כותרות חמות :

אומנות הצילום בטלפון החכם
אומנות הצילום בטלפון החכם

אומנות הצילום בטלפון החכם

 

חבר של אבינועם הרש גילה לו כמה סודות על צילום בטלפון חכם. תהיו מוכנים לשינוי

כל אחד מכיר את ה'חבר שיודע', אותו טיפוס שתמיד יתנדב לצלם באירועים או לצלם לך תמונה זוגית על רקע הזריחה של מצדה. הוא יתפוס את המכשיר ביד מיומנת, יגיד לך בביטחון לזוז קצת לשם, יספור בקול רם לאחור, ובסוף יצווה עליך לחייך בהדגשת המילה צ'ייייייייז. בסוף אתה מסתכל בתמונה ומבין שאיכות כזו גם הילדה הקטנה שלך יכלה להפיק.

דווקא עכשיו, בעיצומו של החופש הגדול, כולנו מוצאים את עצמנו משתמשים בסמארטפון שלנו לצורכי צילום. בואו ניגע בנקודה: רובנו מצלמים סביר. הנבחרים שבקרבנו סביר פלוס. למה? כי לרבים מאיתנו כל הפונקציות של מצלמת הסמארטפון הם כמו הארץ המובטחת: אנחנו ערים לקיומן אבל לא באמת מצליחים להגיע אליהן.

יש לי חבר יקר, אוריאל בן יצחק שמו, והוא צלם מקצועי שמצלם כבר כמה שנים טובות בסמארטפון שלו. ותקשיבו, באמת שאין לי מושג איך, אבל התמונות שהוא מצליח להפיק מהסמארטפון שלו שייכות לעולם אחר. רק אחרי כמה תמונות שלו, שתפסתי את עצמי מביט בהן בהשתאות מוחלטת, כמעט מהופנט, מנסה להבין איך הוא תפס את הכישוף הזה שמנציח את הרגע בתזמון שרק אוריאל מצליח לדייק בו, הבנתי שיש פה משהו שאנחנו חייבים להעלות עליו.

לרגל חופשת הקיץ ניאות אוריאל לשתף אותנו בכמה עצות שיעזרו לנו לצלם כמו הגדולים באמת, ולדעתו כל אחד יכול לקנות את תורת הצילום אם רק ידע לתפעל נכון את הפונקציות של המכשיר.

"יתרון עצום שיש לסמארטפון על פני מצלמה רגילה", מסביר אוריאל, "זה שאפשר לצלם בו בזוויות שמצלמה בקושי נכנסת אליהן. מומלץ למנף את זה לטובתנו. לדוגמה, להפוך את הסמארטפון ולהצמיד לקרקע ולצלם מזווית שאנו לא רגילים לראות. אל תדאגו, בגלריה התמונה מתהפכת חזרה אוטומטית".

טיפ 1: טריק התמונה הטובה ביותר (יש גם לחצן)

לפעמים אחרי שאנחנו מצלמים קבוצת אנשים אנחנו רואים שאחד המצולמים בדיוק מצמץ. יש טריק לצלם את זה נכון: לצלם הרבה תמונות ברצף בזו אחר זו ואחר כך לבחור מכל התמונות את התמונה שכולם מחייכים בה ומביטים למצלמה. זה נקרא צילום ברצף. אפשר לצלם באותה טכניקה ילדים או בעלי חיים בתנועה מהירה.

באנדרואיד: לחיצה והחלקה של לחצן הצילום ימינה.

באייפון: החלקה של כפתור הצילום שמאלה או לחיצה ממושכת על כפתור הצילום.

טיפ 2: קומפוזיציה זה דווקא לא מאוד מסובך

המילה קומפוזיציה בהקשר של צילום משמעותה הרכב של התמונה. כמו שלאוכל יש מתכון, לתמונה יש קומפוזיציה. בדרך כלל אינטואיטיבית אנחנו רגילים לצלם אובייקט כשהוא במרכז התמונה, אבל יש כלל אצבע שנקרא חוק השלישים: נחלק את המסך לתשעה ריבועים ונסדר את ההרכב של התמונה כשהאובייקט על אחת ההצטלבויות של הקווים או על אחד מהקווים. זה יעזור לתמונה להיות הרמונית ויפה יותר, מכיוון שלשם העיניים שלנו נמשכות אוטומטית. אפשר להציג את הקווים האלו על המסך לפני שמצלמים את התמונה.

באנדרואיד: הגדרות>>קווי עזר.

באייפון: הגדרות>>מצלמה>>רשת.

טיפ 3: עניין של זווית

כשמצלמים ילדים (או בעלי חיים) כדאי להקפיד שהעדשה תהיה ממש בגובה העיניים שלהם (או אפילו נמוך יותר), ומומלץ שהסמארטפון יהיה בזווית של 90 מעלות לקרקע.

טיפ 4: עניין של זמן

הזמן שבו צולמה תמונה יכול לעשות בה שינוי של יום ולילה. השעה המומלצת לצלם בחוץ היא כשהטבע נצבע בגוני זהב קסומים, כחצי שעה לפני השקיעה או כחצי שעה אחרי הזריחה, ואז אפשר לצלם גם ערפילי בוקר ועננים יפים.

כשמצלמים נוף עירוני מומלץ לצלם כחצי שעה אחרי השקיעה, שאז השמיים נצבעים בכחול-סגול עמוק (המצלמה בסמארטפון רגישה אליו יותר מהעיניים שלנו), ואורות העיר כבר דולקים ומנצנצים (הצבע המיוחד הזה קשור להתנגשות קרני האור בשכבת האוזון, ואת התופעה גילה לפני כמאה שנה חוקר צרפתי ששמו James Chappuis).

טיפ 5: ויהי אור

תמיד כדאי להשתדל לצלם כשמקור האור העיקרי (חלון, שמש, פנס) נמצא מאחורי הסמארטפון, כדי שהאובייקט יואר היטב. אך מה קורה כשמקור האור ממש מולנו, בשקיעה בים לדוגמה? נוכל להשתמש בזה לטובתנו וליצור תמונה של צלליות. נלחץ בעדינות על המסך היכן שהאובייקט נמצא כדי למקד את התמונה (לחיצה של שתי שניות תנעל את הפוקוס), ואז נזיז את המחוון בסימן של השמש שמופיע על המסך עד שהאובייקט יהיה כהה לחלוטין, ונצלם.

טיפ 6: לאורך או לרוחב

כשנרצה לתפוס תמונה שנראית כמו המראה שניבט לעין האנושית (כ-130 מעלות) נשתמש במצב פנורמה, ואז נחזיק את הסמארטפון במנח אנכי ונסובב אותו מימין לשמאל. אפשר לצלם במצב הזה גם כשרוצים לצלם בניין גבוה (כשעומדים למרגלותיו), ואז מחזיקים את הסמארטפון במנח אופקי ומזיזים אותו לאט מלמטה למעלה.

טיפ 7: גם לסלפי יש לחצן מצוקה

אל תשכחו לנקות את העדשה לפני הצילום, ובמיוחד את העדשה הקדמית. ואגב סלפי, לפעמים אנחנו מצלמים סלפי והטקסט בתמונה יוצא הפוך. יש דרך פשוטה לתקן את זה: בהגדרות.

באנדרואיד: שמור סלפי כמו בתצוגה המקדימה – מכובה.

באייפון: הגדרות>>מצלמה>>שיקוף המצלמה הקדמית – מופעל.

 

טיפ 8: מה יש ברקע?

מומלץ להקפיד על הפרדה של הרקע מהאובייקט. לפעמים על ידי הזזה קטנה של הסמארטפון ימינה או שמאלה אנחנו יוצרים תמונה שהאובייקט בה מופרד מהרקע ולא נבלע בו.

להתמקד זו עצה נכונה גם בחיים וגם בצילום. ככל שנכניס פחות פרטים לתמונה ככה התמונה תהיה יפה יותר. צריך לאמן את העין לזה, כי יותר משחשוב מה שנכנס לתמונה חשוב מה שלא נכנס לתמונה.

 

טיפ 9 ואחרון: בסוף זאת העין

הטיפ הכי חשוב שאני יכול לתת זה להתחיל להסתכל ביופי שנמצא סביבנו ולהתמקד בו. כן, גם בלי הסמארטפון ביד. ברגע שנשים את הפוקוס שלנו על היופי, אוטומטית התמונות שלנו יהיו יפות.

הדרך הכי טובה ללמוד לצלם היא לצלם, אז צאו לצלם!

 

אוריאל בן יצחק, מנחה קורסים וסדנאות צילום בסמארטפון – אומנות הצילום בסמארטפון | ArtPhone

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן