כותרות חמות :

"לא ההלכה בסכנה – הצבא בסכנה"
"לא ההלכה בסכנה – הצבא בסכנה"

"לא ההלכה בסכנה – הצבא בסכנה"

מבחינת הרב יגאל לוינשטיין, הסיפור הקטן במערכה על עירוב היחידות הלוחמות בצה"ל הוא החייל הדתי. "אנחנו נסתדר בגטו הדתי שמכינים לנו בצבא", במילים האלה הוא מתאר את המצב. הבעיה הגדולה היא תהליך ההיחלשות הזוחל שנכפה על צה"ל בניגוד לרצון של הרמט"כלים ובניגוד לרצון המחוקקים, אבל בשליטה מוחלטת של בג"ץ

הקונצנזוס בעניין ההלכתי של שילוב בנות מערך החי"ר פשוט ורחב. כל הקשת הדתית-לאומית – גם כל ראשי המכינות והמדרשות הליברליות – כבר מבינים היטב שכל המערכה המעייפת וארוכת השנים של הידברות וניסיונות הכלה מול צה"ל הייתה למעשה כמעט חסרת תכלית. כולם כולל הרב טהרלב ממדרשת לינדנבאום והרב יהודה גלעד מהקיבוץ הדתי חתמו עם הרב יגאל ויתר הרבנים המובילים את מוסדות ההכנה לצבא על מכתב שאומר לרמטכ"ל שהצבא הלך רחוק מדי והצבת לוחמות ביחידות החי"ר היא למעשה להגיד "דתיים, החוצה".

האמת היא שמי שרק רצה היה יכול לקרוא את היעד הזה כתוב במפורש במסמך שהוציאו לפני תשע שנים במכון הישראלי לדמוקרטיה עם ארגוני השמאל INSS. ייאמר לזכות הארגונים האלה שהם מצהירים על כוונותיהם. תקראו את המילים האלה מתוך מסמך ההמלצות שהעבירו לצבא: "במקרים שבהם העיקרון של גיוס חיילים דתיים וחרדים… מתנגש עם העיקרון המשמר את מעמדן של הנשים בצה"ל, יגבר האחרון. גם אם המשמעות היא ויצור על מתגייסים פוטנציאלים". כך, שחור על גבי לבן.

המשפט הבא במסמך הזה חשוב לא פחות לכל מי שמדבר בלהט על החשיבות לגייס חרדים לצבא. "יעדי הגיוס שייקבעו לגיוס חרדים", כך, בלי להתבלבל, "צריכים להיות כאלו שלא יפרו את האיזון הנחוץ למניעת פגיעה במעמדן של נשים". לא ניצחון וכוח צבאי ואפילו לא מושגים ארכאיים כמו 'שוויון בנטל' מטרידים את החבורה הזאת. המטרה היא פמיניזם עד הסוף. בכל מחיר. ערך עליון.

המסמך הזה הפך לפרוגרמה צה"לית בלי שהצבא באמת בוחר בכך. איך קורה שמסמך חשוב ככל שיהיה נעשה למעצב כוח האדם וסולם התיעדוף של צה"ל? טוב, זה כבר פשוט: בג"ץ.

כל הרמטכ"לים בעשורים האחרונים יודעים היטב שהדרג המדיני אומנם מגדיר לצבא משימות, אבל מי שקובעים את כללי העבודה נמצאים ברשות אחרת לגמרי, מרחק כמה מאות מטרים מבית הנבחרים, בבניין העליון של בג"ץ. גורל כל העתירות שיוגשו בעניין הזה ידוע מראש. כמעט אין משמעות לשאלה איזה רמטכ"ל יהיה כאן (זה כמובן חשוב מאוד לכל מיני דברים אחרים), אבל בדבר אחד כבר אין לו שום יכולת להשפיע: שילוב נשים בכל מחיר.

כל הרמט"כלים יודעים היטב שיש לכך מחירים מבצעיים. אם כן, לאן כל המערכה הזאת הולכת, והאם אפשר לעצור אותה?

"איך לא נשלח חיילים לגולני? ברור שזה נורא. אני אעשה קריעה אבל לא אשלח אותם לשם. ניאלץ להמשיך למסור את הנפש במקומות שיש בהם אפשרות לשרת על פי ההלכה. אבל אנחנו לא העניין. אכפת לנו מעם ישראל, צריך להיאבק על זה בכל הכוח. זו הצלת צה"ל. אנחנו כל הזמן עסוקים בהצלת נפשנו, אבל צריך להיות אכפת לנו ממדינת ישראל"

הפמיניסטיות מקריבות את הצבא

הרב יגאל לוינשטיין נחוש. נחוש מאוד. "בריאיון שעשיתי לאחרונה אצל שמעון ריקלין ונווה דרומי בנוגע לשילוב בנות ביחידות החי"ר הם סיכמו את הריאיון במילים 'זה אבוד'", הוא מספר. "קפצתי ואמרתי להם: מה אתם נכנעים? השתגעתם להרים דגל לבן? לוותר על הצבא? בשום אופן".

מבחינת הרב לוינשטיין, שילוב בנות ביחידות החי"ר ובסיירות פירושו הרס הצבא, ולא, הוא לא מתכוון רק לתלמידיו במכינת עלי, שלא יוכלו להשתלב ביחידות הללו אם הן יהיו מעורבות. "אנחנו נסתדר", הוא אומר. "נשרת איפה שנוכל בגדרי ההלכה. אבל הקרב האמיתי הוא על צה"ל: המטרה של הפמיניזם הרדיקלי היא לכבוש את כל מעוזי הכוח במדינה בכלל ובצה"ל בפרט. הן יודעות היטב שעמדות הכוח בצבא עוברות בהכרח דרך החי"ר. הן רוצות לכבוש את מוצב הבופור הצה"לי – היחידות הלוחמות".

מעניינת הנקודה שהרב טוען שהיא שתפרק את הכוחות של היחידות הלוחמות, אפילו לפני שמדברים על צניעות וקדושת המחנה. "הדבר הראשון שיתפרק ברגע שיש בנים ובנות שלוחמים יחד הוא ערך הרעות. ברגע שנכנסות בנות בהכרח תיכנס גם רומנטיקה, וכשהיא בפנים היא תדחק הצידה את ערך הרעות. הדבר הזה הוא תשתית קריטית לצבא שבנוי על אחוות לוחמים ורעות בשדה הקרב. זה יפרק את היחידות הללו מבפנים".

הרב לוינשטיין מספר שהוא יודע, ולא רק מעריך, שהרמטכ"ל וצמרת הצבא אינם מעוניינים בשילוב בנות ביחידות הללו. הם ערים למחיר הכבד שהצבא ישלם על מהלך כזה, אך שבויים בידי בג"ץ ומערכת המשפט, ולכן מנסים להלך בין הטיפות.

שלא כמה שהיה כאן עד היום בשילוב נשים במערך השריון וביחידות אחרות, שבו צה"ל הוריד במודע את הרף כדי לאפשר לבנות להרגיש שוות, במערכה על היחידות הלוחמות החליט הצבא שלא להוריד את הרף, ובעניין הזה הוא נעמד על רגליו האחוריות: "הצבא אומנם השאיר רף אחיד וגבוה למי שרוצה לשרת ביחידות הללו", אומר הרב לוינשטיין, "אבל מניסיון אנחנו יודעים שעם הזמן הרף יורד. זה קורה באופן טבעי כשהיחידה מורכבת מבנים ובנות. הרף מתעצב מחדש ומתאים את עצמו גם בלי שיציבו זאת כיעד".

כידוע, המערכה הנוכחית נפתחה בעקבות בג"ץ שעוסק לעת עתה ביחידות המטכ"ליות, אבל גם לצבא ברור שהיעד הבא הוא לערב את חטיבות החי"ר כולן. גולני, צנחנים, גבעתי. "הבג"ץ הבא כבר מונח על השולחן", אומר הרב יגאל. "ארגוני הנשים רוצים לכבוש את כל היחידות כדי שיוכלו להיות מג"דיות ומח"טיות ואלופות. הן לא ירפו, וצריך לעצור את המאבק הזה באיבו".

מה ראשי המוסדות יכולים לעשות כדי לעצור את המגמה הזאת?

"אני לא יודע", הוא מפתיע. "קודם כול צריך להרים את הרוח. מתוך הרוח נולדים הרעיונות. מי שמאמין שהוא יכול להשפיע ולשנות הולך לריב עם הפמיניסטיות, נאבק תקשורתית ולא מפחד מאף אחד. אני מסתובב בעשרות ישיבות ואולפנות ורואה שבכל מקום הבעיה היא נפילת הרוח: אין אומץ, אנשים מיואשים. זה הכי חמור, וזה מה שהלהט"בים והפמיניסטיות הצליחו לעשות: לייאש את כולנו. זו הגאונות שלהם, ואסור לנו להיכנע לזה".

הוא מספר על רפול בקרב בסן סימון במלחמת השחרור, כשפגע הלגיון הירדני כמעט בכל כוחות צה"ל. "לא נשאר אף אחד שלם. הלוחמים הפצועים אמרו לרפול: 'בוא נרים דגל לבן. לפחות לא ישחטו את כולנו'. רפול אמר להם: 'תקשיבו טוב! גם האויב משלם מחירים, גם לו קשה! השאלה היא מי ממצמץ ראשון'. הוא לא ויתר, ועשר דקות אחר כך הלגיון ברח".

הרב מוסיף ומספר גם על הקרב הגדול בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה, כאשר גדוד 51 של גולני ספג אבדות כבדות מאוד. "תוך כדי חילוץ ופינוי הרוגים ופצועים שמעו בהאזנות של 8200 על הרשת של החיזבאללה את מפקד הכוח של חיזבאללה קורא לכוחות עזר שיבואו להציל אותו: 'אני נלחם מול גולני (גדוד 51), והם לא יעזבו עד שישחטו את כולנו'. תבין, את זה הוא אמר כשגולני היו במצב הכי קשה שלהם! המסר שהם העבירו היה נחישות, וכך האויב פירש אותם".

לטענתו, גם ארגוני הפמיניזם והלהט"ב הרדיקליים מפחדים מנחישות. "הדבר שהכי מפחיד אותם זה אנשים נחושים". זאת אולי הסיבה שהרב לוינשטיין הפך מטרה מצד הארגונים האלה, וכל מילה שהוא מעלה הם מפיצים ברעש. "אם נאבקים ולא מוותרים, יוצרים את השינוי", הוא מבקש להדגיש, "צריך אנשים שלא מוותרים ושרוחם לא נופלת.

"המערכת הפוליטית צריכה להבין שאם לא תוחזר הסמכות על הצבא לרמטכ"ל, הפמיניסטיות ימשיכו להשתולל. עזוב אותי מהדתיים, אנחנו נסתדר. הבעיה שלי זה גולני וצנחנים: מישהו צריך להגן על העם היהודי, ואם אי אפשר, אנה אנו באים?"

הרב בכוונה לא מדבר על הבעיות ההלכתיות של שירות מעורב ביחידה מעורבת?

"לנו יש בעיה של קדושת המחנה וצניעות", הוא מסכים. "אבל זו לא הסוגיה העיקרית היום, כי לא ההלכה בסכנה – הצבא בסכנה. החיילים הדתיים ימצאו איפה לשרת. איך לא נשלח חיילים לגולני? ברור שזה נורא. אני אעשה קריעה אבל לא אשלח אותם לשם. ניאלץ להמשיך למסור את הנפש במקומות שיש בהם אפשרות לשרת על פי ההלכה. אבל אנחנו לא העניין. אכפת לנו מעם ישראל, צריך להיאבק על זה בכל הכוח. זו הצלת צה"ל. אנחנו כל הזמן עסוקים בהצלת נפשנו, אבל צריך להיות אכפת לנו ממדינת ישראל. הפמיניסטיות מקריבות את הצבא, ואנו יודעים מניסיון שבכל מקום לוחם שבנות נכנסו אליו, הורידו את הרף המקצועי".

מיתוג במג"ד דתי

עוד תופעה מפתיעה מאוד היא ריבוי המג"דים הדתיים דווקא ביחידות המעורבות. אנחנו שואלים את הרב יגאל על הנתון הזה, והוא מסכים שמדובר במצב קשה. "הצבא סומך על זה שגם אם יערבב נשים וגברים ביחידות הלוחמות, הנוער הדתי ימשיך ללכת אליהן. כן חשוב לדעת שעל כל דתי שמתמנה למג"ד יש מספר גדול יותר של מפקדים דתיים שפרשו מהצבא בגלל זה. אבל מבחינתם זה היה יעד עליון: למתג את היחידות המעורבות עם מג"דים דתיים".

מדוע החיילים הדתיים מסכימים לזה?

"הנוער שלנו כל כך מתרגש מלהיות מג"ד, גם בגדוד מעורב, ועוד כשמסבירים לו כמה חשוב שהוא יהיה המג"ד כי רק לו אכפת מהערבוב והוא ימנע מה שלא הכרחי וכו'. הוא מתרגש מזה שהצבא סומך עליו, אז הוא מתנדב להיות המפקד של הדבר הזה ונעשה שותף להרס הצבא ולפריצת גדרות ההלכה".

לכאורה עיצבתם את התודעה הזאת במכינות שמלמדות שהשירות בצבא הוא מעשה קדוש ובמובן מסוים עולה על התנגשויות עם ההלכה.

"את זה כבר אמר לי ראש המכינה המעורבת הראשונה", הוא אומר. "הוא פנה אליי באחד הכינוסים כששמע שאני יוצא בהתנגדות חריפה נגד מכינות מעורבות וגדודים מעורבים ואמר לי: 'אתה לימדת אותנו שאנחנו צריכים להיות בכל מקום ולקדש כל מקום'. עניתי לו: 'כנראה אתה לא תלמיד שלי'".

מה הוא הבין לא נכון בנושא הזה?

"תמיד דיברנו על הישארות בגבולות ההלכה ושבשום אופן לא נפרוץ אותם. איפה נשמע כדבר הזה שמוכנים לפרוץ את גדרות ההלכה, ואיזו קדושה יש בזה? ברור שאם הצבא הולך למלא את חטיבת הנח"ל בבנות, אנחנו לא נוכל לשרת בנח"ל".

 

הצבא אנוס

"אם מי שמנהלות את המדינה היו הממשלה והכנסת, לא היינו במקום הזה", הוא מבקש למקד את היעד לשינוי. "בג"ץ מחליט בשביל הרמטכ"ל מה טוב לצבא. אם הרמטכ"ל, יהיה מי שיהיה, היה צריך להחליט, לא היו בנות בחי"ר. הדילמה שלו כיום אינה טובת הצבא אלא איך אני יוצא מבג"ץ ונשאר בחיים בלי להחריב את הצבא בדרך. הוא אנוס.

"אני חושב שהצבא והרמטכ"ל הנוכחי מנסים לעצור את התהליך הזה ולתת להם משהו כדי לעצור את הסחף. מבחינתי המלחמה היא על התודעה: בכותרות הראשית צריך לכתוב שהפמיניסטיות מפרקות את צה"ל בתהליך מדורג. לבנות תודעה כדי שנבחרי הציבור יחזירו את השליטה בצבא לידיים של הרמטכ"ל. זה הקרב האמיתי.

"הממשלה הבאה שתקום צריכה להבין שהשבת הכוח לכנסת מול בג"ץ היא יעד ראשון במעלה. ביטחון המדינה נפגע מהדבר הזה באופן הכי ישיר".

 

 

קרדיט תמונה: דו"צ

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן