בפרשתנו מתואר כיצד ארץ ישראל תתחלק בגורל. דרך זו של חלוקת הארץ קשה להבנה, שהרי הקשר של עם ישראל וארץ ישראל הוא דבר עמוק כל כך. היאך מניחים את חלוקת הנחלות לשבטים ליד הגורל?
אלא שהגורל מבטא עניין עמוק. בשתי דרכים מנהיג הקב"ה את עולמו, בדרך הנס ובדרך הטבע. דרך הנס היא התגלות מלמעלה, ודרך הטבע היא התגלות ה' מתחתיות הארץ, מתוך נסיבות הטבע וגלגולי החוקים של העולם הזה.
למראית עין נראה שהטבע פועל מעצמו, אך הדבר נכון רק בחיצוניות. בפנימיות יד ה' היא המסובבת את ההשגחה כולה ואת כל מאורעות העולם, הוא מצוי בכול ומנהיג את הכול. בזאת דומה הטבע לעם ישראל, שלמראית העין לא רואים בהם קדושה, אך פנימיותם כולה קודש. כך היא המידה בכל העניינים השייכים להתגלות מתוך העולם הזה, הקדושה שבהם נסתרת וחבויה מבפנים. לעומת קדושת התורה, שהיא גלויה ובאה מלמעלה כמו דרך הנס, קדושת ישראל חבויה ומתגלה מלמטה. הנס והתורה הם בסוד ההארה העליונה, ואילו הטבע ועם ישראל הם בבחינת התגלות ה' בתוך ישראל.
הגורל בחיצוניותו נראה מעשה חול סתמי ושרירותי, ללא הארה והכוונה של הקב"ה. ואולם בפנימיותו הוא מכוון במדויק מאת ה' יתברך, שכן ה' יתברך מנהיג ומנהל את הכול. על כן דווקא חלוקת ארץ ישראל, ששייכת להתגלות ה' מלמטה, צריכה להיות מחולקת על פי הנהגה שבאה מלמטה, ולא על פי נס והוראה המפורשת. הגורל הוא הנהגת ה' המתלבשת בדרכי הטבע, וארץ ישראל אף היא שייכת להנהגת ה' המולבשת בדרכי הטבע. לפיכך הורה הקב"ה לחלק את ארץ ישראל בגורל, להורות על בחינת ארץ ישראל שהיא הנהגת ה' הנסתרת בדרכי הטבע, שהרי מצד אחד הפלת הגורל היא טבעית, ומצד שני ה' ציווה לעשותה.
מכאן השכילו ולמדו ישראל על הנהגת ארץ ישראל, שהיא התלבשות הא-לוהות בתוך לבושי הטבע והעולם הזה. הגורל היה מכוון להכשירם להנהגה בלבושי הטבע והעשייה האנושית, ללא ניסים עליונים, שבפנימיותה כולה על פי ה'.
זהו יסוד גדול וחשוב בעבור עם ישראל, יושבי ארץ ישראל. צריכים אנו לדעת שאין חלילה שום מעשה ומעשה שהוא פנוי ומרוקן מנוכחות הקב"ה. לא עזב ה' את הארץ. הקב"ה מנהל את הכול ומשגיח בכול, לעיתים בנסתר ולעיתים בגילוי, אולם כללו של דבר, אין לך מעשה ומעשה הנעשה בעולם שאין יד ה' שולטת בו ופועלת דרכו להביא אל התיקון השלם. יושבי ארץ ישראל צריכים לשים ביטחונם בה' יתברך, צור מחוללם, לדעת שאורו הגדול והקדוש טמון בקרבם פנימה ובתוך מאורעות הטבע ואירועי הזמן ומצמיח את ישועת ישראל וגאולתו. לא אלמן ישראל, ויד ה', כמו שהייתה מצויה במצרים ובדור המדבר, כך היא מצויה בארץ ישראל, אלא שהנהגתה השתנתה והתלבשה בלבושי הטבע, ומתוכם היא ממשיכה לכוון ולהניע את הכול.
שנזכה לחיות עם ה' ולהכיר נוכחותו בכל עת ובכל מצב, אמן!