מטפלים ומטפלות מרחבי הארץ.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן