כותרות חמות :

המדריך- צו
המדריך- צו

המדריך- צו

שימו אוזן

ריבו מדבר על המשיח

סוף סוף: ישי ריבו מוציא לאור את השיר החדש – שתוכנו נחשף כאן לראשונה – העוסק בחזון הנביאים על אחרית הימים. אחרי ששם את האמונה על השולחן ושר על לימוד תורה בריש גלי – ריבו עולה שלב. בקטע החדש הוא אשכרה מדבר על הציפייה למשיח, בלי להתנצל. עוד רגע היסטורי בתרבות היהודית נרשם עכשיו.
חפשו בפלטפורמות המוזיקליות: ישי ריבו, לא נפסיק לחלום.

=========
טוב שהיה

אחריי לדרום

ארגון 'חזון לאומי' ערך סיור בדרום תל־אביב כדי לחשוף את משתתפי התוכנית 'למנהיגות ציבורית' לעומק המשבר הפוקד את שכונות המצוקה שהופקרו. משתתפי הסיור נפגשו עם שמואל בוכריס, מנכ"ל ישיבת 'עוז ואמונה' המצויה בשכונת נווה־שאנן ובוגר 'חזון לאומי', ושמעו ממנו על הרכב האוכלוסייה בשכונה ועל התפקיד שקיבלה על עצמה הישיבה כדי להיאבק במצב. לאחר מכן פגשו המשתתפים את סגן ראש עיריית תל־אביב חיים גורן, והוא סיפר על האתגרים שמציבה לפניו דרום העיר. משם המשיכו המשתתפים לפגישה עם הפעילה החברתית שפי פז ושמעו ממנה על החיים והמצוקות שחווים תושבי השכונה.

המרתון

ברשת החינוך 'נעם צביה' ארגנו "מרתון", אבל… בלימודי קודש. הרעיון: לימוד תורה מבוקר עד ערב במשך כמה ימים ברציפות. במצטבר, נלמדו מאות דפים עם פירוש רש"י ותוספות. רבני ערים וראשי ישיבות הגיעו למסור שיעורים לחידוד התלמידים ולבחון אותם על ידיעותיהם. ביניהם, הרב שמחה ויסמן, הרב צבי קוסטינר, הרב יעקב שפירא, הרב בן ציון אלגאזי, הרב נועם פרל, הרב דוד אמיתי, הרב ציון לוז, הרב יצחק אליפנט, הרב חננאל אתרוג, הרב יהושוע הכהן, הרב אביהו פישפדר, הרב איסר קלונסקי, הרב יעקב אביטן, הרב מוטי וקנין ועוד.

מבצע הקש בדלת

בישיבת נעם גבעת־מרדכי בירושלים הפכו את חודש אדר לחודש של חסד. התלמידים למדו בזמן הזה על מידת החסד ויצאו במיזמים שונים לבטא את אשר למדו. במבצע 'הקש בדלת' הגיעו ל־650 כתובות של קשישים בעיר וחילקו להם משלוחי מנות שארזו במהלך ההפסקות. בנוסף, קיימו שוק פורים לבית ספר חינוך מיוחד 'אמירים' בירושלים.

פרס חמ"ד וחסד

אולפנת אמי"ת חיפה היא הזוכה בפרס חמ"ד וחסד לשנת תשפ"ב, בשל היוזמה לחגוג את מעגל השנה בקהילה. הפרס הוענק למנהלת האולפנה מוריה שפירא בטקס חגיגי שנערך בירושלים.
האולפנה מקפידה להיות חלק בלתי נפרד מהקהילה. לכן, שמה האולפנה במרכז את ערכי הנתינה, שמירה על קשר, הכרת הטוב והצורך להחזיר לקהילה שהבנות נמנות עליה, מתוך רצון להרבות ולהפיץ טוב.

שוק פורים ליתומים מאוקראינה

תלמידות אולפנת בני עקיבא ראש־צורים הגיעו ביום חמישי האחרון לנס־הרים והפעילו את היתומים מהעיר ז'יטומיר באוקראינה בשוק פורים שמח וססגוני. התלמידות ארגנו עבורם אוכל, דוכנים מגוונים ושלל פעילויות שעשו להם שמח בלב ובגוף.

באתי לגני

180 תלמידות אולפנת בני עקיבא שירת הים העלו את המופע השנתי של האולפנה ביום שלישי שעבר בבנייני האומה. לאור שנת השמיטה, המופע עסק בנושאים: אדמה, שמיטה מול שליטה, צמיחה ושורשיות, והוא וכלל את כל התלמידות במגמות תיאטרון, מחול ומוזיקה.

מרפא לחיים

לחגיגת פורים בבית־שמש ובירושלים הגיעו מתנדבי מרפא לחיים בהתלהבות ובהתרגשות.
הפעילות המיוחדת לפורים נמשכה זמן רב, ומרוב הנאה אף אחד מהחונכים והחניכים לא הבחין בזמן שחלף. הפעילות התקיימה במסגרת מיזם שמחה לחיים, הפועל עבור ילדים בסיכון וילדים שאיבדו אב או אם. בנוסף חילקו המתנדבים למעלה מ־60 משלוחי מנות לילדי העמותה ולילדים חולים, בשיתוף תלמוד תורה ממלכתי דתי שפיר.

מפרגנים

השבוע נערך מפגש נשיאותי במלון המלך דוד עם מייק פנס, סגן נשיא ארה״ב לשעבר. מר פנס הגיע לביקור קצר בישראל והשתתף בערב גאלה שנערך בירושלים עם הנהגת המפלגה הרפובליקנית בישראל, בהובלת עו״ד מארק צל. במהלך נאומו התייחס פנס לתמיכה חסרת התקדים של המפלגה הרפובליקנית בישראל בזמן קמפיין הבחירות לנשיאות ארה״ב בשנת 2016 ובשנת 2020, בהובלת מנהל הקמפיין אריאל סנדר, האסטרטג הראשי של הקמפיין אמיר שניידר, מנהלי מערך התקשורת הישראלית של הקמפיין יועצי התקשורת דנה מזרחי ואור עמיאור יחד עם היועץ לתקשורת החרדית ירח טוקר.

הנשיא הקבצן

במהלך הפנינג פורים שנערך במכללת שאנן, השתררה מהומה. קבצן קשיש שהסתובב בין הקהל עם קופת צדקה, כשחלק מהסטודנטים תורמים לו ומציעים אוכל ושתייה, קרס לפתע על הרצפה. הסטודנטים המבוהלים שמיהרו לעברו זיהו לפתע את פרצופו המתגלגל מצחוק של נשיא המכללה פרופ' אבי לוי.

===

מעניין!

ההיסטוריה נחשפת: גירוש יהודים מאוקראינה במלחמת העולם הראשונה

תיעוד היסטורי יוצא דופן מתקופת מלחמת העולם הראשונה – עדות מכלי ראשון של יהודי מאוקראינה שנתפס וגורש אל רוסיה – עומד למכירה בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים.
התיעוד הנדיר נמצא כתוב בגמרא מסכת סנהדרין ומסכת שבועות. בדף הקדמי, תחת הכותרת "כתוב זאת זכרון בספר", תיעד בעל הגמרא, יהודי תושב צ'רנוביץ, את הסיפור על גירושו במהלך מלחמת העולם הראשונה מאזור צ'רנוביץ שבבוקובינה אל תוככי רוסיה. הסיפור כולל תיאור מרתק על תלאותיו, מאסרו וסכנות המוות שהיה נתון בהן.
מחודש מרץ ועד חודש מאי של שנת 1915, עם התקדמות הצבא הגרמני, גירשו השלטונות הרוסיים אלפי יהודים מאזורי תחום המושב שעל גבול האימפריה הרוסית אל שטחיה הפנימיים של רוסיה. ההיסטוריון היהודי בנג'מין פינקוס מציין בספרו כי גירושם של 600 אלף יהודים מאוקראינה התבצע במסגרת "המדיניות היהודית", שאותה הנהיגו הרוסים בראשית המאה ה־20. עוד קודם לכן, היהודים הואשמו לעיתים קרובות בריגול ובשיתוף פעולה עם האויב. מסעות תעמולה אנטישמיים והאשמות כוזבות נגד קהילות יהודיות שלמות היו עניין שבשגרה.

***רווח והצלה יעמוד ליהודי***

בתיעוד שהגיע לבית המכירות, מתאר הכותב את המסע המפרך שעבר, שכלל מאסר וסכנות אחרות. "והוליכו אותי שֶבי בתוך הגולה למדינת רוסיע מעיר לעיר מכפר לכפר ביום אכלני קרח ובלילה שמו אותי בבור הוא בית התפיסה, ככה עברו ימים וחדשים נודד הייתי וגם חבשו אותי בבית האסורים על איזה ימים…". הכותב מתאר סכנת מוות ממשית, "ולא אחת ולא שתים קרה אשר העבירו חרב חדה על צווארי נסתמרו שערות ראשי ובשרי וכפסע הי' בין המות לביני".
"מדובר בפריט יוצא דופן ומרגש שהגיע לידינו בימים אלה", ציין מרון ארן, מנכ"ל בית המכירות הפומביות קדם ומייסד שותף. "התיעוד ההיסטורי שנחשף כעת, משמש תזכורת חשובה לכך שמה שהיה הוא שיהיה. יהודים לאורך כל ההיסטוריה, ובייחוד באזור אוקראינה־רוסיה, התמודדו באופן כמעט תמידי עם מלחמות, פרעות וגירוש. עם כל זאת – הניצוץ היהודי מתגלה באופן עקבי ככוח חזק שמנצח הכול".

=========

החידון של פיני | פרשת צו

לתגובות: pinizeta@gmail.com
חפשו בפרשה את התשובות להגדרות הבאות.

אם לא מצאתם – יש פה גם תשובות, להנאתכם.

ראשון: 1. הולך לאט. (שגיאת כתיב). 2. הגיעה מארץ אחרת. 3. לחלק הוא נעלם בקורונה.
שני: 1. סרט אימה. 2. בחב"ד עפים עליו. 3. חניית מטוס הכהן.
שלישי: 1. סוג של גואל. 2. לזרוק באוויר. 3. תוצאה של חילוק.
רביעי: 1. יש כזה שמספק שתי נקודות. 2. עָשָׂה זאת לילד ברכב. 3. אם נוסיף עי"ן – הוא יגדל צמחים.
חמישי: 1. לפעמים, כשיש הרוג – עורפים את ראש בִּתּוֹ. 2. מספר הפרוטונים שבו זהה. 3. אצל יצחק היה כזה.
שישי: 1. מנקבים בו חור. 2. נפרולוג מטפל בהן.
שביעי: 1. רשת מסעדות (בסדר הפוך). 2. לא ירוקן.

תשובות:
ראשון: 1. צו. פס' ב'. 2. עולה. פס' ב'. 3. ריח. פס' ח'.
שני: 1. זה. פס' י"ג. 2. המשיח. פס' ט"ו. 3. מנחת כהן. פס' ט"ז.
שלישי: 1. דם. פס' כ"ו. 2. להניף. פס' ל'. 3. מנה. פס' ל"ג.
רביעי: 1. סל. פס' ב'. 2. ויחגור אותו. פ' ז'. 3. ציץ. פס' ט'.
חמישי: 1. פר. פס' י"ד. 2. יסוד. פס' ט"ו. 3. איל. פס' י"ח.
שישי: 1. תנוך. פס' כ"ג. 2. כליות. פס' כ"ה.
שביעי: 1. בשר ולחם. פס' ל"ב. 2. ימלא. פס' ל"ג.

שאלה נוספת: מפזרים אותו בשדות, לוקחים ממנו תרומה ויש מצב שהוא סתם זבל.
תשובות נא לשלוח למייל: pinizeta@gmail.com (פתרון יפורסם בשבוע הבא).
תשובה לפרשת ויקרא: מנחה.

—-

טוב שיהיה

שיעור לבנות בזום

בית מדרש נביעה מזמין אותך מדי יום ראשון לפתוח את השבוע באור גדול. שיעור עם הרב יהושע וידר בזום.
לבנות מגיל 23, בשעה 13:10. עד פסח יועברו שיעורי הכנה לחגים, ולאחר פסח יינתן שיעור קבוע בנפש החיים. ניתן להצטרף גם באופן חד פעמי.
לפרטים: אסתי 054-818-1666

על זרובבל הורוביץ, שמעת?

ביום ראשון הקרוב, י"ז באדר, בשעה 14:00, תתקיים אזכרה לנופלים בשיירת נבי דניאל, שבה נפלו 15 לוחמים ו־40 נפצעו . בקרב נפל גם אחד מ־12 גיבורי ישראל של מלחמת העצמאות, זרובבל הורוביץ. על רקע האזכרה ומרחק השנים, קיבל על עצמו בית ספר שדה כפר־עציון לנסות ולחבר גם את הדור הצעיר לסיפור השיירות לגוש עציון, מעשי הגבורה וההקרבה, וגם לוודא שבשנים הבאות יגיע ציבור רחב לכבד את הנופלים. לפרטים: אתר בית ספר שדה כפר־עציון.
קרדיט: ארכיון בני גוש עציון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן