כותרות חמות :

אל תיראו מפניהם

אל תיראו מפניהם

 

בפרשתנו אנו קוראים את קריאתו של הכוהן משוח המלחמה לצבא ישראל: "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אַתֶּם קְרֵבִים הַיּוֹם לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֵיכֶם אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּחְפְּזוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם. כִּי ה' אֱ־לֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם" (דברים כ ג-ד).

בצאת האדם למלחמה בוודאי צריך עוז וגבורה רבה. אך אם יסבור האדם שהתעוררותו בגבורה היא עניין אנושי בלבד, לא ימצא די אוֹן בקרבו ללחום נגד כל הרוחות שבעולם המנסות לעכב גאולתם של ישראל, והוא עלול להתיירא מפחד אויב ומנשקו. אך כשידע ישראל שה' בקרבו וגבורת מלך מלכי מלכים מפעמת ברוחו, הרי שיתמלא עוז וביטחון וגבורה.

יש להבין כי עם ישראל הוא עם ה', וכשמתעוררים ישראל ללחום באויביהם הרי זו מלחמת ה', ונעשית דבקות שלמה בין חיילי ישראל ובין אור קדושת ה', עד שאור ה' מתעצם בקרבם ומופיע דרכם. ה' יתברך נלחם דרך חיילי ישראל. השרירים שלהם, ידיהם ואגרופיהם נעשים כלים לאור הקודש העליון, לכלות ולהשמיד את כל רשעי עולם. זהו הפלא העליון שבו מתגלה שהקב"ה שוכן בקרב עם ישראל. כפי שכתוב בפרשה הבאה, "כִּי ה' אֱ־לֹהֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ" (דברים כג טו), "בְּךָ צָרֵינוּ נְנַגֵּחַ, בְּשִׁמְךָ נָבוּס קָמֵינוּ" (תהלים מד, ו).

זהו עניין הביטחון בה' בשיאו, שבו נוכחות ה' מאירה בעומק נפשו של הלוחם. הביטחון הגדול במדרגת הקודש השלמה, שהוא ביטחון פנימי ברוח ה' המתגברת בלב האדם, והיינו בשכינה שבתוך חילות ישראל ממש, כאומרו "כי ה' א־לוהיך מתהלך בקרב מחנך", בקרבך ממש, "להצילך ולתת אויבך לפניך". ובכך מרגיש הוא מתוך פנימיות נקודת חייו את נוכחות ה', המאשרת את רצונו ומצליחה בפלאי פלאות את דרכו ומחזקת אותו בחיזוק ממעמקי החיים ומגבירה בו גבורת קודש עליונה ופלאית, כי רוצה ה' בו ויצליחהו בכל מעשה ידיו.

זהו עוצם הביטחון שבלב הצדיקים, שהוא התנוצצות רוח הקודש, שמתברר לאדם בוודאות גמורה שאור ה' נמצא עימו ומסייעו ומצליחו, ויודע שיצליח ה' דרכו, כי ה' בקרבו. ובהירות קודש זו זוכים לה חיילי ישראל הגיבורים, המוסרים נפש בכל מאודם למען הכלל ושמים מבטחם בה' בכל לבבם, בכך מתעלים הם ממדרגה פרטית ונעשים כלי שרת לגילוי האור הכללי, שהוא אור השכינה, ועל ידי כך זוכים להרגיש בחוש ממש את עצמות אור ה' שבקרבם. מעמד זה נוסך בקרבם ודאות גמורה של ביטחון בה', בעומק שכינת ה' שבקרבם, ובכך חשים בעומק לבבם בלי שום ספק כלל שעם ישראל ינצח את אויביו. מתמלאים הם עוז וגבורה ומסלקים כל מורא וכל פחד, כל חשש אויב ומתנכל. כי גבורת רוח ה' נוססה בהם, ומרוממת אותם על במותי ארץ, כאומרו "כִּי בְכָה אָרוּץ גְּדוּד בֵּא־לֹהַי אֲדַלֶּג שׁוּר" (שמואל ב כב, ל).

רוח גבורה זו, המופיעה בלב חיילי ישראל השמים מבטחם בה', היא רוח ה' ממש, רוח הקודש השורה ממרומים. זוהי אחת משש הרוחות הנמשכות ממרומים שנרמזו על המשיח: "וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה' רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה'" (ישעיה יא, ב). 'רוח… גבורה' היא הרוח העליונה השורה על חיילי ישראל, רוח גבורת קודש הבאה ממרומים, רוח א־לוהית ממש, האוזרת עוז את נפש חיילי ישראל הגיבורים. כך גם לימדנו הרב קוק זצ"ל, שביום ג' באלול אנו מציינים את יום פטירתו: "והכלל הוא, שהאדם לפי גדלו בהשגה ובחשק הגדלת הטוב, יגדיל וירחיב מעשהו, ולא יבהל ולא יפחד משום עיכוב, לא רוחני ולא חמרי, וכשמתחזקים ומתמלאים אומץ, מתחלת גבורת קודש של מעלה לפעם בנשמה, ולהצליח את כל דרכיה" (אורות הקודש ג, עמ' רלח).

זהו שיא הביטחון, ביטחון בה' שבקרבנו ממש, היינו שה' יתברך בגבורת אורו שבמרומים ממשיך שפעו אל קרבנו ממש ומוליד בנו כוחות אדירים להתגבר ולעשות ולפעול בזריזות ובחריצות, מתוך ידיעה פנימית, שה' הוא המופיע בקרבנו והוא המצליחנו. וכשחיילי ישראל שמים מבטחם בה', אזי הגבורה הא-לוהית מתעצמת בלבבם, ואברת חסדו חופפת ומגוננת עליהם, "אֱ־לֹהִים ה' עֹז יְשׁוּעָתִי סַכֹּתָה לְרֹאשִׁי בְּיוֹם נָשֶׁק" (תהלים קמ, ח).

יש לנו לדעת ששם שמיים בקרבנו, ומכוח הכרה זו לא נתיירא כלל, לא מהאויבים ולא מכלי מלחמתם, ולא מכל אשר בידם, כי ה' עימנו ומצליחנו למעלה מכל גדר וגבול אנושי. והוא מכוח היסוד המוחלט והעליון, שכל העניינים של ישראל, אף אלו המלובשים בלבושי הטבע וכוחותיהם של ישראל, מהותם נעוצה בסוד השכינה. על כן חייל בצבא הגנה לישראל, צבאות ה', יפתח אוזנו ועומק לבבו, וישמע את קול א־לוהים שבקרבו, האומר לו באמת א־לוהית נצחית וגמורה: "אַל תִּירָא כִּי עִמְּךָ אָנִי… כִּי אֲנִי אֱ־לֹהֶיךָ, אִמַּצְתִּיךָ אַף עֲזַרְתִּיךָ אַף תְּמַכְתִּיךָ בִּימִין צִדְקִי" (ישעיה מא, י).

בייחוד בימי אלול, חודש הרחמים והסליחות, מתגברת האהבה והדבקות בין ישראל לאביהם שבשמיים, וממילא גם עוצמת הקודש המופיעה במלחמה יכולה לגבור ולהתעצם. כי אין ביטוי עמוק לאהבה כמו במסירות הנפש של חיילי ישראל במלחמתם באויבי ה'. על כן אלו ימי רצון גם לתשובה וגם להכרעת אויבינו במהרה, אמן.

שנזכה במהרה להתגלות שכינה במילואה בקרבנו, וכל אויבינו יישמדו מן הארץ, ונזכה לגאולה שלמה במהרה, אמן ואמן!

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן