כותרות חמות :

רגישים לסביבה
רגישים לסביבה

רגישים לסביבה

קצת מפונקים אבל יפהפיים: זאת ממש העונה לצפות בסחלבים בשטח, ואם אתם ממש רציניים, גם להיענות לאתגר הגידול שלהם בבית

הסחלבים נחשבים לצמחים המורכבים ביותר בממלכת הצמחים. סחלבי בר מוגנים ממסחר באמנוֹת בינלאומיות, ואם נתקלתם באחד, אסור לכם לקטוף אותו או לפגוע בו אלא לראותו בלבד וליהנות מיופיו. בתקופה הזאת הבאזז סביב הסחלבים עולה; זמן טוב להכיר את החבר'ה מקרוב.

לפני הכול מעניין לדעת שהשם המדעי של הסחלבים הוא Orchis, והם נחשבים מעודדי פוריות. לסחלבים יש שורש קצר ובו שתי פקעות: כאשר פקעת אחת מידלדלת מחומרי המזון, הפקעת הנוספת גדלה ומתמלאת, והיא שתשמש את הצמח בשנה הבאה.

בארצנו היפה יש כשלושים מינים של סחלבי בר, ואחד עשר מהם בסכנת הכחדה. הסחלב החדש ביותר בחבורה הישראלית הוא רצועית קומפריה (רצועית מצויצת), שהתגלה בישראל רק לפני כשנתיים בזמן טיול בגולן. הרצועיות הן סוג במשפחת הסחלביים, ועד כה הייתה לנו בארץ רק נציגה אחת של הסוג: רצועית הגליל.

עוד סחלב מעניין הוא בן חורש גדול. הוא גדל בארץ בשני מקומות בלבד: במעיינות מדבר יהודה ובחורשת טל. זהו פרח נדיר הנתון בסכנת הכחדה, ובשנים האחרונות נעשים מאמצים גדולים להקים אוכלוסייה חדשה שלו בשמורת הטבע עינות צוקים. לראות אותו זה עניין נדיר מאוד.

"ההתלהבות מסחלבים נובעת מזה שהפרחים שלהם מאוד יפים ומרשימים", אומרת מרגרטה וולצ'אק, אקולוגית צמחים ברשות הטבע והגנים. "הם גדלים במדינות טרופיות, וצורת הגידול שלהם מאתגרת. הרבה אנשים נמשכים להיכנס לזה דווקא בגלל הקושי. באופן כללי, סחלבים הם פרחים מיוחדים. הם מאוד מורכבים מבחינת מבנה הפרח ותפקודו ביחס לצמחים אחרים".

"הסחלבים גדלים באזורי בתה, מקום שצומחים בו עצים נמוכים שמגיעים מקסימום עד הברכיים"

במה זה מתבטא?

"הפרחים שלהם מאובקים על ידי חרקים, וחלק מהם, כמו דבורניות למשל, אפילו מדמים נקבה של דבורה. עד כדי כך שזכר של דבורה חושב שזאת נקבה, מגיע לפרח, ורק אז מגלה את הטעות.

"זה לא קיים במינים אחרים של פרחים. הסחלבים מיוחדים גם באופן הגידול שלהם. גם בטבע הם זקוקים לתנאים מיוחדים. לכל מין תנאי גידול מיוחדים משלו".

היכן נמצאים הסחלבים בארצנו?

"הסחלבים גדלים באזורי בתה, מקום שצומחים בו עצים נמוכים שמגיעים מקסימום עד הברכיים. שם טוב להם, כי רוב הסחלבים צריכים הרבה אור כדי שיגדלו טוב.

"חלק מהסחלבים כבר סיימו לפרוח, ואת חלקם עדיין אפשר לראות. באזור הר מירון אפשר לראות אותם פורחים עכשיו. גם בצפון רמת הגולן ובחרמון. ברמת מנשה ובכרמל יש סחלב נפוץ שפורח בדיוק עכשיו, סחלב קדוש. כדאי לבוא לראות".

 

בית עם סחלב

מרגרטה מבקשת שנקנה סחלבים אך ורק במשתלות מורשות. "בבקשה לא לקטוף את סחלבי הבר המוגנים. אגב, הסחלבים הנקנים במשתלות גם הרבה יותר גדולים ויפים".

איך מגדלים סחלב?

"לגידול סחלבים נדרש טיפול ייחודי. בגידולים ביתיים צריך לזכור שהסחלבים די רגישים. יש להשקות אותם במים מורתחים, שיש בהם מעט מינרליים. לא יודעים בדיוק את הסיבה, אבל הגיר במים, האבנית, לא עושה להם טוב. הם רגישים לזה. לכן גם עדיף שיהיו מים מסוננים.

"נוסף על כך צריך למנוע מהם שמש ישירה, אבל כן שיהיו מוארים. גם אסור להשקות יותר מדי, רק פעם בשבוע בכמות מים שמרטיבה את הקרקע טוב. אין ספק, יש כאן צמח לטפל בו. פעם נורא פחדתי לגדל סחלבים. אחר כך כשהביאו לי סחלבים במתנה תפסתי אומץ, והם דווקא גדלו יפה כמה שנים.

"הסחלבים פורחים די הרבה זמן, אפילו כמה חודשים, ולאחר מכן הפרחים מתייבשים. צריך להמשיך להשקות אותם וגם לדשן פעם בחודש כדי להעשיר את הקרקע, אבל לא יותר מדי. אחרי כמה חודשי תרדמת הם מתחילים לפרוח שוב, אז לא לזרוק אותם. סבלנות, והם מגיעים שוב לפריחה יפה".

"פעם נורא פחדתי לגדל סחלבים. אחר כך כשהביאו לי סחלבים במתנה תפסתי אומץ, והם דווקא גדלו יפה"

איפה רואים?

מגוון סוגי סחלבים פורחים בדרך כלל בזמן הזה של השנה. קבלו את רשימת המקומות שאפשר לצפות בהם ביופיים של הסחלבים:

  • דבורנית נאה – באזור כביש ירושלים ונחל כסלון, בכרמל, בהר עצמון ועוד
  • דבורנית הקטיפה – באזור הקסטל ועין חמד
  • בן חורש רחב עלים – בהר מירון ובחרמון הנמוך
  • בן סחלב צריפי – בכל האזורים ההרריים הים תיכוניים
  • דבורנית גדולה – בהר מירון, בהר עצמון, בהר שכניה, בכרמל, בשמורת נחל שורק ובאתרים נוספים בהרי יהודה, ביער מסעדה ובחרמון הנמוך
  • רצועית הגליל – בחרמון הנמוך, ביער מסעדה, בהר מירון ובהר שכניה
  • סחלב קדוש – בהר עצמון, בהר תורען, בכרמל, בגן לאומי הרי יהודה, בצפרירים ובשמורות בשרון: ביתן אהרון, הדסים, בני ציון
  • בן חורש רחב עלים – בהר מירון, בחרמון הנמוך, ביער מסעדה
  • סחלב ריחני – בחורשת טל, בחרמון הנמוך
  • סחלבן החורש – בהר מירון, בכרמל
  • בן סחלב צריפי – בהר מירון, בכרמל, בהרי יהודה
  • דבורנית נאה – בהר מירון, בחרמון הנמוך, בכרמל
  • מירונית סרגלית – בהר מירון, ביער מסעדה

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן