כותרות חמות :

שו"ת סמס הרב אליהו -פרשת פנחס
שו"ת סמס הרב אליהו -פרשת פנחס

שו"ת סמס הרב אליהו -פרשת פנחס

תרבות זרה 

האם אנחנו צריכים בחיינו להתקדם עם הדור, לתת לדברים של הדור להיכנס אלינו, או הפוך, לא לתת להם? כמובן בדברים שהם לא בגדר הלכה, לדוגמה סמארטפון, חורים באוזניים, נזם. דברים שלא ברור בהלכה אם מותר או לא והדור שלנו הפך אותם כבר לרגילים או לא מושכים. הרב אליהו: כמו בלהקות של בעלי חיים וציפורים כך בכל חברה אנושית יש אנשים שמובילים את החברה ויש אנשים שהולכים אחריהם. אני חושב שאת צריכה לחשוב מהי הדרך שלך ואיך את מנהיגה. השלב הראשון של האדם שרוצה להנהיג היא לא להיות מונהג על ידי אחרים אלא ללמוד את המציאות ואחר כך לעבד אותה. להתחבר לאור המיוחד שלו ואחר כך להביא אותו לעולם. לכן אני לא כל כך מתחבר אל כל הדברים שאמרת, למרות שהם לא כל כך חשובים. מה שחשוב בהם הוא ההיסחפות אחרי תרבות של אחרים. במיוחד סמארטפון, זה יותר מלהחדיר לעצמך מחט לווריד ולתת לאנשים אחרים למלא את החומרים שמזריקים לנו. במחט לווריד מכניסים חומרים לגוף, וסמאטרפון מכניס חומרים לתודעה. למה שאני אתן לאחרים לעצב לי את התודעה לפי האינטרס והמושגים שלהם? למה שאני לא אהיה זה שמשפיע ויוצר תרבות? וזה כלל יסודי: מי שמשפיע תרבות לא צורך תרבות של אחרים. אם הוא צורך, הוא כל הזמן אומר מה שאמרו אחרים. ואם הוא לא צורך, הוא צריך להתאמץ יותר, אבל הוא יוצר תרבות. אני מאחל לך שתוכלי להיות מאלה שמשפיעים אור על החברה. בהצלחה רבה!

 

מבקש קדושה 

אני בחור שמאוד נמשך לקדושה וללימוד התורה, אך כשאני מגיע לביתי בסופי שבוע או בבין הזמנים יצרי תוקף אותי ומנסה בכל תוקף ועוז להפילני להסתכל על דברים לא טובים במכשיר הסמארטפון שיש בבית או בכל מיני דרכים אחרות, ואני ממש אובד עצות איך אני יכול להתגבר על יצרי ולהתעלות במעלות הקדושה. אני ממש רוצה לשמור על עיניי ולהתקדש, ואשמח לקבל מכבוד הרב עצות מעשיות איך להתגבר על יצרי ולשמור על עיניי. הרב אליהו: תשתדל לקום מוקדם בבוקר לתפילה, אולי לטבול לפני כן, אם יש מקום נקי ושמור. אחר כך לקבוע חברותא עם מישהו, ללמוד ספרים בתנ"ך שלא למדת או דברים אחרים. ללכת לספורט, לטייל. להשתדל שלא להיות בבית אלא בשבתות או בימים שמוכרחים. אפשר גם לדבר עם ההורים שלך שיעשו לכבודך חסימה. בהצלחה.

 

מדבקת קעקוע

האם מותר להדביק מדבקת קעקוע של ילדים שיורדת במים? האם מותר למבוגרים להדביק מדבקת קעקוע שנשארת שלוש שנים? הרב אליהו: מדבקת קעקוע לילדים מותרת. אומנם מכיוון שקעקוע הוא איסור מהתורה כדאי להתרחק ממנו ומכל מה שדומה לו, ולכן אפשר להדביק מדבקת ילדים כבדיחה לכמה דקות כל עוד זה לא נראה אמיתי. ובאמת בוודאי אין מקום לשים מדבקה שנשארת כאילו כקבועה.

 

ביחיד או במניין 

יש לי קושי מאוד גדול להתפלל שחרית במניין עם כל האריכות. הריכוז בורח וכמוהו גם הרצון להישאר עד סוף התפילה. יש בי מצד אחד רצון גדול להתפלל במניין, מצד שני זה מוציא ממני את כל הכוחות, ובסוף התוצאה היא שאני כל התפילה מתעסק במתי היא נגמרת ולא מצליח להתפלל בכוונה. יש עצה לזה? הרב אליהו: חפש מניין אחר שבו אתה יכול להתפלל בנחת. אולי בקצב אחר. אולי כדאי להגיע במתינות חצי שעה לפני התפילה, לחשוב לפני מי מתפללים, להתבונן בתפילה. וכך הרוגע עוזרת להגיע להתפילה ללא לחץ. בהצלחה רבה.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן