כותרות חמות :

שילוח אמנות בינלאומי – איך עושים את זה?
שילוח אמנות בינלאומי – איך עושים את זה?

שילוח אמנות בינלאומי – איך עושים את זה?

 

בין אם אתם רוצים לשלח יצירת אמנות ספציפית או שאתם נציגים של מוזיאון המבקש לייבא תערוכה ולהציגה אל הקהל המקומי, שילוח אמנות בינלאומי הוא תחום התמחות בפני עצמו. כדאי להכיר את הפרטים הקטנים כדי שהיצירות תגענה שלמות לנקודת היעד

לפני 35 שנים מיכאלה עלתה מקנדה לישראל והשאירה את כל משפחתה מאחור. סבתה של מיכאלה הייתה אספנית אמנות מקומית וכאשר היא נפטרה, מיכאלה ביקשה להביא לישראל חלק ניכר מאוסף האמנות הצבעוני מבית סבתא. "יצרתי קשר עם חברת שילוח לאחר שקיבלתי המלצות והם הבטיחו לי שהדברים יגיעו בצורה בטוחה לישראל ושאני אוכל להרגיש כאילו סבתא שלי ממש איתי. האמנתי להם, אבל זו הייתה טעות", אומרת מיכאלה. "בפועל התברר שהם לא היו מיומנים בתחום, גרמו לנזק ליצירות האומנות וחלק מהפסלים אף הגיעו שבורים. אמנם קיבלתי מהם פיצוי הגון, אבל שום דבר לא יחזיר לי את הזכרונות מסבתא שלי היקרה שהלכה לעולמה".

מיכאלה לא לבד. שילוח אמנות בינלאומי הוא תורה שלמה, וחשוב לדעת את הפרטים כדי להצליח לשמור על היצירות בעת המעבר ממדינה למדינה. יוסי עובד בשיתוף פעולה עם מוזאונים בישראל ובעולם ומתפקידו להתאים את סוג השילוח לסוג יצירות האמנות. "אני נדהם לגלות איך אנשים שולחים יצירות אמנות שערכן מבחינה כלכלית הוא עצום", מספר יוסי. "בעולם האמנות כל קמט או שריטה יכולים להוריד בצורה אסטרונומית את ערכה של היצירה, אבל אנשים כנראה לא מודעים לזה וחברות השילוח מנצלות את אי הידיעה הזו לטובתן".

כמי שעוסק שנים בתחום, יוסי מסביר כמה דברים שחשוב לדעת על שילוח אמנות בינלאומי:

  • כל שילוח הוא פרויקט בפני עצמו – אחרי שנחתם חוזה בין המוזיאונים, אנחנו נכנסים לתמונה. נוסעים למוזיאון שממנו אמורות היצירות לצאת, ממפנים, ממיינים, מקטלגים, מודדים ומנהלים רישום מסודר של כל אחת מהיצירות. לאחר מכן, אנחנו בונים ארגזי עץ יעודיים, שמטרתם לשמור ולהגן על היצירה בזמן ההפלגה בים. כל יצירה נכנסת לארגז נפרד, מצופה גם הניילון פצפצים ובעוד אמצעי הגנה. בעת ההעמסה על האוניה, היצירות מונחות אחת על השניה, במתקן ייעודי להן. התמונות מקובעות אחת לשנייה וכן מקובעות למתקן, כך שגם אם תתחולל בים סערה, היצירות לא יזוזו או ינזקו. כאשר מגיעים למדינת היעד, הפריקה של היצירות נעשית בזהירות, ותוך שימת לב לפרטים הקטנים.
  • סוגי שילוח – ניתן לשלח יצירות אמנות דרך הים, האוויר או היבשה. מומלץ לבחור את הדרך המתאימה ביותר, על פי שיקולים של עלויות, מורכבות ההובלה וערכן של היצירות המועברות.
  • אחריות – תקלות קורות, ולכן חשוב שהיצירות תהיינה מבוטחות בביטוחים המתאימים. בדרך הזו, במידת הצורך, ניתן יהיה לקבל פיצוי על הנזקים שנגרמו ולמזער ולו במעט את עוגמת הנפש שנגרמה.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן