כותרות חמות :

המדריך- פסח
המדריך- פסח

המדריך- פסח

מצווה נדירה: 'ועשית מעקה לגגך'
תלמידי ישיבת צביה בהר־ברכה יצאו השבוע עם תנועת אמונים לשיפוץ מבנים שבמעיין עמשא שלמרגלות היישוב הר־ברכה. התלמידים בנו מעקה לגג המבנה וניקשו שבילים עבור המטיילים שצפויים להגיע בימי חופשת הפסח.

הנוער גייסו כסף לספר תורה חדש
מייד לאחר נפילתו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי הי"ד בגבול הרצועה בקיץ האחרון, היה ברור לחברי סניף בני עקיבא ביישוב בני־דקלים כי הם חייבים להנציח את זכרו באופן מיוחד. יוזמה של אחד החניכים לכתיבת ספר תורה לעילוי נשמתו הביאה להקמת חמ"ל בסניף, ובתוך יומיים גויסו למיזם 130 אלף שקלים.

10,200 דפי גמרא
מיזם חדש של קרן אחד לאחד ובית המדרש הקהילתי בגבעת־שמואל אורגן לזכרו של יהונתן יוסף חברוני, שנספה באסון מירון. במסגרתו, נבחנו כמאה וחמישים לומדי תורה מהציונות הדתית על דפי גמרא שלמדו. חבריו של חברוני: "זכות בעבורנו להנציח אותו בדרך של קודש, של לימוד ושינון התורה".

חתן החידון
השבוע התקיים בעיר רחובות מעמד הגמר הארצי של חידון צורבא לילדים בנושא הלכות שמיטה. אל הגמר העפילו 30 ילדים מכל רחבי הארץ.
אלפי ילדים בכל הארץ למדו בשנה האחרונה, במסגרת מאות קבוצות הלימוד של צורבא לילדים, את הלכות השמיטה. הלימוד נעשה מהמקור ועד למעשה, מתוך חוברות הלימוד המאוירות והמרהיבות של המכון.
בסיומו של הערב נבחרו שלושת המקומות הראשונים: חתן צורבא הארצי – אהרון סימינובסקי, פתח־תקווה; במקום השני – ידידיה רוזנצוויג, נווה־צוף; במקום השלישי – יעקב גרזון, נוף־איילון.

קריית־מוצקין, פינת טורקיה
ביום שלישי שעבר התקיים מפגש מדעי מיוחד באמצעות הזום בין תלמידות אולפנת בני עקיבא סגולה לתלמידות מטורקיה. בעקבות יוזמה של המורה לפיסיקה באולפנה עודד קליין, השתתפו התלמידות במיזם בינלאומי למדידת היקף כדור הארץ על פי שיטת ארטוסתנס. השיטה דורשת ששני אנשים מערים שונות הממוקמות באותו קו אורך, יבצעו מדידה בעזרת השמש וכלים ייחודיים. לשם כך התלמידות נפגשו עם מקבילותיהן מהעיר ארדהאן בטורקיה, העומדת בתנאי הסף. המדידה לא הצליחה בעקבות הערפל בעיר הטורקית, אך המפגש בין הצדדים היה מעניין ופורה, ובעתיד הקרוב מתכננים שניהם להשלים את המדידה.

חתונה שכולה חסד
ביום ראשון האחרון התקיימה חתונת חסד לזוג גרים, שאותה ארגנו תלמידי כיתה י"ב בישיבת בני עקיבא נתיב מאיר. הגרים הם זוג חסר אמצעים שעלו מרוסיה לפני כמה שנים. הרב מאיר טויבר, שכיהן בעבר כראש הישיבה וכיום עומד בראש בית המדרש במכון מאיר, הכיר את הזוג במסגרת תפקידו הנוכחי וחיבר אותו לתלמידים. למען החתונה התלמידים גייסו תרומות בשבועיים האחרונים בסיוע מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, ויחד עם תרומה נוספת שקיבלו מארגוןAmerican Friends of Yeshivot and Ulpanot Bnei Akiva ערכו חתונה מכובדת בשווי עשרות אלפי שקלים במתחם הישיבה.

ניצחו את כולם
ישיבת אמי"ת כפר־גנים פתח־תקווה הוכרזה כאלופת הישיבות התיכוניות בכדורסל, לאחר שניצחה במשחקי הגמר של אליפות הישיבות התיכוניות הארצית בכדורסל וקט רגל. התחרויות התקיימו השבוע באולם הספורט ובאצטדיון בקריית החינוך גבעת־ושינגטון.

אפיית מצות המונית
אחרי שנתיים של הפסקה בשל הקורונה, השתתפו מאות מתושבי ירושלים באירוע אפיית מצות שהתקיים בכיכר ספרא כחלק מפסטיבל "מצה בכיכר". בין המשתתפים: ראש העיר משה ליאון, מנכ"ל העירייה איציק לארי וחבר מועצת העיר אריה קינג.

בית דיור לבנות הוקם בקיבוץ חפץ־חיים
בטקס מרגש שנערך בקיבוץ חפץ־חיים, נחנך בית דיור מיוחד וחדש של רשת 'עלה'. הבית הוא חלק מתוכנית 'עלמיא', שמטרתה שילוב בנות עם מוגבלויות בקהילה ובשוק העבודה. המקום החדש יאפשר לבנות להיות חלק מהקהילה ומהאווירה הקיבוצית, והן תשתלבנה בענפים השונים בקיבוץ ומחוצה לו.

טוב שיהיה

מצווה נדירה: ביעור מעשרות בים התיכון
מכון התורה והארץ בפעילות ייחודית לכל המשפחה: קיום מצוות ביעור מעשרות במהלך שיט בספינה בים התיכון. מדובר במצווה מיוחדת שניתן לקיימה פעם בכמה שנים, והתאריך האחרון לשנה הנוכחית חל בחול המועד פסח.
השיט יצא מהלגונה באשדוד, ובמהלכו יזכו הנוסעים לצפות בהצגה חווייתית של צמד שחקנים בנושא המעשרות ומצוות הביעור. המבוגרים יקשיבו לשיחה קצרה מרבני מכון התורה והארץ על המשמעות ההלכתית של ביעור מעשרות וכיצד יש לבצעו. בשיא השיט יקיימו הנוכחים את מצוות ביעור המעשרות.
בנוסף, תתקיים בשטח הנמל הדגמה מעשירה של עקרונות שנת השמיטה בהדרכת מדרשת מכון התורה והארץ.
שיט לגונה אשדוד, יום שני י"ז בניסן – ב' חול המועד (18 באפריל), החל מהשעה 11:00 ועד השעה 16:00. הספינה תפליג בכל שעה עגולה, והיא כוללת 200 מקומות. עלות סמלית למשפחה. לפרטים נוספים והרשמה מראש – אתר מכון התורה והארץ.

פסח בחברון
טיול טוב מעניק חוויה גם לגוף וגם לנפש. אחרי הטיול אנחנו רוצים לחזור הביתה בהרגשה מרוממת, ולדעת שגם נהנינו, גם ראינו דברים מעניינים, גם התחברנו לסביבה ולארץ, וגם יצאנו ממנו ברמה קצת יותר גבוהה מזו שהיינו כשהגענו אליו – בידע, בהבנה, במפגש משמעותי. זוהי החוויה שלה תזכו בחברון.
בפסח השנה אתם מוזמנים לחגוג שוב בחברון, ובגדול. הביקור יכלול חוויה ותפילה במערת המכפלה, סיור מרתק במוזיאון "לגעת בנצח" בבית הדסה, טיול באתרי תל חברון שנפתחים לקהל, והשתתפות בשמחת חג אמיתית – תפילת "הלל" מלאה שמחה וניגון (ביום שלישי) או בהופעה מקפיצה עם כמה מהאומנים האהובים והמשמחים: חיים ישראל, ביני לנדאו, מוטי וייס, אלייצור, הראל טל ועוד (ביום שני).

פסח בבית הרב קוק
סיורים, הפעלות ויצירות מותאמות במיוחד לילדים.
ימי שלישי ורביעי, י"ח־י"ט בניסן
שעות הסיורים:
11:00, 13:00, 14:30

תפילות עם הרב אליהו
תפילות הלל המסורתיות בשמחת חג וכלי נגינה ובהשתתפות הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, יתקיימו בחול המועד פסח ברוב עם בערי הקודש:
צפת – יום שני, ב' חוה"מ, י"ז בניסן (18.4).
חברון – יום שלישי, ג' חוה"מ, י"ח בניסן (19.4).
ירושלים – יום רביעי, ד' חוה"מ, י"ט בניסן (20.4).
5:45 הודו, 6:20 הלל (משוער).
באו בשמחה, עם כלי נגינה ולב פתוח!
לפרטים והרשמה חפשו בגוגל "אירועי הלל תשפ"ב".

====

לוקחים אוויר יוצאים לטבע

חג הפסח וימי חול המועד הם בדיוק הזמן לצאת לחיק הטבע ולבלות זמן איכות עם משפחה וחברים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים. רשות הטבע והגנים נערכת לקליטת מאות אלפי המטיילים במהלך ימי החג וחול המועד, ולהציע שלל חוויות מהנות ומיוחדות המתאימות לכל המשפחה. הפעילויות יתקיימו במגוון רחב של שמורות טבע וגנים לאומיים, מצפון ועד דרום, ורובם יהיו פתוחים עד השעה 18:00.
בין הפעילויות של רשות הטבע והגנים: חגיגת פסח בארמון המלך בגן הלאומי הרודיון, עם סיורים וצפייה במופע קרבות גלדיאטורים; חופרים ארכיאולוגיה בגן הלאומי כורזים, עם נגיעה בהיסטוריה של הכפר היהודי הקדום; משחק ניווט אבירים ללא הפסקה במבצר הצלבני השלם ביותר בארץ, בגן הלאומי כוכב הירדן; ועוד פעילויות רבות.
במסגרת הביקור במגוון גנים לאומיים יוכלו המטיילים ליהנות ממופעי "נושמים תרבות" בשיתוף מפעל הפיס וללא תשלום נוסף, עם נבחרת להטוטנים, אומני קרקס, שחקנים, נגנים, זמרים ועוד.
לאור מספר המטיילים הרב הצפוי באתרים בימי החג וחול המועד, רשות הטבע והגנים ממליצה לציבור להירשם מראש לביקור באתרים במועד הרלוונטי כדי להבטיח כניסה לאתר ולהימנע ממצב שבו יהיה האתר בתפוסה מלאה ולא תתאפשר כניסה נוספת.
מידע מפורט ורישום באתר: https://www.parks.org.il

=========
החידון של פיני | פסח

חפשו בהגדה את התשובות להגדרות שלפניכם.

תשובות נא לשלוח למייל: pinizeta@gmail.com. בין הפותרים יוגרלו שני ספרים של עורך החידון (כלום – זה הכל / פיני גלרנטר).

הגדרות למילים מההגדה:
1. צומת מפורסם בכביש גהה.
2. לבקש לצורך שימוש.
3. מעולים.
4. נחש מלאך היוצא מעץ.
5. ירק עם שיניים.
6. אופנה לנשים.
7. ספרו של ר' יששכר דב טייכטל.
8. רקדי!
9. אשתו של בעלי.
10. שכונה בירושלים.
11. בית חולים.
12. חוף בצפון.
13. קשרו את הרוקד.

=====

פותחים את הכיס

עוצרות טרמפ

'הטרמפ' הוא סרט קצר המספר על קשר הנרקם בתמימות ובחוסר תשומת בין נערה בשירות לאומי לגבר צעיר, נשוי, שאיתו היא נוסעת בטרמפ קבוע לשירות.
הסרט מהווה מראה קולנועית למציאות חיים, המוצגת בצורה צנועה, רגישה ועדינה אך ברורה.
הסרט הופק בעקבות מפגשים עם נערות מלאות חדוות נעורים ותמימות, העומדות רגע לפני סיום הלימודים במסגרת התיכונית המגוננת, ויוצאות לחיים עם רצון עז לתרום למדינה. הן לא מודעות לפגיעה ולסכנה שבקשרים המתפתחים בצורה לא בריאה.
בעלילה לא מדובר במישהו רע המעוניין לפגוע, אלא בשתי דמויות שנוצרה ביניהן אינטימיות לא בריאה מפני שהן לא שמו גבול בהתפתחות הקשר.
הפגיעה הרגשית שנושאות איתן נערות שחוו מצבים כאלה ואחרים משאירה חותם בנפש. ככל שהעמקתי לחקור, נדהמתי ממספר המקרים ששמעתי על בנות שחוו במהלך השירות משהו הדומה למתואר בסרט. כמובן, יש גם בנות שירות שלא נוצר להן קשר לא בריא עם מישהו, אבל גבר שעבדו איתו עבר גבול מבחינתן, והן זוכרות את האירוע והרגשות הלא טובים שחוו.
דרך הצפייה בסרט והדיון שאחריו, אני מבקשת להציף את המציאות שאליה הבנות עלולות להיקלע, ולדון בדרכים להתמודדות בריאה.
הסרט מיועד להקרנה, בעזרת השם, במסגרות התיכוניות ואף במהלך השירות, וכן לאימהות של בנות בגילים הרלוונטיים.
בחודש אייר בעז"ה מצלמים, ובעז"ה גם בנות המסיימות השנה כיתה י"ב יוכלו לצפות בסרט.
נשמח לעזרה בגיוס התקציב החסר להפקת הסרט.

רוצים לתמוך? אפשר להעביר כסף גם בביט 052-4015588

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן