כותרות חמות :

מה לעשו"ת- תשעה באב
מה לעשו"ת- תשעה באב

מה לעשו"ת- תשעה באב

קיצור דיני תשעה באב שחל ביום ראשון

הרב יוסף צבי רימון, רב אזורי גוש עציון, ראש סולמות ולאופק, ראש הישיבה ורב המרכז האקדמי לב

שאלה

האם הרב יכול לסכם בקצרה את הדינים המיוחדים החלים כאשר תשעה באב חל ביום ראשון (ומתחיל במוצאי שבת)?

תשובה

כיצד עושים סעודה מפסקת?

לפי הברייתא (תענית כט ע"ב), כאשר ערב תשעה באב חל בשבת מותר לאכול בשבת זו ככל שרוצים, "אפילו כסעודת שלמה בשעתו" (בניגוד לשנה רגילה, שבה מותר לאכול בסעודה המפסקת רק תבשיל אחד). הראשונים נחלקו אם יש רק היתר לאכול כסעודת שלמה בשעתו (אך אולי עדיף להחמיר), או שמא צריך לאכול סעודה יפה וגדולה לכבוד השבת, כמו בכל שבת.

להלכה פוסק המשנה ברורה (תקנב, ס"ק כג) שאוכלים בשבת כרגיל ואסור למנוע עצמו מבשר ויין, כי הדבר נראה כאבלות. מותר לאכול עם המשפחה כולה ואף לעשות זימון (בניגוד לסעודה מפסקת רגילה). גם מי שלא רגיל לאכול בשר בסעודה שלישית בשבת רגילה או לשיר זמירות שבת, רשאי לעשות זאת כיוון שהדבר מוסיף לכבוד השבת (שו"ת אגרות משה, או"ח, ח"ד, סימן קיב אות א). ומכל מקום אין להרבות בשמחה מיוחדת אלא כמו בשבת רגילה.

 

מתי מסיימים את הסעודה?

צריך להפסיק לאכול מעט לפני השקיעה (עירובין מא ע"א; רמ"א תקנב, י), וכן צריך לסיים לברך ברכת המזון לפני השקיעה. לפני ברכת המזון יש לשטוף את הפה היטב משאריות האוכל.

מהשקיעה ואילך אסור לאכול ולשתות, וכמו כן אסור להתרחץ (חיי אדם קלו, א). אך מי שהולך לשירותים בין השמשות ייטול ידיו כרגיל, ולא רק עד פרקי האצבעות (על פי המנחת חינוך, שיג, ס"ק יא). עד צאת השבת מותר להמשיך לשבת על כיסא רגיל ואף לומר "שלום", כיוון שישיבה על הקרקע והימנעות מאמירת "שלום" הן אבלות בפרהסיה, וזו אינה נוהגת בשבת (שדי חמד, ח"ח, פאת השדה, בין המצרים, אות חי).

אפשר להמשיך לדבר בדברי חוכמה ומוסר אחרי השקיעה (אך לא בדברי תורה רגילים), וניתן לשיר שירי נשמה של סעודה שלישית, שאין בהם שמחה אלא רק הרהורי תשובה.

 

חליצת נעליים והחלפת הבגדים

נוהגים לאחר במוצאי שבת זו את תפילת ערבית כרבע שעה או חצי שעה (תלוי במרחק המתפללים מבית הכנסת) אחרי צאת השבת. בהגיע זמן צאת השבת אומרים בבית "ברוך המבדיל בין קודש לחול", חולצים נעליים ומחליפים בגדים לבגדי יום חול, ואחר כך הולכים לבית הכנסת (שו"ת יחוה דעת, ח"ה, סימן לח; שמירת שבת כהלכתה [תש"ע], כח, פה; סב, מ).

בתפילת ערבית מוסיפים 'אתה חוננתנו' ולא אומרים 'ויהי נועם' (שולחן ערוך תקנט, ב), משום שמזמור זה נאמר על הקמת המשכן, ולא שייך לאומרו בליל חורבן המקדש (משנה ברורה ס"ק ז). בקינות מוסיפים קינה מיוחדת למוצאי שבת (למנהג האשכנזים – 'אֵיךְ מִפִּי בֵּן וּבַת', ולמנהג הספרדים – 'אוֹי כִּי קִינָה רַבָּת').

 

מתי עושים הבדלה?

מרגע שיצאה השבת נכנס צום תשעה באב, ולכן אי אפשר להבדיל על היין במוצאי שבת זו. יש כמה דעות בגאונים ובראשונים כיצד מבדילים: א) יש אומרים שמבדילים במוצאי שבת ונותנים לקטן לשתות (ספר המנהיג, תשעה באב, עמ' רצב); ב) יש אומרים שמבדילים ביום ראשון, מוצאי תשעה באב (תוספות פסחים קז ע"א ועוד ראשונים רבים); ג) יש אומרים שבמוצאי שבת זו אין מבדילים כלל, שכיוון שנדחתה מצוות הבדלה ממוצאי שבת הרי שנדחתה לגמרי (רמב"ן, תורת האדם).

למעשה לא מבדילים במוצאי שבת אלא במוצאי יום ראשון (שו"ע תקנו, א), אך במוצאי שבת אומרים בתפילת ערבית 'אתה חוננתנו'. מי ששכח לומר 'אתה חוננתנו' אינו חוזר, אך עליו לומר 'ברוך המבדיל בין קודש לחול' כדי שיהיה מותר לו לעשות מלאכה. נשים שאינן מתפללות ערבית צריכות לזכור לומר 'ברוך המבדיל', ורק לאחר מכן מותר להן לעשות מלאכה.

 

ברכת בורא מאורי האש

אף שלא מבדילים במוצאי שבת (אלא רק במוצאי תשעה באב), יש לברך 'בורא מאורי האש' במוצאי שבת, כיוון שמשתמשים באור הנר (שו"ע שם). לכן לפני קריאת מגילת איכה מברכים על האש. מי ששכח לברך לפני הקריאה יכול לברך כל הלילה, אבל לאחר שהגיע בוקר יום ראשון אינו יכול לברך עוד.

ברכת הנר לנשים: טוב שהאיש יברך 'בורא מאורי האש' במוצאי שבת זו בביתו לפני שהוא הולך לבית הכנסת (לאחר זמן צאת השבת), ויוציא את אשתו ידי חובה. אך אם הבעל לא הוציא את אשתו ידי חובה, עליה לברך בעצמה (הגרש"ז אויערבך, שמירת שבת כהלכתה, ס"ב, הערה צח; חזון עובדיה, ארבע תעניות, עמ' שמג). בשמים: אין מברכים על הבשמים במוצאי שבת זו (שו"ע שם).

 

הבדלה במוצאי תשעה באב

בהבדלה במוצאי יום ראשון אין מברכים על הבשמים ועל הנר (גם אם שכחו לברך על הנר במוצאי שבת). כמו כן לא אומרים את הפסוקים שלפני הברכות ('הנה א-ל ישועתי אבטח' וכו').

שתיית יין ההבדלה: גם לגדול מותר לשתות את יין ההבדלה (משנה ברורה ס"ק ג), וייתכן שיש עדיפות מסוימת למיץ ענבים (וגם טוב יותר לגוף לסיים את הצום במיץ ענבים ולא ביין).

אישה שבעלה מתעכב בתפילה וקשה לה להמתין לו – תבדיל בעצמה לפני שתאכל או תמתין עם ההבדלה, אך יכולה לשתות מים לפני ההבדלה.


ננסה לחבר את קדושת השבת לתשעה באב ולהיכנס לאבלות של תשעה באב מלאים בקדושה ובעוצמה. בע"ה מתוך שנתאבל על חורבנה של ירושלים נזכה לראות במהרה בבניינה, וכל האתגרים שעומדים לפתחו של עם ישראל יובילו בע"ה לששון ולשמחה.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן