כותרות חמות :

נס הכלכלה הישראלית
נס הכלכלה הישראלית

נס הכלכלה הישראלית

 

ארז צדוק, מנכ"ל אביב בית השקעות

ברוח חג הפסח, אם נחזור לאירועי מצרים המקראית, מבחינה כלכלית היינו צריכים להיות עכשיו בעיצומן של שבע השנים הרעות. אחרי שבע שנים שמנות וטובות מראה בכלכלה הגיעו שבע שנים רעות. זה התחיל עם פריצת הקורונה לחיינו בתחילת 2020, והמגפה המשיכה איתנו לשנת 2021. בשנת 2022 חווינו אינפלציה עולמית גואה, ואיתה תהליך העלאות ריבית לאורך הגלובוס ולאורכו.

מלחמת רוסיה–אוקראינה, שתרמה לא מעט לאי-יציבות גאופוליטית, גרמה לעלייה דרמטית במחירי החיטה, הנפט והגז, וזו ליבתה את האינפלציה עד כדי חשש מאיבוד שליטה. שנת 2023, הרביעית שבשבע השנים הרעות, הביאה את הרפורמה במערכת המשפט ואת המשבר החברתי, הכלכלי והפוליטי, איומים להוציא מהארץ כספים, פעילות עסקית של חברות טכנולוגיה גדולות ועוד. משבר זה נקטע על ידי המשבר הנורא מכולם, אסון 7 באוקטובר, שסימן את תחילת מלחמת חרבות ברזל.

הבנק המרכזי צופה שהמשק יתאושש במהירות מהנזקים הכלכליים של המלחמה ויחזור לצמוח בשיעור יפה מאוד

לכאורה אחרי כל המשברים הללו, טרם יצא האחד וכבר נכנס השני, היינו צריכים להיות במצב כלכלי קשה. אולי אפילו לסבול מכלכלה קורסת. אך לא כך היא. לפני כשבועיים הציג נגיד בנק ישראל כמה נתונים כלכליים, וכן את הצפי של הבנק המרכזי שנתיים קדימה.

בנק ישראל הרוויח ביושר את תדמיתו האובייקטיבית, ונדמה שאיש איננו מייחס לו כוונות נסתרות בעד הממשלה. ובכן, בואו נראה מה הציג הבנק המרכזי בסקירתו. בשנה הנוכחית הבנק צופה צמיחה נמוכה של 2% בלבד, וזה הגיוני ביותר לנוכח המלחמה שנכפתה עלינו והזמן שהיא עוד תימשך. אבל שימו לב, בשנת 2025 צופה בנק ישראל צמיחה של 5%. זו ללא ספק צמיחה גבוהה ובריאה. כלומר, הבנק המרכזי צופה שהמשק יתאושש במהירות מהנזקים הכלכליים של המלחמה ויחזור לצמוח בשיעור יפה מאוד.

שיעור האבטלה שפורסם לפני כשבוע עמד על 3.1%, קרוב מאוד לרף התחתון ביותר של אבטלה שנרשם מאז שהחלו למדוד אבטלה בשיטה הנוכחית, 3%. נזכיר שוב שאנחנו נמצאים בחודש השביעי למלחמה, עיש עלינו איומים ביטחוניים מהקשים שידענו, ובכל זאת המשק נמצא במצב שמוגדר 'משק בתעסוקה מלאה'. מדהים, לא? ומה עם האינפלציה? היעד שבנק ישראל מציב לאינפלציה הוא בין 1% ל-3%. האינפלציה, על פי המדד האחרון שפורסם לפני כשבוע, עומדת על 2.7%. בטווח היעד של בנק ישראל. התחזית האחרונה של בנק ישראל נכון לזמן כתיבת שורות אלו עומדת על אינפלציה של 2.3% בשנת 2025. כלומר, הצפי הוא להמשך ירידת האינפלציה.

השוואות רבות נעשות בין התקופה הנוכחית לתקופת הקורונה, שגם אז נאלצה המדינה לממן משקי בית ועסקים שנסגרו. המימון נעשה כמובן באמצעות הגדלת הגירעון, כפי שקורה עכשיו. על פי תחזית בנק ישראל יגיע הגירעון לשיעור של 6.6%, וזה כמובן בעייתי, אבל צריך לזכור שהגירעון בתקופת הקורונה הגיע קרוב ל-12%, כמעט פי שניים מהגירעון הנוכחי, והצלחנו לצמצם אותו די במהירות.

אחד הדברים החשובים בתחום הכלכלה שלמדנו מתקופת הקורונה הוא יכולת ההתאוששות המהירה והמרשימה של הכלכלה הישראלית. מצב מלחמה אגב גורם להתאוששות מהירה אף יותר ממצב מגפה. אחרי המלחמה יש סקטורים כמו התעשיות הביטחוניות, הנדל"ן, מוצרי צריכה ועוד, שעובדים מעבר לרגיל כדי למלא חוסרים ומניעים את גלגלי הכלכלה.

אחד הדברים החשובים בתחום הכלכלה שלמדנו מתקופת הקורונה הוא יכולת ההתאוששות המהירה והמרשימה של הכלכלה הישראלית. מצב מלחמה אגב גורם להתאוששות מהירה אף יותר ממצב מגפה

בסוף הכלכלה מושפעת מהפסיכולוגיה. כשהצרכן מאמין שיהיה טוב, הוא יוצא וקונה ושותף בצמיחת הכלכלה. כשמובטל מאמין שיהיה טוב, הוא יוצא ומחפש עבודה מתוך אמונה ביכולתו למצוא עבודה ומקטין את האבטלה. כשעצמאי מאמין שיהיה טוב הוא מתפעל את העסק שלו, מרוויח וממלא תפקיד במשק הבריא והמתפקד. וחלילה להפך.

נכון, לא הכול ורוד. נכון, יש גם קשיים כלכליים ויש מלחמה הולכת ומתמשכת ויש לה מחיר וצריך לממן את העלות שלה. אבל צריך לזכור שאנחנו חזקים, והכלכלה שלנו, ברוח חג הפסח, היא נס אמיתי.

אסיים בדברי הר"ן (רבנו נסים גירונדי), בן המאה ה-14, על הפסוק "פֶּן תּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וּבָתִּים טבִים תִּבְנֶה וְיָשָׁבְתָּ וּבְקָרְךָ וְצאנְךָ יִרְבְּיֻן וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה לָּךְ… וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱ-להֶיךָ כִּי הוּא הַנּתֵן לְךָ כּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל". הר"ן הבחין שלא כתוב שהקב"ה נותן לנו חיל, אלא נותן לנו כוח לעשות חיל. כלומר, מותר לומר שכוחנו ועוצם ידנו עשה לנו את החיל הזה. מותר להתגאות בכלכלה הטובה שלנו ולומר שהיא בזכותנו. אבל אסור לשכוח מי נתן ונותן לנו את הכוח לעשות את החיל הזה ואת הכלכלה הטובה הזאת.

 

אביב בית השקעות מנהלת השקעות בחברות שמתנהלות בהוגנות ועל פי ההלכה

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן