כותרות חמות :

מי אתה, גברת רביע?
מי אתה, גברת רביע?

מי אתה, גברת רביע?

בחיים הוא, על הבמה היא: גברת רביע מצליחה לגעת בכאב ובבעיות הזוגיות לנגד עיניהם של הצופים, וגם מציעה פתרונות

 

שעת ערב אי-שם בערבה, יש במה, יש קהל, אבל אין מופע. גברת רביע יושבת מוכנה לקבל את פני הזוג שיעלה לשתף בנבכי הזוגיות שלהם, והדבר שהיא הכי פחדה ממנו קורה לראשונה עכשיו בלייב: שום זוג אינו ניגש לעלות. המופע שלה בנוי על שיתוף פעולה עם הקהל, אבל אנשי הערבה מתרווחים בנינוחות בכיסאותיהם ואינם מאותתים לסימני שיתוף פעולה במשך ארבעים דקות ארוכות. אבל גברת רביע לא הייתה מוטרדת כהוא זה מהריק שנוצר, והמבוכה הייתה בשבילה כר נוח להתרווח בו. הכירו את גברת רביע, הסבתא הזקנה שנכנסת לקישקעס של הזוגות הישראליים בהמון הומור ואהבה.

ובכן, מי את, גברת רביע? הקשישה המבוגרת בעלת המבטא המוטעם העטופה ברדיד ובמטפחת, היא בעצם גבר. דניאל קישינובסקי, מטפל זוגי שלמד משחק, אימץ את דמותה של גברת קשישה שהעלה לטרמפ לפני אי-אילו שנים. ניסיון החיים, הפלפל החריף שזורם בעורקיה וחוכמת הרחוב שבה ניחנה נפלו לידיו כפרי בשל כשחיפש דמות לאחת ממשימות המשחק. עם השנים, לאחר ניסיון רב בקליניקה שלו כמטפל זוגי, הוא החליט לאוורר אותה ולהוציא אותה אל האור.

"לעמוד מול קהל על במה זה מאוד חשוף, ואז אין ברירה אלא לעקור את הדבר מהשורש. האמת עירומה על הבמה. כולם מרגישים את זה ובוחרים להתמסר אליה"

מהר מאוד התברר לו שגברת רביע היא קלף מנצח שעוזר לפצח קונפליקטים אישיים וזוגיים, ממוסס את הקרח מהר. היא ישירה, ממורמרת, פיקחית וחסרת פחד לחטט בעומק הכאב. גברת רביע אינה יודעת מי הזוג שיעלה לבמה ואיזה כאב הוא יניח שם על השולחן הקטן, אך היא אינה מהססת לרוץ בספרינט בשבילי הלא-נודע ולפתור את הבעיה הזוגית על במה מול כולם בזמן הקצוב: חמש דקות ו-55 שניות.

מה בדמות שלה גורם לאנשים להצליח לעבור איתה תהליך?

"היא מתייחסת לכולם כאל נכדים שלה, היא אוהבת את כולם, היא סבתא לא-מאיימת שבאה בטוב ואומרת דברים שלפעמים הם קשים ולא פשוטים", מסביר קישינובסקי בריאיון זוגי עם נעמה אשתו, שמנגנת במופע ומסכמת בשיר שנכתב באלתור של רגע את הסשן של כל זוג שעולה לבמה.

אבל עם כל הפלפל והחריפות שגברת רביע מביאה למופע, ברי לכולם כי היא אינה באה ממקום של זלזול או הקטנה של הצופים ושל הזוגות המשתתפים. גם כשהקהל צוחק בהזדהות הוא מעריך מאוד את מי שהשאיר את האגו והחשיבות העצמית שלו בצד ותרם משלו למכנה המשותף של כולם. "בקליניקה צריך לבנות אמון, לתת מקום לכל אחד להתבטא, ויש תהליך שלם לפני שצוללים לעובי הקורה", מסביר דניאל. "כשגברת רביע על הבמה יש מין אמונה שמשהו הולך להיפתח. הזוג יודע שתפקידו להביא בעיה, והוא רוצה גם להגיע לפתרון. זה הקתרזיס שהקהל וגברת רביע והזוג רוצים שיקרה, ולכן רמת האינטליגנציה של כולם עולה, מכווננת ומחודדת לכך".

מתברר שהחשיפה מול קהל של מאות רבות מסייעת לדברים לקרות: "קורה שם קסם, א-לוהים נמצא שם, וכשהוא לא נמצא מרגישים את זה. אנחנו יכולים לרדת מהופעה ולהרגיש שזה לא היה שם בעדינות של הדברים. לפעמים נפתחים דברים ונכתבים דברים ששום תסריטאי לא היה מעלה על דעתו. זוג יכול במשך שנים ללכת סחור-סחור, שניהם יכולים 'להישאר צודקים' ולא להיפתח לנקודת המבט של האחר.

"אחרי שמסתיים הצחוק מגיעה נקודה שכשנוגעים בה זה כבר לא מצחיק. גברים מכל הסוגים בוכים ומתייפחים, גם הגברים הכי מחוספסים. זו אחריות מאוד גדולה לגעת באנשים ככה עמוק"

"גם אצל מטפל בקליניקה אפשר להישאר תקועים ולתת לו להתאמץ ולא לרדת מהעץ. לעמוד מול קהל על במה זה מאוד חשוף, ואז אין ברירה אלא לעקור את הדבר מהשורש. האמת עירומה על הבמה. כולם מרגישים את זה ובוחרים להתמסר אליה".

המופע של גברת רביע משובץ בצחוק לרוב, אך גם בלא מעט בכי. "אנשים עולים לשחק מהמקומות הכי אפלים ומפחידים וכואבים. יש המון בכי בהופעות ורגעים מאוד לא מצחיקים. יש צחוק בלי שליטה ובכי חסר מעצורים, והמשמעות היא שאנחנו נוגעים באמת מאוד עמוקה. אחרי שמסתיים הצחוק מגיעה נקודה שכשנוגעים בה זה כבר לא מצחיק. גברים מכל הסוגים בוכים ומתייפחים, גם הגברים הכי מחוספסים. זו אחריות מאוד גדולה לגעת באנשים ככה עמוק", אומרים דניאל ונעמה. "אנחנו משתדלים לשמור על עצמנו נקיים כל הזמן, מדברים אחרי כל מופע, בוחנים את היושרה שלנו בתוך המופע, שהצחוק לא יהיה על חשבון אנשים, וגם מתקשרים לשאול מה שלום אנשים שעלו לבמה ומתנצלים אם צריך, כי על הבמה הזאת נפתחים דברים לאנשים שהם מעולם לא קלטו על עצמם.

"חשוב לנו לסגור תהליך שנפתח. לחבר אותם למטפל זוגי אם צריך כדי להמשיך את מה שהתחיל. דרכנו אנשים רבים נפתחים לעולם הטיפול הזוגי. יש אנשים שנעלבים ונפגעים, וגם אומרים לנו שנפגעו. זה מעיד על הרבה הערכה ואמון. בכל פעם שהיה מישהו שנעלב, אחרי שיחה איתו זה יצר קרבה מאוד גדולה, ולרוב הם גם הגיעו אחר כך לסדנה", הם מחייכים.

באחד המופעים שלהם לרווקים ורווקות עלה לבמה בחור, ואחריו בחור נוסף, שחשב שגברת רביע התכוונה אליו. רגע אחר כך, כשהבין שלא אותו היא התכוונה להזמין, הוא היה נבוך מאוד. "זה היה רגע משפיל ומביך בשבילו. גברת רביע עצרה אותו ושאלה אותו מה זה אומר עליו שלא התכוונו אליו, ועשתה לו טיפול קטן על הדרך בדיוק על הנקודה הזו ברווקותו.

"אחרי הרגע החשוף שהיא יצרה איתו כולן הרימו את היד בתשובה שהתאהבו בו. הוא התרווח לתוך האהבה שקיבל, וגברת רביע עזרה לו לרדת מהבמה בגאון ובתחושה מועצמת", הם מספרים. "אחר כך הגיעו אלינו שמועות שהוא פגש שם מישהי במופע. זה רגע שהיה עלול להיות מסוכן, של הלבנת פנים ברבים", הם אומרים ומחדדים את יכולותיה של גברת רביע להפוך את הנאחס לנכס, להוציא את העוקץ ולהפוך את הקערה על פיה לטובה.

גברת רביע נוגעת במקומות מאוד עמוקים וקשים. פגיעות קשות, פוסט-טראומה. לא פעם זוגות מגלים שמשהו שיושב להם מהילדות ומבית ההורים נותן את אותותיו במערכת הזוגית. השתיקה בקהל יוצרת קסם מתוח לקראת התרת הדברים, והיהלום שמתגלה מוגש על מגש של כסף לקהל שנושם לרווחה, כאילו ממש אפשר לשמוע את האסימונים נופלים מסביב בחלל.

הקהל של גברת רביע מורכב מכל הטוב והעסיסי של החברה הישראלית. קיבוצניקים חילונים וחרדים יושבים יחד, צוחקים ובוכים, מזדהים ומחייכים בהקלה. מסתבר שהחומרים האנושיים משותפים לכל מגזר ומגזר. "אנשים מגיעים בשביל הערך, כי שלום בית של זוג זה גם שלום בית בתוך העם שלנו, וצריך ללמוד איך לחיות עם גם וגם תחת אותה קורת גג. יש הופעות שמיועדות למגזרים מסוימים, ועברנו עם זה מסע.

"הבשורה שאנחנו מביאים לעולם מבחינתי היא שיש חוקיות אחרת, שאפשר לחזור להיות ביחד ולא להישאר כל אחד סגור בביתו עם הכאבים והקשיים", אומרת נעמה. "אנחנו משתמשים בכוח של הקהילה כדי לרפא ולהעצים את הפרט".

לדבריה, "הכוכבים האמיתיים של הערב הם הזוגות. אנחנו באים ועושים את העבודה שלנו, אבל הם מביאים את הדבר הכי יקר להם לבמה, את מה שהכי מפחיד אותם. הם האמיצים".

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן