הרב אורי סדן
שאלה
קניתי כנפיים למרק עוף, וכשהסתכלתי על הכנפיים ראיתי שבכמה מהן קצות הכנף בצבע אדום כהה, כאילו קיבלו מכה. האם מותר לבשלן? אם יש להן הכשר, לכאורה הכול בסדר, לא?
תשובה
ההנחה כי אם יש הכשר, ניתן לאכול את המוצר, נכונה על פי רוב. עם זאת ודאי שעלינו לברר מה בדיוק כולל ההכשר ומהן ההוראות המתלוות להכשר. כפי שאת העוף הכשר אין לאכול בחלב, ואת הכבד הכשר יש לאכול רק אחרי צלייה, כך יש לשאול: מה יש לעשות בקצות הכנפיים הכשרות שנראות אדומות?
כדי לענות על השאלה יש להקדים הקדמה קצרה. כידוע, התורה אסרה לאכול דם. על מנת להוציא את הדם מהבשר מולחים את הבשר במלח, והוא סופח אליו את הדם הבלוע בבשר. ואולם לדעת רוב הראשונים מליחה זו אינה מועילה לדם שנצבר במקום אחד מחמת מכה שקיבל העוף בחייו (כמו סימן כחול שרואים אחרי מכה, רמב"ם, הלכות מאכלות אסורות ו, יג ועוד). לדעת ראשונים אלו, חובה לחתוך את הכנף האדומה לפני שמתכוננים לבשלה. אומנם גם לדעתם ניתן להכשיר את הבשר אם יעשו בו חתך לפני המליחה או אם יצלו את הבשר על האש (בבלי, חולין צג ע"ב; שלחן ערוך יו"ד סז, ד).
אומנם יש מן הראשונים הסבורים כי רק דם ממש שלא נספג אינו יוצא במליחה, אך מה שנספג באבר ונראה רק ככתם אדום ניתן להכשירו במליחה כשאר הבשר (ראב"ד שם). לכן יש שהקלו בדיעבד במקום שייגרם הפסד מרובה והתירו את התבשיל אחרי הסרת החתיכה הכהה והוצאתה מהסיר (הרב שלמה קלוגר בשו"ת טוב טעם ודעת תליתאי יו"ד קיט, וראו דרכי תשובה יו"ד סימן סז ס"ק כט).
במליחה שנעשית במשחטה באופן תעשייתי לא מספיקים לבדוק כל כנף וכנף, וודאי שלא לעשות חתך בכנף שנראית אדומה (ויש לא מעט כאלו). גם הסרה שיטתית של קצות הכנפיים, כפי שעושים בכשרויות מהודרות, תארך זמן רב ותגרום לתוספת עבודה ובעקבותיה לעלייה במחירי העוף, הגבוהים גם כך. לכן משחטות רבות משאירות את הכנפיים כמות שהן, בהסתמכות על הדעות המקילות בצירוף הסברה שהצרכנים ידעו לזהות את הקצוות הבעייתיים, ואם הם מעוניינים לבשל את העופות ולא לצלותם על האש, יסירו חלקים אלו בקלות.
לכן עלינו הבשלנים ועקרות הבית לחתוך לפני הבישול את קצות הכנפיים האדומות (גם ככה אין בהן כמעט בשר). כמובן, אם רואים כתם אדום או סגול במקום אחר בעוף, יש להסיר גם אותו. גם בלי ללמוד שולחן ערוך סבתא שלי ידעה שכתמים אדומים על בשר העוף יש להסיר לפני הבישול. כך אימא שלה לימדה אותה, וכך הלאה, עד שרה אימנו. עם זאת יש ללמד זכות על מי שאינו עושה זאת מחוסר ידיעה או מחוסר תשומת לב, בהסתמכות על השיטות המקילות. בכל מקרה, אם מתארחים במקום מסוים שאינו מקפיד על כך, ניתן להקל בדבר מחמת הספק.
למעשה:
- אם רואים בקצות הכנפיים (או במקום אחר) סימן אדום או סגלגל (נראה כמו פצע אצלנו), חובה להסירו לפני הבישול.
- בדיעבד, אם בישלו את הכנף כמות שהיא, יש להתייעץ עם רב כיצד לנהוג.
- אורח יכול לסמוך על הספק ואינו צריך לחשוש שמא הייתה בעוף חתיכה בעייתית.
- בכל מקרה מותר לצלות כנפיים על האש ללא צורך בכל חיתוך נוסף.