כותרות חמות :

"דין המוצרים לפח"
"דין המוצרים לפח"

"דין המוצרים לפח"

מכתבו החריף של הרב אליהו נגד בד"ץ חתם סופר בני ברק * עתירת צהר נגד הרבנות הראשית * מדוע הוחלט לקצץ דווקא עכשיו בענף הכשרות בצה"ל?

מעקב עולם קטן

אלעזר לוי

 

"מוצרים בהכשר בד"ץ חתם סופר בני ברק – דינם לפח", זו הכותרת יוצאת הדופן של המכתב שהוציאה לשכתו של הרב שמואל אליהו בשבוע שעבר. הרב שמואל אליהו הוא חבר מועצת הרבנות הראשית וחבר בוועדת הכשרות והייבוא. במכתב הוזכרו אחים אלון, שאליהם נגיע בהמשך, שלהם נערך שימוע עם נציג הבד"ץ.

"ההכשר ניתן על סמך השגחה שלא הייתה", נכתב במכתב. "על סמך דיווח מאנשים לא אמינים ולא מבינים בכשרות. המוצרים הללו בוודאי לא מהדרין, ויש חשש שאינם כשרים כלל". לדבר הרב שם, "אסור להשתמש בשום מוצר מיובא כנ"ל שיש עליו חותמת של חתם סופר בני ברק… את המוצרים הללו צריך לזרוק לפח האשפה או להחזיר לחנות שנקנו ממנה".

"אסור להשתמש בשום מוצר מיובא כנ"ל שיש עליו חותמת של חתם סופר בני ברק… את המוצרים הללו צריך לזרוק לפח האשפה או להחזיר לחנות שנקנו ממנה"

בעקבות הפרסום יוצא הדופן הזה דיברנו עם גורם ברבנות הראשית כדי להבין את הסיבות להוצאת הדברים החריפים. "יש חבורה של אנשים שפשוט מנצלים את השם של החתם סופר והעיר בני ברק. בפועל זה ספק כשר", נאמר לנו.

מדוע?

"הם ישבו בבית, ומישהו בצרפת או בספרד אמר שיש לו שם מפעל של גבינה כשרה או חמאה כשרה. ה'משגיחים' לא זזו מן הכיסא בבני ברק לאחר שקיבלו מאיתנו, מהרבנות הראשית, אישור להכשיר מזון בחו"ל ולייבא אותו, חתמו על הכשרות בלי לדעת איך זה נראה בשטח, בלי נוכחות בהשגחה ובלי כלום.

"השתמשו ב'משגיחים' שבבד"ץ הוזהרו מראש שהם אנשים לא אמינים", הוא ממשיך. "לאחים אלון יש ארגון כשרות בצרפת", הוא מסביר. "זה ארגון שעושה דברים שאסורים על פי ההלכה, ומלבד הכשרות הפרטית שלהם הם מספקים כשרות לגופים אחרים. יש שם תקלות חמורות. גופים אחרים התייחסו לתקלה ברצינות, אבל בחתם סופר לא תיקנו. רק כשפרסמו את הכול הם 'נזכרו' לפרסם שלא להשתמש במוצרים האלה, וזה אחרי חודשים שמתריעים בפניהם".

בשבוע שעבר הגישה היועמ"שית תשובה לבג"ץ שבה היא תומכת בעמדת צהר נגד הרבנות הראשית לישראל: "לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, לא ניתן להתעלם מהחומרה שבאי קיום הוראות החוק"

איך התגלו הדברים התגלו?

"הבדיקה לא כל כך מסובכת. כל רב בצרפת ובאירופה יודע שהם צמד נוכלים. הם מחתנים זוגות שלא על פי ההלכה. שאלו אותם: איך אתם עושים את זה? הם בתגובה היתממו: מה זה קשור לכשרות? אלו אנשים שאין להם יראת שמיים והם לא יכולים לתת השגחה.

"מה שקרה הוא שהאחים אלון כתבו שהמוצרים מהדרין, ובפועל לא בדקו כלום. הגיעה סחורה, עשרים טונות גבינה או חמאה, עשרות אלפי בקבוקי יין, ואף אחד לא בדק ולא נכח, וזה מוגדר כשר למהדרין חתם סופר.

"לפעמים יש בעיות נקודתיות. זה קורה. הבעיה היא שהתריעו לפניהם לפני חמש שנים, לפני שנתיים ולפני חודשיים, והם לא עשו כלום. עד לרגע זה הם לא טיפלו באמת בבעיה. מערכת כשרות רצינית יודעת שכאשר יש תקלה במזיד או בשוגג, ממזערים נזקים. אבל שם לא עשו שום דבר. חוסר האחריות מזעזע".

איך בכל זאת אפשר לדעת על אילו בד"צים אפשר לסמוך?

"מי שרוצה באמת לאכול כשר ומהודר, שלא יאכל שום מוצר מתוצרת חו"ל, לא משנה באיזה הכשר. זה חריף, אבל אני עומד מאחורי דבריי. זה לא משום שכולם לא-אחראים. יש עוד כשרויות ממש לא-אחראיות, אבל גם כשרות אחראית, אין באמת פיקוח לוודא שאין זיופים. גם הכשרות הכי טובה שבעולם שתלך לפקח במפעל בכל מקום בעולם, לאחר שהיא תייצר כמות מסוימת של סחורה כשרה המפקחים יוצאים מהמפעל, ודקה אחרי זה מייצרים במפעל כמות גדולה פי מאה ממה שהם ייצרו עד אז, וכעת אפשר לשלוח את הסחורה לארץ, ואי אפשר לפקח על זה.

"נכון שנעשים מאמצים כדי שדברים כאלה לא יקרו, אבל המציאות מלמדת שזה קורה. מי יעצור את הזיוף, המפעל? היבואן? המכס? מי יעצור את זה? כתוב על המוצר 'כשר', ואין לך דרך לדעת שזה באמת נכון".

ובארץ?

"בארץ אתה יכול לדעת. אסם לדוגמה, אם הם יזייפו וייתפסו, המפעל יחטוף מכה שתמוטט את המפעל. הבעיה העיקרית היא שאין מנהל מחלקת כשרות ברבנות", מזכיר הגורם. "היה ממלא מקום, הרב רפי יוחאי, אבל המנכ"ל החדש הוציא אותו, ואין מנהל מחלקת כשרות ארצית כבר תקופה ארוכה מאוד, וזה משליך על הרבה מאוד סוגיות".

"תקנים רבים נוספו בצבא בזמן המלחמה. רק באכ"א נוספו תקנים של אל"ם ושני סא"לים. לא יכול להיות שרק ברבנות מקצצים. זו פגיעה ממשית בכשרות"

צהר נגד הרבנות

בשבוע שעבר כתבנו כאן על המצב הבעייתי של מערך הכשרות הממלכתי בישראל אחרי שרפורמת הכשרות של השר לשעבר כהנא יצאה לדרך באופן חלקי והממשלה מנגד מתעכבת בהעברת חוק כשרות חדש במקומה. כידוע, בעקבות עתירה לבג"ץ נגד הרבנות לפני כמה שנים הקים ארגון צהר מערך כשרות מתחרה לכשרות הרבנות הראשית. המהלך לא נחל הצלחה רבה, ולאחר יותר משבע שנים חוסה תחת כשרות צהר מספר קטן של עסקים, שלפי ההערכה אינו עולה על 300 עסקים בכל הארץ.

לשם כך נועד השלב הבא של רפורמת כהנא: הקמת תאגידים דוגמת צהר שיקבלו אישור מטעם המדינה להעניק שירותי כשרות בלי כפיפות לרבנות הראשית. בעקבות הדחיות בהחלת הרפורמה, כפי שדיווחנו כאן בשבוע שעבר, ובהיעדר חוק כשרות חדש, שבו ועתרו צהר לבג"ץ נגד הרבנות הראשית בדרישה להחיל את החוק ולאפשר להם להקים תאגיד כשרות פרטי לפי רפורמת כהנא.

בשבוע שעבר הגישה היועמ"שית תשובה לבג"ץ שבה היא תומכת בעמדת צהר נגד הרבנות הראשית לישראל: "לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, לא ניתן להתעלם מהחומרה שבאי קיום הוראות החוק", נכתב בתשובה לבג"ץ. מי יודע, אולי אימת בג"ץ היא שתגרום לקואליציה לחוקק סוף-סוף חוק כשרות חדש.

 

קיצוצים בענף הכשרות בצה"ל

ומכאן לצה"ל. מדוע הוחלט באמצע מלחמה שבה צה"ל מגדיל את הכוח הסדיר ואת כוחות המילואים הגדלה ניכרת ובתקופה שמדברים על גיוס חרדים לבטל את תקן הסא"ל לראש ענף כשרות ברבנות הצבאית?

ל'עולם קטן' נודע כי בשל מחסור בתקנים הוחלט להשאיר החל מספטמבר הקרוב את ראש ענף כשרות החדש שייכנס בדרגת רב-סרן בלבד, במקום דרגת סגן-אלוף, כפי שהיה נהוג עד היום. זהו הליך מפתיע, שלא לומר תמוה, שכן תחום הכשרות הוא ליבת העשייה של החיל, ולו תחום אחריות עצום לכל בסיסי צה"ל בסדיר ובמילואים, נגדי כשרות רבים ומשגיחי כשרות, עבודה עם ספקים גדולים בארץ ובחו"ל וטיפול בעברות על פקודות הכשרות, וכן אחריות לכשרות בשאר גופי הביטחון, ובהם השב"כ והמוסד ומשלחות צה"ל לחו"ל.

לא סביר, בלשון המעטה, להשאיר את כל תחום האחריות האדיר הזה על כתפיו של קצין בדרגת רב-סרן. "תקנים רבים נוספו בצבא בזמן המלחמה", אומר לנו בכיר המעורה בתחום. "רק באכ"א נוספו תקנים של אל"ם ושני סא"לים. לא יכול להיות שרק ברבנות מקצצים. זו פגיעה ממשית בכשרות כיוון שזה שדר רציני לכל היחידות מהו ערך הכשרות בצבא, שכן מי שמופקד עליה הוא קצין בדרגת רב-סרן בסך הכול".

מה הסיבה לקיצוץ הדרגה והתקן?

"טוענים שזה בגלל התחייבות טכנית להעניק דרגה לקצין אחר ברבנות הצבאית שבעטייה הוצרכו לקצץ במקום אחר, וכך הוחלט לקצץ בענף הכשרות. הרבנות הצבאית הייתה צריכה להילחם על כך ולהסביר כמה חשוב בעת הזו דווקא לחזק את הענף ולא להחליש אותו.

"ברבנות הצבאית טוענים כי מדובר בקיצוץ זמני לשנתיים, אבל המציאות בצה"ל מוכיחה שתקן שיורד בדרך כלל לא חוזר. לכשרות בצה"ל יצא שם טוב מאוד", הוא אומר. "חבל מאוד שדווקא בתחום הזה המצב יידרדר".

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן