כותרות חמות :

טיפולים חדשניים לכאבי ברכיים: מה כדאי לדעת
טיפולים חדשניים לכאבי ברכיים: מה כדאי לדעת

טיפולים חדשניים לכאבי ברכיים: מה כדאי לדעת

כאבי ברכיים הם תופעה שכיחה מאוד. על-פי מחקרים שונים, 4 מכל 5 בני אדם יסבלו מרמת כאב כזו או אחרת במפרק הרגיש לפחות פעם אחת במהלך החיים. הגורמים האפשריים לפגיעה בברכיים רבים ומגוונים: שחיקה מתמשכת, זיהום, תנועה חדה ולא נכונה שמובילה לקרע באחת מרצועות הברך, חבלה חיצניות, מחלה אוטואימונית ועוד. התוצאה היא תמיד כאבים משמעותיים ובלא מעט מקרים גם מגבלות בתנועה. בהתאם פותחו טיפולים חדשניים להקלה על המצוקה, וכאן בעמוד תמצאו סקירה של 3 אופציות אפשריות.

מקודם

 

זריקת PRP

השם PRP הוא ראשי תיבות של הביטוי Platelet Rich Plasma, ובעברית פלזמה עשירה בטסיות דם. בטסיות הדם בגוף האדם יש שלל חומרים מועילים במיוחד, ובפרט הם תורמים לשיקום מהיר של תאים פגועים. בהקשר של כאבי ברכיים מטרת ההזרקה היא להחדיר לאזור הפגוע במפרק את כל החומרים הביולוגיים שמאיצים תהליכי ריפוי: פקטורי גדילה, חלבונים, ציטוקינים ועוד.

בפרט מומלצות זריקות PRP במקרים של אוסטיאוארתריטיס (שחיקה מתמשכת של הסחוס המפרקי) וגם במצבים שבהם הכאב הוא תוצר של קרעים באחת מרצועות הברך.

הטיפול כולל לקיחת דם מהמטופל או המטופלת, שימוש בצנטריפוגה ייעודית על-מנת להפריד את הפלזמה משאר המרכיבים בדם והזרקת ה-PRP אל הברך. במידת הצורך נעשה שימוש גם במכשיר אולטרסאונד כדי להבטיח מקסימום דיוק בהזרקה. ההזרקות מתבצעות תחת אלחוש מקומי והטיפול כולו אורך כ-30 דקות. בדרך כלל התדירות המומלצת היא אחת לשבועיים עד להשלמת הריפוי.

פיזיותרפיה מתקדמת

פיזיותרפיה היא שיטה ותיקה, אבל גם בה יש חידושים שהופכים אותה לאפקטיבית יותר. בפרט ישנה יכולת טובה יותר להתאים את התרגילים למאפיינים הספציפיים של כל מטופל ומטופלת, ולסוג הפגיעה בברכיים. פיזיותרפיה יעילה מאוד אחרי פציעות ספורט, אבל לא רק. טיפול זה משפר את טווח התנועה ומהווה גם בסיס לאורח חיים נכון יותר באופן כללי.

ניתוח באמצעות רובוט

גם במקרים שבהם מפרק הברך לא ניתן לשיקום, עקב הרס משמעותי, יש פתרון. במאה ה-21 ניתן להחליף את הברך, ואפילו לעשות זאת בעזרת רובוט. על ההליך כולו מופקד כמובן רופא בשר ודם, רצוי עתיר ניסיון בהחלפת מפרקי ברך, אבל שילוב הרובוט משפר במידה ניכרת את סיכויי ההצלחה וגם מקצר את זמן ההחלמה.

באופן טבעי זהו טיפול שמתבצע בעיקר בגיל מבוגר, שבו הברך כבר סובלת משחיקה מתמשכת. ישנה בחירה בין החלפת מפרק מלאה לבין החלפה חלקית, ועוד כדאי לדעת שבמרבית המקרים ההליך מתבצע תחת הרדמה מקומית בלבד ואורך בין שעה לשעתיים.

החזרה הביתה היא למחרת הניתוח, כשהאדם הולך וגם מפעיל את הברך. לאחר מכן יש לבצע תרגילי פיזיותרפיה ייעודיים לחיזוק שרירים רלוונטיים ולתפקוד מיטבי של הברך החדשה.

מיכאל דרקסלר אורטופד מומחה ברכיים כבר ביצע בהצלחה ניתוחים מורכבים באמצעות רובוט, וכן טיפולים מתקדמים נוספים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן