כותרות חמות :

שו"ת סמס מטות
שו"ת סמס מטות

שו"ת סמס מטות

הכי קרוב לקודש 

האם עדיף להתפלל בכותל או במנהרות הכותל? הרב אליהו: יש מעלה להתפלל הכי קרוב לקודש הקדשים. כך כתב הבן איש חי בספרו עוד יוסף חי יתרו : "והיינו כי כל מקום שהוא קרוב וסמוך להר הבית שבו קרקע המקדש ובית קודש הקדשים הוא מעולה ומקודש יותר". אפילו בחרבנה אשרי הזוכה, "ולכן בודאי בית הכנסת ובי המדרש שהיא בנויה עתה קרוב וסמוך להר הבית היא מעולה ומקודשת יותר כיון שהיא סמוכה וקרובה לשער השמים. וכל שכן אם העומדים שם יכולים לראות ממנה קרקע בית המקדש מן החלונות שבה – הרי זו מעולית יותר ויותר, ואשרי הזוכה להתפלל שם ולעסוק בתורה במדרש הבנוי שם". כמו כן יש מעלה להתפלל עם הציבור, וכמה שיותר. לכן בחר לך מקום שיש בו לפחות מניין ויש בו אפשרות לכוונה גדולה.

 

אתגר מבית 

אני מרגישה שיש לי אתגר גדול כל רגע בנושא הצניעות, ואף אחד לא משבח אותי על כך, ואילו דוגמנית שחוזרת בתשובה כולם משבחים. הרב אליהו: אין מילים להוקיר ולשבח את הנשים היקרות שכל רגע בחייהן מתאמצות וזוכות לקדושה עצומה בזכות הצניעות. השכר עצום. ברור שמישהי שחוזרת בתשובה קשה לה באופן מיוחד והיא צריכה עידוד נוסף, ובאמת העידוד לה הוא עידוד לכל הנשים הצנועות. רק שאותן לא מכירים ואותה מכירים, ובאמצעותה אנחנו מעודדים את כל הנשים הצנועות. צריך להבין שהצניעות איננה סוג של עונש, אלא הצניעות שבאה מבפנים היא זכות.

השכינה

אני שומע שירים שהם לא של זמרים דתיים, אבל הם שירים עצובים. האם מותר לשמוע שירים כאלה בשלושת השבועות? הרב אליהו: השירים חודרים לנשמה ובאים מהנשמה של הזמר. לכן כדאי לשמוע שירים שמקורם הוא בקדושה. כמו כן לא כדאי לשמוע שירים עצובים כל השנה. הם מדכאים, ואנחנו צריכים שמחה שמביאה השראת שכינה. הסיבה שלא שומעים שירים בימי בין המצרים היא שבשלושת השבועות עלינו להרגיש את הצער של השכינה, להרגיש את החורבן. וכל כוונתנו היא לכך, ולא צער מדומה. וכך ינסה כל אחד לתקן את צער השכינה בכל יכולתו

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן