כותרות חמות :

להסיר את התחפושת
להסיר את התחפושת

להסיר את התחפושת

 

שאלה

הבן שלי רוצה להתחפש לשודד או לרוצח. אני חושבת שזה לא מתאים, ובוודאי לא בתקופה הזו. כיצד להסביר לו את רתיעתי מהתחפושות שבחר?

תשובה

יישר כוח על ההבנה שהתחפושת הנבחרת מחנכת ואף מלמדת על רובד מסוים של כיסופי בנכם היקר. כמובן, עצם ההחלטה אם להגיב על הבחירה או להתעלם ממנה, ולאפשר את בחירת זהות התחפושת, תלויה בגיל הילד ובנורמות החברתיות של סביבתו. ככלל, הילדים במהותם טובים, ולא יגדלו חלילה לממש תחפושת בעייתית רק כי כך התחפשו שנה אחת.

אחרי פתיח כפול זה אפשר לגשת לעצם העניין: בדימוי הראשוני בפורים עוטים תחפושת, אך בעומק העניין יש במנהג פורים זה מעין הסרת התחפושת וחשיפת רובד של שאיפותיי הפנימיות האמיתיות. מוכרי תחפושות מדווחים שהבקשה לתחפושת של חייל עלתה השנה במאות אחוזים. הרצון להתלבש כ'חייל גיבור' התחזק נוכח המלחמה וגבורת הלוחמים, וממילא הוא מלמד שהתחפושת מבטאת את ההזדהות הפנימית של הילדים.

ברם אם בתחפושת יש גם ממד של חשיפת כמיהה פנימית (לפעמים, לא תמיד), עיקר תפקידנו מרוכז בחינוך שנקנה לאורך השנה כולה. עלינו לחנך כמיטב יכולתנו לשאיפות נעלות שתבואנה לידי ביטוי בהתנהגות ובמעשים במהלך כל השנה, ובעזרת ה' גם בתחפושת שתיבחר לפורים. ממילא התחפושת שיבחר הילד היא רק חלון הצצה לעולמו הפנימי. על כן לרוב איענה לבקשתו, אך אבין בשקט על מה עליי לעבוד בעדינות ובחוכמה לאורך השנה הקרובה.

זאת ועוד, הייתי מציע להבחין בין רצון להידמות לדמות חיובית (בין השאר, כל פעיל ציבור מבטא משהו חיובי: כבאי או רופאה, שוטר או פסיכולוגית, מדענית או נהג הסעות וכו') או לדמות ניטרלית (לא חיובית ולא שלילית) ובין הרצון להידמות לדמות שלילית (רוצח, כפי שעלה בשאלתך). אם אפשר, הייתי מסביר לילד שההתחפשות לרוצח אינה ראויה ("אצלנו במשפחה"; איני רוצה לגרום לו לזלזל בחברים אחרים שהוריהם גורסים אחרת) וכי תשמחו לעזור לו לבחור תחפושת אחרת.

מכל זה יובן שאיני מייחס חשיבות לבירור אם למנהג התחפושות יש שורשים יהודיים עמוקים או שהוא תופעה של מאות השנים האחרונות בלבד. את השאלה הזו אשאיר לחוקרים. מדובר במנהג נחמד, ויש בו היגיון יהודי שקשור לסיפור המגילה ולהתחפשותם של רבים בה (מהקב"ה בסיפור המגילה ועד אסתר בארמון, ללמדנו כי מאחורי הקלעים, גם כשקשה, הקב"ה פועל). את המנהג איני מתכוון לשנות, וכעת נותרה השאלה אם אאסור תחפושות מסוימות או שלא אתערב. וכעולה מדברינו, ברוב המקרים לא אאסור, למעט השליליים ממש.

אומנם כן, מותר ואף רצוי בשלב בחירת התחפושת לערוך בירור משותף, גם עם ילדים צעירים, בנוגע להיגיון היהודי שבמנהג זה ולמשמעותה של התחפושת. כך נהפוך את העניין לתהליך חינוכי. אין הכוונה לתהליך כבד ומעיק אלא לאבן דרך נוספת במסלול חינוכו. פורים שמח!

 

Lead:

עלינו לחנך כמיטב יכולתנו לשאיפות נעלות שתבואנה לידי ביטוי בהתנהגות ובמעשים במהלך כל השנה, ובעזרת ה' גם בתחפושת שתיבחר לפורים. ממילא התחפושת שיבחר הילד היא רק חלון הצצה לעולמו הפנימי. על כן לרוב איענה לבקשתו, אך אבין בשקט על מה עליי לעבוד בעדינות ובחוכמה לאורך השנה הקרובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן