כותרות חמות :

הנחיות לבישול ולחימום לקראת חג השבועות תשפ"ב
הנחיות לבישול ולחימום לקראת חג השבועות תשפ"ב

הנחיות לבישול ולחימום לקראת חג השבועות תשפ"ב

הרב שי סימינובסקי, מנהל תחום תוכן והסברה במכון צומת

חג השבועות השנה מתאפיין בשני מעברים הנוגעים לבישול ולחימום סעודות השבת והחג: מעבר משבת ליום טוב ומעבר בין מאכלי חלב לבשר ולהפך. על אילו דברים יש להקפיד?

להלן מקצת הנחיות ודגשים שיש להקפיד עליהם:

  • הדלקת כירות גז – יש לנתק את כבל החשמל מבעוד יום כדי למנוע את הפעלת מנגנון ההצתה האלקטרונית, המופעל עם סיבוב הכפתור הפותח את זרם הגז. אף שהבערה ובישול הותרו ביום טוב, עצם ההפעלה החשמלית, המתרחשת בכל סגירת מעגל חשמלי, אסורה ביום טוב כמו בשבת ולא הותרה אף לצורך אוכל נפש.
  • הדלקת כיריים חשמליות (קרמיות, הלוגן) אפשרית באמצעות כיוון שעון שבת מערב שבת (אך לא ביום טוב מהטעם הנ"ל).
  • הפעלת כיריים בשיטת אינדוקציה אינה אפשרית באמצעות שעון שבת, כיוון שאי אפשר ללחוץ מראש על כפתור ההפעלה.
  • כיבוי אש ביום טוב הותר לצורך אוכל נפש בלבד – מותר להנמיך את להבת הכיריים על מנת להמשיך את הבישול על אש קטנה אם אין להבה אחרת להדליק בגובה האש הרצוי, אך אסור לכבות את האש לחלוטין (משום שאפשר להרים את הסיר מעליה). לדעת הרמ"א הותר לכבות את האש בגרמא, כגון לחמם מים בפינג'ן על מנת שיגלשו ויכבו את האש, אך רק בתנאי שהמים החמים נועדו לשימוש בחג. כיבוי האש בהצמדת כפית לחיישן הבטיחות של שסתום הגז: עמדת הרב יעקב אריאל ומכון צומת היא שפעולה זו אינה נחשבת גרמא אלא מעשה בידיים, כיוון שהאדם המחזיק בכפית עושה בידיו פעולה מתמשכת של הצמדה עד לסגירת השסתום.
  • שימוש בקוצב זמן המורכב על צינור הגז (כדוגמת מכשיר 'חגז', שפותח בצומת) מותר לכתחילה, כיוון שמשך הבערה הרצוי הוגדר עוד לפני הדלקת האש, ולכן אינו אף בגדר 'גרם כיבוי'. אם שכחו לכוון את קוצב הזמן לפני הדלקת האש ורוצים לכוון את השעון בזמן שהאש דולקת, נראה שהדבר תלוי במחלוקת השו"ע והרמ"א אם מותר לחתוך נר שעווה דולק מתחתיתו, ודעת הרמ"א להקל בזה, וכל אחד יעשה כמנהגו.
  • האם ניתן לחמם על הפלטה מאכלי בשר ולאחר כמה שעות מאכלי חלב? מעיקר הדין, אם יעמוד כלי בשרי על הפלטה ולאחר מכן יונח שם כלי חלבי, הדבר מותר. ואולם בדרך כלל שאריות מאכלים, נוזלים או שמנונית נשפכים על הפלטה, ויש חשש לבליעת טעם בשר בכלי חלב ולהפך. הפתרון המעשי הוא לכסות את הפלטה בעת החימום השני בנייר כסף עבה במקצת (שלא ייקרע או יזוז ממקומו בקלות). בכל מקרה אין לחמם על אותה פלטה מאכלי חלב ומאכלי בשר בכלים שונים ולכסותם בכיסוי אחד!
  • הבדל בין פלטת זכוכית לפלטת מתכת – יש הבדל גדול בין פסיקת השו"ע, שלפיה כלי זכוכית אינם בולעים את טעם המאכל ולכן גם אוכל שנוגע במשטח אינו בולע טעם כלשהו מן המשטח ולא ייאסר, לבין פסיקת הרמ"א, שכלי זכוכית בולעים את טעם המאכל כשאר הכלים.
  • הוספת מים קרים למחם ביום טוב – פעולה זו אפשרית רק אם גוף החימום במצב שבת פועל באופן רציף וקבוע ולא באמצעות וסת חום (תרמוסטט). אם גוף החימום מחובר לווסת חום, הרי ששפיכת מים קרים לתוכו תגרום לעיתים להפעלה חשמלית מיידית של גוף החימום, פעולה האסורה כשלעצמה ביום טוב (באתר מכון צומת מופיע פירוט של המחמים ופעולתם בווסת חום או בלעדיו במצב שבת על פי יצרנים ודגמים).
  • הפעלת מכשירים חשמליים לטיגון ולבישול ביום טוב – המעוניינים להפעיל מכשירים חשמליים לצורך בישול ואפייה ביום טוב, כגון תנור אפייה, צ'יפסר, אופה לחם וכדומה, יכולים לעשות זאת בתנאים האלה: כיוון שעון שבת להפעלה ולניתוק מבעוד יום או הפעלת המכשיר עצמו מבעוד יום, ללא צורך בלחיצה על מתגים חשמליים ביום טוב עצמו.
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן