כותרות חמות :

שני גלגלים זה מעל ומעבר
שני גלגלים זה מעל ומעבר

שני גלגלים זה מעל ומעבר

השבוע נערך "טור דה עציון" – תחרות אופניים עממית יפהפייה בגוש עציון, וזה אחלה טריגר להיכנס לתחום. בינתיים, אתם אפילו לא צריכים לקנות אופניים. הבאנו לכם כאן הכול כדי להיכנס לטרנד: טיפים מלפחות שלושה מקצוענים, מסלולים יפהפיים, אקסטרים במינון סביר והרבה הרבה טבע

הנוף בגוש עציון לא רגיל לראות מחזות פלא שכאלה: רוכבי אופניים תל־אביבים למהדרין (כי נמאס לנו להגדיר פוליטית) לצד מתיישבים מקומיים עשו את דרכם זה לצד לצד זה במרוץ אופניים ראשון מסוגו, העונה לשם "טור דה עציון". כדאי שתתרגלו לרעיון, כי המארגנים מספרים שמדובר בפתיחת דלת לעבר לא מעט אירועי אופניים נוספים בחבל הארץ המופלא הזה. "אנחנו לא רגילים לראות את החיבור הזה ככה", אומר דוד רודמן, מנהל אגף התיירות של המועצה האזורית גוש עציון. "מתברר שהספורט מצליח לחבר אנשים מכל קצוות האוכלוסייה. הרכיבה היא תחום עניין משותף, ומטבע הדברים קל להתחבר כשיש משהו שחזק יותר מכל המפריד. גם היופי של הארץ – בסוף מנצח ומחבר את האנשים".

טור דה גוש עציון התרחש ביום שישי האחרון; מאות אנשים מכל הארץ, דתיים וחילונים, תל־אביבים לצד מושבנקים ובני יישובים, נפגשו בשש וחצי בבוקר ב"אלון הבודד" – מסמליו הבולטים של גוש עציון. תחת האלון קיבלו המשתתפים חולצות ובקבוקים. במקום היה אפילו צלם מגנטים, שהגיע במיוחד כדי להרים את האווירה המאתגרת שנמשכה שעות, מול הנופים המרהיבים.

"המסלול נקרא סינגל סובב מעיינות גוש עציון", מספר רודמן. "מדובר במסלול שנמצא בגובה של מעל 900 מטרים מעל פני הים. הוא עובר בנוף מדהים ביותר; רואים משם את אזור המרכז, הים, ובכל הדרך יש מעיינות צלולים ואתרי מורשת היסטוריים – כמו דרך האבות, שהייתה הדרך שהובילה את אברהם ויצחק, או אמת הביאר, מערכת מים מהתקופות הקדומות שבה הובילו מים לבית המקדש. ברכיבה גם עברנו דרך הכרמים הפורחים בתקופה הזאת, עלינו מורדות וחווינו ירידות מסמרות שיער".

בין לבין היו גם פינוקים לרוכבים: אבטיחים ותמרים. כן, גם כשמתחברים צריכים דברים להמתיק את היום.

לדברי רודמן, עבור חלק מהרוכבים היה זה הביקור הראשון בגוש עציון. "ההתלהבות הייתה גדולה. מדובר בלא מעט רוכבים ותיקים שרגילים לרכוב במסלולים יפים ביער בן שמן. כעת, הם הגיעו לגוש עציון בפעם הראשונה בחיים – וכבר התחילו להתלהב. אמרו שהם רוצים להעביר את פעילות הרכיבה המרכזית שלהם לאזור הזה".

איפה הם היו עד היום?

"תשמע, זה אירוע ראשון שאנחנו עושים. יש כאלה שאמרו שהם חוששים לבוא לבד, עדיין, אבל באירוע – הם יבואו. זה מתאים להם. המטרה היא להפוך את הסינגל בגוש עציון לאחד המסלולים המרכזיים בארץ. זה חבל ארץ מוביל בארץ, ואין סיבה שזה יישאר רק למתיישבים. מזג אוויר נוח, מעיינות. אלו דברים שאין באף מסלול אחר. איפה תמצא כרמים באמצע המסלול?".

רוכב ומנהיג

צורי דאר, דתי־לאומי, הוא מדריך אופניים המנהל את מועדון האופניים BikerZ בפתח־תקווה. "עבדתי במשך כ־20 שנה בתחום העיתונות והתקשורת, ובמקביל טיפחתי באדיקות את תחביב רכיבת השטח שלי על אופניים", הוא מספר. "לפני כשמונה שנים החלטתי לנסות להפוך את התחביב הממכר הזה שעשה לי רק טוב, למקצוע.

"לפני מספר שנים פנה אליי הרב יאיר שטבון, שניהל אז את ישיבת אמי"ת אלירז בפתח־תקווה, בהצעה לפתוח חוג אופני שטח בישיבה. הרעיון קרם עור וגידים במהירות, ותוך מספר חודשים החוג תפס תאוצה והתלמידים החלו להשתתף בתחרויות אופני הרים, אפילו בליגת בתי הספר.

"באותה תקופה התחדדה אצלי ההבנה שדור התלמידים הנוכחי, שמבלה שעות ארוכות מדי מול מסכים, זקוק נואשות לחוויה מתקנת כמו רכיבת אופניים בשטח, שתחזיר אותו למסלול הטבעי, תרתי משמע.

"ברכיבת אופניים בשטח יש הכול: טיפוח כושר גופני, התמודדות עם שטח טכני מגוון, מפגש ישיר עם הטבע במלוא הדרו, חינוך להתמדה ולהישגיות וגם אחריות ותחזוקה של ציוד. בנוסף, פעילות גופנית ורכיבת אופניים בפרט הן סוג של ריטלין טבעי – מסייעות הרבה לסובלים מהפרעות קשב, היפר אקטיביות, לקויות למידה ועוד. כמבוגר על קוצים אני מכיר את העניין על בשרי. תלמיד שהתחיל את היום שלו ברכיבה בשטח, יהיה הרבה יותר נינוח וממוקד בשיעורים בכיתה בהמשך היום ויצליח לממש טוב יותר את היכולות הלימודיות והחברתיות שלו. עם השנים, בזכות מדריכים מקצועיים ומחנכים טובים ומסורים מהמגזר הדתי, התפשט הרעיון של חוגי רכיבת אופניים בשטח לישיבות ולבתי ספר נוספים במגזר הדתי לאומי. תלמידי ישיבות תיכוניות מכל הארץ חוזרים עטורי מדליות מתחרויות ומביאים כבוד למגזר.

"התלמידים חוזרים "באורות" מהשטח ולא מוכנים לוותר על המפגשים הבאים – גם בימי קור וגשם. אצל מי שמתמיד ברכיבה ניכר שיפור ברור בביטחון העצמי, וחלקם הופכים גם לתלמידים מובילים ומנהיגים בבית הספר. אני חש סיפוק רב מכך שמחזור תלמידי כיתה ז' הראשון שהדרכתי בישיבת אמי"ת אלירז לפני שש שנים, יתגייס בקרוב לצה"ל טעון בערכי ציונות ואהבת הארץ. אני משוכנע שלחוגי האופניים הייתה תרומה גדולה לכך".

מה מיוחד דווקא באופניים?

"כל פעילות גופנית בטבע היא דבר מבורך", אומר דאר. "יש כאלה שמוצאים את עצמם בריצה או בלעשות את שביל ישראל. במשך שנים חיפשתי דרך לעשות כושר, ובסוף מצאתי את עצמי דווקא באופניים, שבהרבה מובנים הם חופש בשבילי. ברגע שאתה עולה עליהם – אתה מתגלגל לכל מיני מקומות שלא ציפית שתגיע אליהם. השטח גם מזמן לך אתגרים בלי סוף – מהמורות, סלעים, קפיצות ועוד, המחייבים אותך להיות חד, וזה אף פעם לא משעמם. ויש גם בונוס – בריצה אתה עובד עם הרגליים בלי הפסקה, אבל באופניים, אחרי עבודה קשה בעלייה, אתה יכול לבחור כמה להשתמש ברגליים: האם לרדת בניחותא את הירידה, או לדהור עם הרבה אקסטרים ואדרנלין".

 

המדריך לרוכב המתחיל

נו, אז איך מתחילים? כמה כסף צריך?

"אופניים זה לא בהכרח מוצר יקר", עונה צורי. "יש כל מיני רמות של השקעה בתחביב הזה, ואין לדבר סוף. לוחות יד 2 מלאים במודעות של רוכבים מתחילים שהשקיעו עשרות אלפי שקלים באופניים, ונטשו את התחביב אחרי הפציעה הראשונה. אני ממליץ להתחיל בהשקעה צנועה, ולהבין האם זה באמת התחביב עבורכם. גם אני התחלתי לפני כ־15 שנה במינון קטן, ועם הזמן התחביב התפתח לרמות שלא חשבתי שאגיע אליהן מבחינת זמן והשקעה. למתחילים, אני ממליץ לקנות אופני זנב קשיח (אופניים בלי בולם זעזועים אחורי) עם שלדת אלומיניום, מערכות של 21־24 הילוכים של חברת Shimano, וגלגלים המותאמים לרכיבה בשטח סולידי, כמו שבילי 4X4.

"חשוב שלא לוותר בשום אופן על השקעה בקסדה טובה, כי פגיעות ראש יכולות להסתיים רע מאוד. כדאי להצטייד גם בשלוקר טוב או בבקבוק לאופניים, ולהתחיל לרכוב בשבילי שטח כמו שבילים חקלאיים או דרכי כורכר רחבות, כדי לטפח את הכושר גופני.

"בהמשך, עם בניית הכושר, אני ממליץ להצטייד במגני ברכיים ומרפקים ואז לטעום רכיבת סינגלים (שבילי אופניים אקסטרימיים יחסית המיועדים למעבר רוכב אחד), במטרה להבין האם הטרפת הזו בשבילנו, כי לאקסטרים יש גם מחיר – פציעות בכל מיני רמות. בשלב הבא, כשברור לכם שאתם הולכים ומתמכרים לעסק, מומלץ להתחיל לשקול לקנות אופני שיכוך מלא (אופניים עם בולם זעזועים קדמי ואחורי). מדובר בהשקעה לא מבוטלת, ומומלץ מאוד להתייעץ עם רוכבים מנוסים ולהתנסות באופניים מסוגים שונים לפני ששולפים את הארנק. כדאי גם להירשם לקורס רכיבה טכנית, כי יסודות  טובים באופן הרכיבה חוסכים הרבה טעויות ופציעות מיותרות, ומעלים את הרוכב על מסלול עקבי של התפתחות ושיפור".

צורי דאר, מנהל מועדון אופניים: "ברכיבת אופניים בשטח יש הכול: טיפוח כושר גופני, התמודדות עם שטח טכני מגוון, מפגש ישיר עם הטבע במלוא הדרו, חינוך להתמדה ולהישגיות וגם אחריות ותחזוקה של ציוד. בנוסף, פעילות גופנית ורכיבת אופניים בפרט הן סוג של ריטלין טבעי – מסייעות הרבה לסובלים מהפרעות קשב"

לקנות נכון (והאם לקנות בכלל?)

"קודם כול צריך להגדיר מה התקציב העומד לרשותכם", אומר דודי זליגמן, איש אופניים ותיק במקצועו. "כיום ניתן לרכוש אופני 'פתיחה' בתקציב שפוי של כמה אלפי שקלים. אין צורך לקפוץ למחיר בין חמש ספרות. לעיתים אני פוגש רוכבי אופניים ומתעניין בסוג ומחיר הדגם שלהם, ולאחר מכן שואל האם הם יודעים כיצד להשתמש במנגנונים השונים, כגון השליטה על בולמי הזעזועים וכדומה. לרוב התשובה שלילית. 'אז למה בכל זאת הוצאת כל כך הרבה כסף?' אני שואל. 'אה… כי האופניים שוקלות 400 גרם פחות'. 'אז תוריד שני קילו מהכרס בלי להוציא אלפי שקלים', אני מייעץ לו", מחייך זליגמן.

"עצה נוספת: אל תמהרו לקנות אופניים. קחו אופניים מהשכן ותתחילו לרכוב. התמדתם? נהניתם? תקנו. אחרת, חבל על ההשקעה".

החלטנו לרכוש. מה עושים עכשיו?

זליגמן: "יש כמה פרמטרים חשובים לבדוק בקנייה:

1.מידה – לכל גיל, גובה ומשקל נדרש להתאים את מידת האופניים. רכיבה על אופניים במידה לא נכונה אינה בטיחותית, אינה יעילה ועשויה לגרום לנזקים בריאותיים.

עצה למתקדמים: השקיעו כמה מאות שקלים ופנו ל "מתאם אופניים". כן, יש מקצוע כזה, והוא מאפשר התאמה וכיוונון אופניים בשיטות ממוחשבות לרוכב.

2.מעצורים – כיום, רוב האופניים החדשים מצוידים במעצורי דיסק, אך עדיין קיימים דגמים עם מעצורי חישוק (וי ברקס). מעצורי דיסק יעילים יותר ואינם נתקעים בתנאי בוץ, אך הם יקרים יותר ומשקלם רב יותר.

  1. בולמי זעזועים טובים. בקטגוריית בולמי הדיסק קיימות שתי שיטות בלימה עיקריות – מכנית והידראולית. הבולם בשיטה ההידראולית יעיל יותר, אך גם יקר יותר.
  2. צמיגים – חשוב שיהיו איכותיים פחות או יותר, ומתאימים לשטח.
  3. הילוכים – של חברה אמינה בעלת מוניטין.
  4. גאומטריית האופניים – לבחור את הצורה הנוחה והמתאימה ביותר עבור כל רוכב ורוכב".

רוכב ותיק: "קחו את האופניים מהמחסן ותשמישו אותם. גם עם אופני בר מצווה – אפשר לעשות אחלה של מסלולים. הכי פשוט זה להיצמד למי שמכיר את התחום קצת יותר ממך. אם יש לך חבר או דוד שבעניין, תצטרף אליהם לפעם הראשונה ואחר כך תתקדם. ככה לומדים"

מדברים מהשטח

"כל אחד יכול להיות רוכב אופניים בשטח", פוסק אחד מהרוכבים במרוץ גוש עציון, ורוכב ותיק כשלעצמו. "גם מי שלא רכב מעולם – יכול להיכנס לזה וליהנות. זה צריך לזכור את זה לפני הכול. אני אומר לאנשים: קחו את האופניים מהמחסן ותשמישו אותם. גם עם אופני בר מצווה – אפשר לעשות אחלה של מסלולים. הכי פשוט זה להיצמד למי שמכיר את התחום קצת יותר ממך. אם יש לך חבר או דוד שבעניין, תצטרף אליהם לפעם הראשונה ואחר כך תתקדם. ככה לומדים. יש אחלה סימונים בגוש עציון, יש מפות ופשוט נוסעים. לא סיפור גדול. היום אנחנו אנשי אפליקציות. קח למשל את TRAILZ. אנשים מעלים לשם מסלולים, קובצי ניווט עם מיקומי GPS, שעוזרים לאנשים שפחות מבינים. זה מדהים. אופניים זה אטרקציה להמונים; אתה מקבל ספורט עממי ורואה הרבה נופים באותו יום, ויש גם אדרנלין מהסוג של ספורט האקסטרים היקר יותר משמעותית.

"מצד שני, אסור לזלזל בפעילות הזו. עכשיו קיץ, צריך לצאת כמה שיותר מוקדם כדי להימנע מהחום. כשאני מטייל בבית־שאן אני יוצא בחמש בבוקר כדי להתחמק מהחום הצפוי. מים – הדבר שהכי חשוב לקחת. צריך גם להודיע למישהו לאן הולכים לטייל, לספר בדיוק לאיפה אתה הולך. כל אחד ידווח למי שקרוב אליו, משפחה או חברים. חשוב מאוד גם לא לרכוב לבד. רוכבים בזוג או בשלושה. היה לי חבר שנפל ואיבד את ההכרה ברכיבה.

"אחד הטיפים הכי חשובים זה שאפשר להסתדר גם עם אופניים שכורים בכל מיני מקומות שמציעים את זה, כמו ליד יער בן שמן, שזה 'המקום' של הטיולים. שמונים שקלים ליום ואתה שוכר אופניים טובות, אז למה לא?".

 


 

המלצות לשלושה מסלולי רכיבה ולטיול אחד קצר

למתחילים: מסלול מקורות הירקון

מדובר במסלול במרכז הארץ, שנגיש לרכבים ומתאים גם למשפחות. המסלול כולל רכיבה על גדות הירקון בחלק המזרחי והנקי של הנחל. את המסלול ניתן להתחיל בפארק מקורות הירקון שליד כפר הבפטיסטים, ולבחור אם לרכוב בגדה הצפונית או הדרומית (בגדה הצפונית חלק מהמסלול עובר בסינגל החוצה מנהרות קסומות של קנים). לאורך כל המסלול ניתן להיכנס ולשכשך במי הירקון. האטרקציה המרכזית במסלול היא המפל הנסתר, ליד הפארק האקולוגי בהוד־השרון. שימו לב שמתחת למפל נשפך לירקון נחל קנה המזוהם, ומנקודה זו ומערבה המים בירקון אינם מומלצים לרחצה. המהדרים יכולים להמשיך ולפדל דרך פארק הירקון עד שפך הירקון בנמל תל־אביב, ולהשלים קילומטראז' נאה כמעט ללא עליות.

 

למתקדמים מעט יותר: סינגל הרצל ביער בן שמן

סינגל הרצל (סימון כחול לבן) הוא סינגל קק"ל קל יחסית, המאפשר לרוכבים בתחילת דרכם לטעום מחוויית הסינגלים בלי קנסות גדולים מדי של עליות מתישות וירידות טכניות תלולות ומפחידות. את הסינגל ניתן להתחיל בחניון מצפה־מודיעין. הסינגל כולל עליות וירידות סולידיות, וברובו הוא זורם ונקי ממהמורות ומכשולים. ניתן להמשיך איתו עד לחניון הרצל הסמוך לכפר־דניאל. משם מתקדים לנחל גמזו, וממנו מטפסים חזרה דרך כורכר וכביש בחזרה למצפה־מודיעין. המתקדמים יותר בטכניקה ובכושר יכולים לנסות גם את סינגל ענבה הארוך (סימון אדום לבן) או את סינגל חדיד (סימון ירוק לבן), בצד השני של כביש 443. השתעממתם גם מהאדום והירוק? בקשו מרוכב מנוסה להוביל אתכם בסינגלים הלא־קק"לים של בן שמן. למעשה, מרבית הסינגלים בבן שמן הם פיראטיים (נוצרו  על ידי רוכבים מזדמנים), והם מציעים מגוון רחב של מסלולים טובים ברמות שונות של אקסטרים.

 

לרוכבים מנוסים: דרך הסוכר במדבר יהודה

דרך הסוכר היא שם כולל לרשת של מסלולים היורדים מאזור מעלה־אדומים עד לצומת אלמוג במדבר יהודה. מדובר באחד מיעדי הרכיבה הפופולריים ביותר בחורף – בימים שאזור המרכז טובע בגשמים, דרך הסוכר המדברית היא הבחירה המתגמלת ביותר. שביל זה מציע רכיבה שרובה ירידה בנופים מדבריים עוצרי נשימה. חשוב לדעת שמדובר במסלולים שחלקם הגדול עובר בקרקע מדברית מדרדרת, המתאימה לרוכבים מנוסים בלבד. לדרך הסוכר יש לפחות עשר גרסאות שונות, שחלקן קיצוניות ותלולות מאוד. מגיני ברכיים ומרפקים הם חובה, ומאוד מומלץ להצטייד גם בקסדה מלאה (פולפייס). נוסף על כך, ביום גשום חלק מהקטעים במסלולים מועדים לשיטפונות ומסוכנים, ולכן חובה אז לצאת למסלול עם מוביל מנוסה בלבד.

 

המלצה לטיול אופניים קליל לכל המשפחה

רכיבה בפארק הירקון. מתחילים מאתר שבע טחנות שליד רמת־גן ורוכבים עד נמל תל־אביב. משם חוצים את הירקון דרך אחד הגשרים, וחוזרים חזרה בגדה הנגדית לנקודת ההתחלה. ניתן להאריך את המסלול בנמל תל־אביב, או לכיוון הטיילת עד יפו או צפונה, לכיוון חוף הצוק.

 

[מסגרת ליד הטיולים] טיפ: איך תגיעו עם האופניים למסלול?

הרי עדיין אין לכם מנשא ייעודי לחבר לרכב, נכון? אז פשוט מאוד: תחבורה ציבורית. מכניסים את האופניים לתא המטען של האוטובוס. ניתן גם להיעזר ברכבת – מותר להעלות אליה אופניים ברוב שעות היום, ללא תוספת תשלום.

 

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן