כותרות חמות :

בונה הבתים
בונה הבתים

בונה הבתים

מה עוד לא נאמר על רווקוּת מבוגרת? הרב חיים קורץ, שדכן בחסד, מייעץ להיות בשמחה, לעסוק בעשייה חיובית ולהתפלל, וגם לפתוח את הראש לא יזיק * שלום קיבעונות ולא להתראות

פגשתי אותה לפני שנתיים בבית הספר שלימדתי בו. היא הייתה מחנכת של אחת הכיתות, טיפוס מקסים, אך מבט עיניה היה כבוי. היא ניגשה אליי ואמרה לי שהפעם היא רוצה לדבר איתי בכובע אישי ולא מקצועי, וסיפרה שמרגע שמלאו לה 40 צנח מספר ההצעות שקיבלה צניחה דרסטית. השנה היא תהיה בת 44, וכבר יותר משנה שלא קיבלה ולו הצעה אחת. "אולי אתה מכיר חברים שיוכלו להתאים לי? אל תדאג, אני לא פונה רק אליך. פניתי מעצמי כבר לכל המורים והמורות בבית הספר".
"תגידי", שאלתי אותה, "אף אחד לא פונה אלייך מעצמו? זו את שצריכה תמיד ליזום?" "כן", היא ענתה לי בעצב. "אני באמת שקופה? הם לא רואים אותי?" "מי זה הם?" שאלתי אותה. "הם, כולם. הקולגות שלי, ההורים של התלמידים שלי, השותפות שלי לדירה. כולם". "ולמה לדעתך הם לא מציעים לך?" המשכתי להקשות.
"פעם אחת שאלתי את חברה שלי מה העניין, איך זה שהיא טיפוס מקושר עם המון חברים, ואפילו הצעה אחת לא הציעה לי. היא ענתה לי: 'אני יודעת כמה משאבים וכוחות נפש זה לצאת לדייטים, ולא נראה לי שאני טובה בזה. אף פעם לא הצלחתי ליצור התאמה אמיתית שהסתיימה מתחת לחופה. אז אני מוותרת. לא רוצה סתם לטפח בך ציפיות'".
עצוב, כואב ומתסכל לומר, אבל אילו כל אחד ואחת מאיתנו היו מציבים לעצמם יעד להציע ולחשוב על התאמות לחבר/ה רווק/ה, ולו פעם אחת בחודש, מן הסתם היה מצב הרווקים והרווקות משתנה.

אוזניים לכותל
כדי ללמוד מניסיון השידוכים של אחרים נפגשנו עם אחד האנשים העסוקים בענף: הרב חיים קורץ (46), נשוי ואב לחמישה ממצפה יריחו. הרב חיים היה ממייסדי הישיבה ביישוב, ולדבריו עד היום הוא מחובר אליה. לזכותו של הרב חיים, קחו כיסא, רשומים כמאה ושישים שידוכים שיזם. רק מי שמצוי בתחום ויודע כמה סייעתא דשמיא צריך בשביל להוליד זוג וללוות אותו עד מתחת לחופה, מבין שהמספר הזה בלתי נתפס.

הרב חיים, איך נכנסת לכל עניין ההיכרויות?
"מאז שאני זוכר את עצמי אהבתי מאוד להקשיב לאנשים ולשוחח שיחות נפש עם חברים. הייתי מכונה 'הכותל של הישיבה'.
"השידוכים התחילו ממש במקרה. במהלך הפגישות עם אשתי היא סיפרה לי על חברה טובה שהיא תותחית. אמרתי לה שגם לי יש חבר תותח שכלי, וככה יצא השידוך הראשון. זו הייתה הפעם הראשונה שהפגשתי בין בחור לבחורה.
"אחרי שהתחתנו ניסיתי לשדך כמו שכל זוג מנסה, וכמעט כל זוג שהכרתי ביניהם היו נפגשים לקשר ארוך. מזה הבנתי שאני טוב בזה ואני יכול להציע הצעות מדויקות, וכשיהיה לי מאגר גדול אוכל לשדך הרבה זוגות".

קיבעונות והפתעות
האם לדעתך שדכנות היא מקצוע שאפשר ללמוד אותו כדי ולדייק יותר בין הצעה להצעה או שמדובר דווקא באינטואיציות ובאינסטינקטים מולדים, שאו שיש לך או שאין?
"לדעתי אפשר להתמקצע בזה, אבל צריך שתהיה לך איזושהי הבנה בסגנונות של אנשים, בהבדלי השקפות ובסגנונות של אופי. לפעמים אני שומע על הצעות הזויות שאנשים קיבלו".
שתף אותנו בסיפור על שידוך כזה.
"יש לי המון סיפורים על שידוכים. עולה לי בראש סיפור על בחור שחיפש סגנון מראה מאוד מסוים, ופעם התקשרה אליי בחורה שנשמעה לי מתאימה, אבל כשראיתי את התמונה שלה הבנתי שהיא נראית הפוך ממה שהוא חיפש, וממש התלבטתי אם להציע.
"בסוף החלטתי להציע ולהגיד שאני לא יודע איך היא נראית, ונראה איך זה יתקדם. שלחתי לבחור את השם של הבחורה, והוא מייד התקשר אליי נרעש. מתברר שלפני כמה שנים הם נפגשו ונפרדו, ומאז הרבה אנשים מנסים להחזיר את הקשר, אבל הבחורה לא מסכימה.
"דיברתי עם הבחורה, והיא אמרה שבגלל שאני שדכן אמין ולא הכרתי את הסיפור היא מוכנה לנסות שוב. הם נפגשו, ואחרי שבועיים התארסו. זה הראה לי שמישהו יכול להיות מקובע על סגנון מסוים, אבל לפעמים יש הפתעות".

כמו שהרב יודע, יש היום אלפי רווקים ורווקות, חלקם מבוגרים ובמצב לא פשוט, ולא רואים תקווה באופק. מה היית אומר להם מניסיונך?
"אני לגמרי מכיר את מצב הרווקות וכואב את זה, ומנסה לעזור כמה שאני יכול. אני אומר להשתדל להיות בשמחה. לא להתמקד בחוסר, לעסוק בעשייה חיובית כל אחד בתחומו, ועם זה להתפלל ולעשות השתדלות, וגם לנסות לחשוב אולי יש קיבעון מסוים שחוסם אותי ואם אשתחרר ממנו זה יפתח אותי לעוד הצעות מעניינות".
כשביקרתי בכנסת את ח"כ אורי אורבך ז"ל ודיברתי איתו, הוא אמר לי: "אם רק הייתי יכול לגרום לבחורים לצאת עם בחורות מבוגרות מהם, היינו עושים כאן מהפכה". מה לדעתך הפעולות שאנחנו צריכים לנקוט כדי לצמצם את פערי הרווקות הגדולים כל כך?
"אני לגמרי בעד לפתוח את הראש בעניין גילים. לפני כמה שנים שידכתי בת 28 עם מישהו בן 25 וחצי, והם התחתנו. אני מכיר עוד כמה סיפורים שהפערים בהם הרבה יותר גדולים, אבל לא זוגות שאני שידכתי".

האם אפשר בכלל לגרום לאנשים לגלות יותר מעורבות בעניין ההיכרויות ולהפוך לשדכנים בעצמם, או שתכלס אם זה לא יגיע מתוכם, אין באמת מה לעשות בעניין?
"לדעתי כדאי לעורר אנשים להשתדל להיות מודעים למצוקת הרווקים שמסביבם ולנסות להציע, אבל זה לא פשוט כי לא כל אחד מרגיש שיש לו גישה לזה, וגם חסר מאגר. יש קבוצות וואטסאפ טובות שעוסקות בתחום, ויצאו מזה שידוכים. ראיתי הרבה רווקים שנעולים על משהו מסוים, כמו גיל, עדה, מראה, מקצוע, רקע משפחתי ועוד. אני ממליץ לעשות מאמץ גדול ככל האפשר להשתחרר מהקיבעונות.
"אני רוצה לעודד את כל הרווקים ולומר שתמיד יש ניסים. לאחרונה ברוך ה' זכיתי לשדך בחור בן 30 עם בחורה בת 34. הבחור הגיע אליי בחודשים האחרונים, וזאת הבחורה הראשונה שהכרתי לו. אני כל הזמן שומע על רווקים מבוגרים שמתחתנים".

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן