כותרות חמות :

בבא קמא – גרסת המתח
בבא קמא – גרסת המתח

בבא קמא – גרסת המתח

אם סדרת הנוער החדשה של עמותת סולמות תצליח לשחזר את ההצלחה המסחררת של 'רצים למשנה' (העונה החמישית), ללא ספק נראה כאן את תחילתה של מהפכה במסכים * טובי המוחות והתקציבים גויסו למצוא מסילות לליבו של לקהל הכי לא פשוט לפיצוח: בני הנוער. ואם זה לא יומרני דיו, המטרה היא אשכרה גם לחבר אותו לדפי התלמוד * מתן צור על התסריט: עלילת מתח שבמרכזה נער שבורח לצפון ומתמודד עם פשיעה חקלאית ועם עניינים חברתיים, ודפי הגמרא ברקע * הפרק הראשון ישודר השבוע

 

מתחם הסינמה סיטי הנוצץ לא התכונן לסיטואציה הזאת: רב מזוקן יוצא ממונית, נכנס למתחם, ובן רגע מתקבצים סביבו ילדים חובשי כיפות. הם מרכינים את ראשיהם לרגע ומבקשים מהרב ברכה.

זה מה שקרה לרב יוסף צבי רימון בהקרנת הבכורה של העונה החדשה בסדרת 'רצים למשנה', שהפיקה עמותת סולמות, שהוא עומד בראשה. "התברר שאלפי ילדים התחילו ללמוד משנה בזכות הסדרה", מתרגש הרב. "לפני שבועיים הייתי ברעננה בשיעור למבוגרים ופגשתי שם נער בן 14. הוא סיפר לי שהוא לא סבל ללמוד משנה בכיתה ד', ורק בעקבות רצים למשנה הוא התחבר. הוא רצה לראות את הסדרה ודילג על לימוד המשניות שבאמצע, אבל אז קלט שהוא לא מבין היטב את העלילה. הוא חזר על הסדרה שוב, הפעם עם המשניות".

הרב רימון: "האר"י הקדוש דיבר על משנה שהיא אותיות נשמה. יש משהו במשנה, דווקא משום שזאת תורה שבעל פה, שבני אדם מעבירים את התורה כך שתהיה מותאמת לנשמה האנושית. חשוב מאוד ללמוד הרב קוק, אבל לא היה לנו הרב קוק אילו הוא לא היה לומד את כל הש"ס, השולחן ערוך וכו'. בזכות זה הוא היה יכול לכתוב את כל מה שכתב"

'ומשם הכול היסטוריה' זו לשון המעטה כששומעים את הפאנץ' של הסיפור הזה. "לפני שנה הוא סיים ש"ס משניות", מספר הרב רימון, שנדמה שלא ינוח וישקוט עד שילדי עמך בית ישראל יתחברו לתורה שבעל פה.

אבל לא די במשניות. הקיץ עומדת על הפרק סדרה חדשה לגמרי, 'רצים לגמרא'. היומרה עולה מבין השיטין: לעשות סוף לקונפליקט המהוה והטחון ולהנחיל את לימוד הגמרא גם לבני נוער שהסמארטפון ואביזריו מושכים אותם הרבה יותר משור שנגח את הפרה. הרב רימון אופטימי ואינו מתנצל על היומרה: לעורר מוטיבציה ללימוד גמרא באמצעות סדרה עלילתית, לא פחות

"כמו במשניות גם כאן המוטיבציה תגיע בע"ה גם ללימוד גמרא. גם ילדים שלא ממש בעניין יגלו כמה מתוקה היא הגמרא ואיזה עומק יש בה".

 

האם מצפייה בסדרה בני נוער יגיעו ללימוד גמרא גם ללא הסדרה?

"המטרה היא להתחיל. לנטוע מוטיבציה. שאדם ירגיש 'ואו, אין על הגמרא שלנו'. שאדם יקבל חשק לפתוח את הגמרא גם אם עדיין לא יהיו לו כלים ללמוד. את הכלים מקבלים דרך כל מיני חומרים אחרים שאנחנו מפיקים וגם משרד החינוך. למשל, לסדרה יהיו חוברות נלוות שיעזרו לתלמידים לקבל גם כלים ללמידה. זאת משימה גדולה ולא פשוטה: התחברות לשורשים שלנו דרך הגמרא".

מתן צור

מתן צור: "ישבתי בחברותא עם הרב אביעד ברטוב מסולמות ולמדתי איתו את כל הסוגיות. לאחר מכן כתבתי סינופסיס, דמויות, פרקים ומשם עברתי לתסריטים. זאת הייתה עבודה מאוד אינטנסיבית, לילות לבנים כפשוטו"

למה דווקא גמרא?

"ברור שללימוד תורה יש רוחב, והכול חשוב. מצד שני החיבור בין תורה שבכתב לתורה שבעל פה ולעולם ההלכה בא לידי ביטוי במשנה ובגמרא דרך לימוד ושקלא וטריא. יש כאן משהו סגולי: עם ישראל זוכה להיות שותף בלימוד הזה שיצרו התנאים והאמוראים, שלקחו את התורה ויישמו אותה במציאות, וזה דבר מיוחד מאוד. חיבור שמיים וארץ. גדולי ישראל לקחו תורה א-לוהית וקיבלו את היכולת ואת הזכות ליישם אותה במציאות האנושית.

"האר"י הקדוש דיבר על משנה שהיא אותיות נשמה. יש משהו במשנה, דווקא משום שזאת תורה שבעל פה, שבני אדם מעבירים את התורה כך שתהיה מותאמת לנשמה האנושית. חשוב מאוד ללמוד הרב קוק, אבל לא היה לנו הרב קוק אילו הוא לא היה לומד את כל הש"ס, השולחן ערוך וכו'. בזכות זה הוא היה יכול לכתוב את כל מה שכתב.

"זאת לא פילוסופיה. פילוסופיה הרבה יכולים ללמוד. הקיום המעשי שלנו, של ההלכה, זה מה שגורם לכל התורה הפילוסופית לנבוע מאמונה פנימית ולא חיצונית".

לומד סוגיה וכותב עליה תסריט

"אני מכיר את התסכול מלימוד גמרא", אומר מתן צור, יוצר הסדרה והתסריטאי שלה. "לא תמיד התחברתי, שברתי את הראש למרות שאישית נחשבתי כמי שאוהב ללמוד גמרא. אפילו פרשנים ניסו להבין את הטקסט של הגמרא, אבל יש בזה הרבה יופי, ובשביל זה אנחנו כאן עם הסדרה החדשה לנוער".

אילו אתגרים עמדו בפניך?

"סדרה על גמרא זה הרבה יותר מורכב מסדרה לילדים כמו רצים למשנה. כשעושים סדרה לילדים זה אחרת, כי אין הרבה תחרות, וילד הרבה פחות בוחר את התוכן שהוא צורך. קהל של נוער כבר צורך את כל המדיה, ויש פה תחרות קשה נגד סדרות נוער אחרות שהגירויים בהם פי טריליון ממה שקורה במגזר. ופה אנחנו רוצים למשוך אותם לראות דווקא את הסדרה שלנו למרות שאין בה קווים רומנטיים, למשל. לא פשוט".

איך עושים את זה?

"ניסינו ליצור סדרה ברמה גבוהה, מתח, דמויות מורכבות. ההשקעה גדולה בכל קנה מידה: לקחו את יריב הורוביץ, במאי מאוד מנוסה. לקחו שחקנים ברמה גבוהה, לא התפשרו עד כמה שאפשר במסגרת התקציב. והכי חשוב: הסיפור, התסריט, זה מה שמחזיק את הצופים. בנינו סיפור אותנטי על נער שמעיפים אותו מהישיבה כי הוא לא מתחבר לשיעורי גמרא ומבריז מהם.

משם הוא יוצא להרפתקה, מתנדב במושב דתי בצפון, ושם יש מתח גדול מול הטרור החקלאי והעצמאות האישית, כי ההורים לא שם. לצד כל אלה יש מתח חברתי בין הנערים. יוצא שהנער עובר גם תהליך התבגרות וגם תהליך התחברות לגמרא".

היכן נכנסת הגמרא בסיפור?

"בכל מיני רבדים. למשל, אחד הנערים מסתבך עם קשיש במושב ומזיק לו לטנדר, ושם נכנסת הסוגיה על היזק ממוני בבבא קמא לגבי מי שהשאיר חבית ברשות הרבים. בין השורות יש עניין של דיני ממונות, מערכת היחסים עם הניזוק.

"מעבר לכך יש בפרקים שיעור במושב שהנערים משתלבים בו. בבבא קמא, כמובן. שיעור במושב באווירה אחרת. הרב שם מקשר את הלימוד לחיים האמיתיים. בוא נאמר שזה די שונה ממה שקורה בישיבה התיכונית".

מה עמד לנגד עיניך כתסריטאי?

"היה לי חשוב שמעבר לסיפור הטכני, העלילתי, יהיה פן רגשי חזק שמדבר על העניין של איך אנחנו מתנהגים כשאנחנו פוגעים במישהו ולאן זה מוביל. היה חשוב לי שזה יהיה חברתי. זה גיל מאוד אמוציונלי, ומסתבכים עם ההורים, עם החברים. היה חשוב לי שזה יהיה אותנטי, כמו החיים עצמם. לא ייפינו את זה.

"כשהייתי נער אמרו לי שלומדים גמרא כדי לקבל 'שכל של תורה' וכדומה. אבל הרבה פעמים זה לא היה מחובר לחיים עצמם, ופה אנחנו מנסים להראות שהגמרא רלוונטית. זאת יצירה פורצת דרך, ולא בזכותי אלא בזכות הצוות של סולמות. עוד לא היה דבר כזה".

איך ניגשים לכתוב יצירה כזאת?

"זה היה מאתגר מאוד, ונעזרתי בצוות התוכן של סולמות ובישיבות הפיתוח. לא אני בחרתי את הסוגיות, אבל ישבתי בחברותא עם הרב אביעד ברטוב מסולמות ולמדתי איתו את כל הסוגיות. לאחר מכן כתבתי סינופסיס, דמויות, פרקים ומשם עברתי לתסריטים. זאת הייתה עבודה מאוד אינטנסיבית, לילות לבנים כפשוטו. קיבלתי הערות מכמה בחינות, כי זאת לא סדרה רגילה; יש הערות תסריטאיות לצד הערות תוכן לימודיות. זה מה שהפך את התסריט לטוב יותר.

"גם בפן הכללי של לימוד הגמרא לנוער צריך לזכור שתהליכים לא מתרחשים בבת אחת. לחבר את הילדים והנוער לעולם התורה זאת משימה אינסופית. מצד שני לא עליך המלאכה לגמור. הסדרה היא חלק מעוד דברים שמקדמים את ההתחברות וההתקרבות לגמרא. אפשר לראות את זה בפריחה של האנשים שלומדים דף יומי".

שירה פלברט

שירה פלברט: "זאת הפעם הראשונה שמופקת סדרה לנוער בציונות הדתית. במהלך הסדרה פניתי לגיורא חמיצר, והוא סיפר לי שהיום הנוער רואה מה שהמבוגרים רואים ושאין סיכוי לסדרה כזאת להצליח. הוא לא רצה להיפגש איתנו"

מאחורי הקלעים

שירה פלברט היא המפיקה הראשית והכוח המניע מאחורי ההפקה המרשימה של רצים לגמרא. "כשהגעתי לעמותת סולמות באתי לנהל את רצים למשנה", היא נזכרת בתחילת דרכה. "הציבו לי שתי מטרות: להגדיל את מספר הצופים ולהשיג תקציב. ב"ה כעת אנחנו בסוף השנה החמישית, והגענו לתקציב שמאפשר לנו להפיק סדרה בקנה מידה כזה, ומאלף צופים עלינו ל-200,000".

היה חשש לעבור מרצים למשנה המצליחה לרצים לגמרא?

"אחת מהמטרות מלכתחילה הייתה להמשיך את רצים למשנה ולעבור לרצים לגמרא, רצינו לגדול עם הילדים, רק שלא ידענו איך בדיוק. בעזרת מנהל התוכן הרב אביעד ברטוב חיפשנו הרבה זמן איך עושים את זה עד שהבנו נקודה חשובה: המהפכה ברצים למשנה היא בזכות זה שלפני הכול כיף לילדים לראות את הסדרה. זה עשה להם סוויץ': משנה זה כיף. ככה גם כשהם לומדים משנה מחוץ למסך הלימוד נהיה להם חיובי. זה מה שעמד לנגד עינינו גם ברצים לגמרא: להפוך את לימוד הגמרא למשהו כיפי יותר.

"זאת הפעם הראשונה שמופקת סדרה לנוער בציונות הדתית. במהלך הסדרה פניתי לגיורא חמיצר (תסריטאי בכיר ויוצר סדרת נוער, נ"ג), והוא סיפר לי שהיום הנוער רואה מה שהמבוגרים רואים ושאין סיכוי לסדרה כזאת להצליח. הוא לא רצה להיפגש איתנו. הוא לא האמין בזה למרות שהוא לא ראה את התסריטים. אבל אנחנו מאמינים בזה ורוצים לחבר כמה שיותר לעולם של תורה. שירגישו תחושה של שייכות".

יש לזה היתכנות כלכלית?

"ברצים למשנה הקונספט הכלכלי היה להגדיל תורה ולהאדירה. היה ברור לי שאם נגבה אפילו שקל, זה יוריד חמישים אחוז מהצפיות. המטרה שלנו היא לפני הכול להגיע לכמה שיותר אנשים. בכל שנה אנחנו עושים גיוס המונים, והמון הורים תורמים. הם אומרים שזאת הפעילות הכי טובה של הילדים לקיץ. אנחנו אומרים ככה: שכל אחד ייתן כמה שהוא יכול. יש גם אנשים שמקדישים סרטון. ככה אנשים תורמים בשמחה ועוד אומרים תודה".

מבחינת שירה ההצלחה של הסדרות האלה קשורה ישירות לחיבור הכוחות שיש במפעל הזה. "אני מביאה צוות גדול שכל אחד מומחה בתחום שלו. זאת לא הופעת יחיד. משתתפים בה חוה דיבון, שעשתה עריכת תסריט, צוות העמותה, הרב רימון, צוות ההפקה, יצחק לאור השחקן והכותב ועוד רבים. המון אנשים עוברים על התסריטים וההפקה. יש בין עשרה לחמישה עשר אנשים שנותנים הערות תסריט. שלוש טיוטות לכל תסריט והרבה עיניים. לכן זה נהיה רלוונטי להרבה ילדים. הבנו שבדור שלנו צריכים להתקדם ולהביא את התורה בעטיפה יפה".

הסדרה רצים למשנה שודרה בערוץ 20, שהפך מאז לערוץ 14, וגם ביס VOD. "אם יש ערוץ רלוונטי, נשמח לשדר את רצים לגמרא", אומרת שירה וממשיכה ליום צילומים הבא.

עוד מעט ההפקה מסתיימת, והפרק הראשון כבר מתוזמן בשידור בכורה ביוטיוב לתאריך ההשקה הרשמי: יום ראשון הקרוב. שלטי החוצות בנתיבי איילון עדיין אינם מבשרים על בואה של הסדרה לעולם כפי שהם עושים בערבי השקה של תוכניות מזן אחר. מתישהו גם זה יגיע.

"לאט לאט", אומר הרב רימון. "גם מי שמתקשה ולא תמיד נהנה בלימוד גמרא או בדברים אחרים, שלא יתייאש. יש הרבה חומרי עזר, ובסוף מצליחים בע"ה. אנחנו מקווים שכל סדרה כזאת תיתן עוד משהו בנושא מסוים ושבכל שנה תתווסף בע"ה עוד סדרה ועוד סדרה".

 

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן