כותרות חמות :

המדריך – בהר
המדריך – בהר

המדריך – בהר

אלוף העברית

הלל הרטמן, תלמיד כיתה י"א בישיבת אמית ברוכין, הוא הזוכה במקום הראשון לגילאי תיכון באולימפיאדת הלשון העברית של החוג ללשון באוניברסיטת תל אביב ושל ארגון המתמטיקאי הצעיר.

בשלב המקדים השתתפו 1800 תלמידים, ובשלב הגמר שנערך באוניברסיטת תל אביב, התמודדו 166 תלמידים. הרטמן, שקטף את המקום הראשון, זכה בפרס כספי מכובד.

האולימפיאדה נוסדה כדי לחשוף את הנוער להתבוננות רחבה יותר בשפה באמצעות אתגרים לשוניים וחידות לא שגרתיות שהם אינם נחשפים להם במסגרות החינוך הרגילות. השאלות בתחרות כללו תרגילי היגיון לשוני, פיענוח צפנים, חידות של חוקיות משווה בלשונות שמיות עתיקות, פירושי מילים, ניבים ועוד.

סיום ש"ס

בישיבת צביה דימונה לבשו חג השבוע, נוסף על יום העצמאות. הישיבה שכרה אולם אירועים לרגל סיום הש"ס של חגי קוטלר, תלמיד כיתה י"ב שיצא למסע הארוך של סיום הש"ס בהשראת שמיניסט שלו, שילה ג׳ורנו, בהיותו חמשוש (כיתה ט'). בזמנים מאתגרים דרבן אותו אחיה אבוטבול, חבר קרוב, להמשיך הלאה, ואף הוא צפוי לסיים בסוף השנה (את חלק מהש"ס הם אף למדו יחד). הטיפ שלו לחברים: "לבנות את הלימוד לאט לאט, אבל שיהיה קבוע, כי ככל שהזמן יחלוף יפחת הקושי".

 

 

חקלאות ישראלית לאתיופיה

בשבוע שעבר ביקר מר שאילו ביי, מנהל בית הספר בעיר לליבלה שבאתיופיה, בכפר הנוער הדתי הודיות שבצפון הארץ. מטרת הביקור הייתה ללמוד את השיטות החקלאיות שבהן משתמש הכפר כדי להנחיל תורה זו לתלמידי הכפר האתיופי, היתומים ברובם, ולהכשירם לחיים.

את הקשר עם הכפר האתיופי מנהל שמואל סבג, האחראי על תחום החקלאות בכפר כבר שלושים ושלוש שנה.

 

הורים מכוונים

רשת החינוך נעם־צביה משיקה בשיתוף מכללת כוונה משחק הורות בשם 'הורים מכוונים', שנועד לחזק ולהגביר את הקשר והאהבה שבין הורים לילדיהם. במשך עשרה ימים יקבלו ההורים בכל יום סרטון קצר ובו תרגיל אישי בהנחיית מתי וכסלר. המשחק נועד לשפר בצורה חווייתית את התנהלות ההורים מול ילדיהם, לחזק את החיבור והקשר ביניהם באופן מודע ולאפשר שיח פתוח, כן ונעים.

 

יגדיל תורה

במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא התרגשו השבוע ממבחן ייחודי במסגרת מיזם 'יגדיל תורה'. כשמונים תלמידים נבחנו על יותר מ־4000 דפי גמרא. אחד התלמידים אף נבחן על מסכת שבת כולה. הרב מאיר ויניגר, רכז המיזם, הסביר: "המטרה היא שתלמידים רבים ככל האפשר ילמדו גמרא דווקא מתוך מה שלא מופיע בתוכנית הלימודים. כל אחד מהנבחנים התחייב למסכת או למינימום חמישים עמודים". כדי לקדם עוד את המיזם התגייס בנימין לנדי ולקח על עצמו משימה – לממן פרס לכל מי שעובר את המבחן. "הגיע יהודי שביקש מאיתנו למצוא דרכים לעודד ולהגביר את לימוד הגמרא", סיפר הרב ויניגר והוסיף: "כל תלמיד שעובר את הבחינה יכול לבחור באחד מהפרסים שהוצעו, בהם ש"ס מהודר, רמב"ם, שולחן ערוך ועוד. ערכות ספרים בשווי מאות שקלים".

 

כיכר על שם רפי וקנין הי"ד

רפי וקנין הי"ד נולד בשנת 1927 בעיר קזבלנקה שבמרוקו והתחנך בבית ספר 'כל ישראל חברים' בעיר. בשנת 1947 עלה רפי לישראל, התגייס לאצ"ל ולחם במלחמת העצמאות בירושלים. לאחר שהות של כשנתיים בארץ הוא חזר למרוקו, ובשנת 1955 גויס לשלוחת המוסד שנקראה 'המסגרת', אשר הייתה אחראית  על העלייה הבלתי לגלית ממרוקו לארץ. וקנין היה ממייסדיה וממפקדיה הבכירים של המחתרת הציונית – 'המסגרת'. וקנין פעל ללא ליאות להעלאתם של אלפי יהודים ונעצר במרוקו על ידי שלטונות המדינה. הוא עונה בצינוק פעמים רבות עד אובדן הכרתו. כשגסס למוות, התירו שלטונות מרוקו למשפחתו להטיסו לטיפול בצרפת.

בטרם השיב נשמתו לבורא בבית החולים ובשארית כוחותיו, לחש רפי לאשתו מרי את המשפט שנחקק בזיכרונה של יהדות מרוקו: "מרי, לא סיפרתי ולא גיליתי להם כלום". וקנין ז"ל נפטר ב־27 ביוני 1961 והובא למנוחת עולם ב־11 ביולי באותה שנה בטקס ממלכתי בבית הקברות בגבעת שאול בירושלים.

 

מצרפת באהבה

180 חברים מ־Israël is Forever , עמותה לגיוס הכוחות הציוניים דוברי צרפתית, עלו הערב לקבר יוסף, הניפו שם את דגלי ישראל ושרו את 'התקווה'. "באנו להזכיר לעם היהודי ולאומות העולם כי מהים ועד לירדן יונף רק דגל אחד: דגל ישראל. ארץ ישראל כולה שייכת לעם היהודי ולו בלבד, ובמיוחד המקומות הקדושים: קבר יוסף, מערת המכפלה והר הבית!" דברי עו"ד נילי נאהורי, יו"ר Israël is forever.

==

טוב שיהיה

 

נוסעים ליריחו

 

ביום שישי י"ט באייר 20/05/2022 מתפללים שחרית בבית הכנסת שלום על ישראל ומסיירים בתל יריחו, במעיין אלישע ובבית הכנסת נערן.

נפגשים ב־6:50 בכניסה הראשית של מושב נעמה (בבקעת הירדן). עלות: 60 ש"ח לאיש. חצי מחיר לילדים מתחת גיל בר מצווה. חזרה בנעמה סביב 11:00.

הרשמה חובה! נא לשלוח WhatsApp / SMS ליוני במספר הטלפון 052-3527313 או לארנה במספר 052-8699300. לציין את השם ואת כמות המשתתפים.

בקרו באתר שלנו: בקרו באתר שלנו.

 

פסטיבל ימי אהבה לשירה

חבורת 'משיב הרוח' מקיימת השנה בפעם ה־26 את האירוע השנתי שלה. זה קורה השבוע בירושלים, מרביעי ליל ל"ג בעומר עד למוצ"ש (י"ז-כ באייר, 21-18 במאי). הפסטיבל, 'הזדהרות', מוקדש השנה כולו לשירה ולתורת הסוד, והוא מתקיים בשותפות עם בית המדרש 'זוהר חי' ומכון הרטמן. ישתתפו בו עשרות משוררות ומשוררים, מוסיקאים ויוצרים מתחומים נוספים.

כל האירועים יתקיימו במכון הרטמן, רח' גדליהו אלון 11 בירושלים, והכניסה לכולם חופשית! (למעט סדנאות 'תיקון חצות').

 

בימים ההם אין מלך בישראל

ביום  רביעי, י"ז באייר (18/5/22) רגע לפני ל"ג בעומר, אתם מוזמנים להצטרף לבנימין טרופר, מדריך בכיר בבית ספר שדה כפר עציון, במסע מיוחד אל אחד מהאירועים המוכרים בתנ"ך.

את היום נפתח בתצפית מתל אל־פול המזוהה כגבעת בנימין. ננסה ללמוד את הפרשה הקשה של פילגש בגבעה והיחסים בין שבטי ישראל. משם ניסע מזרחה ונבקר ביישוב רימונים. נתהה היכן סלע הרימון של נחלת בנימין, שאליו ברחו הניצולים מהקרב. את היום נסיים בתצפית על עמק שילה ותחילת הריפוי של המשבר הפנימי בתוך עם ישראל.

נקודת מפגש: שכונת פסגת זאב.

נקודת מפגש באפליקציית וייז: תעודכן סמוך למועד הסיור.

שעת מפגש: 9:00. שעת סיום: 13:00.

 

העומדים על סודך

משפחת פוגל, מנהל קהילתי מיתרים ובית ישיבת רמת גן מזמינים את הציבור הרחב להדלקת ל"ג בעומר לזכרו ולאורו של ידידיה פוגל ז"ל שנסתלק לישיבה של מעלה ביום רביעי, אור לי"ח באייר, ל"ג בעומר.

ההדלקה תיערך בשעה 21:00 ברחבת ת"ת מאור התורה, בן ציון 7, ירושלים, בהשתתפות הרב יהושע והרב דוד פוטש.

יכבדו את האירוע רבנים ואישי ציבור. ליווי מוזיקלי: מוסא ברלין.

 

תהיה דיין

תוכנית 'דיינים צעירים' מבית כולל דיינות ענב מרחיבה את הפעילות לפריסה ארצית.

התלמידים נפגשים עם סוגיית הגמרא דרך מקרים אמיתיים מהחיים שלהם ומקימים בית דין כיתתי עם דיון חי עד לפסק הדין.

התוכנית, שפותחה על ידי דיינים מוכשרים מהכולל ביישוב ענב שבצפון השומרון, מלווה בסרטונים מקצועיים ואתר תומך והצליחה מאוד בכמה מוסדות של יסודי וחטיבות ביניים. התוכנית נעשית בשיתוף ותמיכת מועצה אזורית שומרון, והיא קיבלה את ברכת הרב רצון ערוסי שליט"א ורבנים נוספים.

מקומות אחרונים לשנה הקרובה! לפרטים והרשמה לתוכנית ולכולל הדיינות:

0546597850 הרב יהונתן.

 

———–

מעניין!

 

החתן הרב קנייבסקי

בימים האחרונים נחשף בירושלים שטר התנאים לאירוסיו של ר' חיים עם הרבנית מרת בת שבע קניבסקי, בתו של הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל. הממצא המרגש מוצג בימים אלה בבית המכירות הפומביות 'קדם' לקראת מכירתו הפומבית שתיערך בעוד כשבועיים וחצי. לפי הרב פלצ'ינסקי, מנהל מרכז מורשת הרב אריה לוין, שטר התנאים כתוב בכתב ידו של הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין, חותנו של הרב אלישיב וסבה של הרבנית בת שבע.

עוד בתוך ה'שלושים' לפטירתו של ר' חיים הועמד למכירה בידי מקורביו הסטנדר שעליו למד בימי חייו. הסטנדר נמכר לפי ההערכות במיליוני דולרים לגביר בארה"ב שתרם את הכסף לאחד ממוסדות התורה. שטר התנאים הוא הפריט השני החשוב שנחשף לציבור ועומד למכירה.

 

השידוך

השידוך של ר' חיים (תרפ"ח-תשפ"ב) עם הרבנית בת שבע קניבסקי (תרצ"ב-תשע"ב), בתו הבכורה של הרב אלישיב, נעשה בעצת דודו החזון אי"ש, שאמר שהיא באמת "בת תלמיד חכם" הראויה לו.

לימים סיפר הגרי"ש אלישיב כי כשנסע בשעתו אל החזון אי"ש להתייעץ על עניין השידוך המוצע, הפליג החזון אי"ש מאוד בשבח החתן המיועד ואף התבטא כי ר' חיים עתיד להיות גאון מפורסם בבקיאותו כמו הגאון הרוגצ'ובר. כאשר סיפר זאת הגרי"ש אלישיב לאחר עשרות שנים, הוסיף ואמר כי באותו זמן נראו לו דברי מרן החזון אי"ש כגוזמה של שבחים הנאמרים בעת שידוך, "אך כיום אנו רואים", אמר הגרי"ש, "שמילה אחת מדבריו לא שבה ריקם".

מעניין לציין כי ה'ערב' מצידו של החתן היה דודו, הגאון הרב מאיר קרליץ, אחיו הבכור של החזון אי"ש ורבה של מפלגת פועלי אגודת ישראל, בעוד הערב מצד הכלה היה דודה, הגאון רבי שמואל אהרן יודלביץ'. העדים החתומים על השטר הם רבי אהרן כ"ץ, בנו של רבי ראובן כ"ץ אב"ד וראש ישיבת פתח תקווה שבה למד החתן; ורבי יצחק ברוכסון, משגיח ישיבת לומז'ה בפתח תקווה, לשעבר מראשי ישיבת אור ישראל בסלובודקה (קובנה).

אביו של ר' חיים – 'הסטייפלר' – העריץ את גדלותו של מחותנו הגרי"ש אלישיב והיה מפנה אליו שאלות הלכתיות והזכרת שמות לתפלה ולברכה ואף היה שולח אנשים להתברך מפי כלתו הרבנית בת שבע קניבסקי, שכן היא בתם של קדושים. לימים נתפרסם כוחה הגדול, ורבים נושעו בתפילותיה וברכותיה. אלפי נשים צבאו על פתחה של הרבנית בת שבע וקיבלו ממנה עידוד, עצה ותושייה.

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן