כותרות חמות :

את התהליכים הגדולים בנושא צער בעלי חיים קידם הימין
את התהליכים הגדולים בנושא צער בעלי חיים קידם הימין

את התהליכים הגדולים בנושא צער בעלי חיים קידם הימין

אין לטל גלבוע שום בעיה שתקראו לה פרובוקטורית; היא משוכנעת שחייבים לצעוק כדי לקדם מודעות למתרחש בתעשיית המזון מן החי. התפקיד הרשמי האחרון שלה: יועצת ראש הממשלה לשעבר נתניהו לענייני בעלי חיים. אשכרה היה אצלו תפקיד כזה * מקווים שלא הרסנו לכם את החמין

 

טל גלבוע צועדת אל הסופר באסרטיביות, עטופה רדיד, ופניה אל הקצבייה. לנגד עיניו של הקצב הנדהם היא מבקשת טלה קצוץ ומסירה את השל שעליה, חושפת טלה קטן ורך שהיא מחזיקה בשתי ידיה. הסרטון הזה הוא אחד מני רבים בארסנל של גלבוע שמטרתם לעורר מודעות לצער בעלי החיים שעולים על שולחננו, והיא אינה מהססת לעורר סביבה פרובוקציות ולחטוף מדי פעם בפעם גם כמה גיצים מהאש שהיא מלהיטה סביבה.

טבעונות. ימניות. אקטיביזם. מסורת. טל גלבוע, ששימשה גם יועצת ראש הממשלה נתניהו לענייני בעלי חיים, עונה לכל ההגדרות הללו גם יחד ורואה בעצמה אחראית לעשרת אלפים חיילים טבעוניים שנוספו לצה"ל מייד אחרי זכייתה בעונה השישית של 'האח הגדול'.

הלהט המאפיין את דיבורה של גלבוע והנתונים שהיא שולפת בשצף במהלך שיחתנו אינם משקפים את העובדה שלסרטון ששינה את חייה היא נחשפה, לבושתה, רק כשהייתה בת 32. אותו סרטון, שמיאנה לצפות בו תקופה ארוכה, גרם לה לפרוץ בבכי מר. "לא האמנתי שאני משלמת בשביל לאכול ואחר כך לשטוף אותם בשירותים. בשביל מה?! איזו זילות של חיים.

"הזדעזעתי מעצמי איך עד אז לא ראיתי את זה. את רואה הפרדה של אימהות מהתינוקות שלהן, את רואה את הכאב ושומעת את הצרחות של האימא, רואה את הניסיון שלה לרדוף אחרי העגלה, את העגל שיצא מרחם אימו ולא מבין למה הוא זרוק עכשיו. ברמה האישית זה גומר אותי יותר מכל פרקטיקה אחרת בתעשייה. חזרתי הביתה והסתכלתי על בעלי לשעבר, שאכל דנונה, ואמרתי לו: 'מה שאתה מחזיק ביד זה התוצר הישיר של הכאב שאני ראיתי'. זו זילות נוראית והתעלמות מסבל וכאב של מישהו אחר".

לגלבוע שלוש בנות שהביאה לעולם עם בעלה הראשון. היא מתגוררת בכפר סבא עם בן זוגה היום, הצלם רועי שפרניק, שאיתו הקימה בשנת 2013 את עמותת קירות שקופים, העוסקת בתיעוד תעשיית המזון מן החי בישראל. "עם כל הקושי של התיעוד", היא אומרת בנוגע לסרטונים הקשים לצפייה, "שבירת המוסכמות זו נחת הרוח הכי גדולה.

"שתביני איזה שינוי אני עברתי; הייתי לוקחת את בנותיי לרפתות ללטף עגלים. אני לוקחת שניצלים לדרך, נכנסת לרפת ומלטפת עגלים, ולא מבינה למה אני יושבת ליד עגל שגועה בבכי כי הוא לא עם אימא שלו".

"אתה יכול להקשיב למי שבא מקרבך, אין מה לעשות, אנחנו כבני אדם תמיד מונעים מפוזיציה. אנשים שלא הסכימו להקשיב בנושא זכויות של בעלי חיים כי זה נתפס בעיניהם כנושא של השמאל ולכן לא מתעסקים בזה טועים, כי מי שמוביל בפועל זה הימין"

טבעוניים עם קבלות

ביוני 2019 מינה נתניהו את גלבוע לתפקיד יועצת ראש הממשלה לענייני בעלי חיים.

"איש חוץ מנתניהו לא היה יכול לגרום לכזאת הבנה בנושא. אם לא הייתי חוברת דווקא לנתניהו, זה לא היה מתקבל בכזאת מטרייה. כיועצת ראש הממשלה הגעתי למקומות ככוח אדיר, כמבצעת של נתניהו. כשאדם עוצמתי כנתניהו מחבק את הנושא הזה עם משפחתו, זה מעניק קונצנזוס. בסופו של דבר נתניהו הוא מנהיג הימין במובן הרחב של המילה.

אתה יכול להקשיב למי שבא מקרבך, אין מה לעשות, אנחנו כבני אדם תמיד מונעים מפוזיציה. אנשים שלא הסכימו להקשיב בנושא זכויות של בעלי חיים כי זה נתפס בעיניהם כנושא של השמאל ולכן לא מתעסקים בזה טועים, כי מי שמוביל בפועל זה הימין.

נכון שהשמאל, הקיבוצים והחקלאים הם הלובי של מגדלי בעלי החיים בישראל, ומי שהכניס את המאבק הזה לישראל לפני עשרים וחמש שנה הם שמאלנים מאוד, והיום הם ממצביעי המשותפת. הניצנים באמת מהשמאל. אבל מפה ועד למעשים, הישגים וקבלות?

בנושא של זכויות בעלי חיים זה כמו ההבדל בין מי שעושה שלום למי שמברבר שלום. התהליכים הגדולים שקרו במדינת ישראל בנושא בעלי החיים, כמו חוק הפרוות וסגירת חוות מזור (חברה מסחרית שהרביעה קוף מסוג מקוק הסרטנים למטרת ניסויים, ט"ו), קרו על ידי ממשלות הימין.

כששימשתי יועצת לראש הממשלה נתניהו עשיתי טבלה של הישגי הימין לעומת הישגי השמאל בתחום בעלי החיים, והימין מנצח ברשימה הזאת. מרבית אזרחי מדינת ישראל שייכים לימין, אז תנגישו את זה למרבית האנשים. היום טבעונות זה ימין ושמאל".

"בנושא של זכויות בעלי חיים זה כמו ההבדל בין מי שעושה שלום למי שמברבר שלום. התהליכים הגדולים שקרו במדינת ישראל בנושא בעלי החיים, כמו חוק הפרוות וסגירת חוות מזור, קרו על ידי ממשלות הימין"

אישה אחת מול תעשייה שלמה

אומנם נראה שגלבוע עומדת לבדה מול תעשיית ענק המגלגלת הון רב ותילחם בה בעוצמה, אך העובדה שמדינת ישראל נחשבת לטבעונית ביותר, שכן יש בה חמישה אחוזי טבעונים, וגם צה"ל הוא הצבא הטבעוני בעולם, מעניקה לגלבוע רוח גבית להמשיך ולפעול.

"חצי מיליון איש שינו את התזונה שלהם בישראל בשבוע של גמר האח הגדול שבו השתתפתי, וזה על פי סקר של גלובס", היא אומרת. "היה פה שינוי תודעתי במדינת ישראל. השינוי החברתי היה כזה גדול ששנה אחר כך התגייסו לצבא עשרת אלפים טבעונים.

"הדבר הכי קשה זה לגרום לבן אדם להאמין בעצמו וביכולת שלו לשנות. הרי מה זה משנה אם אני אפסיק לאכול בשר? ברור שזה משנה, זה שוק כלכלי! על פי הנתונים של תנובה, יש ירידה של בין שלושים לארבעים אחוזים בצריכה של החלב הניגר ועלייה של צריכת הליין הצמחי. זה העתיד, ולשם העולם הולך גם כלכלית".

אנשים מיואשים מיציאה לרחובות, לא נראה שזה מועיל כל כך.

"אבל כשאתה עובר לטבעונות אתה לא צריך לצאת לרחוב, רק לשים את היד על מוצר א' ולא על מוצר ב', וזה מסיים את הסבל. תראי כמה כוח בבחירה שלנו בסופר.

"שיניתי את כל התזונה שלי", מספרת גלבוע, שאביה היה בעלים של מפעל לנקניקים. "היום אין לי בבית קוטג' ונקניקים. התזונה שלנו מבוססת על דגנים, קטניות, פירות, ירקות ואגוזים. מקסימום יש לנו במקפיא ביונד מיט (תחליף בשר תעשייתי ומוצלח אך יקר למדי, ט"ו) אם אנחנו משתגעים. זה החטא שלנו".

ובכל זאת, למרות התחליפים אי אפשר לדעתך להמשיך לצרוך במוסריות מוצרים מן החי?

"ראיתי עשרות אלפי שחיטות של עגלים ותרנגולות. אני לא יודעת מה זה מוסרי. זה תהליך מאוד לא נעים ואלים", היא אומרת על מה שבתעשיית הבשר מודים בו בפה מלא. "הציבור מעדיף לעצום עיניים. הרי מה עושים עם האפרוחים הזכרים בתעשיית הביצים בישראל? טוחנים אותם", ממחישה גלבוע, שמתבלת בדרך קבע את דבריה במנות גדושות של דוגמאות מזעזעות.

"מרגע שנכנסתי למאבק הספציפי הזה יש עליי השגחה, אני עוברת ניסים. לבוא לאח הגדול עם אג'נדה של טבעונות, להגיע עם כל הבלגן שעשינו, נעצרנו, פתחו לי תיקים, הוגשו נגדי אישומים הזויים ותבעו אותי במאות אלפי שקלים. הפרקליטות הרי גומרת על אנשים, ואנחנו נלחמנו. בשורה התחתונה את מגיעה לעבוד במשרד ראש הממשלה, ונתניהו הביא לוחמת, כולם יודעים מי אני, והסתדרתי מעולה עם כל המשרדים והח"כים בשיתוף פעולה מדהים.

"אני אמורה לקרב את הגאולה ולעזור לה להגיע", מבארת גלבוע את תחושת השליחות שאופפת אותה בנושא.

"מרגע שנכנסתי למאבק הספציפי הזה יש עליי השגחה, אני עוברת ניסים. לבוא לאח הגדול עם אג'נדה של טבעונות, להגיע עם כל הבלגן שעשינו, נעצרנו, פתחו לי תיקים, הוגשו נגדי אישומים הזויים ותבעו אותי במאות אלפי שקלים. הפרקליטות הרי גומרת על אנשים, ואנחנו נלחמנו"

לקחת מהישראלים את המנגל

לעומת הנתונים שמציגה גלבוע, נתוני צריכת הבשר בישראל דווקא מעידים על עלייה בצריכה. מתברר כי הישראלים אוהבים בשר ונהנים לצרוך אותו למרות התיעוד הקשה מתעשיית הבשר. על תרבות עצימת העיניים שכל צרכני המזון מן החי שותפים לה מבחינתה אומרת גלבוע: "ארבעים אחוז מהעופות משווקים עם סלמונלה. חיידקי צואה. למה לתת לילדים שלך לאכול את זה? אני רואה את התעשייה, אני לא עוצמת עיניים. מערכת הרבייה של התרנגולות לא מותאמת לכמויות הטלה כאלה. יש סרטונים מהלולים שרואים בהם שצינורות ההטלה של התרנגולות קרועים ומלאי דם.

"אני מכינה לבת שלי מקושקשת עם טופו, והיה לי קשה מאוד איתה לעבור לטבעונות. היום היא יותר אקטיביסטית ממני. אנשים חושבים שבשר וביצים זה בריא? אני בת 44, ובדיקות הדם שלי הן הכי מעולות שהיו לי בחיים, ולא הגעתי לטבעונות מטעמי בריאות אלא מטעמי מוסר.

"המחלות הנוראיות שיש היום, שפעת העופות שאנשים לא מודעים אליה, הכול קורה בגלל המסות הכבדות של הגידולים. בלול סגור עם מאה אלף מטילות דוחפים להן אנטיביוטיקה כדי להחזיק אותן בחיים. השימוש הזה גורם לעמידות באנטיביוטיקה בעולם".

אולי פשוט יותר לחזור לגדל את בעלי החיים המיועדים למאכל כמו שגידלו פעם?

"אנחנו לא נוכל לחזור לאחור. כדי להאכיל את העולם בקצב ההתרבות של המין האנושי, שגדל ולא קטן, חייבים שזה יהיה תעשייתי ואכזרי. צריך להאכיל את העולם, וזה מה שחינכו אותנו לאכול. אפילו להודו הכניסו רפתות תעשייתיות, מה שלא היה בחיים.

"המערב הורס. במדינות שבהן התזונה הפכה ממסורתית למערבית, כמו סין והודו, רמת התחלואה עולה. הנדסו לנו את המוח בשביל כסף. בסיפור הזה אנשים צריכים לבדוק בעצמם בשביל לראות איך הם רוצים לגדל את הילדים שלהם. אנשים שייכנסו לבתי מטבחיים יבכו ולא יגידו 'יאמי, סטייק'. תתחברו לאמת".

תורת הטבעונות

"אם הייתה היום סנהדרין, לא הייתה תעשיית מזון מן החי", קובעת גלבוע, שלומדת את הנושא בראי התורה. "באתי מבית שאכלו בו חזיר ביום כיפור לא כמטפורה, זה באמת מה שהיה אצלנו בבית". היום היא מחוברת ליהדות, ואחרי מחקר בנושא היא מצרה: "למרות שהרבנים הגדולים רמב"ן, החיד"א ורבים אחרים עסקו בנושא צער בעלי חיים, בדור שלנו זה לא מדובר".

השחיטה היהודית ידועה כמוסרית ביותר, והיהדות אומרת שאין שמחה אלא בבשר ויין ומדברת על אכילת ברבורים, שליו ודגים בשבת.

"חוץ מזבח פסח אין שום מצווה לאכול בשר בשום מקום. אם זה היה רק זה, דיינו. זה עיוות. הרבנים הגדולים לא אוכלים בשר באופן קבוע, וזה בטח לא החינגות על האש שאנחנו מכירים. אם כבר, אז שחיטה בחברותא ואכילת בשר פעם ב-. אין אצלם תאווה בלתי פוסקת וגועל נפש של צער בעלי חיים אמיתי בגלל תאוות בני האדם.

"אני נורא מאמינה בשינוי בציבור הזה (הדתי, ט"ו), כי יש לו א-לוהים", אומרת גלבוע ועוברת להמחיש לנו את עומס האחריות המוטלת עלינו: "א-לוהים בחיים לא היה מאשר שיעשו בשמו דבר כזה ליצירי כפיו".

ובכל זאת, בבית המקדש הקריבו ועוד יקריבו קורבנות מן החי.

"הרמב"ם דיבר על קורבנות מן הצומח ברמה ההוליסטית. היהדות מדהימה בנושא צער בעלי חיים. אני מודה שלא ידעתי מזה כלום וזה לא עניין אותי. אני בושה לומר איפה הייתי, כי היום אני מבינה מה מחזיק את העם היהודי ובאיזו זכות אנחנו נמצאים פה.

"שאלו אותי למה את עושה פרובוקציות", אומרת גלבוע, שאחד הקמפיינים של תנועת 269life שהשתתפה בו כלל את מיצג המזרקות, שבו פיזרו פעילים איברי גוף של בעלי חיים כדי לעורר מודעות למתרחש בתעשיית הבשר. "עשיתי את זה כי איש לא דיבר את הסיפור של בעלי החיים. היהדות רוויה בנושא הזה, ואיך זה מתכתב עם העובדה שזה לא מדובר?

"קורבנות בבית המקדש היו שלב. א-לוהים ידע במה העם יכול לעמוד. לעתיד לבוא יהיו קורבנות מן הצומח עם ריח נעים, ולא כואב ומדמם. את יודעת מה, אני מוכנה שיהיו קורבנות בבית המקדש אם אתם אומרים שזה מחויב, אבל לא צריך כל הזמן לאכול בשר בגלל זה. לא סתם הטבעונות חזקה בישראל, כי מכאן תצא תורה.

"חסרה לנו טיפת ענווה. הפכנו לשולטים על העולם ממקום רע. הכוונה הייתה להפך, שנשלוט עליו כי יש לנו מצפון ומוסר. אנחנו שולטים בעולם ולא בקטע מגניב, ובסוף זה מתנקם בנו".

"חוץ מזבח פסח אין שום מצווה לאכול בשר בשום מקום. אם זה היה רק זה, דיינו. זה עיוות. הרבנים הגדולים לא אוכלים בשר באופן קבוע, וזה בטח לא החינגות על האש שאנחנו מכירים. אם כבר, אז שחיטה בחברותא ואכילת בשר פעם ב-. אין אצלם תאווה בלתי פוסקת וגועל נפש של צער בעלי חיים אמיתי בגלל תאוות בני האדם"

כשנתניהו טעם סטייק מתורבת

אבל גם טל גלבוע יודעת שבתיעוד מתעשיית הבשר לא די להניא את הציבור מאכילת בשר. "אחרי הפטישים של חמישה קילו במוח את לא יכולה להשאיר ואקום, את צריכה מנות טבעוניות במסעדה ובסופר כדי שלא ישברו טבעונות. רוב האנשים לא יעמדו בזה, וצריך לספק להם פתרונות. הסרטונים שיוצאים משם מרעישים את המדינה, אבל כשהשתתפתי בפרסומת לליין הטבעוני של זוגלובק לא עשיתי את זה בשביל כסף. אני צריכה שלכל אדם מאילת ועד מטולה יהיה מוצר טבעוני במחיר שפוי בהישג יד".

בדצמבר 2020 ביקר ראש הממשלה נתניהו במפעל Aleph Farms לייצור בשר מתורבת וטעם סטייק עסיסי שלא הצריך גידול ושחיטת פרה לצורך הכנתו. על הקושי בשינוי הרגלי תזונה אומרת גלבוע: "טכנולוגיה תפתור את העניין הזה כשיהיו כאן בשר, חלב וביצים מתורבתים. זה מאבק מורכב, והוא ייפתר דרך הטכנולוגיה. תעשיית המזון היא התעשייה הכי עשירה בעולם, אפילו מעל תעשיית הנשק. זה מזין את כל העולם. זו תעשייה מטורפת שככל שהיא גדלה ההתעלות בבעלי חיים הופכת סדיסטית יותר ויותר.

"כשאתה מתקדם לטבעונות אתה מחפש לאכול אותו דבר, רק טבעוני. אני למשל לא ידעתי שבשבבי סויה יש חמישים אחוז חלבון. הבת שלי ובן זוגי, שמתאמנים בקרב מגע כבר חמש עשרה שנים, אוכלים מלא חלבון. השוק השתנה, אבל הבורות נשארה. חלבון נקי זה קטניות, לא להרעיל אותם בתרופות.

"האינטרס שלי הוא שתנובה ושטראוס יהיו טבעונים. אני לא רוצה שתנובה תיפול אלא שכל חברה תשקיע בצורה מטורפת בתחום החלבונים האלטרנטיביים".

 

 

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן