כותרות חמות :

היי-טק קאובוי
היי-טק קאובוי

היי-טק קאובוי

לאחרונה רכש אילון מאסק את הרשת החברתית טוויטר במחיר סמלי של 44 מיליארד דולר. מיהו אילון מאסק, ומהי תפיסת העולם שהניעה את גדול היזמים של דורנו להשקיע סכום זה בחברה לא ממש רווחית? כדי לענות על שאלות אלו ייקח אותנו מאסק עד למאדים

"יש לי הכסף הזה, ואני עושה את זה כדי להציל את הציוויליזציה. החשבונות הכלכליים לא מעניינים אותי כלל", כך סיכם את רכישתו האחרונה אילון מאסק, האיש העשיר בעולם (הונו הכולל מוערך ב-250 מיליארד דולר), בריאיון לכנס של Ted. הטריגר המיידי לרכישה היה ככל הנראה חסימת החשבון של Babylon Bee, אתר הסאטירה הגדול ביותר של הימין הנוצרי בארצות הברית.

מאסק שוחח עם המנהלים, ואז העלה סקר ל-88 מיליון עוקביו בטוויטר ובו שאלה אחת: "האם טוויטר שומרת על חופש הביטוי?" 70% ענו שלא, ומאסק החל לפעול. תחילה רכש כ-9% ממניות החברה. לאחר משא ומתן של כשבוע, שבו הבין שלא יוכל לשנות את אופי החברה כחבר בדירקטוריון, יצא במהלך של השתלטות עוינת ורכש לעצמו את כל מניות החברה מידי בעליהן במחיר הגבוה ב-30% ממחיר השוק אגב איום מפורש שאם ינסו למנוע זאת ממנו, ימכור את חלקו וירסק את המניה.

מאסק כבר הודיע על שורת שינויים שתבצע כעת טוויטר בבעלותו הפרטית: לא יהיו חסימות מעבר למתחייב על פי חוקי המדינה, האלגוריתם ייחשף לקהל כקוד פתוח וכל אדם יוכל לראות כל שינוי שייעשה בו, יהיה כפתור לעריכת ציוצים, יסולקו כל הבוטים מהרשת, יוחזרו כל החסומים לצמיתות למעט מקרים פליליים מובהקים, ובראשם כמובן הנורא מכולם דונלד טראמפ

בתחילת התהליך, כשהביע התנגדות למהלך הנסיך הסעודי טלאל אלואליד, שהחזיק ב-5% ממניות החברה, צייץ לו מאסק בטוויטר: "כמה מניות מחזיקה הממלכה הסעודית, ומהן עמדותיה לגבי חופש הביטוי?" אך כאמור, המהלך יצא לפועל, וכרגיל החלו שופרי השמאל הקיצוני באמריקה בהצהרות פבלוביות על "סכנה לדמוקרטיה" הנשקפת ממאסק, כאילו רוב גדול של אמצעי התקשורת האחרים בארצות הברית אינם נתונים בידי אילי הון שמאליים.

מאסק כבר הודיע על שורת שינויים שתבצע כעת טוויטר בבעלותו הפרטית: לא יהיו חסימות מעבר למתחייב על פי חוקי המדינה, האלגוריתם ייחשף לקהל כקוד פתוח וכל אדם יוכל לראות כל שינוי שייעשה בו, יהיה כפתור לעריכת ציוצים, יסולקו כל הבוטים מהרשת, יוחזרו כל החסומים לצמיתות למעט מקרים פליליים מובהקים, ובראשם כמובן הנורא מכולם דונלד טראמפ. כשנשאל מי ייחשב מסוכן דיו להיחסם ענה מאסק: "אם יש ספק, אתה נשאר". ועוד ידו נטויה.

מה הניע את מאסק לראות דווקא ברכישת טוויטר את "הצלת הציוויליזציה?" רק לאחרונה, עם פרוץ המלחמה באוקראינה, חיבר מאסק במהלך בזק את כל אוקראינה לרשת האינטרנט הלוויינית שלו Starlink כדי לסייע למגינים, ומייד אחר כך הכריז בטוויטר שלא יחסום אתרים רוסיים ברשת שלו "אלא אם יצמידו אקדח לרקתי". לאחר רכישת טוויטר הכריז: "חופש הביטוי זה כשמישהו שאינך אוהב אומר משהו שאינך אוהב", ולכן "אני מקווה שכל שונאיי יישארו בטוויטר".

מאסק הוא גדול היזמים של דורנו, מנכ"ל ובעלים של כמה חברות טכנולוגיה פורצות דרך, פירות מוחו הקודח ויוזמותיו. ניהולה של כל אחת ואחת מהן הייתה תופסת לכל גאון ניהולי אחר את כל סדר יומו. בחברותיו נמצאת חברת הטילים והחלליות Spacex, שלדעתו גם נועדה להצלת הציוויליזציה. כיצד? בריאיון של שלוש שעות וחצי להסכת של ג'ו רוגן (ההסכת הגדול בעולם) לפני כשנתיים הסביר שהמשאבים בכדור הארץ מוגבלים, ולכן עלינו בני האדם להיות "מין רב-כוכבי" וליישב את מאדים. השיחה עם רוגן מסחררת ונעה בין חישובים הנדסיים, פיזיקליים וכלכליים מורכבים לבדיחות על סרטים הוליוודיים ועל איכות ההנדסה של עצים מפלסטיק.

מאסק חישב שיידרשו לא יותר משלושה עד שישה חודשים להגיע למאדים בטילים שלו. תחילה יתגוררו שם בני האדם בחממות, אך כשיתמקמו יוכלו להשיג מים ככל שירצו על ידי הנזלת הקרח בקטבים הקפואים של מאדים באמצעות סדרה של פצצות מימן, ואלו גם ידמו אור שמש טבעי

למשל, מאסק חישב שיידרשו לא יותר משלושה עד שישה חודשים להגיע למאדים בטילים שלו. תחילה יתגוררו שם בני האדם בחממות, אך כשיתמקמו יוכלו להשיג מים ככל שירצו על ידי הנזלת הקרח בקטבים הקפואים של מאדים באמצעות סדרה של פצצות מימן, ואלו גם ידמו אור שמש טבעי. "אני בכלל לא חושב על חייזרים", הוסיף. "נחמד אם יש, אבל בזבוז זמן לחשוב על זה". כך מפי אדם הישן שש שעות בלילה ועובד פחות או יותר בכל השאר.

מי אתה, אילון מאסק? נסקור מעט מתולדות חייו, מעט מתוך הרשימה האינסופית של הישגיו היזמיים, ולבסוף נעמוד על עיקרי עולמו הרוחני.


כוכב אפרו-אמריקני עולה

אילון מאסק (50) נולד בדרום אפריקה למשפחה עשירה. אימו הייתה דוגמנית, ואביו היה הבעלים של מכרות מספר. לדבריו, אביו "היה אדם נורא" והתעלל באימו עד שהוריו התגרשו. לפני כשנה, במונולוג לתוכנית הבידור האמריקנית SNL, חשף מאסק שאובחן בילדותו כלוקה בתסמונת אספרגר, והתקשה מאוד בהבנת מצבים חברתיים שהיו ברורים לכל אדם.

עם זאת היה ילד גאון, ואימו זיהתה כבר בילדותו שהוא יצירתי באופן חריג. הוא קרא המון וחש שלוות נפש לאורך שנים רבות בעיקר בכתיבת שורות קוד לתוכנות מחשב שיצר. כך היה גם לאחר שהיגר לארצות הברית וסיים תארים בפיזיקה ובכלכלה באוניברסיטת עילית ועבד לילות שלמים עם אחיו על הקוד לסטארט-אפ הראשון שלו, חברה המוכרת לכולנו כיום בשמה פייפאל.

מאסק הוא אב לשבעה ("חשוב שהחכמים יתרבו כדי שהעולם לא יהפוך לתאוקרטי. המחסור בילודה הוא איום כבד על הציוויליזציה. אנו צריכים להתרבות, לשגשג וליישב את מאדים") משלוש נשים. לבן אחד קוראים בקיצור X, ואחת מבנותיו מכונה Y. כיום הוא כנראה גרוש סופית, ולא ממש שומר על שמרנות זוגית.

חברותיו כולן פורצות דרך ברמה הטכנולוגית, וחלקן מהפכניות ממש. נמנה את הגדולות והמפורסמות שבהן:

Paypal – תשלומים מאובטחים אונליין.

Spacex – טילים וחלל. בחברה זו החליף מאסק מבחינות רבות את סוכנות החלל האמריקנית NASA, היהלום ההיסטורי בכתר הטכנולוגי של המעצמה האמריקנית. הוא פיתח חלליות ששועי עולם יכולים לטייל בהן לתחנת החלל הבינלאומית. לאחרונה עשה זאת איש העסקים הישראלי אילן סטיבה תמורת תשלום של 50 מיליון דולר. מטרת העל המוצהרת היא יישוב מאדים.

הטילים מדגמי Falcon הם טכנולוגיה מהפכנית, קודם כול בהיותם רב-פעמיים. הקפסולה משוגרת לחלל בשלב השני של השיגור, והטיל עצמו ממשיך במעופו ונוחת שוב במאונך על קנה השיגור. בטילים אלו מאסק מעלה לחלל גם רשת של לוויינים ששמה Starlink, שישים במספר בינתיים. ברשת זו יספק מאסק אינטרנט לכל נקודה בכדור הארץ, בדגש על שטחים לא עירוניים.

Boring Company – כריית מנהרות, בעיקר לתחבורה. רעיון שעלה במוחו של מאסק כשעמד בפקק בכביש המהיר ליד לוס אנג'לס.

Neuralink – חיבור מוח האדם לבינה מלאכותית (Ai). החזון הוא להשתיל Ai אל תוך מוח האדם כדי להתגבר על נכות, חירשות, עיוורון וכדומה. זאת אינה חברה גדולה, ומומחים כינו אותה "תיאטרון של מדעי המוח", אך מודים שהחזון המלהיב הוא השראה למהנדסים ומדענים צעירים.

Tesla Motors – כלי רכב חשמליים, ובעתיד אוטונומיים. גולת הכותרת של עשייתו של מאסק, החברה השישית בשוויה בעולם. לעת עתה מייצרים ארבעה דגמים של רכבי יוקרה וספורט במחירים שבין 45,000 ל-200,000 דולר. מכוניות אלו הן פלאים הנדסיים כמעט בכל מערכותיהן. כריות אוויר מתכווננות לממדי גופם של הנוסעים, מסנני אוויר ברמה של חדרי ניתוח, מגיני רוח הלקוחים ממסוקים, ומרכז כובד המונע כמעט כליל מן המכונית להתהפך. הנסיעה בהן שקטה וחלקה באופן יוצא דופן. לדגם היקר ביותר תאוצה של מכונית מרוץ.

מכוניות אלו הן פלאים הנדסיים כמעט בכל מערכותיהן. כריות אוויר מתכווננות לממדי גופם של הנוסעים, מסנני אוויר ברמה של חדרי ניתוח, מגיני רוח הלקוחים ממסוקים, ומרכז כובד המונע כמעט כליל מן המכונית להתהפך

ואולם יש לזכור שעיקר ההישג של מכוניות אלו הוא קודם כול בהיותן מכוניות חשמליות הנעות על סוללה, טכנולוגיה שנוסתה שוב ושוב ללא הצלחה מסחרית גם על ידי היזם הישראלי הכריזמטי שי אגסי. לצורך זה חוללו מאסק ומהנדסיו מהפכה הנדסית עצומה בנישה של סוללות יוני ליתיום, תחום שחקר מאסק בלימודי התואר השני שלו.

ברם מאסק עצמו מתעקש שהחידוש הגדול ביותר של חברת טסלה היא הבינה המלאכותית שלה, מוח מלאכותי עוצמתי שבו הוא מתכוון להשתמש למהפכה רובוטית כוללת כמו זו שהנהיג במפעלי הענק העתידניים של מכוניותיו. רק רמת היעילות המדהימה של מפעלים אלו הצליחה להפוך את המכוניות החשמליות שלו לכדאיות כלכלית.


במה מאמין מאסק?

מאסק אינו אדם דתי או מפלגתי, והוא קודם כול אדם בעל יכולות מדהימות בתחומים של מספרים ומדעים, טכנולוגיה ויזמות. הוא הצביע כמה פעמים על הספר 'המדריך לטרמפיסט בגלקסיה' כספר הלוכד את תפיסת עולמו. לדבריו, העולם הוא פלא, והיצירה הטכנולוגית עוזרת להרחיב את התודעה כדי לפענח את הפלא. אין ספק שמהפכות כמו מהפכת המידע והאינטרנט שינו באופן דרמטי את הדרך שבה אנו מתקשרים, מעבירים מידע, רואים וחווים את הנעשה בעולם.

ואולם אם צריך לתאר את היסוד הרוחני העומד בבסיס כל תפיסת עולמו, הרי שזהו יסוד החופש, מוטיב שהפילוסוף ישעיה ברלין הגדיר בעל שני חלקים: חופש שלילי, שהוא הסרת הכפייה, וחופש חיובי, שהוא החופש ליצור ולתור אחר האושר.

נהוג לראות במאסק בעל תפיסת עולם ליברטריאנית, כזו המדגישה כמעט אך ורק את החופש מכפייה ממשלתית, אך להבנתי מאסק אינו הוגה תאורטי או אידאולוג עיוור. נראה הגיוני יותר לתאר את האתוס שלו בצבעים של המערב הפרוע האמריקני: אתוס הקאובוי ואתוס הבהלה לזהב. הקאובוי וכורה הזהב הם יזמים הבונים את הונם בעשר אצבעותיהם ומגינים על רכושם ועל משפחתם באקדח אישי, משום שאין בנמצא שום שוטר או נציג של הרשויות.

הרשויות גם ככה נחשבות בעיניהם למטרד המחבל ביוזמותיהם העסקיות באמצעות חקיקה, אכיפה בררנית ומושחתת וגביית מס. כבר כוכבא בשעתו הם מבקשים "אל תעזור ואל תפריע". התערבות שלטונית מוגזמת היא עריצות, "מלכות הרשעה" ו"בית עבדים", והם משבחים ואומרים: "אשריך ארץ שמלכך בן חורין".

נהוג לתאר ליברטריאנים כערלי לב, בעלי אידאולוגיה המתאימה לרווקים צעירים שמעולם לא פגשו את שבריריות הקיום האנושי. ההוגה המדיני פרנסיס פוקויאמה נוהג להתלוצץ שיש רק מדינה ליברטריאנית אחת בעולם: סומליה. שם השלטון המרכזי אינו מגביל כלל מכירת הנשק ולעולם אינו מפריע לאיש משום שאינו קיים, וכל דאלים גבר.

אך כאמור, מאסק אינו כזה. הוא לא רק מקפיד על תשלומי מס ללא התחמקות (11 מיליארד דולר בשנת 2021), הוא טורח שוב ושוב להגן לא רק על החופש שלו אלא של החברה כולה, גם כשתג המחיר של אבטחת כיכר העיר הווירטואלית הוא 44 מיליארד דולר. בתחום חופש הביטוי מאסק מגדיר עצמו כמי שאינו מאמין בהגבלות כלל (Free Speech Absolutist) למעט קריאה מפורשת למעשים פליליים. שום פקיד ב"משרד האמת" לא יחליט מה מותר ומה אסור לומר, ואנו יכולים להבין את החדשות לבד, ללא עזרת שוטר.

בתחום חופש הביטוי מאסק מגדיר עצמו כמי שאינו מאמין בהגבלות כלל למעט קריאה מפורשת למעשים פליליים. שום פקיד ב"משרד האמת" לא יחליט מה מותר ומה אסור לומר, ואנו יכולים להבין את החדשות לבד, ללא עזרת שוטר

בזמן הקורונה היה מאסק אחד המבקרים החריפים של מדיניות הסגרים. הוא איים שאם לא תפסיק מדינת קליפורניה את הסגרים ותאפשר לעבוד, הוא יעביר את המטה של טסלה לטקסס הרפובליקנית, שבה לא היו סגרים. איים וקיים, ומטה החברה ניצב כיום בבירה אוסטין. למאסק גם ככה הייתה בטן מלאה על הניהול הכושל של המעוז הדמוקרטי קליפורניה, ובריאיון אצל רוגן הודו שניהם שהם מרגישים באוסטין ממש בבית, איזון שבין עיר ליברלית במדינה שמרנית ומלאה בקאובויז. לצד הביקורת הכריז מאסק שיתרום מאווררים לכל בית חולים שיהיה בהם מחסור, וכך עשה.

אתוס הקאובוי אינו רווח בישראל. למעט אולי יזמי ההיי-טק, רוב החלוצים שלנו מעדיפים תלות כבדה במנגנוני המדינה המסורבלים. אך צריך להודות שמצוינות והובלה עולמית בסגנון מאסק ייתכנו רק בעולם של יוזמה ופיתוח כישרונותינו, מתת הא-ל, ללא עידוד תלותיות. בינתיים לפחות לצייץ אתם יכולים בחופשיות.

 

 

 

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן