כותרות חמות :

בכלא ללא אשמה
בכלא ללא אשמה

בכלא ללא אשמה

הבעיה עם סיפורים רבים כמו הסיפור של אברהם ירד היא שאין כמעט מי שמתעניין בהם. הבחור הזה יושב חצי שנה בכלא ללא משפט. הכלי: מעצר מנהלי, כלי ששמור לאויבים שהם בגדר פצצות מתקתקות, שמאפשר כליאת אדם ללא משפט וללא ראיות * ואם זה לא מספיק, תנאי הכליאה של הבחור הזה גרועים מתנאים של מחבלים אחרי הרשעה. מציאות לא נתפסת

אברהם יאיר ירד, בן 19 מיצהר, יושב במעצר מנהלי קשוח במיוחד כבר מי' בניסן ולפחות עד י' בתמוז, אם בשב"כ לא יבחרו להאריך עוד את מעצרו. מעצר מנהלי הוא כלי מפוקפק משהו שבו מושיבים אדם בכלא ללא משפט ובעצם ללא אשמה ברורה. שב"כ מגיש לבית המשפט במעמד צד אחד מידע חסוי כלשהו המעיד על "מסוכנות", השופט בדרך כלל נעתר, ולעצור אין למעשה כל אפשרות להתגונן.

בעבר נשמר הכלי הזה למעצר מחבלים שנחשבו לפצצות מתקתקות, אבל הגדרת האויב התרחבה מאז, והצעד הזה ננקט כיום גם כלפי צעירים יהודים, בדרך כלל בעלי פאות ומיישבי גבעות. לטענת קורבנות המדיניות הזאת, היא ננקטת לא פעם מסיבות של יחסי ציבור של גופי הביטחון, כדי ליצור רושם מדומה של עשייה לעיני גורמים בעלי עוצמה שגורמי הביטחון חפצים למצוא חן בעיניהם.

מעצר מנהלי, יש להדגיש, מחייב חתימה של שר הביטחון ואישור של נשיא בית המשפט המחוזי או לכל הפחות של סגן הנשיא. בכל שלושה חודשים נערך דיון משפטי לצורך אישור המשך המעצר הזה.

שי ירד, אביו של אברהם יאיר העצור, מציין שבנו נעצר ביום שבו מת בכלא גור המל "בגלל הזנחה של שב"כ", ומוסיף שבעיניו "אלו שתי דוגמאות להתעללות המערכת בבעלי פאות. בבוקר הגיעו כוחות משטרה לבן שלנו אברהם יאיר ומסרו לו צו מעצר מנהלי לשלושה חודשים. בהתחלה לקחו אותו לכלא שקמה, אבל שם לא היה מקום, אז הוציאו צו חדש, ואברהם יאיר נלקח למגרש הרוסים בירושלים. עד היום הם לא מאפשרים לו להתקשר לאיש, אפילו לא אלינו. אין לנו שום קשר איתו מלבד ביקורים בפעם בשבועיים דרך זכוכית למשך חצי שעה. בהתחלה גם זה לא ניתן לנו.

"העובדה שהוא עצור במגרש הרוסים, מקום שמיועד למעצרים של יומיים-שלושה ולא למעצרים ממושכים יותר, מכתיבה תנאים קשים במיוחד. למעשה הוא עצור בתנאים הכי קשים שהם יכלו למצוא. לדוגמה, אין חלון בתא שלו. מחבלים הם מציבים באגפים פתוחים ומאפשרים להם לשוחח בטלפון, אבל במקרה שלו זה לא בא מבחינתם בחשבון. אין לאברהם יאיר אפשרות למניין או גישה לבית כנסת. את ליל הסדר הוא העביר לבד בתא".

שי ירד: "העובדה שהוא עצור במגרש הרוסים, מקום שמיועד למעצרים של יומיים-שלושה ולא למעצרים ממושכים יותר, מכתיבה תנאים קשים במיוחד. למעשה הוא עצור בתנאים הכי קשים שהם יכלו למצוא. לדוגמה, אין חלון בתא שלו. מחבלים הם מציבים באגפים פתוחים ומאפשרים להם לשוחח בטלפון, אבל במקרה שלו זה לא בא מבחינתם בחשבון. אין לאברהם יאיר אפשרות למניין או גישה לבית כנסת. את ליל הסדר הוא העביר לבד בתא"

ירד האב די בטוח כי גם אם לא יאריכו את המעצר מעבר לי' בתמוז, "יושיבו אותו במעצר בית מנהלי אגב איסור יצירת קשר עם כמה עשרות חברים. וזה לא יהיה חס ושלום אצלנו בבית, כי אנחנו גרים ביצהר, מקום של 'מסוכנות'. ימצאו בשבילו איזו חווה שיקומית בסוף העולם. לצערנו, זה הניסיון שלנו בעניינים האלה. כמובן, אני מקווה מאוד שזה יימנע, וזה תלוי לא מעט ברעש הציבורי בעניינו".

אגב, אברהם יאיר ירד כבר ישב שנה בכלא בגלל שותפות באירוע תג מחיר שכלל ניפוץ חלונות של מכוניות בכפר סמוך לפדואל ובהשלכת רימוני הלם לבתים. במקרה של ירד לא הוכח שהוא השליך רימון הלם, והוא נשפט רק על ניפוץ החלונות.

רשויות המדינה יענו מן הסתם שמדובר בעבריין מועד, ומכאן הצורך במעצר מנהלי.

"עורך הדין של אברהם יאיר בתיק הזה, עדי קידר, מגחך על הטענה הזו. הוא טוען שנגד ערבים שביצעו עבירות ברמה כזו אפילו לא מגישים כתב אישום.

"לא אמרתי שלא צריך להעניש על מעשה כזה", מבהיר האב, "אבל כמות האנרגיות שהמדינה משקיעה בזה לעומת החיפוף הכללי כשזה נוגע לערבים שנחשדים ברמות אלימות הרבה יותר גבוהות זועקת. במקרים מקבילים שעשו ערבים אפילו לא חקרו אותם.

"חלק מהמשחק של שב"כ הוא להראות שנעשים גם מעצרים של יהודים. הם יגידו לך שהם מושיבים הרבה יותר ערבים במעצרים מנהליים, יגידו לך 'עצרנו כמה יהודים מסוכנים ואלימים כדי לשמור על השקט'. אני מאוד בעד שכל ערבי שנחשד בפינצ'ור או בריסוס גרפיטי ישב במעצר מנהלי. המצב במדינה היה הרבה יותר טוב אם זה היה כך. אבל ערבים ששמים אותם במעצר הם באמת פצצות מתקתקות. לכך הכלי הזה נועד".

שי ירד: "כמות האנרגיות שהמדינה משקיעה בזה לעומת החיפוף הכללי כשזה נוגע לערבים שנחשדים ברמות אלימות הרבה יותר גבוהות זועקת. במקרים מקבילים שעשו ערבים אפילו לא חקרו אותם"

יש המון עצורים מנהליים ערבים.

"כי זו באמת אומה רצחנית. לגבי יהודים שנעצרו מנהלית, כבר היו מקרים שבהם שב"כ הציג מידע חסוי ואחרי כמה חודשים הודו שהמידע לא היה נכון. אני חושב שזו רדיפה אישית של אברהם יאיר. הם שונאים אותו. הרגיז אותם שאחרי שנה בכלא הוא נשאר יהודי שמח, לא גזר את הפאות ולא נשבר. הוא גם הגיש תביעה נגד איש שב"כ שאיים עליו שיושיב אותו בכלא לכל החיים, ולהבנתי המעצר המנהלי הוא נקמה של שב"כ על התביעה הזו".

עו"ד נתי רום מארגון חוננו מסביר מדוע משתמשים בשב"כ במעצרים מנהליים: "אין לשב"כ חומר ראייתי. לצערי הרב שב"כ מתמקד במאבק נגד יהודים, ומשתמש במסגרת הזאת בכלים דרקוניים לא דמוקרטיים. עוצרים יהודים שלא נשקפת מהם שום סכנה אמיתית והם אינם בגדר פצצה מתקתקת. הם עושים לעצמם חיים קלים ומתפקדים הן כמאשים והן כתליין. אם מישהו לא בא להם בטוב, לא מוסר להם מידע, הם מאיימים עליו שיעצרו אותו. הם גם מאיימים על הורים. הם אומרים: אם לא תבואו עכשיו לשיחת אזהרה ולא תיישרו קו, נדאג שתשלמו את המחיר".

עו"ד נתי רום: "אין לשב"כ חומר ראייתי. לצערי הרב שב"כ מתמקד במאבק נגד יהודים, ומשתמש במסגרת הזאת בכלים דרקוניים לא דמוקרטיים. עוצרים יהודים שלא נשקפת מהם שום סכנה אמיתית והם אינם בגדר פצצה מתקתקת. הם עושים לעצמם חיים קלים ומתפקדים הן כמאשים והן כתליין"

לדברי אורי קירשנבוים מארגון חוננו, כיום יושבים במעצר מנהלי כמה מאות ערבים, אולם מעבר לפער בחומרת העבירות ובשכיחות הביצוע שלהן בהשוואה למגזר היהודי, הסיבה המרכזית לריבוי השימוש בכלי הזה כלפי הצד הערבי היא כי זה הכלי היעיל היחיד בנוגע לערבים, מלבד משפט פלילי. "בניגוד לנערי גבעות, שכלפיהם אפשר להסתפק בצווי הגבלה מנהליים, ביחס לערבים אין דרך לאכוף צווי הגבלה מלבד מעצר. הרי אין באמת דרך לאכוף מעצר בית ברשות הפלשתינית".

יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ הגיב על הידיעה: "מישהו פה הלך לאיבוד. השימוש הפוליטי בשב"כ ובמעצרים מנהליים עבר כל גבול. יש בלבול נוראי בין אוהב לאויב, והשימוש הדרקוני במעצר מנהלי לא חוקי נגד אזרחי ישראל חייב להיפסק. מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית, וצעדים שכאלו מתאימים למשטרים אפלים.

"אני קורא לשר הביטחון גנץ להתעשת ולעצור את העוול. אין לנו מדינה אחרת, אל תדרדרו אותנו לתהום".

משב"כ לא נמסרה תגובה עד סגירת הגיליון.

 

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן