כותרות חמות :

דגל אויב בקמפוס עברי
דגל אויב בקמפוס עברי

דגל אויב בקמפוס עברי

לפני שנתיים, לא יותר, גם בעימותים שפרצו מדי פעם בין ערבים ליהודים איש לא היה מעז להניף בקמפוסים דגלי אש"ף, ואילו היום הנפת דגלי ישראל מול תומכי פלשתין נחשבת פרובוקציה * וזאת רק ההתחלה: תמיכה גלויה בטרור, שתיקת הנהלות האוניברסיטאות ותחושת חוסר ביטחון הולכת וגוברת * אנשי 'אם תרצו' מנסים להחזיר את השפיות לקמפוסים

הפגנת יום הנכבה של סטודנטים ערבים באוניברסיטת תל-אביב מתרחשת מדי שנה בקמפוס. בכל שנה גם אנשי תנועת 'אם תרצו' עומדים ביום הזה בקמפוס, מניפים דגלי ישראל ומחלקים ספרוני 'נכבה חרטא', המפריכים את הנרטיב הפלשתיני בנושא.

"אתמול התרחש באוניברסיטת תל-אביב אירוע מביש", אומר מתן אשר, דובר 'אם תרצו'. "הגענו למקום ההפגנה כבכל שנה וראינו שחברי תא בל"ד ותא חד"ש בקמפוס כבר תלו דגלי אש"ף רבים. השוטרים הודיעו לנו שהמקום שוריין בעבורם ואסור לנו להיות שם". אנשי אם תרצו הסבירו שכבכל שנה הם עומדים במקום, ויש להם אישור מהאוניברסיטה. השוטרים טענו שלא ניתן להם אישור משטרה.

"הסברנו להם שאנחנו פחות מחמישים איש ולכן לא נדרש אישור. אמרנו שזו אינה הפגנה, אנחנו רק עומדים עם דגלי ישראל, אבל המשטרה לחצה שנעבור מעבר לכביש. הם גם שמו גדר כדי לחצוץ בינינו לבינם, כאילו אנחנו הבעיה", משחזר מתן. פעילי אם תרצו, אזרחים שומרי חוק, עברו כבקשת המשטרה. "המפגינים הערבים ניצלו את זה כדי להניף דגל אש"ף באורך של כעשרה מטרים! לא ראיתי דגל כזה גדול מעודי", אומר מתן.

 

מתן אשר: "הנהלות האוניברסיטאות רוצות שקט, ואנחנו מפריעים לשקט המדומיין הזה. אוניברסיטת תל-אביב נכבשת מבפנים על ידי תא חד"ש ובל"ד. אוניברסיטה שלמה רועדת מפחד בגלל מאה איש. היו מכללות שאחרי הפיגועים האחרונים עברו ללימודים בזום, כי יש סטודנטים שמפחדים לבוא ללמוד. בגלל קומץ שנותנים לו להשתולל תחושת הביטחון הכללית נהרסת"

הם תמיד מניפים דגלי אש"ף?

"בשנים הקודמות לא היו כמעט דגלי אש"ף בהפגנות, ואם היו, הורידו אותם, אבל בחודשים האחרונים יש המון הפגנות בכניסה לקמפוס, ונשמעות בהם קריאות של 'ברוח ודם נפדה את השהיד', 'ג'נין אנחנו איתך', 'אנחנו עם האסירים', 'הנקמה תבוא' ועוד".

מהי הפגנת 'נכבה חרטא' של אם תרצו?

"אנחנו רוצים לחנך את הציבור שנרטיב הנכבה הוא פייק גמור. הם לא הקורבן; הם תקפו ואז ברחו, בקושי פגענו בהם. זה אירוע חסר משמעות בהיסטוריה. גם מנהיגי ערב אמרו בזמן אמת שהוא פייק, אבל האוניברסיטה מאפשרת לערוך הפגנות בתאריך הזה".

מתן מספר שבשם הדו-קיום נותנים לסטודנטים ערבים מלגות ומציבים בפניהם תנאי קבלה נמוכים, ודווקא באוניברסיטה הם נעשים לאומניים יותר. "בקמפוס הם נכנסים לתאי בל"ד וחד"ש, שומעים על הנכבה ועל הכיבוש ועל האפרטהייד, וכאן מאפשרים להם לפעול בחופשיות".

 

אגרוף בפרצוף – קמפוס תל-אביב

 

מה טלטל אותך כל כך אתמול?

"כדי להיכנס לאוניברסיטה היה צורך לעבור במעבר צר כדי שלא יהיו עימותים עם המפגינים הערבים. כל הכניסה לקמפוס הייתה מלאה דגלי אש"ף, ונשמעו קריאות טרור והסתה. חבר שלי הניף דגל ישראל חמישים מטר מהם. סטודנט ערבי למדעי המחשב התחיל לקלל אותו ושפך עליו כוס קפה רותח".

מתן ביקש מהתוקף לעזוב את חברו. "יש סרטון וידאו שמתעד הכול. לא נגעתי בו", הוא אומר. באותו רגע חבט התוקף בפניו, ומתן נפל. "דיממתי כמה שעות מהאף, הלסת שלי נפוחה, וכל זה קרה לעיני יותר מעשרים שוטרים".

מה עשו השוטרים?

"השוטרים עצרו את התוקף שלי ועוד שני מפגינים, אבל הבנתי הוא שוחרר. הם טענו שאנחנו תקפנו אותם". מתן מסביר מדוע לא נגרר להיאבקות פיזית: "כשאני במילואים אני בתודעת לחימה, אבל ביומיום אנחנו פשוט לא שם".

לטענת אנשי אם תרצו, מאז נכנס לתפקידו השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, השוטרים אינם מורידים דגלי אש"ף, והלגיטימציה להסתה בקרב הערבים גדלה: "באוניברסיטת בר-אילן העלתה סטודנטית למנהל עסקים פוסט המהלל שהידים, וההנהלה לא אמרה מילה. כשבאנו לשם להפגין ולעזור לסטודנטים שמפחדים ללמוד בכיתה וההנהלה לא מגינה עליהם, אמרו לנו שאסור להפגין בשטח הקמפוס.

"במכללת הדסה סטודנטים ערבים צעקו בזמן הצפירה של יום הזיכרון 'איטבח אל יהוד', ובאוניברסיטה העברית נשמעו בהפגנה קריאות 'בדם ואש נפדה את השהיד' ו'צריך לתלות את הבוגדים'".

מה תנועת אם תרצו פועלת בעניין?

"אנחנו חושפים את הסטודנטים האלה כל הזמן ומקווים שזה יאלץ את ההנהלות לטפל בעניין. כמו כן אנחנו מנסים לקדם דיון בכנסת בנושא. הנהלות האוניברסיטאות רוצות שקט, ואנחנו מפריעים לשקט המדומיין הזה. אוניברסיטת תל-אביב נכבשת מבפנים על ידי תא חד"ש ובל"ד. אוניברסיטה שלמה רועדת מפחד בגלל מאה איש. היו מכללות שאחרי הפיגועים האחרונים עברו ללימודים בזום, כי יש סטודנטים שמפחדים לבוא ללמוד. בגלל קומץ שנותנים לו להשתולל תחושת הביטחון הכללית נהרסת".

אילו תשובות אתם מקבלים מהאוניברסיטאות?

"בבר-אילן הפנו אותי להשאיר הודעה במוקד לסטודנט", הוא מחייך במרירות. "באוניברסיטת בן-גוריון ובאוניברסיטה העברית לא טורחים לענות. בעברית היה סטודנט ששר שירי גיוס לדאעש. עצרו אותו, ומרצים באוניברסיטה חתמו על עצומה לשחרר אותו. הם יכולים לעשות את זה כי לא גובים מהם מחיר. חברי הכנסת בקואליציה מובילים הסתה נגד צה"ל, אז יש להם לגיטימציה להשתולל. המיעוט משתלט והופך את החיים של כולם לבלתי נסבלים".

מה צריך לעשות?

"צריך להודיע בכל בקבוצות הוואטסאפ של האוניברסיטה שמי שמניף דגלי אש"ף לא יוכל להיות חלק מקבוצת הלמידה. האקדמיה צריכה להיות בטוחה, ללא הסתה ולאומנות ערבית, ולשמור על מראית עין ציונית. אסור להרשות מצב שיאמרו לסטודנטים שזה בסדר לא לעמוד בצפירה, וחייבים להעיף את כל מי שמתבטא בעד מחבלים. הוא יצטרך להשלים את לימודיו בדרך אחרת. האוניברסיטה צריכה להודיע שמי שמביע תמיכה בטרור לא יוכל להגיע לקמפוס".

אם תרצו פועלת בעניין עם שרת החינוך ועם גורמים בכנסת. "השרה התבטאה יפה בנושא של פרס ישראל לפרופ' גולדרייך. זה לא היה מובן מאליו. אנחנו מקווים שיצאו אמירות ברורות לוועד ראשי האוניברסיטאות כדי שהאוניברסיטה תחזור להיות מקום בטוח". הוא סבור שהשרה צריכה לאסור הנפת דגלי אש"ף בהפגנות באוניברסיטה. "הישיבה עם רע"ם בממשלה היא אחד הגורמים העיקריים בהידרדרות תחושת הביטחון בקמפוסים. אין קול לאומי וחד-משמעי בממשלה, והרוח בהתאם. אנחנו במצב לא טוב", הוא מסכם.

איתן איבנצקי: "בימי הפיגועים בבני ברק ובאלעד השמיעו סטודנטים ערבים צהלות ושירה במעונות. לפני פסח נודע לנו שבמעונות יש איסור להניף דגל ישראל. ערכנו מצעד דגלים בקמפוס ומחינו על ההחלטה המבזה. מנהל המעונות של הקמפוס חזר בו מהאיסור, אבל ככל הידוע לי, מטעם אלקטרה, הזכיין של המעונות, לא נמסרה תגובה עד היום"

תמיכה גלויה בטרור – קמפוס בר-אילן

"ב-6 במאי הופצו בקבוצת הפייסבוק הגדולה של אוניברסיטת בר-אילן תצלומי מסך של פוסט שפרסמה סטודנטית למנהל עסקים באוניברסיטה ובו היא מהללת את הרוצחים מהפיגוע באלעד ומחבלים שחוסלו בג'נין", פותח ארנסט (איתן) איבנצקי, רכז הפעילות של אם תרצו באוניברסיטת בר-אילן.

"כמה דקות אחר כך מנהלי הקבוצה הסירו את הפוסט. סטודנטים זעמו על כך והמשיכו להפיץ את הפוסט, וגילו שהם נחסמים על ידי מנהלי הקבוצה". איבנצקי מספר שסטודנטים פנו אליו ודיווחו שבעקבות הפוסט הזה הם חוששים להימצא בקמפוס. "לומדת כאן תומכת בטרור. איך אפשר להיות בטוחים שהיא לא תחצה את הגבול מתמיכה בטרור למעשה בפועל?"

כבר באותו יום הוציאו פעילי אם תרצו מכתב רשמי לגורמים באוניברסיטה, ובהם נשיא האוניברסיטה, דקנית הסטודנטים, הרקטור ויו"ר אגודת הסטודנטים. "כתבנו שאנחנו מבקשים הבהרה וטיפול בנושא. עד היום לא קיבלנו תשובה, כאילו המכתב לא נשלח מעולם", הוא אומר.

באין מענה מההנהלה ביקשו הפעילים להפגין בקמפוס ולממש את חופש הביטוי. "ביקשנו להפגין ולתבוע איסור הסתה לטרור בקמפוס וטיפול במי מהסטודנטים או אנשי הסגל שתומך במחבלים. בתוך כמה שעות קיבלנו סירוב חד-משמעי מדקנית הסטודנטים. קיום ההפגנה נאסר במקום, אבל תגובה רשמית על התנהלות מסוכנת של תומכת במחבלים לא נתקבלה עד היום". איבנצקי מסביר שתנועת חד"ש הארצית תמכה בסטודנטית הזו וטענה שלגיטימי להתבטא כך. "הם מעודדים הסתה לטרור בקמפוסים במדינת ישראל".

פעילי אם תרצו נאלצו להפגין מחוץ לכותלי האוניברסיטה. "בימים האחרונים פנו אליי סטודנטים שמרגישים חוסר ביטחון במעונות. האווירה מתוחה, ותחושת הביטחון של הסטודנטים היהודים בקמפוס נפגעה בשל אוזלת היד של האוניברסיטה. בימי הפיגועים בבני ברק ובאלעד השמיעו סטודנטים ערבים צהלות ושירה במעונות. לפני פסח נודע לנו שבמעונות יש איסור להניף דגל ישראל. ערכנו מצעד דגלים בקמפוס ומחינו על ההחלטה המבזה. מנהל המעונות של הקמפוס חזר בו מהאיסור, אבל ככל הידוע לי, מטעם אלקטרה, הזכיין של המעונות, לא נמסרה תגובה עד היום".

מה צריך לעשות?

"האוניברסיטה צריכה להוציא הודעה שמגנה תמיכה במחבלים ובטרור ולהטיל סנקציות על סטודנטים שתומכים בפעולות טרור. ההנהלה פועלת בכפפות של משי בגלל פוליטיזציה של האקדמיה. את נרטיב הנכבה הקמפוסים מקדמים, ואת הספר 'נכבה חרטא' שאנחנו מחלקים כדי לחשוף את העובדות דרשה האוניברסיטה לצנזר, ואסרה את חלוקתו בנוסח המקורי.

"ביקשנו במכתב לאפשר לנו חופש אקדמי לפרסם את העובדות, ומנעו זאת מאיתנו. נותנים להניף דגלי אש"ף ולקדם את נרטיב יום הנכבה, שנועד לעשות דה לגיטימציה למדינת ישראל, אבל לשתף בעובדות של מה באמת היה שם – אסור. נאמר לנו שאם שנחלק את הספר במתכונת המקורית, יוטלו עלינו סנקציות".

דוד קוזלובסקי: "לאחרונה שרו כמה נערים לעבר שני שוטרים סטודנטים 'אימא אני יוצא לג'יהאד'. לרוע מזלם אחד השוטרים הבין ערבית. השוטרים עיכבו אותם עד שהגיעה המשטרה והרחיקה אותם מהקמפוס לכמה ימים. הרקטור של האוניברסיטה העברית, פרופ' ברק מדינה, הוציא למרצים מכתב שבו אמר שלא נכון בעיניו שהשוטרים עיכבו אותם בקמפוס, כי השוטרים הם סטודנטים בעצמם"

"לתלות את הבוגדים" – קמפוס האוניברסיטה העברית

גם דוד קוזלובסקי, רכז תנועת אם תרצו באוניברסיטה העברית, מדווח על הידרדרות בתחושת הביטחון ובאווירה הכללית בקמפוס. "סטודנטים ערבים פונים אלינו בצורה לא נעימה כשאנחנו מחלקים חומרים של אם תרצו. גם בקבוצות הוואטסאפ של הלימודים מאשימים יהודים בטרור. הם טוענים שאנחנו אשמים בכך שרוצחים אותנו.

"בחמישי שעבר הייתה כאן הפגנה שלא ראיתי כמותה מבחינת מספר המשתתפים. הם שרו שירים שמבקשים 'לתלות את המשת"פים והבוגדים על חרטום הטנק'. זה מסר שמעולם לא שמעתי בשנים הרבות שאני באוניברסיטה".

באוניברסיטה העברית יש מכינה לבגרות המיועדת לנוער שוליים מהמגזר הערבי. "הם נמצאים בקמפוס שלנו, וכאן מקווים לשקם אותם. בפועל הם פוגעים בביטחון כלל הסטודנטים. לאחרונה שרו כמה מהם לעבר שני שוטרים סטודנטים 'אימא אני יוצא לג'יהאד'. לרוע מזלם אחד השוטרים הבין ערבית. השוטרים עיכבו אותם עד שהגיעה המשטרה והרחיקה אותם מהקמפוס לכמה ימים. הרקטור של האוניברסיטה העברית, פרופ' ברק מדינה, הוציא למרצים מכתב שבו אמר שלא נכון בעיניו שהשוטרים עיכבו אותם בקמפוס, כי השוטרים הם סטודנטים בעצמם.

"לדעתנו הוא מונע טיפול בנושאים הללו", אומר דוד. "במקום לגנות את הנערים ולחקור את המקרה כדי שלא יישנה, הוא התעלם ממה שאמרו ובא בטענות לשוטרים שעשו את תפקידם".

אליבא דקוזלובסקי, הרקטור וסגניתו רוצים שאת כל סמכויות הביטחון בקמפוס תרכז אבטחת האוניברסיטה, אבל כשנשמעו בהפגנה קריאות לרצח לא נעשה דבר. "פנינו אל הרקטור במכתב, והוא לא הגיב. אתמול הפגנו נגד הקריאות. הנערים הללו התקרבו אלינו בצורה מאיימת, וברגע האחרון האבטחה עצרה אותם. גם דקן הסטודנטים אמר לי אחר כך שהוא מזועזע מניסיון התקיפה שלהם. אני חושב שצריך להרחיק את הנערים האלה מהאוניברסיטה ולשקם אותם במקום אחר, ודאי בתקופה כזו. אין שום ערובה שאין להם כוונה ויכולת לבצע פיגועי טרור בקמפוס. זו סכנה לביטחון הסטודנטים".

צילום מסך

מדוע לדעתך הרקטור אינו מגיב?

"אולי בשל אידאולוגיה מסוימת שהוא אוחז בה לכאורה", הוא אומר. חוסר התגובה של הרקטור פוגע בעיניו באוניברסיטה: "התפרסמה ב-N12 כתבה על ההפגנה. השם של האוניברסיטה, התדמית והאווירה בקמפוס נפגעים. ביטחון הסטודנטים מופקד בידי הרקטור, והוא לא עושה דבר בנידון. סטודנטים רבים פונים אלינו לאחרונה ומספרים שהם לא חשים ביטחון בקמפוס, וחלקם מצטרפים לתא שלנו.

"מישהי סיפרה לי שהחליפה מכיסוי ראש לכובע כדי שלא יזהו אותה כיהודייה. המצב מידרדר לנגד עינינו, ואנחנו מבקשים מראשי האוניברסיטאות להתעורר לפני שיהיה מאוחר".

 


 

מהאוניברסיטה העברית נמסר: "ההפגנה המדוברת נערכה באזור תחום, ולא אירעו מעשי אלימות. אם יתברר שבדברים שנאמרו יש הפרת חוק, יובא העניין לידיעת המשטרה. קמפוס האוניברסיטה הוא מקום בטוח, וצוות אגף הביטחון זמין לסייע לכל מי שחש, מסיבה כלשהי, חוסר ביטחון".

דוברות אוניברסיטת בר-אילן מסרה: "העובדות המובאות בכתבה אינן נכונות".

מאוניברסיטת תל-אביב לא נמסרה תגובה עד לרגע סגירת הכתבה.

 

:

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן