כותרות חמות :

שו"ת – סמס קדושים ( הרב אליהו)
שו"ת – סמס קדושים ( הרב אליהו)

שו"ת – סמס קדושים ( הרב אליהו)

חוץ לארץ מה עליי לעשות אם ההורים שלי ארגנו למשפחה טיסה לחו"ל? מה לעשות כדי לא לפגוע בכבודם?
הרב אליהו: כתב הרמב"ם בהלכות מלכים פרק ה (ט) "אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם אלא ללמוד תורה או לישא אשה או להציל מן העכו"ם ויחזור לארץ. וכן יוצא הוא לסחורה. אבל לשכון בחוצה לארץ אסור אלא אם כן חזק שם הרעב וכו'. ואף על פי שמותר לצאת (במקרים דלעיל) אינה מדת חסידות, שהרי מחלון וכליון שני גדולי הדור היו ומפני צרה גדולה יצאו ונתחייבו כליה למקום". הנך רואה שמותר לצאת ולחזור רק לדברים מסוימים. לא לטיול. שב עם הוריך ותבהיר להם את הסיבה שאתה לא יכול ללכת בגללה לצאת לחו"ל.

עילוי נשמה: האם מתפללים לעילוי נשמת מי שנרצח על קידוש השם או שנשמתו לא צריכה עלייה, וצריך רק להתפלל לזכותו או לזכרו?
הרב אליהו: לא צריך עילוי נשמה. רק תפילה שתתפלל על אור בעולם. על ילדיו שלא ייכשלו. על אלמנתו וכדומה.

נזם האם יש בעיה הלכתית לעשות נזם באף (לאישה)?
הרב אליהו: מותר לאשה לענוד נזם, כמו שמופיע בכמה וכמה מקומות בתורה. יש מקומות שנזם קטן מתאים. נזם גדול בוודאי עלול להיראות חציפות, והוא ממש ממש לא ראוי ולא מכובד גם מבחינה נשמתית וגם מבחינה חיצונית. יש מקומות שגם נזם קטן לא מכובד, לכן תתייעצי עם חברותייך מה מתאים ואם מתאים במקום שבו את גרה וחיה ונמצאת.
העתקה במבחן * ככל הזכור לי, מעולם לא העתקתי במבחנים. היום נבחנתי ועמד לפניי פיתוי גדול: חברה ללימודים שאלה בעניין תשובה על שאלה בזמן המבחן. לאחר מכן שאלתי אותה אני על שאלה אחרת. חזרתי הביתה מלאת חרטה ומצפון על חוסר יושר, שבעצם העתקתי במבחן. כיצד עליי לתקן? הרב אליהו: לקבל עלייך שלא להיכשל בזה אפילו אם יבוא פיתוי כדוגמתו. ה' יהיה בעזרך.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן