כותרות חמות :

סבבה עם סבא
סבבה עם סבא

סבבה עם סבא

תנועת הנוער סבבתא היא לא ממש תנועת נוער, כי כפי שהבנתם, יש בה גם סבים וסבתות. יום כיף מאתגר והקמת הסניף השבעה עשר אומרים שהתופעה מתרחבת

 

עד לפני זמן קצר להפגיש חבר'ה צעירים עם אזרחים ותיקים נשמע כמו חלום באספמיא, אבל חבורת צעירים מבית שמש החליטה לעשות בעולם דווקא את הטוב הזה. העקשנים האלה השיגו מספרי טלפון של אזרחים ותיקים והחליטו לתאם איתם ביקורים סדירים. פשוט ככה, לעשות להם טוב בלב, לשוחח איתם, להיות שם בשבילם במקום הנכדים או לצידם (תלוי איזה מבוגר ותיק אתם שואלים). מהר מאוד הוצמד למיזם העירוני השם המגניב 'סבבתא', והוא גלש מבית שמש לערים נוספות.

כעת, ארבע שנים אחרי שהוקם, נפגשו בפעם הראשונה המשתתפים מכל הסניפים בפארק אוטופיה: מאה ושמונים אזרחים ותיקים ובני נוער הגיעו לחגוג יחד את הצלחת החיבור המשותף בין הדור הוותיק לדור הצעיר. בתפריט: יום כיף, ככתוב בספר. סיור של שעה וחצי בפארק המהמם, כיבוד קל וכבד, הקרנת סרטון סיכום פעילות ועוד סרטון ברכה מהשרה לשוויון חברתי, שנבצר ממנה להגיע.

לקינוח העלו כמה מתנדבים הצגת 'סליחה על השאלה' בגרסה מיוחדת, שכללה שאלות על החיים מנקודות מבט של צעירים ושל מבוגרים, כמו 'איזו דעה השתנתה לך עם הזמן?' או 'איזה ריח מזכיר לך את הילדות?'. כשמשיבים תשובות על אותן שאלות אישה בת 80 ונער בן 17 זה מרתק ומרגש יותר מכפי שאפשר לדמיין.

"שבוע עבר מיום הכיף, והטעם הטוב עדיין נשאר", אומרת סבתא פסיה הריס מבית שמש. "היה נהדר, מוצלח מכל הבחינות. הארגון, הסיור, האווירה שהביאו החבר'ה הצעירים וכמובן הדאגה שכולם ישתו ושלא נתייבש", היא מחייכת.

אלחנן פרץ: "המשחקים הצליחו לאחד בין הדורות. בהתחלה היינו ספקנים, חשבנו שהמבוגרים לא ייהנו, אבל הם ממש היו בפנים. לא היו לי ציפיות גדולות, והופתעתי לטובה. מאוד. אתה צוחק איתם, לומד מהם, פשוט נהנה איתם. מאוד נהניתי עם המבוגרים, בעיקר מהמשחק 'רמי'"

"לא היו לי ציפיות גדולות"

"זה בדיוק מה שהיינו צריכים", אומר אלחנן פרץ מרמת בית שמש, עולה לכיתה י"א. "הייתה לי חוויה באווירה ממש טובה. היה כל כך כיף להכיר את כל החבר'ה הצעירים והמבוגרים, לשחק יחד. המשחקים הצליחו לאחד בין הדורות. בהתחלה היינו ספקנים, חשבנו שהמבוגרים לא ייהנו, אבל הם ממש היו בפנים. חשבתי שזה לא יתחבר, ולא רציתי לבוא. אבל אימא שלי שכנעה אותי, ובסוף באתי. לא היו לי ציפיות גדולות, והופתעתי לטובה. מאוד. אתה צוחק איתם, לומד מהם, פשוט נהנה איתם. מאוד נהניתי עם המבוגרים, בעיקר מהמשחק 'רמי'", מחייך אלחנן.

גפן מאיר: "התהליך של פתיחת סניף הרבה יותר יציב ככה. הבנו שכדי להפוך את כל העניין למשהו מסודר שנשאר צריך למסד את זה. אנחנו גם פועלים ברשויות לאו דווקא 'דתיות', כמו תל אביב, הוד השרון, ראשון לציון ועוד"

סניפים בארץ ובחו"ל

מעבר לאירוע המרגש מיזם סבבתא קורם עור וגידים. הצגנו אותו לפניכם לפני כשנה וחצי, והנה הוא כאן כדי להתרחב. "אנחנו רוצים לעשות אירוע המשך בפסח, ובשנה הבאה נצא לגיוס המונים", מספר גפן מאיר, מזכ"ל התנועה. "כעת בע"ה אנחנו פותחים את שנת הפעילות הרביעית, וקיבלנו הכרה במיזם ממשרד החינוך. זה מאוד משמח".

מה זה אומר בפועל?

"הסניפים שלנו התחילו לפעול בצורה מסודרת עם הרשויות ומקבלים מהן תמיכה כספית. בע"ה את כל הסניפים שלנו ינהלו החל מהשנה הבאה רכזים בשכר. התהליך של פתיחת סניף הרבה יותר יציב ככה. הבנו שכדי להפוך את כל העניין למשהו מסודר שנשאר צריך למסד את זה. אנחנו גם פועלים ברשויות לאו דווקא 'דתיות', כמו תל אביב, הוד השרון, ראשון לציון ועוד.

"חוץ מתקציבים, בזכות ההכרה תלמידים מקבלים שעות מעורבות חברתית לבגרות אם הם מתנדבים בסבבתא".

איך מצטרפים אליכם?

"תיכנסו לאתר המתעדכן של סבבתא, ואם אתם בני נוער מכיתה י' עד י"ב, תוכלו לתרום שם מזמנכם לטובת הפעילות החשובה. אם לא, תוכלו לתרום מכספכם. כל אחד ומה שהוא יכול.

"בשנה הבאה יהיו שבעה עשר סניפים, ואנחנו רוצים להתמסד כארגון נוער ולהקים עוד סניפים בכל מקום בארץ, ובע"ה בהמשך גם בחו"ל".

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן