כותרות חמות :

ספר אחד בשבוע- בסתר המדרגה
ספר אחד בשבוע- בסתר המדרגה

ספר אחד בשבוע- בסתר המדרגה

המהר"ל מפראג ידוע בעיקר בשל הגולם המסתורי המיוחס לו, אולם פירושו הנפלא על מגילת אסתר ידוע פחות. המהר"ל בספרו 'אור חדש' מעמיק בדברי חז"ל והופך את המאבק בין הדמויות במגילת אסתר מסיפור היסטורי עתיק למלחמת תרבות של ממש. לא עוד רעיון או מדרש קטוע אלא מהלך שלם ומקיף שנותן מבט מפתיע על המגילה.
הספר 'בסתר המדרגה – המלחמה על האנושות', מאת נעם ונגרובר, מגיש בשפה ברורה ושווה לכל נפש את דברי המהר"ל וגם את דברי הראי"ה קוק, שלאור החידוש שבדרכו הספרותית נכתב הספר. הפרשנות מבוססת על ההנחה שככל שהנושא הנדון עתיק ורחוק יותר מעולמנו שלנו, כך עלינו להיזהר שלא לצמצם אותו לפי הבנתנו ולהנמיך את תוכנו.
על פי הספר, המגילה מתארת מאבק בין כמה כוחות שפועלים במקביל. מצד אחד ניצבים ושתי הבבלית, בעלת אופי קנאי ורדיקלי, אחשוורוש, שמנסה לשלוט באמצעות תרבות אוניברסלית סבלנית, והמן, מזרע עמלק, שמתנגד עקרונית להשפעת הזהות הישראלית על המרחב האנושי. מהצד השני מתייצב מרדכי בקומה זקופה לשמירת הזהות הישראלית. בתווך עומדת אסתר, שבגלוי נראית רחוקה מאוד מזהותה הישראלית, אך בסתר מושפעת השפעה מתמדת מאישיותו המרוממת של מרדכי.
הכוחות נאבקים זה בזה עד שנראה שהמן מצליח לתת את הטון בבית המלך. נדמה שישראל חלילה מיותרים ותמה שליחותם ההיסטורית, אך ההשגחה העליונה מקדימה רפואה למכה: סודה של אסתר נחשף. אידאולוגיה אוניברסלית ללא זהות ישראלית עמוקה מתגלית כחלולה, ואסתר מצליחה להפוך את הקערה על פיה ולברר לעולם את נצחיותם של ישראל.
מחבר הספר נעם ונגרובר מוכר לרבים מסדרת המופת 'גדולי האומה לילדי ישראל', שהוא כותב עם שירה רעייתו. בביאורו זה הוא מאיר את המגילה באור חדש שמגלה עד כמה היא רלוונטית ומשמעותית לחיינו.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן