כותרות חמות :

לחשוב חכם, לחשוב אפקטיבייט!
לחשוב חכם, לחשוב אפקטיבייט!

לחשוב חכם, לחשוב אפקטיבייט!

אפקטיבייט הינה תוכנת משחקי חשיבה למבוגרים לחיזוק ושיפור הזיכרון והקוגניציה המיועדת בעיקר למבוגרים בגילאי 55+ , אך לא רק, שמעוניינים לחזק ולשמר את יכולותיהם. משחקי חשיבה הוכחו כיעילים ביותר למטרת חיזוק הזיכרון מאחר וזיכרון חזק וטוב איננו סגולה המייחדת מתי מעט, אלא עניין של תרגול יומיומי ושיפור מתמיד. עם אפקטיבייט, משחק חשיבה למבוגרים בעברית, קל כל כך לעבוד על חיזוק הזיכרון והקוגניציה בכל גיל ולשפר באופן דרמטי את איכות החיים באמצעות תרגול יומיומי של משחקי מחשבה. אז אם גם אתם רוצים שוב לזכור היכן הנחתם את המפתחות, היכנסו עוד היום ותתחילו לחשוב חכם, לחשוב אפקטיבייט.

על חשיבות אימון הזיכרון

לפני שנתחיל, תנו לנו לפתוח במשחק קטן: שני שבילים כחולים חוצים שדה של עננים לבנים ונפגשים בשני משולשים משולבים, נתראה בסוף המאמר.

המוח האנושי הוא מכונה מופלאה. כבר מגיל צעיר מאד אנו מתחילים בתהליכי למידה, לומדים מילים, מושגים, התנהגויות רצויות, שימוש בכלים ועוד. לא היינו יכולים לעשות את כל אלו ללא זיכרון. בלעדיו, היינו נאלצים ללמוד את אותם הדברים שוב ושוב מדי יום, מה שהיה מעמיד בסכנה לא רק את איכות החיים שלנו, אלא את החיים עצמם. לכן, במרוצת השנים, הלך המוח האנושי והתפתח ומתח את גבולות היכולת עד שהפכנו לבעלי החיים בעלי הזיכרון החזק והנרחב ביותר על פני כדור הארץ. כיום, אנו מסוגלים להחזיק בתודעתנו ספריות ענק מלאות במידע הכוללות שפות כגון שפת אם וגם שפות נוספות, העשרה בנושאים מגוונים ורבים כגון היסטוריה, מוסיקה, אמנות, מדע וטבע, ידע מקצועי כדי שנוכל לעבוד במקצוע שבחרנו לנו, שמות של כל מי שהכרנו, תאריכים חשובים כגון תאריכי ימי הולדת, נישואין וגם מתי בדיוק צריך לחדש את רשיון הרכב. אנחנו זוכרים בבהירות רבה חוויות ילדות, מהצבא, מחיי הנישואין ומגידול הילדים, וכמובן גם כל אותם דברים שהינם בלתי שימושיים בעליל אבל אנחנו נהנים לזכור אותם כמו ציטוטים מסרטים מפורסמים, דבר מה שמישהו אמר לפני שנים, אירוע מצחיק או חוויה מסעירה שעדיין מרגשת אותנו בכל פעם שאנחנו נזכרים בה, כמו הנשיקה הראשונה שלנו.

מה קורה כאשר הזיכרון כבר לא מה שהיה?

לפעמים נדמה שחיינו פשוט לא היו אותם חיים ללא הזכרונות האישיים שלנו שאותם אנחנו נוצרים ושומרים. אך מה קורה כאשר אנו באמת הולכים ומאבדים את הזיכרון שלנו? המוח שלנו אמנם מדהים, אך ככל שחולפות השנים הוא נשחק, מזדקן ודועך. לעומת זאת, תוחלת החיים רק עולה ועולה, כך שבהשוואה לדורות קודמים, רבים מאד מגיעים לגילאים מופלגים של 80, 90 ואפילו 100 שנים, והם ישמחו ליהנות מגיל התבונה עם כל הזיכרונות היפים שלהם בדיוק במקום. אז מה בעצם קורה לנו כאשר כבר החל סביב גיל 50 אנחנו לפתע מתחילים לשכוח דברים, זכרונות מסויימים מתחילים לדהות, וקשה לנו יותר ללמוד ולזכור דברים חדשים? יש שני סוגי קושי עיקריים בזיכרון בגיל מבוגר או מבוגר יחסית:

זיכרון העבודה  – זיכרון העבודה הוא הזיכרון שמיועד ללמידת משהו חדש או היזכרות במשהו שקרה ממש לאחרונה. זה בדיוק הזיכרון שאנחנו מדברים עליו כאשר אנחנו מנסים לחבר שם לפנים שאנחנו רואים מעבר לכביש ואנחנו בטוחים שאנחנו מכירים, או מנסים להזכר היכן הנחנו את הארנק ממש לפני כמה דקות. אם המורה או המדריך אמר לנו משהו ושכחנו מה, האשם בכך הוא זיכרון העבודה שלנו. אך אל דאגה, ניתן לאמן ולחזק את זיכרון העבודה בכל גיל ובכל מצב באמצעות תרגול קבוע ויומיומי באמצעות משחקי חשיבה למבוגרים ולאמנו ממש כפי שמאמנים שריר, ושהוא מאומן היטב, הזיכרון פשוט יהיה שם.

זיכרון לטווח ארוך –  המוח האנושי מאחסן את הזכרונות הישנים שלנו באמצעות מנגנון שנקרא 'זיכרון לטווח ארוך', שם מאוחסנים רוב הזכרונות שלנו מן הילדות המוקדמת ואילך. על מנת להזכר באופן רצוני בזיכרון מן הטווח הארוך אנחנו זקוקים ל"מתווך" שימצא אותו ויביא לנו אותו, אך ככל שהגיל שלנו מתקדם, ה'מתווכים' הקטנים הללו הולכים ומתמעטים. לעיתים, ניחוח או צליל מסויים מעוררים את הזכרונות הללו גם באופן לא רצוני, אך סביר שלא נרצה להסתובב תמיד בתיק עם ריח המרווה שמזכיר לנו טיול שנתי מכיתה ה' או חבילת פופקורן שתזכיר לנו את הביקור הראשון שלנו בקולנוע. למרבה הצער, מחלות כגון אלצהיימר ודמנציה פוגעות קשות בזיכרון לטווח ארוך, אך אין זה אומר שלא ניתן לחזק ולשמר את היכולות הקוגניטיביות. למוח המופלא שלנו יש מנגנון פיצוי אשר מאפשר לנו להמשיך ולשמור את הזכרונות שלנו למרות המחלות הנוגסות בו, וניתן לחזק את המנגנון הזה באמצעות חיזוק הזיכרון על ידי אימון יומיומי, ולאפשר לנו לדחות את הנזק ולצמצמו ככל הניתן כדי שנמשיך ליהנות מראש צלול וזיכרון בריא בכל גיל.

לחשוב חכם, לחשוב אפקטיבייט

משחקי חשיבה למבוגרים מאז ומעולם נחשבו למשפרי זיכרון ומחזקי קוגניציה, והיום, ניתן לרתום את הטכנולוגיה הקיימת כדי לעשות זאת מהבית, מהמשרד, מן הטלפון הנייד ומכל מקום, בעצם. משחקי מחשבה הינם מהנים, מעניינים ובריאים במיוחד לכל מי שרוצה זיכרון חזק יותר ללא קשר לגילו או למצב בריאותו. חיזוק הזיכרון הינו דבר חשוב בדיוק כמו חיזוק הגוף מאחר והדבר דומה לחיזוק שריר, לא נרצה להגיע למצב שבו כבר קשה לנו להעלות במדרגות או להרים את הקניות מהסופר כדי ללכת בדחיפות למכון הכושר, ואותו הדבר לגבי זיכרון. משחק החשיבה למבוגרים בעברית 'אפקטיבייט' נוצר מסיעור מוחות מבריק של ארבעה ענקים: ערן כץ המוכר לנו מספריו בנושא אימון הזיכרון, ד"ר גיל סוזין נוירופסיכולוג קליני, פרופ' שרית קראוס המומחית למדעי המחשב, ופרופ' מור נחום מתחום חקר המוח. המטרה היתה לפתח משחקי חשיבה למבוגרים שיכולים להביא לאימון ושיפור מתמיד של חיזוק הזיכרון, כל זאת באמצעות משחקי מחשבה קלילים ומהנים שמתאימים לכל גיל ולכל מצב בריאותי. התוצאה הינה משחק חשיבה למבוגרים בעברית מאתגר ומהנה שבאמצעות תרגול יומיומי יכול להביא לשיפור ניכר ביכולות הקוגניטיביות, ולקחת חלק חשוב בשימור היכולות.

אפקטיבייט – והזיכרון שלכם מתבהר

מטרתו של אפקטיבייט הינה להביא לשיפור הנרחב והמקיף ביותר של חיזוק הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות בדרך המהירה והמועילה ביותר. לכן המשחק משולב בטכנולוגיית AI על מנת ללמוד את המשתמש ולהביא לאתגר רציף, שאינו חוזר על עצמו, ואשר 'נתפר' לצרכיו וליכולותיו באופן ההולם ביותר. התוצאה – משחק חשיבה למבוגרים בעברית שזוכר אותך ומתאים את עצמו אליך באופן בלעדי. בנוסף לאופציית חיזוק הזיכרון, באפקטיבייט ישנם גם משחקי מחשבה נוספים אשר תפקידם לשפר ולחזק מיומנויות רבות נוספות כגון עיבוד מידע וקשב, ועוד קשת רחבה מאד של פונצקיות קוגניטביות החשובות לשמירה על מוח חזק ובריא. כל זאת, באמצעות סדרה של עשרים וחמישה משחקי חשיבה למבוגרים שלכל אחד מהם מצורף הסבר מפורט, התנסות, וצבירת נקודות על מנת לצפות בסרגל ההתקדמות האישי שיראה לכם כיצד התקדמתם.

ובחזרה למשחק שלנו – האם אתם זוכרים את השורה הראשונה במאמר? אל תציצו, רק חישבו על דגל מדינת ישראל.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן