כותרות חמות :

דבקית אחת מחוללת פלאות
דבקית אחת מחוללת פלאות

דבקית אחת מחוללת פלאות

בחזרה לעונת הסטיקרים * 'פחות מילה' תפס את המרחב. העיקרון פשוט: בתוך עולם של בלי סוף דיבור ותגובות ודעות, לנשום עמוק ולוותר על מילה

 

לפני חודשים מספר נפטר משה כהן. אתם לא מכירים אותו וגם לא תכירו, אבל אולי חלק ממה שנעשה לעילוי נשמתו לאחרונה הגיע לתודעת חייכם בעקבות הדבקית המיוחדת שהפיצו ילדיו לעילוי נשמתו. הדבקית הפשוטה "פחות מילה – מונעת מריבה" מזקקת את המסר שכולנו זקוקים לו, כל שכן בימים אלו. חכמים אמרו לפני שנים רבות: "סייג לחכמה שתיקה", אך נראה שאנו צריכים לעיבוד מודרני כדי לבצע את המשימה.

"אבי נפטר בי"ג בטבת השנה", מספרת ציונה, מורה במקצועה, בתו של משה כהן ז"ל, שהיה רס"ר מטבח בצבא קבע. "חשבנו לעצמנו, כל שמונת האחים, איך אנחנו יכולים לתרום לעם מעבר לספרי קודש, שיעורי תורה וכו', שאני לא ממעיטה בערכם חלילה, ואנחנו עושים גם אותם, אבל חיפשנו גם משהו קצת אחר.

"תוך כדי שיחות עם האחים על אופן ההנצחה לעילוי נשמת אבא עלה המשפט המרכזי שליווה אותו במהלך חייו: 'פחות מילה'".

"כשאבא היה אומר 'פחות מילה', פשוט שתקנו. כיבדנו אותו. היינו שותקים וחוזרים לאותו דיון אחר כך, בלי אמוציות, אם צריך. ככה זה כשנרגעים, מדברים לעניין. אגב, לפעמים אפילו לא היה צורך להמשיך בדיון אחר כך, כי אחרי שאדם נרגע הוא מבין שהוויכוח מיותר"

מתי אביך היה נוהג לומר את צמד המילים הללו?

"בכל פעם שהוא היה רואה אותנו, הילדים שלו, כועסים על עוול שעשו לנו אחרים או אפילו בינינו לבין עצמנו הוא היה אומר 'פחות מילה'. בואו נירגע. הוא היה עושה תנועת הפחתה כזאת עם היד והיה מוביל אותנו שלא להתלהם, לשקול מילים. לא לתת דרור למילים ולשחרר. כי ככה זה עם מילים. הן יכולות להיות משהו שרק מדליק את האש, וזה בדרך כלל מה שקורה בוויכוחים".

זה היה עוזר?

"כשהיינו ילדים היו מטבע הדברים יותר חיכוכים על שטויות, אבל כשהתבגרנו בוודאי שזה עזר. מאוד. הבנו יותר עד כמה זה נכון ופחות נכנענו ללהט הוויכוח. כשאבא היה אומר 'פחות מילה', פשוט שתקנו. כיבדנו אותו. היינו שותקים וחוזרים לאותו דיון אחר כך, בלי אמוציות, אם צריך. ככה זה כשנרגעים, מדברים לעניין.

"אגב, לפעמים אפילו לא היה צורך להמשיך בדיון אחר כך, כי אחרי שאדם נרגע הוא מבין שהוויכוח מיותר ואין טעם להתווכח, כי זה לא יוביל לשום מקום טוב. כן, לפעמים צריך לוותר. אני אומרת את זה גם לגבי נושאים מדוברים יותר כמו זוגיות. לא פעם צריך פשוט לנשום ולתת לזה לעבור מעלינו".

 

מצווה גדולה לוותר

"יש תנועה כזאת שמנסה להתנגד לברית מילה", מספרת ציונה על אחורי הקלעים של הפקת המדבקה המדוברת, שהפכה עם הזמן גם לצמיד הנושא את אותה סיסמה, 'פחות מילה – מונעת מריבה'. "לכן לא הלכנו על צמד המילים 'פחות מילה' בלבד והוספנו גם את המילים 'מונעת מריבה'. גם 'פחות מילה' זה פחות מובן לאנשים, לפי מה שבדקנו".

מה דרך ההפצה של סטיקר שנולד בעולם?

"הדבר הראשון שעשינו היה להפיץ בפייסבוק ובכל מיני סטטוסים שיש דבקית ושאפשר להזמין אותה. פשוט כתבנו פוסטים ופרסמנו את הסטיקר, וזה עבר מפה לאוזן. אנחנו כעת מפיצים את בעיקר בבתי ספר, אבל לא רק שם. זה הגיע למצב שבו מורה אחת מאזור המרכז שמלמדת 'מורשת' בחטיבת ביניים החליטה לעשות על זה מערך שיעור. סיפרנו לה על אבא ועל המדבקה, היא הכינה מערך שיעור יפה, שלחה לי, העברנו לה דבקיות, והיא קישרה את זה לספירת העומר ולבין אדם לחברו. יצא מערך נפלא".

הדבקית שמונעת מריבות הגיעה אפילו אל מעבר לים. "זה הגיע לבית ספר יהודי בשיקגו", מספרת ציונה. "גיסתי שגרה שם העבירה למי שצריך, והם אהבו את הרעיון. בתכלס, המשפט הזה תופס את כולם. הוא לא רק לדתיים. אנחנו חיים בדור שבו אנחנו ישר מגיבים, ואז מגיעים לאן שמגיעים. כן, מותר להתנהג באיפוק".

אנשים אומרים שככה זה היום. רוצים דוגריות וכנות.

"צריך לנהוג בשיקול דעת", אומרת ציונה. "לא תמיד צריך להשתמש במילים מסוימות שעלולות לפוצץ את הסיטואציה. אני לא אומרת לשתוק. לפעמים כן צריך לדבר, אבל השאלה באילו מילים להשתמש היא שאלה חשובה מאוד. צריך לעשות רגע חושבים, לתת לזעם לעבור, ואז לדבר את הדברים מתוך רוגע ולא מתוך אמוציות.

"שוב אנחנו חוזרים לזוגיות; לא כל מה שאני חושבת צריך לזרוק באותו רגע על השולחן הזוגי. האיפוק הנדרש הזה פוגש אותנו בכל מקום ולא רק בבית; בתור בסופר, בדואר, בחנייה. גם אם אתם צודקים, חכו רגע. לא יקרה כלום אם תוותרו".

"לא כל מה שאני חושבת צריך לזרוק באותו רגע על השולחן הזוגי. האיפוק הנדרש הזה פוגש אותנו בכל מקום ולא רק בבית; בתור בסופר, בדואר, בחנייה. גם אם אתם צודקים, חכו רגע. לא יקרה כלום אם תוותרו"

תדר אגרסיבי של צדק

איפה זה פוגש אותך באופן אישי?

"האמת שאנחנו גרים קצת בחממה, ביישוב קהילתי, מצפה נטופה, לצד אנשים מקסימים. אבל כשאני הולכת לעיר בשנים האחרונות אני רואה יותר אנשים שמתנהגים באגרסיביות ושומעת גם קצת בתקשורת מה הולך לפעמים, לצערי. אני הולכת לקופת חולים למשל ורואה את האגרסיביות. כל אחד נלחם על המקום שלו, לא מוכן לוותר, נלחם על הצדק ומדבר, כועס. זה לא נעים.

"התקשרה אלינו מישהי שסיפרה שמאז שהיא ראתה את הסטיקר המחלוקות בינה לבין בעלה נפסקו כי הם אימצו את המסר הפשוט והקליט הזה. ככל שאנשים יימנעו ממחלוקות וממריבות, כך ירבה השלום בע"ה. זה קשה אבל פשוט".

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן