כותרות חמות :

הפנקס פתוח
הפנקס פתוח

הפנקס פתוח

קרדיט תמונה: דוברות הכנסת

 

דו"ח מטות ערים בודק את הישגיהם הלאומיים של חברי הכנסת והשרים. מוגש כשירות לציבור לקראת הפריימריז והבחירות הקרבות

דו"ח מטות ערים משמש מעין תעודה לפוליטיקאים מן הימין, ומטרתו לבדוק עד כמה הם פעלו לקידום הערכים של בוחריהם. סוזי דים, דוברת התנועה, מסבירה: "יש שרים וח"כים שעושים את כל מה שצפוי מהם ועובדים קשה מאוד, ויש שרים וח"כים חרוצים או אידיאליסטים פחות. הדו"ח שלנו מאפשר לאזרחים לבחון בעצמם את הפעילות הפרלמנטרית ואת העשייה של ח"כים שאמורים לייצג אותם כדי שיוכלו להחליט למי להצביע בקלפי הן ביום הפריימריז והן ביום הבחירות".

בדרך כלל הדו"ח סוקר את הקדנציה שחלפה, ולכן הדו"ח הנוכחי מופק כעת לקראת בחירות 2022 והפריימריז הנלווים וסוקר במקרה זה את פועלם של נבחרי הציבור בשנים 2019–2022. "לא הופק דו"ח לקראת מערכות הבחירות שנערכו שוב ושוב מאז 2019", היא מסבירה, "כי לצערנו אין עשייה משמעותית בתקופות כאלה, וגם לא נערכו פריימריז".

במדליית הזהב לשנת 2022 זכו אחד עשר ח"כים, והראשונים ברשימה הם מיקי זוהר, יריב לוין ושלמה קרעי

מה הם ההישגים המרכזיים בדו"ח מטות ערים 2022?

"גרסת הדו"ח הזאת ממוקדת בליכוד, כי בפריימריז הקרובים יכניסו פעילי הליכוד בערים עשרות ח"כים לכנסת ישראל העתידית", מסבירה דים. תנועת מטות ערים אף הוציאה מסמך שמציין את הישגי סיעת הליכוד בתחום הלאומי ומחלקת את הח"כים על פי הישגיהם. במדליות זהב זכו מי שהשיגו עשרות הישגים, במדליית כסף – מי שהשיגו יותר משמונה עשר הישגים, ומדליית ארד חולקה כציון לשבח.

במדליית הזהב לשנת 2022 זכו אחד עשר ח"כים, והראשונים שבהם הם מיקי זוהר, ואחריו יריב לוין ושלמה קרעי. זוהר, על פי הדו"ח, הוביל בקק"ל החלטות לחידוש רכישת קרקעות ביו"ש. כמו כן הוא חשף כי קרן היסוד, הקרן הלאומית של ישראל, מחרימה את יהודה, שומרון ורמת הגולן.

ח"כ קטי שטרית, שגם היא זכתה במדליית זהב על הישגיה, הביאה לידי ביצוע אכיפה בנוגע להשתלטות פלשתינית על אדמות מדינה בעקבות שאילתה ששלחה לשר הביטחון. ח"כ אלי כהן, שהיה שר המודיעין, הוציא דו"ח מקצועי-ממשלתי בנושא ההשתלטות הפלשתינית על שטחי C. הדו"ח של המשרד למודיעין הציג את המימון האירופי של בנייה פלשתינית בשטחי C ואת העלמת העין של המנהל האזרחי מהבנייה. "בעקבות הדו"ח הזה קשה יותר לממשלה לתרץ מדוע היא לא עושה כלום בנוגע להשתלטות הפלשתינית", טוענת דים.

הדו"ח מפרט בין השאר הישגים של התבטאויות ופעילויות של הח"כים בנושאים כמו ההתיישבות הצעירה, התבטאויות נגד מדינה פלשתינית, מאבק בממסד המשפטי ועוד.

"אנו אוספים במהלך כל הקדנציה את כל ההישגים וכל ההתרחשויות החיוביות שנבחרי הציבור עמלים עליהם ומבררים מי עשה מה. בסוף הקדנציה מסכמים הכול, ואז מגלים שזה כמו מילואים: יש כאלה שעושים יותר, יש כאלה שעושים פחות, ויש כאלה שלא עושים כמעט כלום"

מדוע התבטאויות נגד מדינה פלשתינית נחשבות בעיניכם הישג?

"העובדה שיו"ר הליכוד נתניהו נסוג סופית מנאום בר-אילן ואמר במפורש לא למדינה פלשתינית היא הישג של כל הח"כים שהתבטאו נגד מדינה פלשתינית", היא טוענת. "אין 'גירושין' ממדינה פלשתינית, לפי החוק הבינלאומי. אם 'נתחתן' חלילה עם מדינה פלשתינית, נהיה תקועים איתה לעד".

עוד הישג המצוין בדו"ח נזקף לזכותו של יו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין, שהחזיר לאירופים מלחמה שערה והזכיר את סן רמו ואת סעיף 80 של מגילת האו"ם במכתב לעמיתו האירופי. הדבר קיבל הד גדול בתקשורת הכללית, ומשמעותו היא שכל הטענות בדבר אי-חוקיות ההתיישבות אינן נכונות מבחינה משפטית.

איך מתנדבי מטות ערים יוצרים את המדד?

"רוב המתנדבים הם פנסיונרים צעירים בעלי תארים אקדמיים. אנו אוספים במהלך כל הקדנציה את כל ההישגים וכל ההתרחשויות החיוביות שנבחרי הציבור עמלים עליהם ומבררים מי עשה מה. בסוף הקדנציה מסכמים הכול, ואז מגלים שזה כמו מילואים: יש כאלה שעושים יותר, יש כאלה שעושים פחות, ויש כאלה שלא עושים כמעט כלום. אנו חושבים שצריך לתת את הקולות לנבחרי הציבור שעושים הרבה. זה מעודד עשייה, ומדינת ישראל זקוקה מאוד לעשייה הזאת".

דים מסבירה כי כיוון שאין אפשרות לבדוק את איכות ההישגים, בודקים רק את כמותם, אף שברור לכול שיש הישגים חשובים יותר והישגים חשובים פחות. אני מנסה להבין אם לא מדובר בבדיקה שיש בה מן הפופוליזם, משום שבדו"ח מוצגים בין השאר הישגים בדמות ראיונות לתקשורת, סיורים ביו"ש, הקמת שדולה זו או אחרת והדלקת נרות חנוכה בהתיישבות הצעירה.

"בגלל שכל אופני הפעילות פתוחים לכל הח"כים, כולם מוזמנים בשמחה להיות פופוליסטיים", עונה דים. "בפועל הבעיה היא שאנשים רבים לא מבינים את חשיבות ההשתתפות בפריימריז, ולכן יש ח"כים שמרשים לעצמם להתעצל, כי הם לא נענשים על זה. לכן אין מספיק הישגים למען הציבור, וכולנו סובלים.

"הדו"ח שלנו מבקש לעורר את הציבור לקום ולהצביע. האם ידעת שארצות הברית העבירה חוק מיוחד על הקמת מדינה פלשתינית, ושום ח"כ לא עשה כלום בנידון למרות שהיה אפשר בקלות למנוע זאת? איך ייתכן שחוק צפון השומרון עוד לא עבר אף שהחלופה היא להפוך את צפון השומרון לצפון עזה ואת חדרה לשדרות? כל זה קורה אך ורק בגלל שהציבור לא מצביע מספיק".

סוזי דים נדהמת לגלות שאנשים מוכנים לשלוח בנים להיהרג חלילה על הגנת המולדת, ואינם מוכנים לחתום על טופס התפקדות למפלגות ולהצביע בפריימריז

אולי למעשה מי שעושה כותרות הוא שמרוויח?

דים שוללת את האפשרות: "המתנדבים שלנו משכילים ובעלי ניסיון לאומי רב. אנחנו מצליבים מידע ומאמתים אותו, לא מעתיקים כותרות לתוך הדו"ח בלי לבדוק את אמיתות הטענות בכתבה. חומש לדוגמה, למרות ההצהרות, טרם ניצל. לכן אין בדו"ח מטות ערים 2022 הישג של הצלת חומש. אם מספיק אנשים יקומו, יתפקדו ויצביעו בשיטת מעשיך יקרבוך בפריימריז וביום הבחירות, בעזרת השם ההישג הזה יככב בדו"ח הבא".

מה זה נקרא הישגים לאומיים? האם נכנסים גם הישגים חברתיים ?

"אני חסידה גדולה של הישגים חברתיים", היא עונה, "אבל דו"ח מטות ערים עוסק בהישגים לאומיים בתחום המדיני-ביטחוני-אידאולוגי. זהו התחום הקשה ביותר לנבחרי הציבור, ולשם כך הם צריכים את הציבור שידחף אותם קדימה ויחזק אותם".

דים נדהמת לגלות שאנשים מוכנים לשלוח בנים להיהרג חלילה על הגנת המולדת, ואינם מוכנים לחתום על טופס התפקדות למפלגות ולהצביע בפריימריז. עם זאת היא מציינת גם תופעות מרגשות: "את יכולה לראות אנשים חולים שמגיעים בליווי אדם המחזיק להם בלון חמצן, ובלבד שיוכלו להצביע ולחזק את קברניטי המדינה מימין.

"צריך להבין שיום פריימריז הוא כמו יום כיפור לח"כים ובעיקר לציבור. אנחנו מדינה בסכנה קיומית. להתפקד ולהצביע בפריימריז זה כמו זכייה בפיס. אנשים אמורים לריב על הפריווילגיה הזו. כשנגיע לתודעה הזאת, יעברו כל החוקים החשובים וכל הרפורמות המשפטיות, וכמובן יאושרו סוף סוף שבעים היישובים הקדמיים שמחכים לקבל אישור להגן על הערים הגדולות בעצם נוכחותם. במקום לתת למתיישבים הצעירים האלה את פרס ישראל על מפעל חיים או את פרס ביטחון ישראל, בני גנץ לא מאשר אותם. אנחנו צריכים בכנסת אנשים שילחמו במגמות כאלה".

 

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן