כותרות חמות :

אני, אתה והפרעת הקשב
אני, אתה והפרעת הקשב

אני, אתה והפרעת הקשב

שאלה

בשנים האחרונות החלפתי כמה מקומות עבודה, וכעת החלטתי לעשות הסבה מקצועית. בעלי טוען שזה קשור להפרעת הקשב שלי ומתלונן שהיא באה לידי ביטוי גם במערכת היחסים שלנו: אני מתפרצת במהירות, לא קשובה, שוכחת תאריכים חשובים, מאחרת, מבולגנת, והרשימה עוד ארוכה. אני מבינה שלא פשוט לחיות איתי, אבל האמת היא שנעלבתי שהוא מתמקד רק בדברים השליליים ולא מבין אותי ותומך בי. מה לעשות?

תשובה

רבים טועים לחשוב שהפרעת קשב מתבטאת בעיקר בתחום הלימודי, אך למעשה מדובר בהתנהלות בלתי נפרדת מאישיות האדם המלווה אותו במהלך חייו בהתמודדות בעבודה, בהורות, בזוגיות וביחסיו עם סביבתו ועם עצמו.

להיות נשוי לאדם בעל הפרעת קשב זו חוויה המכילה מנעד רחב של תחושות ועשויה לעיתים להיות מבלבלת ואף מתסכלת, שכן בסופו של דבר זוגיות אינה נשענת על אהבה ותשוקה בלבד אלא מבוססת על היכולת לעבוד בשיתוף פעולה במערכת הרמונית.

אדם בעל הפרעת קשב מוסח בקלות, וזה עלול ליצור בבן הזוג תחושת תסכול מתמשכת על שהזולת עסוק בענייניו, שוכח דברים חשובים ואינו מתחשב. התסכול מביא לידי תוקפנות וכעס המסלימים קונפליקטים זוגיים. עם הזמן, ככל שהבעיה מחמירה ומתמשכת, בן הזוג נשחק מהקושי להבין ולהיות המבוגר האחראי המכיל והסולח.

אנשים המתמודדים עם הפרעת קשב חווים צורך גבוה בריגושים. הם משתעממים בקלות ומתקשים בשליטה ובוויסות עצמי. ואולם אי אפשר להתעלם מההתלהבות האנרגטית, מהחשיבה היצירתית, מהרגישות, מהראייה הכוללנית ומנקודת המבט הייחודית שהם מביאים.

כשם שלא נבקש מאדם בעל מגבלת ראייה שיסיר את משקפיו וינסה לקרוא בלעדיהם, כך חשוב להבין שהתנהלות הנובעת מהפרעת הקשב אינה באה חלילה ממקום של עצלנות, רצון לפגוע או חוסר אכפתיות. לצד המודעות לקשיים ולהשלכות שיש להפרעת הקשב לא רק על האדם עצמו אלא גם ברמה המשפחתית והזוגית (כמו החלפת מקומות עבודה, התנהלות בבקרים, ארגון וסדר בבית ועוד) מומלץ להפחית למינימום את אחוזי האשמה ולהגביר את אחוזי האחריות האישית והזוגית ולמצוא יחד פתרונות יצירתיים שיסייעו להתנהלות יעילה ומיטיבה עימכם.

 

מה לעשות?

כולנו על הרצף – השתדלו שלא לתייג זה את זה. התווית גורמת לנו ליצור תבנית חשיבה מקבעת שאינה מאפשרת שינוי וצמיחה. הפרעת הקשב היא אולי חלק ממני, אך היא אינה מגדירה את מי שאני. לכל אחד מאיתנו אתגר שעימו הוא מתמודד, ולרוב כולנו מצויים איפשהו על הרצף.

קצר ולעניין – אנשים המתמודדים עם הפרעת קשב נוטים להתפזר וחשים צורך להתנתק. כאשר מבינים שזה לא בהכרח מכוון נגדנו אלא חלק בלתי נפרד מההפרעה, קל יותר לנסות למצוא דרכים יעילות להתמודדות. לפעמים שיחה שאינה תחומה בזמן או תכנון של חודש קדימה עשויים להיתפס כנצח בעיני אדם המתמודד עם הפרעת קשב. לכן כדאי להתחיל בעיקר, להתמקד בכל פעם בנושא אחד ולהגדיר חלוקת תפקידים ברורה ולו"ז מפורט.

ללמוד ריקוד חדש – בקרב זוגות שאחד מהם מאותגר קשב עלול להתפתח דפוס שלפיו האחד מקבל עליו את האחריות לתכנון המשימות ולביצוען וחש כמבוגר האחראי בעוד האחר נכנס למשבצת הילד הזקוק להכוונה ותזכורות אינסופיות. ובכן, הגיע הזמן ללמוד צעדים חדשים לריקוד הזוגי שלכם, לצאת מהדפוס של הורה-ילד, שבו האחד מנסה לחנך את האחר, ולזכור שאתם צוות! באפשרותכם להפיק את המרב כך שכל אחד יוביל בתחומים החזקים שלו.

תחדש לי – אנשים בעלי הפרעת קשב נוטים להשתעמם בקלות ונמשכים לגירויים חדשים. נוסף על כך מאותגרי הקשב חווים סערה פנימית של רגשות ומחשבות שעלולה ברגע אחד להתפרץ ללא התראה מראש. הם מגיבים באימפולסיביות, ולכן זקוקים לתרגול מיומנויות של שליטה עצמית. לפיכך השתדלו להחליט יחד החלטות חשובות בתחום העבודה והמשפחה ולסייע זה לזה להביא בחשבון את הסיכויים והסיכונים שבכל החלטה.

ומה עם הבונוס? בל נשכח את ההטבות הנלוות להפרעת הקשב, כמו יצירתיות, אנרגיה מתפרצת, יכולת לקלוט כמה דברים במהירות ובו בזמן, זווית ראייה ייחודית, סקרנות ופעלתנות, התלהבות, אינטליגנציה גבוהה, יכולת להתמקד באופן אינטנסיבי בתחום מסוים (מיקוד יתר), חוש הומור, נתינה ורגישות ללא גבולות ועוד. במקום להתמקד בשלילי דברו על זה, שתפו בתחושות, נסו להתיידד עם הפרעת הקשב, להכיר את הצדדים המגוונים שלה, לצחוק עליה יחד וללמוד לחיות איתה.

 

נעמה מוזס, טיפול זוגי ופרטני, CBT, מרצה ומנחת סדנאות, מחברת הספר 'חפשי עיניים טובות': mosesnaama@gmail.com

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן