כותרות חמות :

"אתמול היה אצלי כנס בבית בגליל. לא כולם חבשו כיפה, והיו שם נשים בחצאיות ובמכנסיים, כל הסטראוטיפים. כולם מחפשים משהו אחר"
"אתמול היה אצלי כנס בבית בגליל. לא כולם חבשו כיפה, והיו שם נשים בחצאיות ובמכנסיים, כל הסטראוטיפים. כולם מחפשים משהו אחר"

"אתמול היה אצלי כנס בבית בגליל. לא כולם חבשו כיפה, והיו שם נשים בחצאיות ובמכנסיים, כל הסטראוטיפים. כולם מחפשים משהו אחר"

האם טוב שאת ח"כ אופיר סופר לא רואים הרבה בדרמות שהתרגלנו לצפות בהן בכנסת? תלוי בעיקר בסגנון שלכם * נציג הפריפריה של מפלגת הציונות הדתית מתעסק בתחומים קלסיים פחות של המגזר; דיבורים על חקלאות, על נכי צה"ל ועל פיתוח הגליל עושים לו את זה יותר. ולמרות זאת הוא חושב שהתיק שעליו למפלגה אסור לוותר בשום אופן הוא דווקא תיק הדתות  " * מי שהיה עד היום מספר שתיים של סמוטריץ' יצטרך לקבל את אמון הציבור בפריימריז הקרובים

האירוע הקשה שבו הצית עצמו נכה צה"ל איציק סעידיאן עורר ביקורת ציבורית רחבה על הטיפול בנכי צה"ל ובהלומי קרב. בעקבות הזעזע הסבירו פוליטיקאים רבים כמה חשוב לטפל בנכי צה"ל והצהירו כי יפעלו לשנות את המצב הקיים. אבל ח"כ אופיר סופר לא היה צריך דחיפה מאיציק סעידיאן כדי לפעול למען נכי צה"ל: יותר מחצי שנה לפני אותה הצתה טרגית הקים סופר בכנסת ישראל את ועדת המשנה לטיפול בהלומי קרב ונפגעי פוסט-טראומה, שמטרתה שיפור וטיוב של תהליך ההכרה בנפגעי הפוסט-טראומה במשרד הביטחון, שיקום תעסוקתי ושילוב מלא של המשפחה בהליך השיקום.

סופר מכיר מקרוב את המאבק של נכי צה"ל ושל נפגעי הפוסט-טראומה. בשנת 1996, בעת ששירת כקצין בגדוד חורב, הוא השתתף בקרב קשה בקבר יוסף. הקרב ההוא בשכם היה הקרב הראשון של ח"כ אופיר סופר, ועל תפקודו כמ"מ צעיר קיבל צל"ש מאלוף הפיקוד. בקרב הזה הוא לא רק נפצע קשה; בהרבה מובנים עיצב הקרב גם את חייו הציבוריים. "הוא באמת היה קרב מכונן מבחינתי, ואני אומר את זה בפרספקטיבה של הרבה שנים", אומר סופר.

אחרי שנים לא פשוטות שבהן סבל מדחק פוסט-טראומטי בעקבות הקרב ההוא, היום הוא משתדל לדבר על האירוע לפני בני נוער. "התחושה לאורך כל הקרב הייתה שקיבלתי משימה להיות בצומת ולהחזיק את הציר פתוח", הוא מספר. "הצומת הזה היה נקודת חיכוך אינטנסיבי במשך שעה וחצי, וחטפתי שם לא מעט נפגעים. אני בעצמי נפצעתי כמה פעמים.

"הדבר המרכזי שמלווה אותי עד היום זה בעיקר ההחלטות הקשות שהייתי צריך לקבל שם. יצאתי משם עם הרבה תובנות על מה מניע אנשים בעת קשה ומה מניע אנשים בשעת קרב, על המשמעות של חינוך לערכים ועל המשמעות של חינוך לדרך. בזמן אמת אין פנאי לחשוב, אתה פועל על פי הבסיס שבנית עם ההורים שלך, עם המחנכים שלך, עם המדריכים שלך בבני עקיבא ועם המפקדים, ואתה עובד אוטומטית על בסיס שכבות של חינוך ושל אמונה ודרך שהתחנכת עליהן כילד מגיל צעיר ועד אותו רגע".

"חשוב מאוד שחברי הכנסת יתבטאו ויתנהלו בצורה ראויה גם כשהם חולקים זה על זה. גם אם המשמעות היא לוותר על רייטינג"

העם מאוכזב

את פעילותו בכנסת החל סופר בשנת 2019, לאחר שאייש את המקום השני ברשימת האיחוד הלאומי לכנסת. בשונה מהיום, את הרשימה אז קבעו מאה וחמישים אנשי מרכז המפלגה. מבחינת סופר, מרב פעילותו ממוקדת בעשייה למען תושבי הגליל, בשמירה על החקלאות היהודית ובקידום של המשילות בגליל ובנגב, של הזהות היהודית במדינת ישראל ושל הזהות היהודית בחינוך, כל זה נוסף על הפעילות שלו למען לוחמי צה"ל ולמען נכי צה"ל.

סופר מציין גם את עשייתו בתחום קידום ההטבות לחיילי מילואים: "צעירים נדרשים לעזוב את הבית, והם לא תמיד מתוגמלים, והחברה לא מוקירה אותם יותר. אנחנו פעלנו ונמשיך לפעול, בין שבמשכורות שאנחנו משלמים להם, שהן לא מאוזנות, ובין שבהטבות למעסיקים".

כתושב הגליל הוא רואה חשיבות עליונה בקידום החקלאות: "מדובר בעיניי באבן יסוד בציונות. התורה מלאה במצוות התלויות בארץ, ואני לא יכול לדמיין את מדינת ישראל ללא חקלאות חזקה. יש לזה כמובן משמעויות קריטיות בכל הקשור במשילות סביב הפשיעה החקלאית. לצד זה ברור הצורך שבקידום רפורמות, והחוכמה היא להוביל רפורמות טובות. אני כן מאמין בכלכלה חופשית, אבל הכול צריך להיעשות בשיתוף החקלאים, ואני שמח שהשבוע נחתם הסכם שהייתי ממתווכיו והיה מקובל גם על הליברלים ביותר וגם על החקלאים".

על הגליל בכלל אומר סופר: "אני מאמין בצורך לייהד את הגליל ובצורך ליישב את הנגב ואת הבקעה. הגליל הפך די בשקט לפצצה מתקתקת. איבדנו את הרוב היהודי בגליל, ואנחנו מאבדים את המשילות תחת הפרוטקשן. חוקקנו חוקים בהקשר של פשיעה חקלאית, והחוקים האלה עברו בקריאה טרומית ובע"ה יעברו בהמשך".

לדעתו השינוי החיוני מבחינה דמוגרפית יבוא דווקא מהבנייה בערים. "ההתיישבות הכפרית חשובה בהקשר של תפיסת השטח כמו בלב הגליל ובאזורים מסוימים בנגב, אבל המסה הקריטית תהיה בעיבוי עירוני בגליל ובנגב".

יש שיגידו שאתה לא מאוד דומיננטי. לא תמיד שומעים אותך מתבטא על כל דבר.

"אני באמת קורא פחות קריאות ביניים במליאה. חשוב מאוד שחברי הכנסת יתבטאו ויתנהלו בצורה ראויה גם כשהם חולקים זה על זה. גם אם המשמעות היא לוותר על רייטינג. ואני מוותר על רייטינג כי אני פחות מתלהם, פחות תוקף אישית. אני יכול להיות נוקב, אבל מדבר לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. כשאני מדבר בכנסת מדם ליבי, זה יהיה מדם ליבי באמת. לעולם לא אעמוד על הפודיום ואעשה הצגה.

"אני חושב לא פעם על דמותו של הרב חנן פורת. לא שחלילה אני מגיע לקרסוליו, אבל שאלתי את עצמי: הרי הוא יכול להיות ראש ישיבה. למה בחר להיות פוליטיקאי? זה שיש פוליטיקאים כאלה זו שאיפה, נקודת התייחסות שצריך לכוון אליה. המטרה אינה מקדשת את האמצעים. זה שאתה פוליטיקאי לא אומר שמותר לך לדבר לשון הרע ולדבר בצורה בוטה.

"עם ישראל מסתכל עלינו, ולדעתי לפעמים מאוכזב מאתנו. אני מסתכל לפעמים על יהודי כמו רם שפע. אנחנו משני קצוות הקשת הפוליטית, ואני עם רם שפע נלחמתי כתף אל כתף באותו וקטור נגד לבנון, חיזבאללה, האויב. זו הייתה המטרה. היום אנחנו צריכים כביכול להיאבק זה בזה, אבל שנינו עושים למען מדינת ישראל. אני חושב שרוב חברי הכנסת רוצים לעשות טוב למען מדינת ישראל".

"עם ישראל מסתכל עלינו, ולדעתי לפעמים מאוכזב מאתנו. אני מסתכל לפעמים על יהודי כמו רם שפע. אנחנו משני קצוות הקשת הפוליטית, ואני עם רם שפע נלחמתי כתף אל כתף באותו וקטור נגד לבנון, חיזבאללה, האויב. זו הייתה המטרה. היום אנחנו צריכים כביכול להיאבק זה בזה, אבל שנינו עושים למען מדינת ישראל. אני חושב שרוב חברי הכנסת רוצים לעשות טוב למען מדינת ישראל"

בית למסורתיים

ניכסתם לעצמכם את המושג 'ציונות דתית', ובפועל אפשר להניח שאתה יודע היטב כמה אתם לא נחשבים למייצגים את גווניה. בשורה התחתונה רוב המגזר לא הצביע למפלגה הזאת.

"ההנחה שלך לא נכונה, כי כרגע לפי הסקרים אנחנו נעים בין שבעה לעשרה מנדטים. הבית היהודי במבנה הרחב שלו, כולל האיחוד הלאומי, נע בין שבעה לשמונה מנדטים, ומבחינת הנהירה של המצביעים הקלסיים של הציונות הדתית, אנחנו בוודאי שם. יכול להיות שציבור אחד מתחלף בציבור אחר. אני חושב שהציבור יכול למצוא נציגים בחלק נכבד מהמועמדים, ונראה לי שזה קורה. לא רק שאנחנו מייצגים חלק נכבד מהציבור בציונות הדתית, אנחנו מייצגים קהל רחב מהציבור המסורתי".

הציונות הדתית עדיין מגדירה את עצמה מפלגה מגזרית?

"הציונות הדתית היא מפלגה של דרך, של נאמנות לערכי הציונות הדתית. זו מפלגה של דרך שמדברת על נאמנות לתורה, נאמנות לארץ ישראל, שמירה על זהותה היהודית, שמירה על הערכים, על המוטיבציה. אני פועל המון עם לוחמי צה"ל, פצועי צה"ל ואנשי המילואים, כי אני מאמין שמי שמחליט לקום ולהתנדב ולסכן את עצמו, בין שהוא עושה את זה בשירות הסדיר ואימא דואגת לו, בין שהוא עושה את זה במילואים ואשתו דואגת לו, אלו דברים שעם ישראל צריך להוקיר אותו עליהם. החברה בישראל צריכה להוקיר את לומדי התורה. אלו ערכים שאנחנו צריכים לעצב במדינה. אנחנו נעשה את זה, אנחנו נדאג לזה. זו דרכה של הציונות הדתית".

למה המסורתיים הנחשקים כל כך לא מוצאים אצלכם מקום?

"השבוע היה אצלי כנס בבית בגליל, והייתי בכנס נוסף בשוהם. אלו היו כנסי התנעה ראשונים, והגיעו אליהם כמאתיים איש בהתראה קצרה. לא כולם שם חבשו כיפה או חובשים כיפה באופן קבוע. היו שם נשים בכיסוי ראש, נשים בלי כיסוי ראש, נשים בחצאית, נשים במכנסיים וכן על זו הדרך. אנשים שיכלו להתפקד ולבחור בליכוד או בש"ס או אפילו בכחול לבן, כל הסטראוטיפים בכל מקום, ציבור ספרדי, ציבור אשכנזי, ציבור מהעיר ומהכפר.

"כולם מחפשים משהו אחר, מחפשים נאמנות לצד עשייה. אני חושב שהתמיכה שאנחנו זוכים לה בשנה האחרונה חוצה גבולות, ונראה לי שפחות נכון להגדיר ציבור כזה או ציבור אחר. אבל כל מי שמבין שהקב"ה עשה פה משהו לאחר אלפיים שנות גלות ורוצה לראות את המדינה היהודית הזאת ממשיכה להתפתח כמדינה יהודית חזקה, מאמינה, מוצא בית בציונות הדתית".

 

"אנחנו רוצים לרוץ עם איתמר, ואני לא מתכוון להתעמת איתו"

אתה מאמין בפריימריז? כי האיחוד הלאומי ההיסטורי לא אהב את השיטה באופן גורף.

"יש בשיטה הזאת הרבה חסרונות, ויש לה גם הרבה יתרונות. הגענו לשם אחרי תהליך שעברנו מתוך רצון לשתף ציבור רחב יותר. ברגע שאתה מתיימר לייצג את הציונות הדתית, אז בוא, תן לאנשים להצביע ולהחליט. ככל שאתה רוצה לייצג ציבור רחב יותר, כך אתה מאפשר לו יותר להשתתף. לגבי החסרונות של השיטה, נשתדל להתגבר עליהם".

בוא נדבר על איתמר בן גביר. הפופולריות שלו גוברת, ויש אפשרות לריצ'רץ'. אבל כשאתם מתחייבים לפריימריז יש כאן בעיה מבחינת הבוחרים שהתפקדו למפלגה, כי פתאום מנחיתים עליהם מועמדים שלא התמודדו בבחירות המקדימות שלה.

"איתמר בן גביר נהנה פופולריות גדולה, ואנחנו שמחים עליה, וברור שהוא חלק מההתחזקות של הרשימה בכלל. עם זאת בסופו של דבר יש בינינו מחלוקות. הגישה שלי ושל חברים אחרים במפלגה שונה מהגישה של איתמר, והפריימריז הם ההזדמנות לבוא ולעצב פה רשימה. כל אחד שם את הייחודיות שלו, את העיסוק שלו. הרשימה שלנו מגוונת, אבל אנחנו מקבלים את הרצון של איתמר לשמר לעצמו מסגרת מפלגתית. עם זאת אי אפשר להתעלם מזה שפריימריז הם הליך דמוקרטי שנותן לציבור את זכות הדיבור".

עד כמה אתם רוצים את בן גביר איתכם במפלגה? לא רשימה משותפת אלא מפלגה. זה ריאלי? הוא יכול להרגיש בטוח בלי לחשוש מדחיקה?

"אני חושב שהציבור למד להכיר את איתמר כאיש יקר אוהב הארץ, ובעיקר הרבה יותר ממלכתי ממה שאנשים חשבו. אנחנו רוצים אותו מאוד ברשימה, ואני לא חושב שמישהו חושש שאם הוא יהיה חלק מהמפלגה הוא ייעלם. איתמר הוא לא ציפור שקטה, וטוב שכך.

"בכל אופן כרגע זה לא על הפרק, כי הבחירה שלו אחרת. אני מכבד את זה ולא מתכוון להתעמת איתו בנושא הזה. שוב, הוא בעיקר שותף וחבר, ואני חושב שהוא עושה טוב לעם ישראל וחייב להיות בכנסת הקרובה".

"הגישה שלי ושל חברים אחרים במפלגה שונה מהגישה של איתמר, והפריימריז הם ההזדמנות לבוא ולעצב פה רשימה. כל אחד שם את הייחודיות שלו, את העיסוק שלו. הרשימה שלנו מגוונת, אבל אנחנו מקבלים את הרצון של איתמר לשמר לעצמו מסגרת מפלגתית. עם זאת אי אפשר להתעלם מזה שפריימריז הם הליך דמוקרטי שנותן לציבור את זכות הדיבור"

"הצבא גורר רגליים מול בג"ץ; זה האירוע העצוב פה"

הזהות היהודית היא לכאורה הסוגיה החמה ביותר בוויכוח בחברה הישראלית, ולמרות זאת נראה שאין תוכניות של ממש בנושא הזה. כאילו מפחדים לצאת בהצהרות. מוסרים את העבודה הזאת לאבי מעוז מנעם או לש"ס וליהדות התורה.

"אני לא מסכים. פעלתי סביב המאבק נגד הרפורמה בחינוך וערכתי כנס עם אנשי חינוך בנושא דווקא מאחר ששרת החינוך הוציאה מתעודת הבגרות את התנ"ך וההיסטוריה. כך היה גם בנושא של לימוד התורה של האברכים וגם בנושא של השירות הצבאי וגם סביב הניסיון להכניס חמץ בפסח לבסיסים.

"אני עסוק המון בנושא של השירות הצבאי, אני בקשר רציף עם איגוד ישיבות ההסדר בקשר לרבנים שעוסקים בעניין הזה וגם עם גורמי צה"ל בהקשר של שירות הנשים. לא כל דיון אנחנו בוחרים להרים בתקשורת מסיבות כאלו ואחרות, וגם כשהיו דברים כאלה, למשל בסוגיית השירות המעורב, אני פעיל בצורה מאוד אקטיבית".

מה דעתך על גיוס נשים ליחידות קרביות?

"זה בהחלט תחום שאנחנו צריכים לעקוב אחריו, כי אם הוא יברח לנו בין האצבעות, הוא עלול לשנות את הצבא מקצה לקצה, ואנחנו צריכים להיות על זה. יש לי הערכה כלפי החיילות שרוצות לתרום בהיבט הזה, אך אני חושב שבאופן פרקטי זה רלוונטי פחות. ודאי שאסור שיהיו יחידות מעורבות. ככלל זה לא מקצועי מבצעית להקים יחידות לוחמות עם נשים, ויגידו לך את זה גם מפקדי צה"ל. בסוף אתה מוצא את הצבא גורר רגליים מול בג"ץ; זה האירוע העצוב פה.

"הצבא לא מקדם את זה, אבל בכל פעם בעקבות תביעה של כל מיני ארגונים פרוגרסיביים וארגוני נשים הצבא נאלץ להתמודד". מאחורי הקלעים סופר מנצל בנושא את הקשרים הטובים שיש לו עם שר הביטחון גנץ ועם הדרגים הבכירים בצה"ל, אבל מסרב להגיב בגלוי על ההתפתחויות.

הכול היבטים פרקטיים? מה עם קדושת המחנה?

"אני חושב שלחייל דתי יש בעיה אמיתית, אובייקטיבית, לשרת ביחידה לוחמת מעורבת. אנחנו מוכרחים שמפקדי צה"ל יבינו את זה. ניקח את הדוגמה של מה שקרה בחיל התותחנים. בשביל שישתלבו עשר לוחמות בגדוד תותחנים צה"ל ויתר על נוכחות דתית מלאה בכל גדודי התותחנים".

על גיוס נשים ליחידות קרביות: "זה בהחלט תחום שאנחנו צריכים לעקוב אחריו, כי אם הוא יברח לנו בין האצבעות, הוא עלול לשנות את הצבא מקצה לקצה. ודאי שאסור שיהיו יחידות מעורבות. ככלל זה לא מקצועי מבצעית להקים יחידות לוחמות עם נשים, ויגידו לך את זה גם מפקדי צה"ל. בסוף אתה מוצא את הצבא גורר רגליים מול בג"ץ"

"הגיע הזמן שתיק הדתות יהיה אצל הציונות הדתית"

מה ההתחייבות שלך לקדנציה הבאה בכנסת? אילו תוכניות מוחשיות אתה מתכוון לקדם?

"יש סוגיה אחת שקטה, וגם עליה לא דיברתי במהלך הקדנציה, כי אני חושב שלא הייתה עת לדבר עליה בקדנציה, אבל לציונות הדתית אסור לוותר על תיק הדתות, ובטח לא ויתור מוחלט וקבוע. ההשפעה הרוחנית שדיברנו עליה יש לה לא מעט השלכות בהקשר של רבני קהילות, בהקשר של שירותי הדת ובהקשר של רבני ערים. אני חושב שיש לנו המון מה לעשות כאן, והוויתור שלנו על זה לאורך שנים ולאורך קדנציות שלמות ורצופות גרם לנזק ולטעויות".

זאת אומרת שאתה מתכוון להילחם על תיק הדתות במשא ומתן להרכבת הקואליציה?

"אני חושב שבהסכם הקואליציוני הבא תיק הדתות צריך להיות חלק מהתיקים של הציונות הדתית. גם אם חלילה נוותר עליו, זה צריך להיות בסגנון של חצי קדנציה חצי קדנציה, רוטציה, לא מוותרים עליו לעד ולעולמי עולמים. יש לנו תפקיד חשוב בעניין הזה כציונות דתית".

איך העבודה עם בצלאל סמוטריץ'? אתה מצליח להשפיע על קבלת ההחלטות?

"חד-משמעית, לגמרי. יש חשיבה ועבודה משותפת, ואפשר להעלות לדיון כל נושא. בסוף יש נושאים טיפה יותר מורכבים. יש נושאים של עניין, של מהות, ויש עניינים פוליטיים, ואנחנו מדברים. כל נושא פתוח במפלגה. אם תשווה את מעמד יושב הראש למפלגות אחרות, אני חושב שהציונות הדתית היא דוגמה לאיך כן להתנהל".

מי היום המנהיג של הימין?

"האמון שראש הממשלה לשעבר נתניהו זוכה לו הוא אמון רחב. זה לא רק מנדט טכני אלא מנדט שהציבור נותן לו. אני מבין ואני שומע קולות שיש אנשים שקצת נמאס להם, אבל אני מציע לאותם אנשים להיות דמוקרטיים ולהסתכל מה קורה כשראש ממשלה פועל מתוך מנדט אמיתי ומה קורה כשהוא פועל מתוך מנדט לא אמיתי.

"מנדט אמיתי זה לא מנדט טכני, זה מנדט שהציבור נותן לו כוח. בסוף זה גם כוח למשול, בסוף זה כוח לנהל את מדינת ישראל. אסור לשחק בכל משחק אחר, אסור להציב בראש הממשלה בובה שתנהל את המדינה. מנהיג צריך להיבחר מכוח העם".

"אני חושב שבהסכם הקואליציוני הבא תיק הדתות צריך להיות חלק מהתיקים של הציונות הדתית. גם אם חלילה נוותר עליו, זה צריך להיות בסגנון של חצי קדנציה חצי קדנציה, רוטציה, לא מוותרים עליו לעד ולעולמי עולמים. יש לנו תפקיד חשוב בעניין הזה כציונות דתית"

 

 

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן