כותרות חמות :

בארצות הברית בחליפה ובצמיד כתום
בארצות הברית בחליפה ובצמיד כתום

בארצות הברית בחליפה ובצמיד כתום

רגע אחרי הפגנה מול משרד ראש הממשלה המריא ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן למסע דיפלומטי של תשעה ימים בארצות הברית. חוק החרם, בורות אמריקאית, קהילות יהודיות צמאות לקשר * יומן מסע דיפלומטי ותובנות מדיניות

כמגורש משא-נור למדתי מהגירוש שחובה להיות אקטיביים. כראש המועצה האזורית שומרון אני לא יכול לשבת בבית ולצפות איך מוכרים אותנו בירושלים או בוושינגטון. את המסע לארצות הברית שתכליתו מאמצים מדיניים למען השומרון וישראל התחלתי בירושלים עם מאות מתושבי השומרון מול משרד ראש הממשלה במחאה נגד הורדת 250 יחידות דיור במבוא דותן ו-136 יחידות בכפר תפוח מסדר היום של ועדת התכנון העליונה, כאב אכזרי.

בלילה שבין ראשון לשני כבר היינו בטיסה לארצות הברית. יש לישראל ידידים רבים משתי המפלגות, וגם מי שאינו מסכים איתנו אידאולוגית מעוניין לשמור על יחסים טובים ולמנוע את השפל ביחסים שקרה בימי כהונת אובמה.

שמנו כמה דגשים במסע: מלחמה בארגוני החרם, הסברה והפרכת שקר קמפיין 'אלימות המתנחלים' בהפעלת לחץ נגדי לממשל ביידן, שמונע את קידום הבנייה בהתיישבות, וקידום קשרים ושיתופי פעולה כלכליים עם קהילות יהודיות.

נועדתי עם מושל נברסקה פיט ריקטס וסיפרתי לו על החיים בשומרון בלי פילטרים. אחרי שניפצנו את התדמית השגויה דיברנו גם על המחבר – התנ"ך. רבים מסיפורי התנ"ך קרו בשומרון, ובהם כניסת יהושע בן נון לארץ, קבר יוסף סמוך לאלון מורה, הר עיבל והר ברכה, מכירת יוסף בעמק דותן ועוד. המושל הזדעזע מההרס שביצעו הפלשתינים בקבר יוסף ולא האמין למראה עיניו

נברסקה – חוק נגד החרם

אל נברסקה הגענו בטיסת המשך משיקגו כחודש וחצי אחרי שהצלחנו להעביר את חוק החרם בבית הנבחרים של טנסי, בניסיון לשחזר את ההישג. החוק מטיל סנקציות כלכליות על חברות המבקשות להחרים את ישראל ובתוך כך את יהודה ושומרון, ומטרתו לבלום את הנזקים שגורמים תנועת ה-BDS וארגוני החרם על ישראל. עד כה הוא עבר ב-28 מדינות בארצות הברית.

להמחשה, בעקבות ההודעה על הפסקת הפעילות ביהודה, שומרון וירושלים, ירדה ב-20% מניית חברת יוניליוור, שתחתיה פועל המותג בן אנד ג'ריס העולמי, ובשל הפעלת חוק החרם נגרמו לחברה הפסדים של עשרות מיליארדי דולרים. המטרה שלי היא שכל התאגידים והחברות יבינו שלא מוסרי להחרים את יהודה ושומרון – וגם לא משתלם.

נועדתי עם מושל נברסקה פיט ריקטס וסיפרתי לו על החיים בשומרון בלי פילטרים. על אזורי התעשייה ביהודה ושומרון שלא מדברים בהם על דו-קיום אלא חיים דו-קיום. על שכשתנועות החרם מחרימות תוצרת יהודה ושומרון הן פוגעות גם ובעיקר בפרנסת עובדים הפלשתינים. סיפרתי לו גם על סעודת איפטאר משותפת של ערבים ויהודים שאני נוהג לקיים במשרדי מדי שנה.

אחרי שניפצנו את התדמית השגויה דיברנו גם על המחבר – התנ"ך. רבים מסיפורי התנ"ך קרו בשומרון, ובהם כניסת יהושע בן נון לארץ, קבר יוסף סמוך לאלון מורה, הר עיבל והר ברכה, מכירת יוסף בעמק דותן ועוד. המושל הזדעזע מההרס שביצעו הפלשתינים בקבר יוסף ולא האמין למראה עיניו. הוא לחץ את ידי והבטיח: "נעמוד לימין חברון הראשונה ולימין תושבי השומרון".

המלחמה החדשה היא מלחמה על הצדק ועל האמת. סיכמנו שנקים צוות עבודה משותף שיכין את הצעת החוק ועל מסע הסברה משותף שיניב בנברסקה תמיכה בחוק החרם ובהתיישבות ביו"ש.

חברי הקונגרס הזדעזעו למשמע הדברים, והיו שהודיעו מייד שיצטרפו לצוות שיפעל במשותף להפעיל לחץ נגד פגיעת ממשל ביידן בהתיישבות. בבין אף הבהיר בהודעה מצולמת לתקשורת כי הוא נגעל מיחס הממשל והזכיר כי בעת ביקורו ביהודה ושומרון ראה כי גם הערבים יוצאים נשכרים מהמשך פיתוח ההתיישבות

ושינגטון די-סי – נלחמים בבורות

אל ושינגטון הבירה הגענו במונית בשעת לילה מאוחרת, וגילינו שבגלל אי-הבנה החדר ששוריין לנו נתפס. לרוע מזלנו התברר שבעיר יש כנס שוטרים וכמעט כל המלונות בתפוסה מלאה. בשלוש לפנות בוקר נמצא סוף סוף חדר במקום אחר. אחרי שינה קצרה התעוררנו ליום של מרתון פגישות מבוקר ועד לילה בגבעת הקפיטול עם חברי קונגרס וסנאט משתי המפלגות בדרישה לעצור את הלחץ הלא מוסרי של ממשל ביידן נגד הבנייה ההתיישבות.

נועדתי עם חבר הקונגרס בראיין בבין, החבר בוועדות התחבורה, התשתיות והחלל, וכן עם חברי הקונגרס רוני ג'קסון, ג'ק פליישמן, גרג סטובי, טים ברצ'יט ואנדי ביגז. הסברתי להם שכשהאמריקאים מתנגדים לבנייה ביו"ש למעשה גוזרים על תלמידי השומרון ללמוד בקרוונים קרים בחורף ולוהטים בקיץ במקום במבני קבע. הם מונעים גם מילידי השומרון להישאר ולהקים משפחות סמוך להוריהם.

חברי הקונגרס הזדעזעו למשמע הדברים, והיו שהודיעו מייד שיצטרפו לצוות שיפעל במשותף להפעיל לחץ נגד פגיעת ממשל ביידן בהתיישבות. בבין אף הבהיר בהודעה מצולמת לתקשורת כי הוא נגעל מיחס הממשל והזכיר כי בעת ביקורו ביהודה ושומרון ראה כי גם הערבים יוצאים נשכרים מהמשך פיתוח ההתיישבות.

כשממחישים לנבחרי הציבור האמריקאים באמצעות מפת מדינת ישראל שבלי הרי השומרון רוחב המדינה הוא רק 9 מיילים, כמו חצי הדרך מנמל התעופה JFK למנהטן, הם אינם מאמינים למראה עיניהם. הם מבינים שמדובר בסדר גודל אחר ושמהשומרון חיוני לקיומה של ישראל.

האויב הגדול של ההתיישבות הוא הבורות, ולכאן הגענו כדי להילחם בה. מדינות זרות משקיעות הון עתק בארגוני דה לגיטימציה שמכרסמים בישראל מבפנים ומבחוץ, ולנו יש את עצמנו ואנחנו נעזרים בידידנו הרבים פה באמריקה.

מושל מחוז נסאו ברוס בלייקמן ביקר אצלנו בשומרון ומכיר את הדינמיקה באזורי התעשייה, שבהם מרוויחים הפלשתינים פי שלושה ממה שיכלו להרוויח לו עבדו בשטחי הרשות. הוא יודע גם שהשומרון צופה אל נמל התעופה בן-גוריון ומסירת השטח האסטרטגי הזה תסכן את מדינת ישראל כולה, ולכן תומך נלהב בשומרון

ניו יורק – ערים תאומות, חמין טוב ותרומות

לפנות בוקר בין רביעי לחמישי הגענו לניו יורק לחתום על הסכם ברית ערים תאומות ועל הסכם שיתוף פעולה חינוכי-כלכלי בין המועצה האזורית שומרון למחוז נסאו, אחד המחוזות הגדולים והעשירים בארצות הברית, שבו כמיליון וחצי איש. ההסכם כולל חילופי תעשייה, תרבות, חינוך ועוד בין שתי הערים ומצטרף להסכמים נוספים שנחתמו בעבר עם העיר המפסטד בניו יורק, הוויז בהונגריה וחבל ולטלינה שבמחוז לוברדיה באיטליה, וכן להסכמי שיתופי פעולה עם ערים בטנסי, בטקסס ובקולורדו.

מושל מחוז נסאו ברוס בלייקמן ביקר אצלנו בשומרון ומכיר את הדינמיקה באזורי התעשייה, שבהם מרוויחים הפלשתינים פי שלושה ממה שיכלו להרוויח לו עבדו בשטחי הרשות. הוא יודע גם שהשומרון צופה אל נמל התעופה בן-גוריון ומסירת השטח האסטרטגי הזה תסכן את מדינת ישראל כולה, ולכן תומך נלהב בשומרון.

חבר בית הנבחרים של לשעבר של מדינת ניו יורק דב הייקינד וסגני דוידי בן ציון נכחו אף הם במעמד החתימה. הייקינד ביקש להעביר מסר לתושבי יהודה ושומרון באמצעות ההסכם: אתם לא לבד. משם המשכנו לחוגי בית ולפגישות עם תורמים.

ביום שישי נשארנו בניו יורק ונפגשנו בברוקלין ובמנהטן עם הקהילות היהודיות כדי לגייס משאבים לפרויקטים בשומרון, וחשוב מכך, כדי לחזק את הקשר שלהן עם השומרון ועם מדינת ישראל. תאמינו או לא, גם לנו יש מה לתרום לאחינו באמריקה, וקיבלנו עלינו לסייע להם בחיזוק הקשר ליהדות, למסורת ולארץ ישראל.

תאמינו או לא, גם לנו יש מה לתרום לאחינו באמריקה, וקיבלנו עלינו לסייע להם בחיזוק הקשר ליהדות, למסורת ולארץ ישראל.

לקראת שבת ההזמנות לחמין לא הפסיקו להגיע מצד החברים שגילו שהמשלחת מהשומרון כאן. מטעמי שמירה על הגזרה ובעיקר כדי שלא לפגוע באף אחד, בחרנו מקום אחד, ואליו הצטרפו יתר החברים הנפלאים. בערב שבת זכינו לראשונה במסע עמוס זה לישון רצוף יותר מארבע שעות. התפללנו לצד שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בבית הכנסת הקבוע של חתנו של טראמפ ג'ארד קושנר.

בראשון בבוקר כבר היינו בדרכנו למיאמי לפגישות עם תורמים. בשלישי כבר נחתנו בישראל, ואיתנו תרומות בגובה מאות אלפי שקלים למען ההתיישבות וקשרים חזרים יותר עם תומכינו מעבר לים.

דווקא לנוכח התמיכה הרחבה שזכינו לה מצד חברי סנאט וקונגרס, יש להזכיר שממשלת ישראל אינה יכולה להסתתר מאחורי לחץ אמריקאי. ממשל ביידן, שהוא חלש כשלעצמו ובדרך לאובדן הרוב בבית הנבחרים, לא יוכל להרשות לעצמו להגיע לקרע עם ישראל כמו שהיה בימי אובמה, ולכן היכולת שלו ללחוץ על ישראל קטנה יותר.

לקראת שבת ההזמנות לחמין לא הפסיקו להגיע מצד החברים שגילו שהמשלחת מהשומרון כאן. מטעמי שמירה על הגזרה ובעיקר כדי שלא לפגוע באף אחד, בחרנו מקום אחד

לחץ אמריקאי לא מנע את הקמת מדינת ישראל, לא את הקמת הכור בדימונה, לא את ההכרה בריבונותנו בגולן או החלת הריבונות על ירושלים המערבית בידי בן-גוריון ועל ירושלים המזרחית בידי לוי אשכול, גם לא את הפצצת הכור העיראקי. אם הממשלה רוצה לפעול, בעבודה נכונה היא יכולה להפחית את הלחצים ולעמוד בהם. הכדור נמצא בידי ממשלת ישראל. אם אנחנו בכוחנו הדל מצליחים להפעיל לחץ, ממשלת ישראל בוודאי יכולה לעשות זאת.

לפני ארבעים שנה היה הטרוריסט הנאלח יאסר ערפאת במצב גרוע משלנו בדעת הקהל. אויבינו השכילו להפוך את המצב ועבדו קשה לשנותו. גם אנחנו יכולים. האויב הגדול ביותר של ישראל הוא הבורות, ואת הריק התודעתי ממלאים אויבינו וארגונים אנטישמיים. במסע הזה הוכחנו שזו לא גזרת גורל. לא באנו להפסיד בכבוד; באנו לנצח.

דווקא לנוכח התמיכה הרחבה שזכינו לה מצד חברי סנאט וקונגרס, יש להזכיר שממשלת ישראל אינה יכולה להסתתר מאחורי לחץ אמריקאי. ממשל ביידן, שהוא חלש כשלעצמו ובדרך לאובדן הרוב בבית הנבחרים, לא יוכל להרשות לעצמו להגיע לקרע עם ישראל כמו שהיה בימי אובמה, ולכן היכולת שלו ללחוץ על ישראל קטנה יותר

 

 

 

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן